Branche nieuws
Dockmate introduceert nieuw console voor IPS-aangedreven jachten

Dockmate breidt haar aanbod van draadloze remote controllers van de bootaandrijving en – besturing uit met de Twist IPS, speciaal ontwikkeld voor de bediening van jachten met IPS aandrijving. Met de Dockmate in de hand manoeuvreert de schipper zijn jacht vanaf iedere plaats aan boord in en uit de nauwste meerplaatsen op de centimeter nauwkeurig. Het toestel is zo groot als een smartphone.
Het Dockmatesysteem combineert een joystick besturing met functiekeuzeknoppen die alle aandrijfsystemen aan boord via de canbus of rechtstreeks digitaal aansturen. Hierdoor worden de maneuvers zonder enige hapering uitgevoerd. De gevoeligheid van de vingers wordt rechtstreeks overgezet naar de reacties van de motoren en de besturing. De waterdichte joystick controller werkt magnetisch en is dus traploos instelbaar voor een 360° besturing.
Dockmate: IPS besturen zonder haperen
PPA electronics die de Dockmate systemen ontwikkelt, heeft nu een Dockmate versie uitgebracht die gekoppeld wordt aan de IPS systemen van Volvo. Het is een optelsom van tweebetrouwbare besturings- en aandrijfsystemen: de motoren en de remote control.
Het Dockmate systeem wordt taylor made aan boord door de PPA technici aan de behoeften en vaarstijl van de schipper aangepast. Het systeem gebruikt twintig kanalen in de 868 Mhz band die voortdurend wisselen zodat storing vermeden wordt.
De Dockmate is waterdicht, licht, ligt goed in de hand, wordt -optioneel- draadloos opgeladen en kan in een aangepaste houder ook ingeklikt worden op ieder dashboard van ieder jacht.
Met het toestel wordt ook de boegschroef, de hekschroef, de ankerlier en de scheepshoorn bediend.
Vertrekken en aanmeren of maneuvreren voor of in de sluis, met de Dockmate wordt het echt fingerspitzengefühl.
Keuze uit vier versies
Dockmate wireless controllers is beschikbaar in vier versies:
– Single: voor de bediening van jachten met één motor
– Twin: voor de bediening van jachten met twee motoren
– Twist: met joystick voor de bediening van jachten met twee motoren
– Twist IPS: voor de bediening van jachten met IPS aandrijving (NIEUW)
Meer informatie is te vinden op www.dockmate.eu
Te hoge aanlegsteigers voor pontjes door droogte

De aanhoudende droogte zorgt op veel plekken voor een laag waterpijl, hierdoor steken de aanlegsteigers zo ver boven het water uit dat voet- en veerponten niet meer aan kunnen meren.
Foto: Sfeerbeeld
,,We hebben in het verleden juist extra pontons aangelegd zodat de veren in dieper water kunnen aanleggen en we altijd door kunnen varen. Dit is zo on-Hollands weer, daar reken je niet op.” zegt directeur Alex Kwakernaak van recreatieschap Uiterwaarde, dat een aantal pontjes in de Waal en Lek beheert.
Lees meer hierover op www.gelderlander.nl
Jongens beboet voor racen met rubberboot zonder vaarbewijs

Twee jongens vaarde veel te hard met hun rubberboot over de Leidsevaart in de richting van Bennebroek. Ze zijn uiteindelijk beboet voor asociaal vaargedrag.
Toen de politie de jongens staande wilde houden gingen ze er vol gas vandoor. Ze bleken niet in het bezit te zijn van een vaarbewijs.
Lees meer hierover op www.ijmuidercourant.nl
Sluiting sluizen bij Tiel verrast schippers

Schippers moeten sinds vannacht flink omvaren door stremming in het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel. Deze maatregelen zijn genomen door de aanhoudende droogte.
De schippers en BLN-Schuttevaer zijn verrast door de onmiddellijke sluiting van de sluis. ,,Dat wij hier niet over zijn geïnformeerd, is niet in lijn met afspraken tussen Rijkswaterstaat en BLN-Schuttevaer’’, schrijft de belangenorganisatie op de eigen website.
Lees meer hierover op www.gelderlander.nl
Knuffelwand aan boord: behaaglijk warm of juist verfrissend koel

