Branche nieuws
Dichtgespijkerde Aquaverium in Grou wordt winterberging voor boten

Het botenwalhalla Aquaverium, centraal langs de A32 in Grou, krijgt weer een watersportbestemming. De glazen botenhal werd vorig jaar gesloten en zelfs dichtgetimmerd.
Vanaf 12 augustus gaat ondernemer Antoon van Buuren aan de slag. Onder de naam Boathûs kunnen bootbezitters er na het vaarseizoen hun boot stallen. Met deze winterstalling zijn de sloopplannen van het pand voorlopig van de baan.
Lees er meer over op www.degrouster.nl
Slecht weer zorgt voor minder bootverhuur

Doordat de temperaturen aan de start van de zomer laag waren, kwam het botenverhuurseizoen laat op gang. Verhuurbedrijven zijn steeds meer afhankelijk van het weer: boekingen zijn vaker last-minute. Bij mooi weer zijn de steigers leeg, maar bij regen gaat men het water niet op.
Foto: sfeerbeeld
Daar komt bij dat jongeren steeds vaker voor ‘luxe’ kiezen. Open zeilboten, die voorheen populair waren onder de jeugd, worden daardoor minder verhuurd.
Lees er meer over op www.omropfrylan.nl
Lage waterstanden maar voldoende wateraanvoer Maas en Rijn

In de afgelopen dagen is het neerslagtekort toegenomen in het oosten en zuiden van Nederland. De gevolgen zijn voor de landbouw en natuur. Op veel plaatsen zijn de grondwaterstanden laag en nemen ook verder af.
Volgende week krijgt Nederland te maken met een licht wisselvallig weertype. Er wordt tussen de 10 en de 50 mm neerslag verwacht en de temperaturen liggen tussen de 20 en 25 graden.
Lees hier meer over op www.rijkswaterstaat.nl
Bmarine introduceert ‘mini’-superjacht Seafaring 34

De Seafaring 34 is ontwikkeld als antwoord op de toenemende vraag naar motorjachten met een zeer laag energieverbruik, minimale onderhoudskosten en comfortabel vaargedrag. Bmarine uit Grou heeft de primeur en introduceert dit luxe jacht aankomende zomer in Nederland. Want een primeur is het zeker. Met een panoramisch uitzicht van 360° en een slim en efficiënt gebruik van beschikbare ruimte voelt de Seafaring 34 aan als een ‘mini’-superjacht.
Ruimte, comfort en vaargemak
De Seafaring 34 is uitermate geschikt voor de watersporter die gaat voor ruimte, comfort én vaargemak. In de ruime salon heeft men bijvoorbeeld een uniek uitzicht van 360 graden rondom. Ideaal om het overzicht op het water te houden. Voor een schip met een lengte van 10,80 meter en een breedte van 3,70 meter beschikt de Seafaring 34 bovendien over een zeer aangename hoeveelheid aan leefruimte. De salon en het achterdek zijn door de ontwerpers van Seafaring Yachts namelijk op slimme wijze ingedeeld. Door het openschuiven van de schuifpui naar het ruime achterdek kan één grote en gelijkvloerse leefruimte worden gecreëerd, compleet met kombuis en een comfortabele zithoek. Zo hoeft niemand iets te missen van het panoramische uitzicht. Voor in de Seafaring 34 bevindt zich de eigenaarshut met tweepersoonsbed, een natte ruimte (met aparte douche) en een tweede slaapvertrek voor 2 personen. Uniek voor een schip van dit formaat is de mogelijkheid tot uitbreiding naar een derde slaapvertrek voor 2 personen, waarbij nauwelijks hoeft te worden ingeleverd aan leefruimte.
Zeewaardig, duurzaam en onderhoudsvriendelijk
De Seafaring 34 is gemaakt voor de watersporter die houdt van genieten én van avontuur. Zo is de Seafaring 34 B-gecertificeerd en dus zeewaardig. En niet geheel onbelangrijk: de Seafaring is één van de meest duurzame motorjachten van dit moment. Door de nieuw ontwikkelde en efficiënte rompvorm is het brandstofverbruik van de Seafaring 34 uiterst laag. Het energieverbruik is eveneens efficiënt. Zeker wanneer gekozen wordt voor zonnepanelen heeft men altijd voldoende stroom aan boord. Qua snelheid en technische specificaties voldoet de Seafaring 34 uiteraard aan alle moderne eisen. Het schip wordt standaard geleverd met een Yanmar 8LV320 met 320 pk, waarmee een maximale snelheid van 18,5 knopen (kruissnelheid: 10 knopen) met gemak gehaald kan worden. De totale lengte van de Seafaring 34 is 10,80 meter, waarvan de romp 9,99 meter bedraagt. Verder heeft het schip een totale breedte van 3,70 meter, een diepgang van 0,70 meter, en ligt het gewicht van de Seafaring 34 zo rond de 6.500 kg.
Exclusieve importeur
Het Friese Bmarine is de exclusieve importeur van de Seafaring 34 en zijn grotere broertje, de Seafaring 44 (lengte 14,5 meter). De levertijd van deze luxe jachten beslaat zo’n 3 maanden, waarbij de klant de keuze heeft uit verschillende optiepakketten zodat ieder schip custom-made geleverd wordt. Bovendien kan men rekenen op een betrouwbare jachtwerf achter de naam Seafaring Yachts. Bmarine denkt graag mee met de klant en is altijd beschikbaar voor reparaties, onderhoud en zelfs stalling. Kiest men voor een Seafaring van Bmarine, dan kiest men dus voor veel meer dan alleen een schip.
Nieuwsgierig geworden naar de Seafaring 34 of de Seafaring 44? Bezoek de beide schepen op de HISWA te water 2019, van 4-8 september te Batavia Haven Lelystad. Of kijk voor meer informatie op www.bmarine.nl
Hulpdiensten zochten drie uur naar vermiste mogelijke drenkeling

Vrijdagochtend zochten hulpdiensten massaal naar een mogelijke drenkeling in de Waal. Een schipper in de beroepsvaart meldde om 10 uur dat hij een bemanningslid miste. De hulpdiensten hebben na drie uur zoeken de zoekactie gestaakt, er is niemand gevonden.
Het vermoedelijk overbood geslagen persoon is het laatst gezien ter hoogte van St. Andries. Zij kwamen bij IJzendoorn zo’n 25 kilometer verderop, erachter dat hun collega niet meer aan boord was.
Lees hier meer over op www.gelderlander.nl
Nabij Groede een persoon te water
Gisteren moesten reddingsboten Zeemanshoop en Winifred samen met een ambulance uitrukken voor een persoon te water. De persoon was in de problemen gekomen nabij Groede. Omstanders hebben de persoon uit het water gehaald en daarna nam de ambulance het over.
In de ochtend zagen jongeren een persoon zich uitkleden en het water ingaan. Twee jongeren gingen de persoon achteraan en een derde lichtte de meldkamer in. De jongeren hebben de persoon uit het water weten te halen en werden op de kant gezet via de drenkelingenklep van de reddingboot.
Lees hier meer over op www.knrm.nl
Door hennepkwekerij sluit Jachtwerf Nerushoek voor een halfjaar

