Luxe jacht- en scheepsbouw kiest voor aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminium

Luxe jacht- en scheepsbouw kiest voor aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminium

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl

Lees meer
Boot Boulevard Heeg op 1 en 2 oktober

Boot Boulevard Heeg op 1 en 2 oktober

logo-bootboulevard-heegOp 1 en 2 oktober houden watersportbedrijven in Heeg gezamenlijke open dagen: Boot Boulevard Heeg. Meer dan 30 watersportbedrijven openen dan hun deuren: van zeilmakers tot sloepenbouwers, van elektrisch varen tot luxe motorjachten, bootverhuurders en jachtmakelaars.

De deelnemende bedrijven heten watersportliefhebbers welkom tussen 10 en 17 uur op zaterdag 1 en zondag 2 oktober. Jong en oud kan er vrijblijvend binnenkijken, oude ambachten ontdekken en nieuwe watersporttrends ervaren. En natuurlijk proefvaren. Een pendelbus tussen de bedrijven maakt het de bezoekers makkelijk en voor kinderen zijn er tal van leuke activiteiten. Beide dagen maken de bezoekers kans op een Lazy Jack strandtas met een inhoud ter waarde van 500 euro.

Watersportworkshops
Veel van de deelnemende bedrijven delen dit weekend ook hun kennis met de bezoekers in watersportworkshops. Deze gratis toegankelijke kennissessies behandelen bijvoorbeeld het winterklaar maken van boten, de werking van zonnepanelen, de verkoop van een tweedehandsboot en het repareren van polyester. Met al deze activiteiten in één weekend onderstreept Heeg zijn plek op de kaart als het watersportcentrum van Nederland.

Meer informatie over de deelnemende bedrijven is te vinden op www.bootboulevardheeg.nl en via Facebook.com/bootboulevardheeg.

Lees meer
Gebruikte-Botenbeurs Hoorn van 19 tot en met 21 augustus

Gebruikte-Botenbeurs Hoorn van 19 tot en met 21 augustus

Gebruikte-Botenbeurs Hoorn foto1De Gebruikte-Botenbeurs Hoorn wordt voor de 8e keer georganiseerd in de monumentale havens van de oude Zuiderzee-stad. Drie dagen lang brengen jachtmakelaars, werven en particulieren uit het hele land hun botenaanbod bij elkaar om kopers te ontmoeten. De botenbeurs neemt een centrale plek in bij de Westfriese Waterweken editie Hoorn, een evenement dat garant staat voor drukte en gezelligheid. De gemeente verwacht 40.000 bezoekers, net als in voorgaande jaren.

De Gebruikte-Botenbeurs Hoorn is de grootste in z’n soort en is gratis toegankelijk. In de havens liggen naar verwachting 170 boten te koop in alle soorten en maten. Dat varieert van trailerbare zeilboten en sloepen tot 20 meter lange luxe jachten in het hogere prijssegment. Tussen deze uitersten is er een gevarieerd aanbod voor elke portemonnee met ongeveer evenveel motor- als zeilboten. De boten liggen op Mediterrane wijze voor anker met de achterstevens naar de kade, wat een sfeervolle aanblik biedt. Op de wal staan kramen en tenten met nautische producten en diensten, waaronder die van hoofdsponsor Kuiper Verzekeringen. Niet alleen bedrijven schrijven in, ook particulieren die de verkoop zelf ter hand nemen zijn welkom. Elk jaar vinden tientallen boten een nieuwe eigenaar tijdens of vlak na de beurs, getuige de citaten in de slotberichten van voorgaande jaren op de beurswebsite www.GebruikteBotenbeurs.nl. Rondom de botenhandel vinden tal van festiviteiten plaats, waarvan het chique en gezellige Wijnfestival in het aangrenzende park Baatland een speciale vermelding verdient vanwege het succes vorig jaar.

