Branche nieuws
Vijf inbraken in Jachthaven Blankenberge

Er zijn vijf inbraken gemeld in de haven van Blankenberge, hierdoor is de politie een onderzoek gestart.
Woensdagochtend kwamen vijf booteigenaren erachter dat er was ingebroken op hun boot. De diefstal bestond voornamelijk uit technische apparatuur zoals toerentellers en fishfinders. Het is nog onbekend hoe de dieven bij de boten konden komen, de politie heeft de camerabeelden opgevraagd.
Lees hier meer over op www.focus.wtv.be
Motorjacht aan de grond
Woensdagavond en donderdagochtend is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een motorjacht dat aan de grond met motor problemen. Het motorjacht is bij hoogwater naar Breskens gesleept en afgemeerd bij een jachtwerf.
Een motorjacht is bezig met een tocht op de Westerschelde als ze in het vaarwater langs hoofdplaat kort langs de zandbank gaan. Ter hoogte waar het vaarwater in een bocht gaat loopt het jacht aan de grond. De bemanning van het motorjacht besluit om contact op te nemen met de dienst doende schipper van reddingboot Zeemanshoop. Waarop deze via de Nederlandse kustwacht alarm laat maken voor de reddingboot bemanning.
Lees meer hierover op www.knrm.nl
Zeilers redden onderkoelde zwemmer in Den Helder
Bjoern Wylezich/ shutterstock.comDonderdagochtend wilde een zwemmer een rondje gaan zwemmen bij Den Helder. Hij raakte onderkoeld en uiteindelijk heeft een oplettende zeiljacht de onderkoelde zwemmer uit het water gehaald.De zwemmer bevond zich in het…
Jachthaven Haddock nog steeds niet leeg

Er liggen nog ongeveer 150 van de oorspronkelijke 350 boten in Jachthaven Haddock. Jachthaven Haddock moet wijken voor de Floriade, hierdoor moet eind september de hele haven leeg zijn.
Eerder waren de 350 booteigenaren in de stress door verdwijnen Jachthaven Haddock. Gisteren heeft de gemeente de laatste booteigenaren aangeschreven, in deze brief worden de eigenaren gevraagd om zich aan te melden voor een alternatieve plek. “De gemeente moet op zo’n kort mogelijke termijn weten hoeveel alternatieve ligplaatsen nodig zijn, zodat die in orde gemaakt kunnen worden”, aldus Schnieders.
Veel booteigenaren hebben de wens om met de oude eigenaar van Jachthaven Haddock, Van Thiel, mee te gaan naar een nieuwe jachthaven. De heer Van Thiel is de mogelijkheden aan het bekijken maar voorlopig is er nog geen nieuwe haven. Als laatste optie is de gemeente aan het overwegen of passantenhaven De Fantasie uitgebreid kan worden.
Lees hier meer over op www.omroepflevoland.nl
Drie doden bij omslaan catamaran Australië

Op donderdag 11 juli sloeg er voor de kust van Australië een toercatamaran om. Van de 5 bemaningsleden zijn er 2 overlevende. De catamaran kwam in zwaar weer en sloeg vervolgens om.
In het gebied stond op het moment van het ongeluk 30 tot 35 knopen westenwind. Door wind tegen stroom ontstond een steile golfslag van ongeveer twee meter. “Moeilijke omstandigheden,” aldus een woordvoerder van de politie.De reddingsdiensten vonden de twee overlevenden, een 50-jarige man en zijn 16-jarige dochter, bij de catamaran. De drie dodelijke slachtoffers, de 78-jarige ouders van de man en een 67-jarige vriend van de familie, werden in de omgeving van de omgeslagen boot in het water gevonden.
Lees meer hierover op www.zeilen.nl
Rafael Nadal zet jacht te koop voor opvallend bedrag

Rafael Nadal heeft zijn luxueuze jacht genaamd Beethoven voor een opmerkelijk bedrag te koop gezet. Hij vraagt er 2,6 miljoen euro voor en dat is precies het prijzengeld dat hij dit jaar op Wimbledon had kunnen winnen.
Had, want de tennisser werd in de halve finale verslagen in de klassieker tegen Roger Federer. Verliezen doet hij ook op de verkoop van het jacht, als hij zijn vraagprijs ervoor krijgt: in 2016 kocht hij het 24 meter tellende gevaarte nog voor drie miljoen euro. Met zijn vermogen van bijna 156 miljoen euro kan hij het hebben.
Lees meer hierover op www.telegraaf.nl
Heesen levert full-custom superjacht Galvas met een lengte van 56m

De Nederlandse superjachtbouwer Heesen heeft details gedeeld over de levering van de YN 18556 hull, voorheen bekend als Project Neptunus, de 56 meter lange, volledig op maat gemaakte stalen FDHF superjacht Galvas. Gebaseerd op Heesen’s engineering platform voor de 55m FDHF Steel Class, heeft Galvas een innovatief ontwerp van de Britse firma H2. De subtiele kleurstelling van het jacht heeft een zilveren nuance op de transom, het vleugelstation en de mast.
Foto: Sfeerbeeld
Aan de functionele kant van het exterieurontwerp kunnen tenders op voordek onder luiken worden opgeslagen, terwijl de lagere strandclub onderdak biedt aan kleiner waterspeelgoed. Een 3,5 meter lang vast platform biedt gemakkelijke toegang tot het water. Het jacht is verder uitgerust met warm teakhout, blauwe panelen met achtergrondverlichting en bamboe afwerking in de buitensalons die prachtig samen vloeien met de oceaan.
Bekijk afbeeldingen en lees meer over dit superjaht op www.yachtharbour.com
Oproep aan publiek om waterkwaliteit te meten
LightField Studios / Shutterstock.comIedereen in Nederland kan vanaf nu de waterkwaliteit van slootjes, grachten, beekjes en kleine plassen meten met een meetsetje van Natuur & Milieu. De organisatie roept samen met ASN Bank op tot dit onderzoek, o…
Nederlandse boten op groene energie stelen de show in Monaco (VIDEO)