Het klinkt wellicht wat vreemd, maar het is nu ook mogelijk om ‘een knuffelwand’ aan boord te realiseren. In de bestaande douche of kajuitruimte kan dit op een eenvoudige wijze gerealiseerd worden met het Click & Go klimaatsysteem.
Zo werkt het
Op de bestaande wand van de ruimte wordt een C&G-element met een dikte van 12 mm aangebracht met hierin een watervoerende of een elektra verwarmingskabel. Deze wordt vervolgens weer afgedekt met een aluminiumplaat of tegelafwerking. Dit geeft een wandverwarmingssysteem voor een optimaal comfort in de ruimte.
Behaaglijk warm of juist verfrissend koel
Zo wordt het systeem zeer efficiënt en duurzaam, zelfs in de winter is een maximale watertemperatuur van maximaal 50° Celsius voldoende om het behaaglijk warm te krijgen. Zomers kan met het koelen tot een oppervlaktetemperatuur van ca 17° Celsius waardoor een verkoelend klimaat wordt gerealiseerd.
Een veilige gladde wandafwerking voorkomt dat er bij eventueel zwaar weer verwondingen veroorzaakt worden door een aanwezige wandradiator. Daarnaast is de oppervlaktetemperatuur van circa 31 °C zo laag dat deze geen gevaar vormt voor verbranding. Deze oppervlaktetemperatuur wordt door middel van een thermostaatkraan gerealiseerd. Ook handig: het knuffelwandsysteem kan op een bestaande installatie worden aangesloten.
Snelle montage
De handzame Click & Go kunststof (PP)-tegel van dit systeem heeft een voorgevormde sleuvenpatroon, dat fabrieksmatig is aangebracht. De C&G-tegel, met een afmeting van 36 bij 36 cm en met een dikte van 1,20 cm, kan op een heel eenvoudige wijze op de wand worden gemonteerd. Middels de voorgeboorde gaten kunnen de elementen op een snelle wijze met behulp van pluggen en schroeven op de wand bevestigd kunnen worden.
Optimale warmteverdeling
Nadat de C&G-tegelelementen gemonteerd zijn, wordt het leidingsysteem in de voorgevormde sleuven gedrukt, in een meanderend patroon. Door het meanderend patroon ontstaat een optimale verdeling van het leidingtracé op de wand, waardoor er een optimale warmteverdeling van het oppervlak ontstaat.
Extra bescherming
De leiding zit opgesloten in de sleuven van de C&G-tegelelementen waardoor een gezekerde bescherming van het leidingsysteem is gewaarborgd. Hierdoor is er een minimale kans op beschadiging van het leidingsysteem tijdens het aanbrengen van de tegelafwerking of specie-laag. De eventuele bestaande elektradozen voor stopcontacten of schakelaars en sanitaire aansluitingen kunnen eenvoudig worden opgehoogd met behulp van de opzet ringen of fittingen.
Niet verticale, maar horizontale montage
Een belangrijk montage aspect is dat de watervoerende leiding in een horizontaal montage patroon van onder naar boven worden gemonteerd. “Het monteren van een verticaal montage patroon is sterk af te raden omdat er dan luchtbellen ontstaan, die een verstoring veroorzaken in het functioneren van het wandsysteem,” aldus Reinoud. J. Vooijs van Havobol Leidingsystemen.
Op de bestaande aanvoer en retour
Het aansluiten van het leidingsysteem kan op de bestaande aanvoer/retour van de eventuele aanwezige leidingen van het cv-systeem, of gebruikmakend van het koelwater van de motor. Wandverwarmingssystemen kleiner dan circa 10 m2 kunnen zelfs zonder pompset/verdeler geplaatst worden. Het verdient de aandacht dat wanneer zo’n systeem wordt geplaatst, de overige radiatoren in de overige ruimten waterzijdig worden ingeregeld.
Optimaal rendement
Om een optimaal rendement te verkrijgen, is het aan te raden de wandafwerking te voorzien van een keramisch of aluminium wandafwerking, wat een accumulerende werking heeft. De totale dikte met de aluminiumafwerking bedraagt 13 mm. De alu afwerking is op RAL kleur/motief specificatie leverbaar. Optioneel kan ook een spiegelwand in het systeem opgenomen worden.
Vaargebieden onaantrekkelijk door fonteinkruid

Doordat de randmeren de afgelopen 20 jaar schoner zijn geworden zijn waterplanten flink gaan groeien. De jachthavens zien het vaargebied door het fonteinkruid steeds kleiner en gevaarlijker worden en vrezen voor leegloop.
“Er zijn zelfs mensen die naar Zeeland rijden om te kijken of ze daar een ligplaats kunnen vinden, omdat dit gebied gewoon onaantrekkelijk aan het worden is”, vertelt havenmeester Jaap van Brummelen van Jachthaven ’t Huizerhoofd.
Lees meer hierover op www.nhnieuws.nl
Twee verdachten van bootdiefstal aangehouden