De jachtwerf ligt in Terherne en wordt waarschijnlijk voor een halfjaar gesloten. De hennepkwekerij werd begin juni aangetroffen door de politie. De burgermeester Fred Veenstra heeft besloten de volledige jachthaven te sluiten omdat er sprake was van een gevaarlijke situatie.
Foto: sfeerbeeld
Deze maatregel is volgens de burgemeester uniek en nog niet eerder uitgevoerd in Nederland. Fred Veenstra zegt: “We hebben geen eerder voorbeeld van een jachthaven of een ander bedrijf of instituut waar zoveel mensen mee te maken hebben dat gesloten moet worden in het kader van hennepkwekerij. Wel bijzonder.”
Lees hier meer over op www.omropfryslan.nl
Skûtsjesilen in Friese wateren

Afgelopen donderdag werd er gevaren met de skûtsjes. Skûtsjes zijn Friese zeilboten die vroeger werden ingezet voor het vervoeren van vracht. Nu worden er onder andere wedstrijden mee gevaren.
Het SNS-kampioenschap Skûtsjesilen is een bekend evenement onder de Friese bevolking en wordt twee weken lang gehouden. Dit jaar is het van 27 juli tot en met 9 augustus.
Live videos kunt u hier bekijken: www.gids.tv
Weer problemen met Ketelbrug

Afgelopen zondag kampte de Ketelbrug met problemen. Deze zorgde onder andere voor dat de brug niet meer dicht ging. De problemen met de brug leken woensdagmorgen opgelost, toch gaat de brug nu niet meer omhoog.
De brug heeft dinsdagavond vijftien keer proefgedraaid, toen leek de brug goed te werken. Een monteur bleef woensdag aanwezig voor het geval er toch nog problemen ontstonden. Woensdag bleek de brug toch niet omhoog te willen gaan en lijken de problemen nog niet over.
Lees hier meer over www.omroepflevoland.nl
Nederlandse man vermist in Italië na val van opblaasband

Een 30-jarige man uit Barneveld is dinsdag van een opblaasband gevallen in het Iseomeer in Italië. De opblaasband hing achter een motorboot, op de boot waren vrienden en familie van de man aanwezig. De man is sindsdien vermist.
De familieleden en vrienden van de man hadden niet meteen door dat de man van de opblaasband was gevallen, hierdoor is het onduidelijk waar de man in het water verdween. De familie sloeg alarm toen ze terug waren op de camping. Hulpdiensten zijn sindsdien aan het zoeken.
Lees hier meer op www.ad.nl
Onbemande Belgische boot kapseist in Atlantische Oceaan

Vier jaar lang bouwde vier Belgische ingenieurs aan de “Mahin One” een autonome boot. Met als doel de Atlantische Oceaan over te steken. Dinsdag kapseisde de boot tijdens een storm en mislukte het project.
De zelfbestuurbare boot is 4 meter lang en 1 meter breed, zij vertrok maandag uit het westen van Frankrijk. De boot voer zelf door middel van sensoren waardoor de boot zelf beslissingen nam. Mahin One kwam eergisteren in een zware storm terecht met golven hoger dan 6 meter. Deze storm heeft de boot niet overleefd.
This is a sad post that we had hoped never to make. Mahi One encountered an exceptionally severe storm last Monday with wave heights over 6 meters. On Tuesday morning he capsized and for yet unknown reasons did not recover as normal. Team Mahi is on its way to recover the boat. pic.twitter.com/HAcIZX90Df
— ProjectMahi (@ProjectMahi) July 31, 2019
Lees hier meer over op www.hln.be
KM Yachtbuilders toont drie jachten op de HISWA te water
Tijdens de aankomende HISWA te water hebben bezoekers de kans om niet minder dan drie KMY jachten te bezichtigen. Tegenover de jachten heeft de werf ook een paviljoen tentje op de kade welke gericht is op onderhoud & refits. De jachten en de tent zijn te vinden op ligplaats B34.
Zoals de meeste mensen wellicht weten is de Bestevaer-lijn een samenwerking tussen KMY en Dykstra Naval Architects. Elk schip door hen ontworpen en door KMY gebouwd gaat te water als Bestevaer.
TYPE | Bestevaer 45 PURE |
NAAM | Lene |
ONTWERP | Dykstra Naval Architects |
JAAR | 2019 |
LOA | 14,25 meter |
LWL | 12,64 meter |
BREEDTE | 4,05 meter |
DISPL. | 13 tonnes |
DIEPGANG | 1,30 – 2,90 meter |
TUIGAGE | Cutter |
MATERIAAL | Aluminium |
De Bestevaer 45 LENE is de jongste en de kleinste uit de Bestevaer familie. Ze werd aan het begin van de zomer opgeleverd aan haar Duitse eigenaar. De schipper zal het jacht naar koude gebieden meenemen, met als ultieme doel het doorvaren van de Northwest Passage.


TYPE | Bestevaer 49 |
NAAM | Katharos |
ONTWERP | Dykstra Naval Architects |
JAAR | 2009 |
LOA | 14,69 meter |
LWL | 13,72 meter |
BREEDTE | 4,40 meter |
DISPL. | 17 tonnes |
DIEPGANG | 2,10 meter |
TUIGAGE | Cutter |
MATERIAAL | Aluminium |
PRIJS | EUR 795.000 incl BTW |
De Bestevaer 49 Katharos is te koop! Ze heeft een modern en licht interieur. Deze eigenaar vaart regelt single handed, vaak naar koude gebieden zoals Spitsbergen en de Noorse fjorden.


TYPE | Custom built motoryacht |
NAAM | River Tender |
ONTWERP | Harry Miesbauer |
JAAR | 2019 |
LOA | 11,15 meter |
BREEDTE | 3,65 meter |
DIEPGANG | 0,70 meter |
MATERIAAL | Aluminium |
Deze custom ontworpen en gebouwde River Tender werd begin juli te water gelaten. Zoals u kunt zien is er geen verf aan boord gebruikt, zelfs geen antifouling. Het jacht zal elke avond uit het water gehaald worden. Om de gewenste 40kn snelheid te halen heeft ze 2x 440hp Yanmar motoren in combinatie met jet thrusters van Hamilton. De cabine is ‘zwevend’ gemaakt omdat de eigenaar een eis van minimale geluidsniveaus van 67dB in de cabine tijdens het vol gas varen. Er zijn alleen vier comfortabele stuurstoelen en een stuurstation binnen. Geen toilet, geen keuken en geen zithoek. Het jacht zal voornamelijk gebruikt worden als transport middel op een rivier in Uruguay, om de familie heen en weer te varen naar de plek waar ze die dag heen willen. Custom built to the max!