Afgelopen weekend hebben Nederlandse boten op duurzame energie de show gestolen in Monaco. De solar en waterstofaangedreven boten wonnen in vier van de zes categorieën in de internationale Monaco Solar & Energy Boat Challenge.
Winnaars van de 6e editie van de Monaco Solar & Energy Boat Challenge
Offshore Class, Long Race: TU Delft Solar Boat Team (Nederland)
Offshore Class, Endurance Race: VITA-jachten (Schotland)
Zonne-energie Open Klasse: New Nexus (Nederland)
Zonne A-klasse: Team Sunflare (Nederland)
Innovatieprijs: SBM Offshore (Monaco)
Best Tech Talk Prize: Solar Boat Twente (Nederland)
Lees hier meer over op www.innovationorigins.com
Nieuw verkeersbord in sluis Vianen: ‘Bind je boot niet te strak vast in de sluis’

In de zomermaanden gebeurt het vaak dat pleziervaarders hun boot vastleggen in de Grote Sluis in Vianen. Vervolgens wordt er geschut en komt de boot aan de touwen te hangen.
,,Nou valt dat in de praktijk gelukkig nog wel mee’’, zegt sluiswachter Cees Thiel. ,,Maar wat we wel vaak zien gebeuren, is dat het touwtje in dat geval breekt. Soms zie je mensen als een gek nog proberen het touw los te maken, of anders op het laatste nippertje het nog even snel door te knippen.’’
Lees meer hierover op www.gelderlander.nl
Politie houdt man aan voor diefstal uit boot
Dafinchi / Shutterstock.comEr is een 33-jarige man aangehouden op de Zwaluwsedijk in Moerdijk. De politie vermoedde dat hij verschillende goederen uit een boot in de haven had gestolen. Na het verhoor mocht de man het politiebureau verlaten, maar hij b…
Boskalis tilt cruiseship van ruim 300 meter uit zee
hans engbers / Shutterstock.comHet Nederlandse bedrijf Boskalis is erin geslaagd het 300 meter lange cruiseschip Carnival Vista uit het water te tillen. Dat deed het bedrijf met het zware-ladingschip BOKA Vanguard.Boskalis liet het dek van de BOKA Vang…
Jachtenbouwer Moonen Yachts failliet verklaard
De rechtbank in Den Bosch heeft donderdag superjachtenbouwer Moonen Yachts failliet verklaard. Het bedrijf met 39 werknemers op de loonlijst had vorige week van de rechtbank uitstel van betaling gekregen, omdat het niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen.
Moonen Yachts is sinds juli op zoek naar een nieuwe eigenaar. Deze gesprekken werden helaas verhinderd doordat de grootaandeelhouder van het bedrijf werd aangehouden. Eerder deze week meldde Moonen Yachts op vragen van het FD nog in gesprek te zijn met een mogelijke nieuwe investeerder. Om de voortgang van die gesprekken niet te belemmeren, wilde het bedrijf geen verder commentaar geven.
Wat er nu gaat gebeuren is onduidelijk. Voor het aanvragen van uitstel van betaling was Willem Berendsen aangesteld als bewindvoerder, een partner van LXA The Law Firm uit Den Bosch. Het ligt voor de hand dat Berendsen vanuit het faillissement een doorstart zal proberen te bewerkstelligen.
Lees meer hierover op www.fd.nl
Boot vastgelopen onder brug in Leiden
Ewa Studio / Shutterstock.comEen pleziervaartuig is zondagmiddag vastgelopen onder de Waddingerbrug in Leiden. Andere boten moesten door de blokkade gebruik maken van de andere vaarkant.Foto: sfeerbeeldDe boot kwam vast te zitten tegen de lamp van de …
Nautic Paddle: 1.000 deelnemers om de 10e editie te vieren

De grootste stand up paddle race ter wereld zal dit jaar zijn 10e editie vieren. Tijdens deze speciale gelegenheid opent de organisatie de registratie voor 1.000 deelnemers. Op 8 december 2019 zijn er dus 1.000 paddlesurf-enthousiastelingen die zichzelf uitdagen op de Seine, dit zijn er 200 meer dan vorig jaar.
Om ervoor te zorgen dat iedereen aan deze editie kan deelnemen, zijn boards van 14 voet ook toegestaan. De deelnemers passeren 27 van de 29 bruggen van Parijs en peddelen van de Nationale Bibliotheek van Frankrijk naar de Port de Javel Bas. Er zijn twee circuits: een route van 13,5 km voor de professionals en een route van 11 km voor de amateurs. De inschrijving voor het evenement opent op vrijdag 13 september 2019 op de website nauticpaddle.com. Nautic Paddle is onderdeel van de Nautic – International Paris Boat Show die dit jaar van 7 tot en met 15 december gehouden wordt.
Kijk voor meer informatie op www.salonnautiqueparis.com
Minder slachtoffers op het binnenwater, maar meer ongevallen
Baluev / Shutterstock.comOp de kanalen, rivieren en meren die Rijkswaterstaat en anderen in Nederland beheren zijn over 2018 meer scheepsongevallen geregistreerd dan in 2017, maar er waren minder slachtoffers.De toename in het aantal ongevallen is te h…
Amerikaanse kustwacht overmeestert zelfgemaakte smokkelduikboot (VIDEO)

Vrijdag maakte de Amerikaanse kustwacht de opmerkelijke vondst bekend. De smokkelduikboot was zo’n 12 meter lang en aan boord bevonden zich vier mannen en meer dan 7,5 ton cocaïne.
Foto: sfeerbeeld
Vorige maand werd de duikboot gespot door de Amerikaanse luchtmacht. Vanuit Mexico waren zij op weg naar Amerika. Driekwart van de drugs werd overgeheveld naar een ander schip, een kwart bleef aan boord om het schip stabiel te houden. De boot zonk tijdens het wegslepen naar Amerika.
Brand bij scheepsbouwer Vinkeveen
Jarretera / Shutterstock.comVrijdagochtend is er brand uitgebroken bij een scheepsbouwer in Vinkeveen. De brand ontstond door een accu. De brandweer was snel ter plaatsen waardoor een grote brand voorkomen kon worden.Bij de brand raakte niemand gewond….
Overheid treedt op tegen criminele praktijken in Zeeuwse jachthavens
De douane, politie en Zeeuwse gemeenten hebben de handen ineen geslagen om jachthavens minder kwetsbaar te maken voor criminaliteit, zoals drugssmokkel, mensensmokkel en diefstal van buitenboordmotoren. Er worden daarom ‘veiligheidscans’ uitgevoerd.
Volgens de taskforce Brabant-Zeeland zijn de Zeeuwse jachthavens niet onveilig, maar hebben ze wel de aandacht van mensen met verkeerde bedoelingen. Ligplaatshouders hoeven zich niet altijd te identificeren en er zou ook teveel met contact geld worden betaald. Er zijn plannen om een nachtregister in te voeren.
Lees er meer over op www.omroepzeeland.nl
Zinkende boot op Boven-Merwede bij Gorinchem