Zondagnacht hoorde een bewoner geluiden op de boot van de buren. De bewoner was op de hoogte dat zij op vakantie waren en sloeg alarm. Dat schrijft politie Amsterdam Oost Zeeburg.
De politieboot- en helikopter werden ingezet bij de zoektocht naar de gestolen boot. Uiteindelijk hadden zij succes, de boot inclusief de daders werden gevonden onder de Hollandsche Brug.
Lees hier meer over op www.facebook.com/politiezeeburg
Mast zeilboot bekneld tussen brugdelen in IJmuiden
Niklebedev / Shutterstock.comZaterdagavond is een zeilboot klem komen te zitten tussen de brugdelen van de Kleine Sluis in IJmuiden.De mast van de zeilboot was afgebroken en zat vast tussen de brugdelen. Er raakte niemand gewond.Lees er meer over op ww…
Halfaapje op de boot mee naar Vlissingen
RachelKolokoffHopper / Shutterstock.comVrijdag komt de verstekeling met een Nederlands vrachtschip aan in Vlissingen. Stichting AAP meldt dat het vermoedelijk om een Garnetts galago gaat, het halfaapje heeft de naam Edwin van de bemanningsleden gekrege…
Is de brug open? Pak de ‘amfibiefiets’

Buurjongens Rokus en Gerard hoeven niet meer om te fietsen. Zij zijn door hun ‘amfibiefiets’ veel sneller op hun bestemming.
Foto: sfeerbeeld waterfiets
De buurjongens moesten een behoorlijke weg afleggen om bij het scouting clubhuis te komen. Zij moesten hier namelijk behoorlijk voor om fietsen en wachtten voor een openstaande brug. Dit waren de jongens zat, waardoor zij op het idee kwamen om een waterfiets te maken. Zij bouwden deze echte waterfiets door pvc-pijpen aan een oude fiets te bevestigen.
Lees hier meer over op www.ad.nl
Gezonken boot gered door brandweer Kollum

Donderdagavond werd de brandweer van Kollum ingeroepen voor een boot die water maakte. De boot lag al bijna helemaal onderwater toen de brandweerlieden aankwamen.
Foto: sfeerbeeld
Met de pomp die aan het begin van de actie werd gebruikt lukte het niet om de boot weer boven water te krijgen.
Lees meer hierover op www.nieuwsbladnof.nl
Havens hebben last van laag waterpeil

Het mooie weer zorgt op meerdere plekken voor problemen, nu hebben ook havens er last van. Boten kunnen op meerder plekken de haven niet meer in of uit.
Foto: sfeerbeeld
Boten waarvan de romp niet diep in het water ligt kunnen de havens nog wel bereiken. Daarentegen hebben zeilboten met een kiel langer dan één meter hebben minder geluk.
Lees hier meer over op www.omroepgelderland.nl
Geen pleziervaart door Grote Sluis Spaarndam

De Grote Sluis bij Spaarndam gaat vanaf vrijdagochtend voor onbepaalde tijd dicht voor pleziervaart laat het Hoogheemraadschap Rijnland weten.
Foto: Sfeerbeeld
Door de aanhoudende droogte zijn er verziltende effecten op het watersysteem en is er geen andere optie dan de sluis te sluiten. Locodijkgraaf Jeroen Haan: ,,Dit zijn besluiten die je moet nemen en liever niet wilt nemen. Iedere keer dat de sluisdeuren nu opengaan, stroomt er water binnen met een steeds hoger zoutgehalte. Dit kan zo niet langer doorgaan. De natuur en landbouw lopen schade op. Het zoete water dat er nog is, willen we vasthouden en in het hele gebied doorspoelen.”
Lees meer hierover op www.haarlemsdagblad.nl
Dieven vluchten met Zweedse kroonjuwelen in speedboot

Er zijn twee kronen en een koninklijke bol van het Zweedse koningshuis gestolen. De kroonjuwelen werden tentoongesteld in een kathedraal in de plaatst Strängnäs.
Twee mannen gristen de kroonjuwelen uit de vitrines en sloegen op de vlucht per speedboot, aldus Britse media. De gestolen kroonjuwelen werden in 1611 gemaakt bij de dood van koning IX van Zweden.
Lees hier meer over op www.telegraaf.nl
49 meter lang superjacht in Amsterdam

Tegenwoordig is het mogelijk om in Amsterdam superjachten te bekijken, op dit moment ligt het superjacht Reef Chief voor de hoofdstedelijke werfkade.
Foto: Reef Chief in Italië
Een aantal dagen geleden was het al mogelijk om het bijna 100 meter lange superjacht Aviva te bekijken. En nu is het mogelijk Reef Chief te bekijken, het superjacht werd in 2009 gebouwd door Trinity Yachts.
Lees hier meer over op www.quotenet.nl
Bergen op Zoom krijgt een watersportcentrum Boulevard