Gebruikte-Botenbeurs Hoorn foto2De organisatoren verwachten meer deelnemers dan vorig jaar, toen Sail Amsterdam gelijktijdig plaatsvond. Directeur Jan-Pieter Oosting van YachtFocus.com zegt: “Veel bedrijven komen elk jaar, wat bewijst dat ze goede zaken doen. De deelnemers waarderen de lage kosten terwijl de bezoekersaantallen hoog zijn. Een bekende werf vertelde mij elk jaar in Hoorn een boot te verkopen en zette hier al anderhalf miljoen Euro om. De Hoornse botenbeurs onderscheidt zich ook door de gemoedelijkheid en de ongedwongen sfeer die zo goed past bij de watersport. Overal ben je welkom aan boord. De fantastische entourage van oude gevels, horeca, winkels en parken maakt het af.” Om in te schrijven downloaden bedrijven en particulieren het deelnameformulier op www.GebruikteBotenbeurs.nl.

De Gebruikte-Botenbeurs Hoorn is een initiatief van de Gemeente Hoorn, Fletcha Events en YachtFocus, met steun van Kuiper Verzekeringen en CED Watersport.

Lees meer
Jubilerende Sloepenmarkt in Grou organiseert lente event

Jubilerende Sloepenmarkt in Grou organiseert lente event

SLOEPENMARKT_flyer_lente_eventOp 7 en 8 mei viert de Sloepenmarkt haar 10-jarig bestaan. Tijdens dit jubileumweekend organiseert de specialist in sloepen een ‘lente event’ met 16 andere bedrijven op nautisch-, technisch- en lifestylegebied.

Na de succesvolle primeur in 2015 is dit de tweede keer dat het Lente Event wordt georganiseerd. In de showroom van De Sloepenmarkt kan men het diverse aanbod van gebruikte sloepen en motorboten op het gemak worden bekeken. Ook is het mogelijk om een kijkje in de werkplaats te nemen. Naast het bootaanbod is er ook aandacht voor auto’s en campers. Zo toont ABD Renault een aantal modellen en is ook Bakker Campers aanwezig met een veelzijdig aanbod. Het genootschap ‘De Daemes op de golven & De Heeren op het water’ is beide dagen aanwezig met een grote stand om de gasten te laten beleven in vorm en beeld wat het gevoel op het water nu eigenlijk is. Hun platform biedt de mogelijkheid om sloepvaarders hun watersportervaringen en verhalen met elkaar te delen. Gedurende het weekend vaart de promosloep een ‘rondje Grou’. Verder is er een culinaire proeverij met op ambachtelijke wijze gerookte paling en is er een  ‘Nautische winkelstraat’ met de nieuwste nautische lifestyle-producten. Voor de kinderen staat er een luchtkussen klaar.

Kwaliteit boven alles
Vanuit Grou werkt de Sloepenmarkt met een team van 9 mensen aan de aan- en verkoop en bemiddeling van jong gebruikte sloepen, cruisers en motorboten. Door de aantrekkende economische omstandigheden neemt de verkoop van sloepen en motorboten in het midden- en hogere segment snel toe. De Sloepenmarkt profiteert hier sterk van vanwege de filosofie dat kwaliteit boven alles gaat. Daarbij bedient De Sloepenmarkt niet alleen de Noordelijke Nederlandse markt. Meer dan de helft van de in- en verkoop van sloepen en motorboten vindt plaats aan klanten in Midden- en West-Nederland.

Uitbreiden op Duitse markt
De Duitse markt is het volgende doel. Nu al weten regelmatig Duitse bootliefhebbers de weg te vinden naar Grou om een sloep of motorboot te kopen of te verkopen. Doelstelling is dat aantal op korte termijn fors te gaan uitbreiden. De Sloepenmarkt wordt daarmee steeds meer een internationale speler als het gaat om bootbemiddeling in het midden- tot hoge segment. De nieuwe website van de Sloepenmarkt speelt hier duidelijk op in door haar meertaligheid en wervingscampagnes in Noord- en West-Duitsland.

Een voorschot op groei in de nabije toekomst is reeds genomen door de aankoop van een aangrenzend perceel van 4000 m2. De huidige capaciteit van 8000 m2 en showroom met 80 boten kan daarmee eenvoudig worden vergroot.

Meer informatie is te vinden op www.sloepenmarkt.nl

Lees meer