Donderdagmiddag heeft een plezierboot in Gorinchem water gemaakt. De boot voer op de Boven-Merwede toen het in de problemen kwam.
foto: sfeerimpressie
Er werd door de opvarende in eerste instantie zelf een poging gedaan om het water uit de boot te krijgen, toen dit niet lukte zijn er hulpdiensten opgeroepen.
Lees meer op: www.rijnmond.nl
Bouw brugbedieningscentrale Leeuwarden van start met overdracht symbolisch klompje

In Leeuwarden wordt een nieuwe brugbedieningscentrale gebouwd die gaat zorgen voor de bediening van 40 provinciale en gemeentelijke bruggen in Friesland. Afgelopen dinsdag is de bouw van start gegaan met de overdracht van een symbolisch klompje.
Foto: sfeerimpressie
De aanbesteding voor het bouwen van de brugbedieningscentrale in Leeuwarden is gewonnen door Bouwgroep Dijkstra Draisma. Het Swettehûs, zoals de nieuwe brugbedieningscentrale gaat heten, wordt begin volgend jaar gebouwd.
Lees meer op: www.franekercourant.nl
Jan Gabriels winnaar van het Open Noordzee Kampioenschap 2019

Afgelopen weekend was het Open Noordzee Kampioenschap 2019. Mede-organisator Patrick De Mesmaeker zegt over de race: “We hebben de uitdaging verlegd van een lange afstandsrace, zoals vroeger rond de lichtschepen, diep in zee, naar een combinatie van ‘up and down races’ en inshores.“.
De wind was de twee wedstrijddagen van de partij met 7 tot 13 knopen over een rustige zee. Deze wind bezorgde de wedstrijdorganisatie veel werk bij de voortdurende windshift, van noordwest naar noordoost, waardoor de bakens telkens verschoven moesten worden om perfecte in de windse en voor de windse rakken te garanderen. Ook de zeilers moesten snelle manoeuvres uitvoeren.

Jan Gabriels van de Ragazza, is de winnaar in de IRC 1&2. Hij zegt hierover: “Aan boord van Ragazza waren we gezegend met prima teamwork aan dek, een schoongepoetst onderwaterschip en een boot die het naar haar zin had in deze lichte omstandigheden. Daarbij werden we lekker gestimuleerd door de knappe “Pinta 42” en de nooit te onderschatten “Manta”, geleid door de topzeiler en ONZK winnaar 2018 Michel Lefebvre. We gaven onze Ragazza de sporen en dat werd beloond met mooie resultaten: allemaal eentjes.”
Lees hier meer over op www.shiptoshore.be
Boten uitgebrand in jachthaven Hellevoetsluis (video)
SanchaiRat / Shutterstock.comIn een jachthaven in Hellevoetsluis zijn vannacht een aantal boten uitgebrand. Bij de brand kwam veel rook vrij. Vier boten stonden in de brand. Een vijfde boot en de steiger raakten beschadigd.De brand brak aan het begin …
Peuter valt belasting op pleziervaart van cruiseschip

Aan boord van een cruiseschip in Puerto Rico heeft zich zondag een drama afgespeeld. Een 1-jarig meisje stortte van de elfde verdieping nadat haar grootvader haar per ongeluk uit zijn handen had laten glippen.
Het gebeurde in de haven van San Juan in Puerto Rico. Het schip was op dat moment net aangemeerd. Het slachtoffer werd in allerijl naar het ziekenhuis gebracht, maar hulp mocht niet meer baten.
Lees meer hierover op www.limburger.nl of www.ad.nl
Intender 950 – de nieuwe crossover van Interboat – combineert best of both worlds

Niets is wat het lijkt bij de nieuwe Intender 950 van Interboat. Het vooruitstrevende ontwerp van de werf in Zwartsluis, is een afgewogen mix tussen een tender en een cruiser. Het resultaat is een sportief elegante crossover met verrassend veel buitenruimte voor overdag en daar bovenop een aangename full-options kajuit (twee slaapplaatsen) voor de nacht. De doop staat gepland voor de HISWA te water.
De verwachtingen zijn hooggespannen bij Interboat. De blueprint van de nieuwe tender weerspiegelt duidelijk de contouren van de succesvolle Intender 820. De graag geziene Intercruiser 32 staat op haar beurt model voor de ruimtelijke beleving, het comfort en bovenal de sublieme vaareigenschappen van de crossover. Het kost de Intender 950 schijnbaar geen enkele moeite om ‘best of both worlds’ te combineren. Het is de buitenruimte die het meest in het oog springt. De grootste eyecatcher is het XXL-zonne-bed centraal op de lengteas. Interboats’ tweede troef is de eveneens nadrukkelijk aanwezige L-vormige bank met zes ‘volwassen’ zitplaatsen. Om de buitenbeleving te optimaliseren, heeft de boot een luxe buitenbar met koeling, spoelbak én kookgelegenheid.
Aangenaam beschut
De ontwerpers hebben nog een opvallende optie bedacht voor de grootste tender uit de vloot. De stuureenheid wordt naar wens centraal achterin geposteerd -zoals gebruikelijk in sloepen en tenders- of aangenaam beschut achter het windscherm aan stuurboordzijde. In de kajuit is een volwaardige natte cel opgenomen inclusief spoeltoilet en fonteintje. Wie aan boord overnacht, krijgt de beschikking over een comfortabel dubbelbed en ruim voldoende bergruimte.
Betrouwbare krachtbron
Net zoals dit geldt voor alle modellen uit de Interboat-familie, kent de Intender 950 een rijke basisuitrusting. De standaard uitvoering is daarnaast op maat te verrijken met een lange reeks nuttige en comfort verhogende accessoires. De werf biedt zoals te doen gebruikelijk ook op het nieuwste model uit de range 10 jaar volledige garantie. Dit geldt ook voor de uitermate betrouwbare krachtbron met een keuze van 65 tot 320 pk inboard diesel met schroefas. De maximum snelheid bedraagt 48 kilometer per uur (320 pk).
Meer informatie is te vinden op www.interboat.nl
Bavaria Sailing Yachts Benelux met indrukwekkend aanbod op de HISWA te water
Westside Sailing is dit jaar op de HISWA te water 2019 aanwezig met de Bavaria Vision 42 en de Bavaria C45. Beide jachten zijn nooit eerder op de ‘HISWA’ getoond.