Bergen op Zoom krijgt definitief een watersportcentrum aan de Boulevard. Op de borden Rondje Binnenschelde die onlangs door de gemeente rond de recreatieplas zijn geplaatst staat het watersportcentrum al keurig ingetekend. In voorbereiding staat er bij.
,,Dit jaar gaat helaas niet lukken vanwege verschillende omstandigheden. We willen het goed doen. En hebben gewoon wat meer tijd nodig.” Dat zegt Roel Tieges uit Bergen op Zoom die samen met zijn plaatsgenoot Roessen het initiatief nam voor dit bijzondere plan.
Lees meer hierover op www.bndestem.nl
In augustus extra toezicht op Loosdrechtse Plassen

In augustus wordt er extra toezicht gehouden op naleving van de regels op de Loosdrechtse Plassen.
Foto: sfeerbeeld
De burgemeester van Wijdemeren, Freek van Ossel en de voorzitter van het Plassenschap Loosdrecht zijn samen tot deze beslissing gekomen. Freek Ossel: ‘als we meer aanwezig zijn op het water kunnen we overtredingen meteen signaleren en vaker beboeten.’
Daarnaast wordt er opgeroepen om gebruik te maken van www.meldpunttoezicht.nl, hier kunt u met meldenswaardige zaken terecht.
Lees hier meer over op www.rtvstichtsevecht.nl
Grote plezierboten in binnenstad Amsterdam mogelijk vergunning nodig

Als je in de toekomst met meer dan 12 personen op je boot over de grachten wil varen, in de binnenstad van Amsterdam, heb je mogelijk een vergunning nodig. Dat meldt de telegraaf.
De vergunningplicht is voornamelijk bedoeld om het aantal boten met drinkende feestvierders en daarmee overlast te beperken.
Lees meer hierover op www.nhnieuws.nl
Twee drenkelingen uit het IJsselmeer gered

De KNRM reddingboot van Enkhuizen heeft dinsdagmiddag twee jeugdige opvarenden van een zeiljacht uit het IJsselmeer gered toen hun zeiljacht in een zware bui was volgelopen en gezonken.
De twee tieners van rond de 17 jaar, broer en zus, waren met hun zeiljacht uit Enkhuizen vertrokken richting Stavoren toen ze twee mijl noord van Enkhuizen in een zware bui terecht kwamen.
Lees meer hierover op www.knrm.nl
Meer klachten over varen op de grachten

Het kan met dit mooie zomerweer enorm druk worden op de Amsterdamse grachten. Deze drukte zorgt ook voor meer overlast en klachten. In heel 2017 waren er nog 1139 overlastmeldingen, dit jaar zijn er al 2800 klachten binnen gekomen.
Op dit moment zet Waternet net als vorige zomer zes extra toezichthouders in die tot 1 uur in de nacht aan het werk blijven.
Lees meer hierover op www.at5.nl
Duikers overvaren door motorboot op Mallorca

Twee Duitsers zijn afgelopen vrijdag zwaargewond geraakt door een aanvaring met een motorboot. De aanvaring ontstond vermoedelijk doordat de duikers buiten de bewaakte zone aan het duiken waren. De inzittende van de motorboot haalde één van de duikers uit het water en bracht hem naar het strand, pas op het strand kon de duiker de inzittenden duidelijk maken dat zijn vriend nog in zee lag.
Foto: sfeerbeeld
Lees hier meer over op www.hln.be
Twee jongens gered van rubberbootje op de Schelde

De twee jongens waren met hun rubberbootje en zonder roeispanen de Schelde opgevaren. Zij dreven ruim een kilometer verder en konden niet meer op eigen kracht terug aan wal komen. Met hulp van de brandweer zijn de jongens weer veilig aan wal gekomen.
Lees hier meer over op www.hln.be
KNRM rukt uit voor omgeslagen zeilboot
KNRM DordrechtAfgelopen zondag is rond het middaguur een persoon te water geraakt ter hoogte van Gorinchem. De zeiler is op het droge gebracht en de omgeslagen boot is door de KNRM weer in positie gebracht. De zeiler is medisch nagekeken aan wal.Lees h…
Plezierjacht tegen strekdam aangevaren

Afgelopen zondag is op de Nieuwe Waterweg ter hoogte van het Oeverbos een plezierjacht in de problemen geraakt. De schipper is nog door onbekende redenen de verkeerde kant van een baken gepasseerd, hierdoor vaarde hij tegen een strekdam aan.
Er was een sterke stroming aanwezig waardoor het schip niet in staat was zelfstandig achteruit te varen.
Lees meer hierover op www.district8.net