Boten langs vaarroute Canal Parade weggehaald door Waternet

Inwoners van Amsterdam hadden tot woensdag 8.00 uur de tijd om hun boot verplaatsen, indien deze langs de route van de Canal Parade lag. Waternet heeft woensdagochtend een controle uitgevoerd, waarna boten die geen speciaal vignet hadden weggesleept werden. Kosten voor de booteigenaar: 460 euro.
Foto: sfeerbeeld Amsterdamse grachten
Op dinsdag was er al een uittocht gaande op de grachten. Tot zaterdag is de route verboden terrein.
Bekijk het volledige bericht op www.parool.nl
Rubberboot vastgelopen op zandplaat in De Dollard
Alexlukin / Shutterstock.comDinsdagavond hebben drie opvarenden enkele uren met hun gemotoriseerde rubberboot vastgezeten op een zandplaat in de Dollard bij het gehucht Fiemel.Foto: sfeerfoto rubberbootDe KNRM werd ingeschakeld nadat bleek dat de motor…
Dit is de route van het Varend Corso 2019

Op vrijdag 2 augustus zal het Varend Corso 2019 van start gaan. Als je het beste plekje langs het water wilt uitzoeken om de fleurige botenparade tijdens de Rijnmonddag te bekijken, dan is het handig om te weten waar en hoe laat de verschillende locaties die dag worden gepasseerd.
De boten vertrekken vrijdag om 12.30 uur vanaf Trade Parc Westland in Honselersdijk, om vervolgens om 13.15 uur bij de Oude Liermolenweg in De Lier aan te komen. De verwachting is dat de boten hierna op de volgende tijdstippen langs de volgende locaties varen:
14.15 uur: Brug Korpershoek in Schipluiden
16.30 uur: Vlaardingervaart in Schipluiden
16.45 uur: Brug Broekpolderpad in Vlaardingen
17.15 uur: Emmakade in Vlaardingen
Bekijk de gehele route op www.indebuurt.nl
Bouw je eigen boot bij bootbouwschool Scherpel

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Jachthaven, scheepswerf en bootbouwschool Scherpel heeft het samen met zeilschool De Vuurtoren allemaal. Tijdens de hittegolf werden er door zes tieners zes nieuwe boten gebouwd en te water gelaten, in slechts vier dagen.
Op dinsdagmorgen begonnen de vijf jongens en één meisje, van tien tot twaalf jaar, met bouwpakketten van okoumé hout, 3 D CNC gesneden. Onder vakkundige begeleiding van drie zeilinstructeurs en twee scheepstimmermannen werden de bootjes in elkaar gezet. Op vrijdagmiddag in de zinderende hittegolf doopten ze hun eigengebouwde scheepjes en lieten ze feestelijk te water.
Vol toewijding
Passie, liefde en enthousiasme voor de eigen boot, alles was in de timmerweek overduidelijk te zien bij de leergierige kinderen. Scheepstimmermannen Hans Resoort en Renzo Meijwaard legden stapje voor stapje uit in welke volgorde de planken, spanten en gangen geplaatst moesten worden. Geassisteerd door drie zeilinstructeurs werden de scheepjes op een veilige manier in elkaar gezet.
Op de warmste momenten zwommen en speelden de zes jongeren in de haven. Op vrijdag was het hoogtepunt, toen de schepen onder het toeziend oog van de ouders te water werden gelaten. De ouders applaudisseerden bij elke boot die langskwam uit de loods en mochten als dank ook een rondje varen. Zes nieuwe watersporters erbij met een eigen boot, welke werf doopt tegenwoordig nog zes schepen op een dag.

Knutselen
Frederieke Meuldijk, het enige meisje, wil graag architect worden. “Timmeren en werken met hout vind ik heel leuk, dingen maken.” Zeilen vindt ze een beetje leuk, ze zal vooral gaan roeien met de boot. Met haar ouders is ze op Loosdrecht op vakantie. “Het in elkaar zetten en tekening lezen is het moeilijkst.” Alina Meuldijk, moeder van Frederieke: “Mijn kinderen komen al jaren op de zeilschool, Frederieke wilde liever naar de bootbouwschool en een eigen boot bouwen, knutselen vindt ze erg leuk.”
“Ik heb al een boot”, vertelt Daan ’t Jong. “Maar bouwen en klussen vind ik superleuk.” Hij heeft thuis al een sloep. “Deze is leuker omdat ik hem zelf heb gebouwd en ik ga er later mee zeilen.” Ook hij vindt tekening lezen en de juiste schroeven vinden het moeilijkst. “Alles zelf in elkaar zetten en ermee varen is het leukst.”
Stapje voor stapje
De eerste dag werd de kop van het schip gelijmd, vervolgens gingen de stuur- en bakboordgangen eraan vast. Zodra dat gelijmd en vastgeschroefd was gingen ‘s middags de spiegel en de spanten met de zwaardkast erin. Lijm en schroeven houden alles waterdicht op zijn plek. Aftekenen en netjes om de tien centimeter een schroef plaatsen is een kunst. Ruben Lesterhuis had de zwaardkast als eerste klaar, hij zat als eerste in de boot op het bankje, het vlak zat er nog niet in.

Lesterhuis zeilt al met een optimist. “Mijn moeder vond de cursus op internet en omdat ik een eigen boot wilde, ben ik hier gaan timmeren. Het leukste is dat je alles zelf maakt en er daardoor veel blijer mee bent.” Alles nauwkeurig meten vindt hij het moeilijkst omdat alles exact pas moet zijn, anders zinkt de boot. Chris Nagtegaal gaat ook voor het klussen en een leuk resultaat. Later zeilen, maar eerst roeien. “De zeilschool was vol en toen kwamen mijn ouders dit tegen. Ik vind klussen leuk en leer nu hoe je een boot in elkaar zet. Als je naar de tekeningen kijkt is het makkelijk. De boeg maken en het buigen van hout is leuk.” Jaap Faber en Ruben Pluimers denken er hetzelfde over: “gewoon gaaf.”
Niet altijd voor de wind
De tweede dag liep iets moeizamer bij een bootje, het schip op het vlak zetten en aftekenen luistert nauw. Nauwkeurig langs de gangen het bankje en de spiegellijnen tekenen. Vervolgens binnen de lijnen gaatjes boren waar de schroeven in moeten. Daarna al het hout inspuiten met houtlijm. Zodra dat gebeurd is de plaat met de lijnen op het schip leggen, zoals hij afgetekend is. Leg je het vlak verkeerd om dan kloppen de schroefgaatjes niet met het hout. Dat werd een grote schoonmaakklus. Alle lijm moest verwijderd worden voordat er weer opnieuw begonnen kon worden. Een vies klusje!
Resoort was zeer tevreden over het verloop van de bouw. De kimlatten, bodem en kop van het schip met de zwaardkast zijn de basis op de eerste en tweede dag. “Door de warmte hebben we de kinderen regelmatig een time-out gegeven en de waterglijbaan van stal gehaald.” Patricia Scherpel zorgde doorlopend voor frisdrank en water, dat deed zij ook voor de vijftig zeilschoolkinderen op de Loosdrechtse Plas. Ieder uur een drinkpauze, om 12.00 uur lunchen op het terras, vervolgens zwemmen tot twee uur en dan weer aan de slag was het vaste recept.
Schilderen
De donderdag begon met het plaatsen van de kiellatten op de bodem van het schip, ter versteviging. Aftekenen, gaatjes boren, lijmen en schroeven. Vervolgens schaven opdat alle randen aan het schip mooi strak werden. In de middag was dat achter de rug. Regelmatig zuchtten de kids onder het zware werk van de handschaaf. Ook al was dit werk zwaar, zij hadden de slag snel te pakken en klaarden de klus. Toen alles strak was moest er geschuurd worden en na het schuren moest de romp van binnen en buiten in de grondverf.

Op vrijdagmorgen moest de buitenkant nog afgelakt worden en de bankjes en laatste latten geplaatst worden. Elk schip kreeg zijn eigen kleur, rood, zwart, groen en blauw. Soms leek het wel op vingerverven met de acrylverf. Als laatste tekende Patricia Scherpel met vaste hand voor alle kinderen de scheepsnaam op het schip. De kinderen konden die met de gekozen kleur beschilderen binnen de lijnen. Vervolgens zwemmen en wachten tot om vier uur de boten feestelijk met champagne gedoopt werden onder toeziend oog en applaus van de ouders.