Bavaria 42 Vision
De Bavaria 42 Vision behoort tot de meest verkochte eigenaarszeiljachten in Nederland. Door de asymmetrische kajuitingang ontstaat een volledig nieuw kuiplayout. Binnen twee minuten kan er een groot ligoppervlak worden gecreëerd. De Vision 42 biedt met twee standaard slaaphutten voor maximaal zeven slaapplaatsen en ruimte voor veertien personen in de kuip. Een gigantische bakskist die van binnen en buiten bereikbaar is, biedt voldoende ruimte voor fietsen en bagage voor lange reizen.

Bavaria C45
De Bavaria C45 is een nieuw modern ontwerp met het constructiedoel ‘Best in class’. Met de Bavaria C45 wilde Bavaria een jacht creëren dat enerzijds uiterst comfortabel is, dankzij het enorme zwemplatform, de grote cockpit en de heldere salon en anderzijds maximale flexibiliteit biedt. Overigens kan deze Bavaria naast een 3- en 4-cabineversie, optioneel ook als een 5-cabineversie kan worden uitgevoerd. Daarnaast beschikt het jacht optioneel over een dinghy-garage voor een tender.
Westside Sailing
Westside Sailing is de officiële Bavaria-dealer voor de Benelux en West-Duitsland met vestigingen in Marina Muiderzand en Lemmer. Naast de vestigingsplaatsen in Nederland beschikt Westside Sailing ook over service- en uitleverfaciliteiten in Portorož (SLO), Palma de Mallorca (ES) en Barcelona (ES).
Algemeen directeur Thomas Thurau is al 25 jaar aan Bavaria Yachtbau verbonden. In deze periode zijn meer dan 1300 nieuwe Bavaria jachten door zijn handen gegaan. Sinds dit jaar maakt zijn zoon Marlon Thurau ook deel uit van het bedrijf.
Meer informatie is te vinden op www.westside-sailing.nl



Zeilboot in Boston door bliksem getroffen (VIDEO)

Afgelopen zaterdag werd Boston in Amerika geteisterd door stevige onweersbuien. Een man die dichtbij de zeilboot stond filmde de blikseminslag. Er was niemand aan boord op het moment van inslag.
Bekijk hier de video.
Aquanaut levert eerste nieuwe Privilege 460 AC Pilot House op

Aquanaut Dutch Craftmanship in Sneek heeft deze zomer de eerste geheel vernieuwde Aquanaut Privilege opgeleverd. “De markante opbouw met afgeronde hoeken en de prima vaareigenschappen zijn gebleven. De uitstraling is echter geheel vernieuwd,” aldus Mark Bakker van Aquanaut.
Nergens zijn er in de opbouw scherpe hoeken of kanten te vinden. Het salondak met dubbel gekromde lijnen en de windschermfundatie, trappen, opstaptreden en zwemplatform met afgeronde hoeken zijn technische hoogstandjes, mogelijk gemaakt door de combinatie van computergestuurde fabricage en handmatig vakmanschap. Zoals elke Privilege heeft deze 460 AC Pilot House een riant interieur op stahoogte, ook in de eigenaarshut. Dit jacht wordt gekenmerkt door veel zicht en licht. De romp is midscheeps laag, wat zich uit in een makkelijke op- en afstap.
De Privilege 460 AC Pilot House is ook te zien op de HISWA te water in Lelystad.
Lees er meer over op www.aquanaut.nl


