Doorbraak in ultrazuinig varen, 10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk

jun 30, 2017 | NJI nieuws

“10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk”

Rederij Doeksen uit Harlingen dat ook een meerderheidsbelang bezit in Huisman Royal Shipyard neemt volgend jaar twee gloednieuwe aluminium autoveerboten in gebruik die de bestaande veertig jaar oude autoveer, ms Midsland, op termijn gaan vervangen. Door onder meer gebruik te maken van een monofuel LNG verbrandingsmotor en een innovatieve warmteterugwin-installatie is het probleem van fijnstof- en NOx-emissies gedecimeerd en wordt er ook nog eens superzuinig gevaren. “Dit was tien jaar geleden nog niet mogelijk.”

In 2018 worden de schepen in Harlingen te water gelaten en heten dan ‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’. Ze hebben een lengte van 70 meter, zijn 17 meter breed en hebben een diepgang van 2,60 meter. De dienstsnelheid bedraagt 14 knopen en de schepen bieden plaats aan 64 auto’s en 600 passagiers.

De twee LNG-motoren van leverancier MTU – één in elke romp – zorgen samen met de lichtgewicht aluminium rompvorm voor een laag energieverbruik en een stevige reductie van de uitstoot (-11% CO2, -90% NOx, -95% fijnstof, geen SOx). Innovatief zijn twee installaties achter beide motoren. Deze winnen de restwarmte van uitlaatgassen en motorkoelwater terug. Die warmte wordt via enkele tussenstappen omgezet in elektriciteit, die wordt opgeslagen in twee grote accu-banken. Bij het manoeuvreren van het schip wordt deze elektriciteit gebruikt voor aandrijving van de elektrische boegschroeven.

 Efficiency

In 2000 werd in Noorwegen ‘s werelds eerste ferry op LNG in gebruik genomen. Het veer de Glutra vaart op een route in de buurt van Trondheim. “Toen hebben we ons al georiënteerd op LNG”, vertelt directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. “Maar als we in die tijd op LNG zouden zijn overgestapt, hadden we het LNG altijd uit het buitenland moeten halen. Er was in Nederland namelijk geen infrastructuur. Ja, dat is dan echt een showstopper.”

Lees verder in het NMT Magazine

 

 

Optimisme bij Italiaanse jachtbouwers

Confindustria Nautica: Vooruitzichten Italiaanse industrie blijven positief Ondanks enige onzekerheid op de markt voor kleine boten, zijn de...

Nautisch Campagnecollectief Maritieme Techniek op Skills The Finals 2025

‘Maritieme Techniek – Bouwen aan Dromen!’ De Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) neemt, ondersteunt door diverse partners uit de maritieme sector,...

Collegabranche NMT organiseert inkomende handelsmissie van 19-23 mei

Van 19 tot en met 23 mei komt er een delegatie internationale businesspartners uit de (grote) jachtbouw naar Nederland. Het bijzondere hieraan is,...

Nieuw NJI lid – HML-Service te Lelystad

Het NJI bestuur heet Herman Langman van HML-Service te Lelystad van harte welkom als nieuw NJI-lid. HML-service is gespecialiseerd in alle...

Nieuw NJI lid JWA Voorschoten – Jachtwerf Allemansgeest te Vooschoten

Het NJI bestuur heet Dave de Groot van JWA Voorschoten -Jachtwerf Allemansgeest van harte welkom als nieuw lid van NJI. De Jachtwerf is gevestigd op...

Nieuw NJI lid GSG Gelderse Spitsgatters te Terborg

Het NJI bestuur heet Sanne de Vries-Menning en Jeffrey de Vries van de Gelderse Spitsgatters te Terborg van harte welkom als nieuw NJI lid. Al 16...

Terugblik elektrisch varen markt update in Sneek

Kennisdeling en netwerken over duurzame watersport in Sneek  Op 11 februari 2025 organiseerde SEFFF een informatiemiddag over duurzame jachtbouw en...

Balk Shipyard weer in Nederlandse handen

TERUG ONDER NEDERLANDSE VLAG Per 26 februari 2025 is Balk Shipyard weer in Nederlands eigendom. Met deze bedrijfsovername is 100% van de aandelen...