Dubbel pret
Hans Resoort en Patricia Scherpel hebben de liefde voor het water en de boten met de paplepel ingegoten gekregen op de scheepswerf en in de jachthaven. “Al tachtig jaar bouwen we houten jachten op de Scherpel Jachtwerf. In de beginjaren vooral zeilboten, zoals BM, valk en vrijheid. Vanaf de vijftiger jaren verwerven we onze bekendheid met de bouw van luxe motorvletten en sloepen.” Door verandering van de markt en vraag naar bootbouwkennis ontstond naast zeilschool De Vuurtoren, Scherpels Bootbouwschool. Eerst voor volwassenen, met het bouwen van een Lumberyard Skiff, Acorn Skiff, een overnaadse roeiskiff en de De Scherpel Dinghy, een echte overnaadse sloep.
Door het initiatief van een goede vriend in 2015 kwam de volgende stap, een bootbouwweek voor de kids. Na vier dagen bouwen voor de prijs van 640 euro gaan de kinderen naar huis met een heuse eigengebouwde boot. Je kan er mee zeilen als met een piraatje, Bouw Je Bootje type Thimo 7. Thimo 7 is ontworpen als een bouwpakket door Caspar ten Berge. Elke spant en gang sluit perfect op elkaar aan. Door elkaar te helpen en samen te werken kun
nen de kinderen onder begeleiding op eenvoudig manier met boren, zagen, schroeven en schaven hun eigen zeil-, roei- en motorbootje bouwen. Dubbel pret als je het varen meerekent.
23 Nederlanders doen mee aan 48e Rolex Fastnet Race

Zaterdag 3 augustus gaat de 48e Rolex Fastnet Race van start in Engeland. Er wordt tijdens deze race langs de Engelse zuidkust, over de Keltische Zee, om de Fastnet Rock en deze eindigt in Plymouth.
De meeste Nederlanders starten in de IRC klasse, twee hiervan in de two handed.
Lees hier meer over op www.zeilen.nl
Vedette Jachtbouw met vier schepen aanwezig op HISWA te water
Vedette Jachtbouw is ook dit jaar weer goed vertegenwoordigd op de HISWA te Water in Lelystad. In navolging van vorig jaar presenteren wij wederom vier schepen. Deze vier schepen hebben ieder hun unieke kenmerken en de vloot is daardoor zeker divers te noemen. Eén van deze schepen heeft inmiddels de nominatie gekregen voor Motorboot van het Jaar 2019. Dit schip betreft de Navigator 35, een prachtig gelijnd schip, in huis ontwikkeld door Vedette Jachtbouw. De andere schepen die meegaan naar de HISWA zijn de nieuwe Vedette Traveller 12.30 (een primeur), de moderne Vedette 12.30 cabin Comfort Line (moderne kleurstelling en afwerking) en de Cantia 28 Cruiser.
Nominatie Motorboot van het Jaar 2019

“Het is voor een werf van belang om mee te gaan met de huidige trends, of beter nog, de trends zelfs vóór te zijn. Dat geldt niet alleen qua uiterlijk, maar bovenal qua techniek.” Door de vraag nauwlettend in de gaten te houden heeft Vedette Jachtbouw de Navigator ontwikkeld, een krachtig schip met sterke lijnen, die zeer compleet wordt aangeboden. De opties in de Navigator zijn talrijk als het gaat om techniek en inrichting. Dit zeewaardige jacht biedt volop mogelijkheden voor de avontuurlijke watersporter. Niet voor niets genomineerd als Motorboot van het Jaar op de HISWA in Lelystad.

Nieuwe inzichten en verdergaande ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat er een nieuwe lijn binnen Vedette Jachtbouw is ontwikkeld: de Vedette Traveller. De Traveller is een salonschip met in vele opzichten de kenmerken van de Vedette Salon-schepen. Belangrijkste veranderingen zijn de verplaatsing van de opbouw richting voorsteven, wat zorgt voor meer ruimte in de salon. Én het verlengde dak, waardoor ook de kuip afgedekt is. De eerste Traveller heeft inmiddels de werf verlaten en deze wordt door Vedette Jachtbouw gepresenteerd op de HISWA (Primeur). De klant heeft gevraagd om een rechte achtersteven, met gangboorden naast de kuipbanken tot aan de spiegel. De eerstvolgende Traveller wordt reeds gebouwd en zal de kenmerkende Vedette trappen tot aan het zwemplateau hebben.

Bij Vedette Jachtbouw kunt u met uw ideeën en wensen terecht als het gaat om uw toekomstige boot. De klant heeft veel inspraak als het gaat om de bouw van zijn ideale boot. Met de kennis van de hedendaagse technologieën worden schepen gebouwd van uitmuntende kwaliteit. Deze kennis en vaardigheden van Vedette Jachtbouw én de wensen en dromen van de klanten leiden vaak tot verfrissende, nieuwe uitwerkingen van de bestaande vloot. Dit geldt ook voor de Vedette 12.30 cabin Comfort Line, een verrassende Comfort Line met een modern interieur én prachtige kleurstellingen in interieur en exterieur. Een prachtig, modern schip, gebouwd met de modernste, hedendaagse technieken.

De Cantia 28 Cruiser: een compacte salon die een ieder aanspreekt. Het enige polyester schip binnen Vedette Jachtbouw is de Cantia. Vorig jaar was de Cantia 31 Launch te bewonderen op de HISWA. Dit jaar neemt Vedette Jachtbouw de kleinere Cantia 28 Cruiser mee, een kleine salon voorzien van alle techniek en comfort. Op dezelfde manier ingericht qua interieur en techniek als de andere Vedette schepen. Deze stoere, robuuste boot heeft sublieme vaareigenschappen en schuwt ruw water niet. En deze boot is nu te koop!
Vedette Jachtbouw is te vinden op standnummer E12.
Heesen breidt haar faciliteit in Winterswijk uit

Heesen is verheugd de uitbreiding van haar faciliteit in Winterswijk, provincie Gelderland – de thuisbasis van haar gerenommeerde interieurwerkplaats – aan te kondigen. Gelegen op iets meer dan een uur rijden van Oss, werd de faciliteit in 2000 verworven onder de naam ‘Oortgiese’.
Oorspronkelijk opgericht in 1940, heeft Heesen Interiors de afgelopen 34 jaar de meest luxueuze, bekroonde interieurmeubelen exclusief voor Heesen-jachten ontworpen.
De huidige uitbreiding bestaat uit 2.240 vierkante meter nieuwe productieruimte, wat de totale productieoppervlakte op 8.100 vierkante meter brengt. De kantoorruimte neemt met 332 vierkante meter toe tot bijna 1.000 vierkante meter.

Gelijktijdig met de facilitaire ontwikkeling werft Heesen 30 nieuwe medewerkers aan, die het totale personeelsbestand in Winterswijk op 130 hoogopgeleide ambachtslieden zullen brengen. De uitbreiding van zowel de faciliteiten als het personeelsbestand is een direct antwoord op de toename van de omvang en het volume van de jachten die vandaag de dag door Heesen worden gebouwd. Het niveau van verfijning en expertise dat nodig is om interieurs op dit niveau te produceren, betekent op zijn beurt meer ruimte, meer apparatuur en meer ambachtslieden.
Het bouwen van een luxe interieur gaat over het omgaan met kostbare, soms onvervangbare materialen en het aansturen van een team van zeer getalenteerde vakmensen. Heesen is een van de weinige scheepsbouwers die een hele afdeling van specialisten in huis heeft. Kastenbouwers, stoffeerders, meubelmakers, schrijnwerkers, Franse polijsters, schilders, CNC-operators, tekenaars, projectmanagers, ingenieurs – de lijst van mensen is net zo lang als de lijst van eisen om een custom Heesen-jacht op maat te maken.