Video: Venetië ontsnapt aan ramp met cruiseschip
Het cruiseschip Costa Deliziosa vaart midden in een hagelstorm door Venetië. Door de harde windstoten raakt de stuurman de controle kwijt en dreigt tegen de kade te rammen. De sleepboten kunnen dit ternauwernood voorkomen.
In juni ramde een groot cruiseschip wel de Venetiaanse kade, al was de lucht toen strakblauw. De MSC Opera botste tegen een waterbus en knalde vervolgens tegen de wal. Daarbij raakten vijf mensen gewond.
Lees meer hierover op www.nos.nl
15 jaar De Stille Boot: ervaar elektrisch varen op de HISWA te water
De Stille Boot brengt in het kader van haar 15-jarig bestaan in samenwerking met de HISWA te water het elektrisch varen extra onder de aandacht. Bezoekers van deze beurs kunnen elektrisch proefvaren in een boot naar keuze.
In de loop van die 15 jaar werd elektrisch varen steeds normaler, maar nog niet de norm. Al gaat het daar wel naartoe, zo verwacht men bij De Stille Boot. Om dit te ondersteunen wordt samen met de beursorganisatie midden op de HISWA te water een drijvend paviljoen gerealiseerd, met daaromheen een keur aan elektrisch aangedreven boten. Daaronder sloepen en motorboten als de Isloep 735, Zuidwester 525, Rand 18 en Whaly 450, zeilboten als de Saffier 6.50 en de Pointer 22, en een bijboot van Boot4.
Geïnteresseerde bezoekers kunnen zich melden op dit paviljoen (stand B22) en een boot kiezen om mee te varen. Bovendien is daar alle informatie te vinden over elektrisch varen. En zijn er genoeg voorbeelden te zien, zoals Torqeedo en WaterWorld elektrische aandrijvingen, bijbehorende accupakketten en laders, Simarine en Sentinel monitoring systemen en Solbian flexibele zonnepanelen en Genasun solar laders.
Medewerkers van De Stille Boot zijn ook dagelijks te vinden in het HISWA theater om hun expertise op het gebied van elektrisch varen en zonne energie met het publiek te delen.
“Net als op de weg is ook op het water een transitie gaande naar elektrisch. Dat dat ook leuk kan zijn willen we onze bezoekers zélf laten ervaren”, aldus Arjen Rahusen, directeur van de HISWA te water. “Met de boten van onze dealers en werven kunnen we laten zien dat elektrisch varen stil, schoon en krachtig is, met voor veel toepassingen ruim voldoende actieradius”, vult Marcel Schaap aan. Schaap is oprichter en directeur van De Stille Boot.
Meer informatie op: www.destilleboot.nl
TU Delft Solar Boat Team wereldkampioen zonneboot racen op open zee
Het TU Delft Solar Boat Team is tijdens de Solar & Energy Boat Challenge 2019 wereldkampioen zonneboot racen op open zee geworden. Afgelopen vrijdag 5- en zaterdag 6 juli streden vier teams in Monaco om de wereldtitel. De Delftse studenten hebben voor het eerst in de geschiedenis van het team meegedaan aan de offshore class en zijn daarmee het eerste Nederlandse team dat met een zonneboot op open zee heeft geracet.
Zonne energie op de open zee
Na meerdere tegenslagen, zoals een draagvleugel wat tijdens de laatste tests voor Monaco op het IJsselmeer afbrak en een probleem met het elektrisch systeem rondom de zonnepanelen, heeft het team het toch voor elkaar gekregen om wereldkampioen te worden. Het TU Delft Solar Boat Team, dat volledig bestaat uit studenten, wilt hiermee laten zien dat zonne-energie ook de open zee de baas kan zijn. Kristian Ruiter, teammanager, vertelt: “Ik had na alle tegenslagen niet durven dromen dat we uiteindelijk wereldkampioen zijn geworden. Ik ben enorm trots op het team dat we ondanks alles door hebben gezet en dat dit uiteindelijk wordt beloond met dit fantastisch resultaat.”
Snelheidsrecord
De racedagen waren een enorme emotionele rollercoaster voor het team. Op vrijdag vond de eerste race plaats tussen Monaco en Ventimiglia(IT) en bedroeg een afstand van 30 km. Ruiter vertelt: “Door uitstekende omstandigheden, een team dat heel goed samen werkte en perfect functionerende boot, hebben we erg hoge snelheden kunnen behalen en zelfs een snelheidsrecord voor de boot kunnen neerzetten met een snelheid 35 km/u.”
Schade aan elektronisch systeem
Na het succesvol uitvaren van de langeafstands-race op vrijdag, heeft het team schade ontdekt aan het elektrische systeem rondom de zonnepanelen. Olmar van Beurden, chief elektronica, legt uit: “De schade is ontstaan door interne hitte. Helaas kon deze schade niet meer volledig hersteld worden voor de volgende race op zaterdag. Om er zeker van te zijn dat er niet meer schade ontstond aan de boot, en om de veiligheid van de piloten te garanderen, besloten we de zonnepanelen van onze boot te verwijderen en de race van zaterdag te varen op de energie die was opgeslagen in de batterijen.
Strategische uitdaging
De langeafstandsrace van 60 km die op zaterdag plaatsvond was voor het team een grote uitdaging. “De zonnepanelen zaten niet meer op het dek en dus moesten we het doen met de energie die al was opgeslagen in de batterijen. Dit resulteerde in lagere snelheden en een grote strategische uitdaging om het verbruik en de batterijcapaciteit te laten matchen. Desondanks ben ik enorm trots op ons team dat we door efficiënt te varen en alles op alles te zetten, wereldkampioen zijn geworden”, zegt Ruiter. Het team kwam bijna twee keer zo snel over de finish dan de competitie, die onderweg nog moesten opladen.
Het TU Delft Solar Boat Team
Het TU Delft Solar Boat Team bestaat uit 28 studenten van tien verschillende faculteiten aan de TU Delft. In één jaar tijd doorlopen de studenten van het team het proces van ontwerpen, produceren, testen en tenslotte racen met een zonneboot. Sinds de oprichting in 2005 probeert het TU Delft Solar Boat Team de maritieme sector te inspireren om met minder uitstoot te varen. Tot en met afgelopen jaar deden de studenten dit door deel te nemen aan races voor zonneboten op binnenwateren. Hiermee hebben ze laten zien wat een studententeam kan bereiken door het gebruik van zonne-energie. Dit is het eerste jaar dat het team de offshore uitdaging aan gaat. De Ruiter: ”Zo laten we aan de maritieme industrie zien dat er ook op open zee met minder uitstoot gevaren kan worden”
Hybride cruiseschip maakt eerste vaartocht

De MS Roald Amundsen van Hurtigruten vaart voor het eerst. Hiermee is geschiedenis geschreven het is namelijk de eerste keer dat er een cruiseschip op een batterij gevaren heeft. Het hybride cruiseschip vaart gedeeltes van de vaartocht geheel elektrisch waardoor het schip ongeveer 3000 ton Co2 per jaar minder zal uitstoten.
Cruiseschepen liggen steeds meer onder vuur door de uitstoot van schadelijke stoffen. Door gebruik te maken van deze baanbrekende technologie kunnen de schadelijke stoffen met minimaal 20 procent verminderen.
Het hybride cruiseschip is 140 meter lang en 23,6 meter breed. Er is ruimte voor 530 passagiers, plus 151 man aan bemanningsleden. De faciliteiten aan boord zijn inclusief: Een volledig uitgerust Science Center, observatiedek, overloopzwembad, panoramische sauna, wellnesscentrum, drie restaurants, bars, Explorer Lounge, meer dan 50 % van de hutten met eigen balkon.
Lees hier meer over op www.hurtigruten.no en www.kijkmagazine.nl
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app

