Luxe jacht- en scheepsbouw kiest voor aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminiumLuxe scheepsbouw kiest aluminium

dec 7, 2016 | NJI nieuws

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs meer favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden waaronder veel jachtbouwers in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl en in de december uitgave van het branche vakblad Jachtbouw Nederland

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl

DamenHoe populair is aluminium in de scheepsbouw? Voor het zware werk in elk geval niet. Voor lichte, snelle schepen zijn de kansen groter en voor de luxe jachten is het metaal zelfs favoriet. De keuze heeft alles te maken met de voortdurende aandacht die nodig is om het materiaal tot zijn recht te laten komen. Elke onachtzaamheid of onvolkomenheid kan funest zijn.

Foto: Damen

Met de vraag wat de aluminiumindustrie aan de scheepsbouwwereld te bieden heeft, toog het Aluminiumcentrum onlangs naar de werf van Damen in Gorinchem, met zeventig geïnteresseerden in zijn kielzog. Damen telt mee in de mondiale scheepsbouw met zijn 33 werven wereldwijd die 160 schepen per jaar afleveren en 2 miljard aan omzet realiseren. Het bedrijf dankt naar eigen zeggen zijn succes aan de standaardisatie van scheepsonderdelen.

Deze bedrijfsfilosofie gaat terug tot de jaren ’60 toen de grote baggermaatschappijen in den vreemde succesvol werden, maar kapitalen kwijt waren aan de bevoorradingsbootjes die de niet zelfstandig varende baggervaartuigen moesten voorzien van voedsel, personeel en brandstof. Met een voorraad van standaard componenten als motoren, rompen en assen, zouden deze werkbootjes in zes weken tijd op maat kunnen worden geleverd. Vele malen sneller dan de gebruikelijke zes maanden. Aluminium moet ook in die filosofie passen. En dat valt niet mee, blijkt uit het verhaal van Jaap Gelling, directeur Damen High Speed Craft.

Lees het volledige artikel op: www.metaalmagazine.nl

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...