Uitstekend Nederlands vakmanschap en voortdurende innovatie zijn de drijvende kracht achter het merk Heesen. Een volledige interne afdeling van interieurspecialisten staat garant voor een constante kwaliteit en design creaties op maat die tot de verbeelding spreken van zowel de klanten als hun ontwerpers. In Heesen bestaat er niet zoiets als een onmogelijke missie. Zware investeringen in de verwerving en opleiding van jong talent is het geheim achter Heesens bekroonde interieurcreaties.
Henry Schreur, Managing Director van Heesen Interiors, geeft samen met Arthur Brouwer, CEO van Heesen, commentaar op de uitbreiding: “We kijken uit naar de officiële opening van de nieuwe werkruimte in september en zijn meer dan ooit bereid om de traditie van het bouwen van kostbare interieurs volgens de hoogste Nederlandse kwaliteitsnormen voort te zetten.

Storing Ketelbrug veroorzaakt door kapot onderdeel

De oorzaak van de storing aan de Ketelbrug is bekend. Volgens Rijkswaterstaat zorgde een kapot onderdeel voor de grote storing. Het onderdeel is inmiddels besteld, maar het is nog onbekend wanneer het geleverd zal worden.
Op zondag kon de brug in de A6 lange tijd niet bediend worden, waardoor het verkeer uren lang stil stond. Momenteel kunnen schepen met hoge masten de brug nog niet passeren.
Bekijk het volledige bericht op www.omroepflevoland.nl
Lees hier het bericht ‘Ketelbrug voorlopig gestremd voor hoge schepen’ terug.
Bestuurder ongeluk speedboot had teveel gedronken

Vorige week dinsdag was er een dodelijk ongeluk voor de Kust van Zoutelande. Een speedboot overvoer een 15-jarig meisje met de dood als gevolg. Nu blijkt dat de bestuurder van de speedboot teveel had gedronken.
Foto: sfeerbeeld
De 33-jarige bestuurder van de speedboot wordt verdacht van het veroorzaken van het beschadigen van een ander vaartuig met de dood tot gevolg en het varen met te veel alcohol op. Het is toegestaan om te varen als je 220 Ugl gedronken heb, maar de bestuurder had volgens het Openbaar Ministerie 225 Ugl gedronken.
De situatie wordt verder onderzocht door de Landelijke Eenheid van de politie.
Lees hier meer over op www.omroepzeeland.nl
Winnaars en verliezers bij SKS skûtsjesilen op De Veenhoop

Er waren zowel winnaars als verliezers tijdens het SKS skûtsjesilen op De Veenhoop. Zo pakte schipper Albert Visser maandag met het skûtsje van Lemmer zijn tweede winst, maar er waren ook teleurstellingen.
Foto: sfeerbeeld skûtsjes
De fokkenist van Woudsend werd met een speedboot van boord gehaald omdat hij gewond was geraakt aan zijn hoofd.
Alle hoogtepunten zijn op een rijtje gezet in een video. Bekijk het bericht en de video op www.omropfryslan.nl
Ketelbrug voorlopig gestremd voor hoge schepen

Voorlopig blijft de Ketelbrug in de A6 tussen Lelystad en Emmeloord dicht voor scheepvaart, zegt Rijkswaterstaat.
Op zondag waren er problemen door een storing. Daardoor kon de brug niet worden bediend en was deze gestremd voor wegverkeer.
Lees het volledige bericht op www.omroepflevoland.nl
Accu op boot ontploft in jachthaven Kortgene
Judith Cool / Shutterstock.comZondagavond is de brandweer uitgerukt voor een brand aan boord van een boot in Kortgene. De Cobra-ploeg van de brandweer Sluiskil werden opgeroepen. Zij kunnen met een speciale techniek gaten in muren maken en zo de brand …
Rafael Nadal koopt een nieuw jacht

Rafael Nadal heeft een 80 Sunreef Power catamaran bij Sunreef Yachts besteld. De internationale tennissuperster is een liefhebber van multihull liefhebber. Hij heeft voor het nieuwste motorjachtmodel van de werf.
Op het Cannes Yachting Festival in september zal de premiere van de eerste 80 Sunreef Power zijn.
Eerder dit jaar zette Rafael Nadal zijn boot “Beethoven” te koop voor een opvallend bedrag, lees hier meer over op www.bootaanboot.nl
Kijk voor meer informatie op www.sunreef-yachts.com
Politie pakt motorbootdieven op
Dafinchi / Shutterstock.comZaterdagnacht zijn twee dieven door de politie van Stichtse Vecht opgepakt vanwege diefstal van een motorboot.Een getuige, die wakker werd van gerommel aan een buitenboordmotor, heeft 112 gebeld. Deze persoon heeft gezien dat…
F1-bolide Max Verstappen te zien tijdens Sneekweek
cristiano barni / Shutterstock.comDe F1-bolide van Max Verstappen is op 3, 4 en 5 augustus te zien op het Starteiland in Sneek. Sponsor Red Bull haalt de wagen naar de Sneekweek.Red Bull is een van de partners van de Koninklijke Watersportvereniging S…
Extreme drukte voor KNRM tijdens hittegolf; reddingboten ruim 160 keer gealarmeerd

Het uitzonderlijk warme zomerweer deed duizenden watersporters verkoeling zoeken op het water. Dat heeft geleid tot een piek in hulpvragen aan de KNRM. De weersomslag met onweer en windstoten deed veel schepen in problemen komen. Ook was de KNRM betrokken bij veel zoekacties naar vermiste zwemmers en verdrinkingen.
De vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) zijn de afgelopen week meer dan 160 keer uitgevaren voor hulpverleningen en reddingen. De hulpvragen kwamen uit het hele land en waren zeer divers van aard. Opmerkelijk waren de meldingen die ontstonden door de plotselinge weersverandering bij onweer op donderdagnacht. Sommige watersporters werden ’s nachts verrast terwijl ze voor anker lagen op de Grevelingen, het Haringvliet en de randmeren. Door de windstoten sloegen diverse jachten van hun anker. In één geval raakte een opvarende een vinger kwijt na beknelling door de ankertros.