Rijkswaterstaat heeft alle beschikbare informatie over getijden, golfhoogten, waterstanden, waterdiepten, boeienposities en stromingsgegevens van de Waddenzee laten bundelen in de RiverGuide Recreant-app. Door deze update kunnen vaarrecreanten op de Waddenzee sneller bij relevante informatie, waardoor de wadtocht voorspoediger kan verlopen.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de nautische veiligheid op de Waddenzee en heeft veel informatie beschikbaar voor vaarweggebruikers om een veilige tocht van- en naar de Waddeneilanden te maken. Deze informatie blijkt echter lastig te vinden, zeker als je niet dagelijks op het Wad vaart. Het grote voordeel van de app is dat deze nu alles bundelt.
Hulp van de Wadvaarders
De app is begin dit jaar gepresenteerd tijdens de Wadvaardersdag in Harlingen. Daar is gelijk een groep geformeerd die de app onlangs twee weken getest heeft. Dat zorgde voor een aantal aanpassingen, waardoor de app nu klaar is voor gebruik.
RWS-projectleider Floris van Bentum: ,,RWS beschikt over veel informatie die ook voor de watersporter geschikt is. We begrijpen dat als je niet dagelijks vaart op het Wad, dit soms moeilijk te vinden is. Dat verbeteren we nu door alles te bundelen in de app. Zo maken we de informatie toegankelijker en overzichtelijker. Enerzijds als dienst, maar zeker ook om de veiligheid te vergroten.”
Werelderfgoed Waddenzee
De app is vanaf nu te downloaden in de App Store en in Google Play. De app was al gratis te gebruiken. De update over het Wad wordt ook gratis ter beschikking gesteld, vanwege het tienjarig jubileum van de Werelderfgoedstatus van de Waddenzee.
Samenwerking
RiverGuide is een samenwerking van Rijkswaterstaat, diverse havenbedrijven en enkele provincies. RiverGuide bundelt informatie van Rijkswaterstaat en andere vaarwegbeheerders en is bedoeld om de veiligheid en doorstroming te bevorderen.
Sichterman Yachts onthult interieur renders van haar vloot

Sichterman onderscheidt zich als jachtbouwer niet alleen door het surplus aan technologische innovaties die haar vloot herbergt en de kenmerkende esthetische vormen van de jachten. Met het Sichterman interieurprogramma wordt ook de inrichting van luxe jachten op een vernieuwende manier benaderd, waardoor Sichterman jachten aanzienlijk sneller gebouwd kunnen worden.
Sichterman CEO Bart Rehe zegt, “De prijs van een jacht vaak explosief stijgt zodra de klant met de inrichting van hun net aangekochte jacht begint. Samen met Cor D. Rover hebben we drie gedetailleerde interieurstijlen ontwikkeld waaruit een klant een favoriet kan kiezen. Vergelijk het met een schitterend schilderij. Wij leveren alles aan, de klant hoeft de details alleen nog in te kleuren. Voor een vaste prijs, dus zonder bijkomende kosten na aankoop van het jacht.”

Cor D. Rover, verantwoordelijk voor het interieurdesign, verklaart, “Het was onze taak om drie verschillende stijlen te ontwikkelen, zodat er voor iedereen een perfecte match tussen zit. De gemene deler van deze varianten is dat ze een huiselijk en comfortabel gevoel uitstralen, zonder dat ze te druk of ouderwets zijn. Dit heeft geresulteerd in drie stijlen die modern, warm en uitnodigend zijn.”
De volgende stijlen kunnen worden toegepast in de Sichterman vloot:
Sporty Elegance
Elegante lijnen vloeien ongemerkt over in dynamische details, geleend uit de wereld van de klassieke sportauto’s. De romantische en simpele vormen geven het geheel een frisse uitstraling, die zo kenmerkend is voor de Mediterrane sfeer van Zuid-Europese kuststreken.
Fantastic Eclectic
Een spannende samensmelting van glamour en schoonheid, op een artistieke wijze gedecoreerd, waarmee een exclusieve uitstraling wordt gecreëerd. De warme en verfijnde inrichting geeft dit interieur een huiselijke atmosfeer.
Comfortable Lounging
De harmonieuze en uitnodigende uitstraling van dit interieur zorgt er voor dat men zich op zijn gemak voelt. Deze variatie maakt gebruik van simpele vormen en sterke lijnen, die net zo goed modern als behaaglijk zijn. Klassieke combinaties worden afgewisseld met schitterende texturen, resulterend in een interieur dat de kijker direct betovert. Binnen deze stijlen kan de klant kiezen uit een selectie van materialen en stoffen. Zo wordt telkens een uniek en persoonlijk jacht gebouwd, specifiek ingericht naar de wensen van de klant.
Deze drie vooraf bepaalde stijlen zorgen er voor dat het interieur tegelijk met het aluminium casco gebouwd kan worden. In een mock-up van het volledige schip, wordt het interieur gebouwd terwijl elders op de werf het exterieur gemaakt wordt. Dit resulteert erin dat Sichterman jachten snel kan leveren, met een gegarandeerde levering binnen 7 maanden.
Alles aan de binnenzijde van de jachten wordt met de hand gebouwd door een team van specialisten. Voor klanten die hun Sichterman jacht volledig zelf willen customizen zijn, in overleg, op maat gemaakte ontwerpen mogelijk.
Kijk voor meer informatie op www.sichterman.com
Online veiling van voormalige politieboot RP43

Bootveiling.com zal namens Waternet, in navolging van de weesbootjes waarvoor vier keer per jaar een veiling wordt georganiseerd, nu ook een voormalige politieboot RP 43 veilen. De politieboot heeft een lange historie volgens de site Rijkspolitie.org.
Bootveiling.com heeft opdracht gekregen om de boot te verkopen middels een veiling, zodat er een transparant verkoopproces is. De boot ligt in het water in de Bewaarhaven te Amsterdam opgeslagen.