Op de Friese Waddeneilanden hadden de KNRM-lifeguards de handen vol. Voornamelijk aan kleine ongevallen en onwelwordingen op het strand. In een enkel geval moesten lifeguards zwemmers of baders uit zee halen, omdat ze te ver afdreven.
Naast alle reddingbootacties werden de artsen van de KNRM Radio Medische Dienst de afgelopen week meermalen door zeelui geconsulteerd. Deze dienstverlening als telefonische huisartsenpost voor zeevarenden ging tot ver over de landsgrenzen voor ziekte of verwondingen.
Lees meer op www.knrm.nl

Van woekerende waterplant tot bagagewagen

Om gek van te worden: waterplanten, die complete meren overwoekeren. De KNRM moet steeds vaker uitrukken voor vastgelopen boten door waterplanten. Deze zomer zal er weer druk worden gemaaid, om watersporters en andere personen die onder meer op het IJmeer, de Randmeren en het Markermeer varen vrij doorgang te kunnen verlenen.
De goede waterkwaliteit en het heldere water van de randmeren zorgen voor een uitbundige groei van waterplanten. Zwemmen, roeien, zeilen of kanovaren gaat niet meer waar een dicht veld fonteinkruid ligt. Daarom worden meren gemaaid om de waterwegen vrij te houden. Maar wat gebeurt er met het maaisel?
Deze vraag kwam ook ter sprake in een gesprek tussen Lisan Kox, bedrijfsleider Marina Muiderzand, en Bas Durieux, directeur van Seijsener. Samen bekeken ze de mogelijkheden en dit resulteerde in de ontwikkeling van een bagagewagen waarin de waterplanten worden verwerkt. De waterplanten worden geoogst en fijngemalen tot vezels. Deze vezels worden vervolgens verwerkt in het kunststof van de bagagewagens.
Waterplanten en visnetten als grondstof
Lisan Kox, “Marina Muiderzand biedt een uitstekende uitvalsbasis voor watersporters en duurzaamheid staat hoog in ons vaandel. Met de productie van de bagagewagens werken wij aan een structurele oplossing voor de overlast van de waterplanten. Een ergernis onder onze gasten, de watersporters.”
Bas Durieux “Seijsener is al ruim 55 jaar technische specialist voor havens. Wij voelen ons erg verbonden met de sector. Als de sector kampt met een probleem waardoor het plezier in watersport afneemt, willen wij graag meedenken en werken om watersport vriendelijk en duurzaam te houden. Onlangs hebben wij campingzuilen van visnetten ontwikkeld en geproduceerd. Zo kwamen wij op het idee om nu waterplanten als grondstof te gebruiken.”
De bagagewagen is momenteel in productie. Tijdens de Hiswa te water van 4-8 september 2019 zal Seijsener de bagagewagen presenteren.
Kijk voor meer informatie op www.seijsener.com
Drukke nacht voor KNRM Stellendam en Ouddorp

Elf schepen verkeerden vannacht in nood doordat er plotseling een front met onweersbuien en harde wind over Zeeland trok.
De piepers gingen vannacht iets na 1 uur af en de vrijwilligers kwamen meteen in actie. Er zijn de hele nacht door schepen bij Bruinisse, Haringvliet en Grevelingen gered. Bij één van de boten was sprake van een persoon met ernstig letsel waarvoor een ambulance werd opgeroepen.
De KNRM waarschuwt dat er vannacht weer eenzelfde situatie met onweersbuien dreigt te ontstaan. Zorg dat uw schip goed vastligt als u voor anker gaat, zorg voor een ketting en voldoende lengte en houd vooral de weersomstandigheden in de gaten.
Lees hier meer over op www.knrm.nl
Meerdere bruggen worden gekoeld door Rijkswaterstaat

Meerdere bruggen kampen met problemen door de hitte. Rijkswaterstaat koelt met water de Merwedebrug, Spijkenisserbrug en de Stadsbrug Dordrecht. De hoge temperatuur zetten de stalen brugonderdelen uit, hierdoor kunnen de bruggen niet goed open of dicht gaan.
Foto: sfeerbeeld
Gisteren koelde Rijkswaterstaat ook al de bruggen en vandaag gaan zij hier mee verder tot dat de hitteperiode afgelopen is.
Lees hier meer over op www.rijkswaterstaat.nl
Meer dan 700 aanmeldingen voor Sneekweek

De 84ste Sneekweek komt eraan en hiervoor maakt de Koninklijke Watersportvereniging Sneek zich al klaar. Ruim 700 zeilboten met zo’n 1000 deelnemers zullen aan de start verschijnen.
Het aantal aanmeldingen is stabiel en blijft het grootste zeilevenement op de binnenwateren van Europa.
Lees hier meer over op www.sneekernieuwsblad.nl
Containerschip zat vast onder brug Groningen

Het Groningse Van Starkenborghkanaal was enkele uren gestremd, doordat er een schip tegen een brug was gebotst. Hierdoor was ook de busbaan over de brug gestremd.
De brug is geinspecteerd door Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen en hieruit blijkt dat de brug licht beschadigd is en er geen gevaar voor weg- en scheepvaartverkeer is. Op een later moment kan de brug hersteld worden. Het schip is er slechter aan toe, zij is zwaar beschadigd en afgesleept naar de Oostersluis.
Lees hier meer over op www.rtvnoord.nl
15 jaar De Stille Boot: ervaar elektrisch varen op de HISWA te water

De Stille Boot brengt in het kader van haar 15 -jarig bestaan in samenwerking met de HISWA te water het elektrisch varen extra onder de aandacht. Bezoekers van deze beurs kunnen elektrisch proefvaren in een boot naar keuze!
In de loop van die 15 jaar werd elektrisch varen steeds normaler, maar … nog niet de norm. Al gaat het daar wel naartoe, zo verwacht men bij De Stille Boot. Om dit te ondersteunen wordt samen met de beursorganisatie midden op de HISWA te water een drijvend paviljoen gerealiseerd, met daaromheen een keur aan elektrisch aangedreven boten. Daaronder sloepen en motorboten als de Isloep 735, Zuidwester 525, Rand 18 en Whaly 450, zeilboten als de Saffier 6.50 en de Pointer 22, en een bijboot van Boot4.
Geïnteresseerde bezoekers kunnen zich melden op dit paviljoen (stand B22) en een boot kiezen om mee te varen. Bovendien is daar alle informatie te vinden over elektrisch varen. En zijn er genoeg voorbeelden te zien, zoals Torqeedo en WaterWorld elektrische aandrijvingen, bijbehorende accupakketten en laders, Simarine en Sentinel monitoring systemen en Solbian flexibele zonnepanelen en Genasun solar laders. Medewerkers van De Stille Boot zijn ook dagelijks te vinden in het HISWA theater om hun expertise op het gebied van elektrisch varen en zonne energie met het publiek te delen.
“Net als op de weg is ook op het water een transitie gaande naar elektrisch. Dat dat ook leuk kan zijn willen we onze bezoekers zélf laten ervaren”, aldus Arjen Rahusen, directeur van de HISWA te water. “Met de boten van onze dealers en werven kunnen we laten zien dat elektrisch varen stil, schoon en krachtig is, met voor veel toepassingen ruim voldoende actieradius”, vult Marcel Schaap aan. Schaap is oprichter en directeur van De Stille Boot.
Drentse boten stranden vanwege tropenrooster Groningse brugwachters

Toeristen die met de boot vanuit Drenthe richting Duitsland of de provincie Groningen willen, kunnen dat de komende dagen alleen op gezette tijden doen.
Tientallen bekeuringen voor gevaarlijk gedrag op de Maas in de Bommelerwaard

In een paar uur tijd zijn dinsdag meer dan twintig bekeuringen uitgedeeld voor gevaarlijk gedrag op de Maas in de Bommelerwaard. Dat meldt de politie.
Met name in het gebied van de afgedamde Maas bij Heusden, Ammerzoden en Kerkdriel controleerde de politie. In totaal werden in een paar uur tijd meer dan twintig bekeuringen uitgeschreven voor ‘uiteenlopende zaken’. Het ging onder andere om varen zonder vaarbewijs en overschrijding van de snelheid met veertig kilometer per uur.
Lees meer hierover op www.bd.nl
In Alkmaar komen ruim 150 historische schepen

Ze waren al een paar dagen onderweg, maar vandaag komen de laatste vloten aan Alkmaar: de ongeveer 150 historische binnenvaartschepen die meedoen aan Victorie Sail Alkmaar. Ze blijven daar vijf dagen liggen.
Dit jaar valt het evenement samen met het feit dat tweehonderd jaar geleden is begonnen met het graven van het Noordhollandsch Kanaal. De schepen zijn te bezichtigen, er zijn vaarexcursies en rondvaarten. Musea hebben speciale programma’s, overal is muziek en er zijn oude (vissers)ambachten te zien, zoals zalmrokers.
Lees meer hierover op www.nhnieuws.nl
Bruggen in Amsterdam komende dagen dicht
DutchMen / Shutterstock.comVanwege de extreme warmte gaan zeven beweegbare bruggen op de Amstelroute en de Kostverlorenvaart vanaf woensdagmiddag tot en met vrijdag middernacht niet open voor boten.De kans op schade is te groot, zegt een woordvoerder v…
Primeur Nimbus T11 op HISWA te water

Tijdens de HISWA te water 2019 vindt de Nederlandse première plaats van de Nimbus T11, het eerste 11 meter model in de nieuwe Nimbus WTC Series. De HISWA te water vindt plaats van 4 – 8 september in de Bataviahaven te Lelystad. U vindt de Nimbus T11 bij De Vaart Yachting op Stand D12.
De T11 is hoe Nimbus zich een perfecte dagkruiser voorstelt. Ze stelden zich tot doel om een comfortabel verblijf op zee te optimaliseren en tegelijkertijd te zorgen voor een gezellige gelegenheid om vrienden en familie te ontvangen. Kort gezegd komt dat neer op een grote loungeruimte met multifunctionele zitmeubels, meerdere zonnebedden, een buitenkeuken, girostabilisatie, royale bergruimte voor tuig en watersportbenodigdheden, en een indrukwekkend groot dekoppervlak dat een enorme bewegingsvrijheid biedt. Dat alles verpakt in een eigentijdse Scandinavische vormgeving.
De Nimbus T11, een a walk-around van 12,5 meter lang, is ideaal voor korte en lange tochten. Hij is groot genoeg om maximaal 12 personen gezellig te laten zitten of actief bezig te laten zijn. Aan boord is er zo veel ruimte dat iedereen met zijn gezicht naar de vaarrichting kan zitten wanneer er bij hogere snelheid gevaren wordt.
‘Voor wat betreft de pleziervaart is er momenteel een duidelijk tendens gaande. Bootbezitters maken effectiever gebruik van hun boot gedurende kortere perioden. Vaak kiezen ze voor dagtochten of een weekendje weg met een overnachting, gezellig met het hele gezin of met vrienden. De nieuwe Nimbus T11 is zo ontworpen dat hij volledig tegemoetkomt aan die wensen. Aan boord zijn er allerlei mogelijkheden voor het ontvangen van gasten, ontspanning en actieve bezigheden. In de twee ruime hutten kunnen vier personen overnachten en het jacht zit vol functionele elementen die garant staan voor een supercomfortabel verblijf op zee,’ vertelt Jonas Göthberg, commercieel directeur van Nimbus Boats Sweden.
Linssen Yachts levert 87 jachten af in eerste helft van het jaar

De zomer is hét moment om op het water te zijn. Vandaar dat bij Linssen Yachts in het voorjaar veel jachten worden afgeleverd aan hun nieuwe eigenaren. Van januari tot eind juli zijn er maar liefst 61 nieuwe en 26 gebruikte Linssen-jachten afgeleverd, met in april en mei respectievelijk 19 en 18 jachten. Soms waren er zelfs twee afleveringen op één dag.
Vóór de aflevering van iedere nieuwe Linssen vindt altijd de officiële inbedrijfstelling plaats. De motor of motoren worden afgesteld en ingeregeld. De navigatieapparatuur, dieptemeter, GPS enz. worden afgesteld en tijdens een proefvaart worden alle technische componenten gecontroleerd. Minutieus wordt het schip nagelopen en alles wordt nogmaals getest. Daarna wordt het schip aan de buitenkant volledig gewassen, wordt het interieur helemaal gepoetst, en dan is het schip klaar voor de overdracht.
De overdracht van een nieuw of gebruikt Linssen-jacht duurt altijd een volledige dag, zodat elk detail goed uitgelegd kan worden en elke vraag beantwoord en elke test samen met de eigenaar uitgevoerd kan worden. Naast de technische uitleg is er natuurlijk ook tijd voor een gezellige lunch en het officiële moment met een glas champagne en foto. De overdracht eindigt meestal met een proefvaart over de Limburgse Maas, waarbij ook de vaareigenschappen aan bod komen.
Linssen Yachts bouwt jaarlijks circa 70 stalen motorjachten die aan klanten in heel Europa en Amerika worden afgeleverd. Deze jachten worden geheel in eigen huis ontwikkeld en gebouwd op de werf in Maasbracht. Afleveringen geschieden niet alleen in het voorjaar, maar in principe het hele jaar door.
Inzittende rubberboot overlijdt na botsing met speedboot
Manninx / Shutterstock.comEen speedboot is voor de Zeeuwse kust bij Zoutelande op een rubberboot gebotst. De inzittende van de rubberboot (20) is overleden. De oorzaak van het ongeval is niet duidelijk, maar de bestuurder van de speedboot is aangehoude…
Jetski’s in beslag genomen na controle op de Maas

De politie heeft maandagavond een controle uitgevoerd op de Maas bij Heerewaarden, in de buurt van de sluis van Sint Andries. Verschillende bekeuringen werden uitgeschreven en sommige jetski’s werden in beslag genomen.
De doel van de controle was het aanpakken van overtredingen op het water. Tijdens de controle werden onder andere boetes uitgedeeld voor het varen onder de 18, varen zonder vaarbewijs en varen met niet-geregistreerde snelle motorboten. Zo was de jongste schipper pas 12 jaar oud.
Lees meer hierover op www.bd.nl
Wees alert met zwemmen in natuurwater

Veel zwemplassen, riviertjes en beken hebben al te maken met blauwalg. Blauwalg is giftig voor mensen en dieren. Via www.zwemwater.nl is het mogelijk om het waterkwaliteit van het natuurwater in de buurt te bekijken. Naast blauwalg komen er ook dode vissen en botulisme voor.
De vieze wateren zijn ontstaan door de aanhoudende droogte. Hierdoor verwarmt het water sneller en wordt het een ideale broedplaats voor blauwalg.
Lees hier meer over op www.metronieuws.nl
Bij een bootongeluk in Dordrecht 59-jarige vrouw overleden

Maandagmiddag is een 59-jarige vrouw om het leven gekomen bij een bootongeluk in het Derde Merwedekanaal in Dordrecht. Het tweede slachtoffer, een 16-jarig meisje, ligt nog met een stabiele toestand in het ziekenhuis.
De slachtoffers zijn in het water gevallen. De oorzaak is nog onduidelijk, vermoedelijk zijn ze met hoge snelheid tegen de kade gebotst, meldde de brandweer.
Onderzoek moet nog uitwijzen wat de exacte oorzaak is geweest van het ongeluk met een bootje in de Derde Merwedehaven. pic.twitter.com/2hIcYzaZsS
— AD De Dordtenaar (@ADdeDordtenaar) 22 juli 2019
Politie neemt snelle motorboot in beslag