Boot ex RP 43 – een politieboot met een rijke historie
De boot dateert uit het jaar 1956 en is van het type Schottelvaartuig. De boot was na oplevering in 1956 actief bij standplaats Sneek, vanaf 1978 in Lemmer en daarna – vanaf 1980 – als reserveschip in Leeuwarden. In 1981 is ze afgevoerd bij de politie. De historie sinds 1981 is onbekend
Kortom: een boot met historie die het nodige onderhoud verdient. Veilingmeester Bolweg van Bootveiling.com: “We verwachten dat naast opkopers voor het oude ijzer ook partijen geïnteresseerd zijn die de boot weer trachten vaarbaar te maken. We verkopen regelmatig boten die in een zeer slechte toestand verkeren, maar waar toch weer liefhebbers voor zijn met gevoel voor nostalgie. Zeker deze voormalige politieboot met zijn mooie lijn verdient het om opgeknapt te worden. Als je de foto’s vergelijkt tussen nu en wanneer het operationeel was, kun je zien dat het weer een statig schip kan worden.”
Ook 16 grachtenboten in de verkoop
Naast deze politieboot worden er ook 16 grachtenbootjes verkocht waarmee men deze zomer direct lekker kan varen.
Eerst kijken, dan kopen
Bootveiling.com adviseert iedereen die geïnteresseerd is om boot te kopen deze op zaterdag 13 juli te bezichtigen. De veiling is voetstoots en in de staat waarin de boot zich bevindt. De koper zal zelf moeten zorgen voor het ophalen na gunning. Registratie op de website van Bootveiling.com is gratis en iedereen kan meebieden.
Kijken is mogelijk aanstaande zaterdag 13 juli 2019 van 9.00-11.00 uur.
De veiling sluit op maandagavond 15 Juli 2019 vanaf 20.00 uur.
Ophalen is op zaterdag 20 juli 2019 tussen 9.00-11.00 uur.
Bootveiling.com wil op deze positieve wijze bijdragen aan een duurzaam beheer van de vaarwegen. Door een veiling te organiseren krijgen boten opnieuw een kans om in de vaart te worden genomen.
Alle informatie is te vinden op www.bootveiling.com
Speedboot ramt bewust andere boot met volle snelheid

Een 39-jarige roekeloze man achtervolgde met zijn speedboot afgelopen weekend een koppel dat voer op Saint Clairmeer. Met zijn sloep ramde hij de boot van het koppel. In Amerikaans media wordt hij een ‘moderne piraat’ genoemd.
Foto: sfeerbeeld
De man werd later gearresteerd door de politie van Michigan.
Bekijk de video op www.hbvl.be
Jubilerend Super Lauwersmeer met topmodellen op HISWA te water

Super Lauwersmeer viert feest. De werf bestaat 50 jaar en laat dit niet ongemerkt voorbij gaan. Op de HISWA te Water pakt de Friese jachtbouwer groots uit door met haar twee topmodellen naar Lelystad te komen. Beiden 47 voeters.
“In onze beide topmodellen – de Discovery 47 OC en Discovery 47 AC – hebben we 50 jaar jachtbouwervaring gelegd,” aldus Bastiaan Jousma die samen met zijn broer Louis eigenaar van de werf is. “En die ervaring laten we op de HISWA graag zien”.

Ontstaan aan het Lauwersmeer
De werf werd in 1969 opgericht door Piet Wouda. Wouda bouwde aan de rand van het Lauwersmeer een open stalen bootje. Op dat moment had hij nooit gedacht dat onder die boom een belangrijke bijdrage zou worden geleverd aan de toekomst van de watersport in Nederland.

Vernieuwingsslag
Super Lauwersmeer groeide door de jaren heen uit tot een werf van naam. De jachten staan synoniem voor een uitstekende bouwkwaliteit, doordachte ontwerpen, praktische oplossingen en een zeer sterke prijs/kwaliteit. Het afgelopen decennium heeft Super Lauwersmeer dankzij de visie van de broeders Jousma een vernieuwingsslag gemaakt. Waar veel werven in de crisis ten onder gingen groeide Super Lauwersmeer juist.

Discovery 47 OC: ultieme loungeboot
Tijdens de HISWA te water (4 – 8 september) laat de Friese jachtbouwer graag zien hoe 50 jaar ervaring er concreet uitziet. Allereerst met de Discovery 47 OC, de 14,3 meter lange open kuip die vorig jaar in Lelystad haar werelddebuut maakte. De 47 OC heeft een enorm ruimtelijk gevoel en een geweldige binnen-/buitenbeleving. De werf spreekt van een ‘ultieme loungeboot’ waarbij de kuip en salon prachtig in elkaar overlopen.

Discovery 47 AC: primeur in Nederland
Met de Discovery 47 AC heeft de beurs een primeur te pakken. Voor het eerst wordt het schip in Nederland op een beurs gepresenteerd. Met het achterkajuit-jacht laat Super Lauwersmeer zien hoe de werf in 50 jaar tijd geëvolueerd is. Super Lauwersmeer, dat bekend staat om haar achterkajuit-jachten, bewijst met de Discovery 47 AC dat het moderne design van een open kuip en de praktische eigenschappen van een achterkajuit wel degelijk samen gaan.

Jubileummodel
Ter ere van het 50-jarig jubileum van Super Lauwersmeer is deze Discovery 47 AC leverbaar in een ‘50th Anniversary Edition’. Deze strikt gelimiteerde uitvoering kent een zeer rijke uitrusting tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs. Geïnteresseerden moeten wel snel zijn, het merendeel van de gelimiteerde oplage is verkocht.
HISWA te water
Super Lauwersmeer nodigt u van harte uit om tijdens de HISWA te Water aan boord te stappen van haar beide topmodellen. De HISWA te water vindt plaats van 4 – 8 september 2019 in de Batavia Haven in Lelystad.
Lees er meer over op www.superlauwersmeer.nl
Belgische broers redden koppel uit Atlantische Oceaan

De Belgische broers en hun vader hebben in de nacht van woensdag op donderdag een man en een vrouw van de verdrinkingsdood gered. De broers zijn op wereldreis en waren op weg naar Terceira, een eiland in de Azoren. Hun vader zocht de jonge mannen op en voer met hun mee.
De mannen voeren bijna de haven van Terceira in toen zij een noodkreet hoorden. Ook al was de zee kalm het kostte zeker een kwartier om de man te vinden. Eenmaal aan boord vertelde de man dat zijn vriendin nog in het water lag. De mannen twijfelen geen moment en gingen opzoek naar de vrouw. De vrouw werd uitgeput maar in goede gezondheid gevonden.
Lees hier meer over op www.hln.be, www.lalire.be en www.facebook.com
Weekendtip: de eerste editie van het Nederlandse Houten Boten Festival
Het eerste Houten Boten Festival in Den Helder opent vandaag. Van vrijdag 5 tot en met zondag 7 juli staat Willemsoord in Den Helder in het teken van de houten boot. “Maar liefst 1 kilometer aan houten boten is hier te bewonderen. Toch een prestatie voor zo’n eerste keer!” aldus de enthousiaste organisatie.
Highlights:
- Diverse presentaties over bouwen met hout en een veiling van een houten boot voor het goede doel.
- De jaarlijkse Botterraces worden gedurende dit weekend gehouden: 15 botters in de strijd op het Wad met bedrijven die als bemanning meevaren.
- Er wordt gevierd dat de Stichting Museumhaven Willemsoord 10 jaar geleden werd opgericht.
- De Jutterhavendagen zijn onderdeel van het programma: oude ambachten, marktkramen met van alles te koop, straattheater en muziek.
- Op zondag 7 juli is er een korenfestival in het Theater De Campagne.
- Organisator Bert van Baar heeft een eigen lied geschreven voor dit botenfestival. Dit wordt bij de opening op vrijdagochtend gezongen.
- Het nieuwste nummer van YachtFocus Magazine is hier gratis verkrijgbaar.
- Toeval: in het weekend is er kermis in de stad Den Helder.Meer informatie is te vinden op: www.dutchwoodenboatfestival.nl
Bootvaarders zijn storingen bij Polderkanaal beu