Bij een grote politiecontrole op diverse vaarwegen rondom Rotterdam hebben agenten van de Zeehavenpolitie zaterdag een snelle motorboot in beslag genomen. De controle was in het kader van de aanpak van Ondermijning.
De controle werd gehouden op diverse vaarwegen in de buurt van Rotterdam. In verband met de zomervakantie en de toename van vaarverkeer werd speciaal aandacht besteed aan de veiligheid op het water en het vlotte verloop van het vaarverkeer.
Lees meer hierover op www.politie.nl en www.nieuwsopbeeld.nl
PARDO YACHTS: range compleet met de komst van de nieuwe Pardo 38

Na het grote succes van de Pardo 43 en 50 kondigt Pardo Yachts de lancering van de Pardo 38 aan. Met dit nieuwe model Pardo van 12 meter is de walk around serie van Pardo Yachts compleet.
In september zal de nieuwe Pardo 38 zijn officiële debuut maken tijdens het Cannes Yachting Festival 2019. Orange Yachting, de importeur voor de Benelux, presenteert de boot echter al in de week voor het Cannes Yachting Festival tijdens de HISWA te water in Lelystad.
Net als haar voorgangers Pardo 43 en 50, is de Pardo 38 ontworpen door Zuccheri Yacht Design in samenwerking met de Cantiere del Pardo. De 38 is gemaakt voor een veeleisende eigenaar die op zoek is naar functies zoals kwaliteit, design, luxe en comfort in combinatie met hoge prestaties en snelheid. De nieuwe 12-meter van Cantiere del Pardo is beschikbaar met hekaandrijving en met buitenboordmotoren met een maximaal vermogen van 1050 pk, waarmee dit krachtige jacht snelheden tot 52 knopen kan bereiken.
Het unieke single level open dek met hoge zijkanten is geïnspireerd op de 43 en 50; dit zorgt voor voor veiligheid, een grote bewegingsvrijheid en comfort. Het standaard dek is uitgevoerd in natuurlijk teakhout en kan optioneel worden vervangen door synthetisch teakhout.
De T-Top is gebouwd in pre-preg carbon-technologie en overdekt de stuurstand en de ruimte daarachter met de imposante kombuis en een tafel met zes comfortabele stoelen.
De Pardo 38 beschikt over twee loungeruimtes één op het voorschip met een groot en comfortabel drie persoons zonnedek en één op het achterschip met twee banken en een omklapbare tafel die plaats biedt aan zes personen.
Het interieur biedt de keuze uit twee verschillende indelingen: de standaardindeling omvat een open ruimte met een tweepersoonsbed en een aparte douche. Als optie is er een indeling met een tweede hut met twee eenpersoonsbedden.
Unieke kenmerken van het interieur zijn de heldere styling in combinatie, een groot volume, royale hoogtes en uitstekende natuurlijke ventilatie. Dit alles zorgt ervoor dat de Pardo 38 veel een veel grotere indruk heeft dan een 38 voeter.
Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Pardo 38 is de mogelijkheid om twee verschillende voortstuwingssystemen aan te bieden. Dit kunnen sterndrives of buitenboordmotoren zijn met een maximaal vermogen van 1050 pk. Er is een grote keuze uit zeven verschillende motorcombinaties.
De standaardboot wordt geleverd met dubbele Volvo Penta 280 pk benzine motoren met sterndrives. Optioneel kan de Pardo 38 met 2x Volvo Penta D4-dieselmotoren van 300 pk of met 2x Volvo Penta D6s met 380 of 440 pk geleverd worden.
Voor de buitenboordmotorisering is Pardo Yachts een partnerschap aangegaan met Mercury en bestaat de keuze uit dubbele of driedubbele buitenboordmotoren van 300 of 350 pk. Beide voortstuwingssystemen met hekaandrijving en buitenboordmotor zijn te bedienen met joysticks waardoor de boot optimaal te manoeuvreren en eenvoudig te bedienen is.
Het unieke design, de indrukwekkende prestaties en de grote aandacht voor detail en kwaliteit maken deze boot tot een waar exponent van Made in Italy.
Technische specificaties
LOA: 11,90 meter
Romplengte: 10.95 meter
Breedte max: 3.60 meter
Diepgang: 0.90 meter
Verplaatsing: 7 ton
Motoren:
Volvo V6-280 pk benzine (std)
Volvo D4-300 pk X 2 diesel (opt)
Volvo D6-380 pk X 2 diesel (opt)
Volvo D6-440 pk X 2 diesel (opt)
Mercury Verado 300 pk X 2 (opt)
Mercury Verado 350 pk X 2 (opt)
Mercury Verado 350 pk X 3 (opt)
Brandstoftank: 1000 liter +/-
Watertank: 180 liter +/-
Design: Zuccheri Yacht Design
Naval architecture: Zuccheri Yacht Design & Cantiere del Pardo
Werf: Cantiere del Pardo
CE-categorie: B
Kijk voor meer informatie op www.pardoyachts.nl
86-jarige vrouw overlijdt bij brand aan boord

Vrijdagavond is er een van de leden van watersportvereniging VADA in Wageningen overleden. De brand ontstond vrijdag eind van de middag op één van de boten, de vrouw werd na het blussen gevonden.
De zoon van de vrouw ligt met ernstige brandwonden in het brandwondencentrum Beverwijk, hij liep de wonden op tijdens een reddingspoging. Het bestuur van watersportvereniging VADA heeft verslagen gereageerd, de familie werd graag gezien daar.
Lees hier meer over op www.omroepgelderland.nl
Mogelijk oponthoud in Noord-Holland door tekort brugwachters

De aankomende weken moet er rekening gehouden worden met eventuele vertragingen bij bruggen en sluizen. Het is ondanks alle inspanningen niet gelukt om voldoende brugbedieners te vinden.
Foto: sfeerbeeld
Donderdag liet de Provincie Noord-Holland weten dat brugwachters deze zomer voorrang zullen geven aan de bediening van de drukste vaarroutes. Op de rustigere plekken worden de tijden mogelijk aangepast.
Kijk voor de actuele informatie over brugbediening is te vinden op de website www.vaarweginformatie.nl
Lees hier meer over op www.zeilen.nl
Bootverhuurders Giethoorn zijn illegale sloepverhuur beu

Bootverhuurders in Giethoorn zijn de illegale sloepverhuur beu. De bootverhuurders moeten een vergunning hebben voor elke boot die zij verhuren, maar ondertussen koopt de ene na de andere onderneming een luxere sloep die geen vergunning heeft.
Foto: sfeerbeeld
Gemeenteraadslid Aletta Makken van GroenLinks kreeg signalen van ondernemers dat er door concullega’s geen vergunningen hebben. Aletta Makken zegt: “Dat is misschien al die tijd door de vingers gezien, maar er varen nu veel meer boten in Giethoorn dan dat hoort. We willen nu wel eens van de hoed en de rand weten.”
Lees hier meer over op www.destentor.nl
Gewonde bij brand op boot aan Visserseiland in Hoorn

Op een boot in de haven aan het Visserseiland in Hoorn is vrijdagmiddag brand ontstaan. Hierbij is één persoon gewond geraakt. Tijdens het klussen zou er een vluchtige damp vlam hebben gevat.
De ambulancedienst heeft zich over de gewonde ontfermd en werd daarbij ondersteund door een mobiel medisch team dat per traumahelikopter ter plaatse kwam. Het slachtoffer is met brandwonden naar een ziekenhuis overgebracht.
Lees meer hierover op www.noordhollandsdagblad.nl