De bruggen en sluizen in het Polderhoofdkanaal zijn zo vaak in storing, dat veel boottoeristen het kanaal liever mijden.
Foto: Sfeerbeeld
Dat stellen inwoners van de beide dorpen aan het kanaal, Nij Beets en De Veenhoop. Ze eisen dat de gemeenten Opsterland en Smallingerland snel met een oplossing komen.
In 2015, het jaar van heropening, was het relatief druk op het kanaal. Daarna liep het aantal boten stevig terug, vorig jaar met liefst een derde ten opzichte van 2017. Vooral de storinggevoelige brug zorgt voor problemen.
Lees er meer over op www.frieschdagblad.nl
Politie neemt gestolen boot in beslag

De politie nam woensdagmiddag bij een woning in Scheemda een boot in beslag. De boot is gestolen in een plaats in Noordoost-Friesland.
Waar de boot precies is gestolen, wil de politie nog niet kwijt. De politie hield wegens de diefstal één verdachte aan.
Lees meer hierover op www.nieuwedockumercourant.nl
Boskalis-transportschip schiet cruiseschip te hulp

Het Nederlandse bedrijf Boskalis gaat volgende week een van de grootste cruiseschepen ter wereld uit het water tillen. Het gaat hier om de Carnival Vista, het meer dan 300 meter lange cruiseschip heeft technische problemen en kan het eind juli niet vertrekken.
Het droogdok waar normaliter de reparaties worden uitgevoerd kan niet gebruikt worden door een ongeluk met een kraan. Boskalis heeft aangeboden te helpen en daar gingen de eigenaren van het cruiseschip graag op in. “Wij zijn nu de ANWB op zee.”
Lees hier meer over op www.rtlnieuws.nl
Animation BOKA Vanguard dry docking Carnival Vista from Boskalis|Dredging&Marine Experts on Vimeo.
Brand in Russische duikboot ontstaan bij accu

De brand in een Russische duikboot afgelopen maandag is in het batterijencompartiment van de onderzeeër uitgebroken. Bij de brand kwamen veertien opvarenden om het leven.
De Russische minister van Defensie meldde dat de hoofdoorzaak hiermee is vastgesteld. Het gaat om een kernonderzeeër. De minister hoopt dat het niet lang zal duren om de duikboot te herstellen en weer te water te laten.
Lees er meer over op www.hln.be
Politie en handhavers op het water van de Binnenschelde

Sinds kort worden boten en recreanten op de Binnenschelde in de gaten gehouden door wijkagent Michael van de Bergse Plaat en handhaving. Het doel? Zorgen dat de bestuurders van de boten zich aan de regels houden.
Wijkagent Michael is er bekend mee: bootjes die hard varen op de Binnenschelde. In sommige gevallen is het aantal paardenkracht flink meer dan is toegestaan. “Op het water van de Binnenschelde mag een buitenboordmotor maximaal zes pk hebben”, geeft de politieagent aan. “Soms komen we een motor tegen die 15 pk, 20 pk of zelfs 25 pk heeft. Dat is veel te veel. Daarom gaan de politie en handhaving in de toekomst vaker op pad om toezicht te houden op het water.”
Lees meer hierover op www.indebuurt.nl
Vaarverbinding tussen Reeuwijk en Gouda open

Aankomende zaterdag is er opnieuw de unieke vaarmogelijkheid om onbeperkt heen en weer te varen tussen Reeuwijk en Gouda. Het gaat hier om de bruggen bij de Karnemelksloot en de Kleiwegbrug. Deze open vaarverbinding vindt plaats op 6 juli tussen 10.00 en 19.30 uur.
Gemeente Gouda onderzocht vorig jaar of deze open vaarverbinding invloed heeft op het aantal waterrecreanten. Uit deze vaarproef bleek dat er meer dan 400 boten, waaronder sloepen en kano’s, gebruik maakten van deze mogelijkheid. Het gemiddelde ligt deze maand normaal op 250 boten. De succesvolle proef van vorig jaar heeft ertoe geleid dat dat dit jaar wederom een open vaarverbinding is gerealiseerd.
Lees meer hierover op www.kobr.nl
Drie kilometer aan boten tijdens de HISWA te water

Meer dan 300 boten met een totale lengte van zo’n 3 kilometer zullen van 4 tot en met 8 september te bewonderen zijn in de Bataviahaven in Lelystad tijdens de HISWA te water. Hiermee is het aanbod aan boten maar liefst 12 procent groter dan de afgelopen editie. De HISWA te water is hard op weg om uit te groeien tot de belangrijkste Noord Europese In-Water Boatshow.
Met nog twee maanden voor de boeg zijn de voorbereidingen voor de HISWA te water in volle gang. In overleg met de exposanten heeft de organisatie de inrichting van de Bataviahaven verder geoptimaliseerd. Door de schepen met de spiegel oftewel achterzijde naar de kade/steigers te leggen is sprake van total view. Veel exposanten zullen hun primeurs aan exclusieve drijvende paviljoens presenteren. Exposanten die hebben gekozen voor een merken paviljoen zijn Isloep, Interboat, Hanze, Aquatec, Prins Watersport, Mercury, Honda, Suzuki, Nimbus, Yamaha, SeaFury, Boot aan Stroom, Lengers, Saffier, Najad en Rapsody.
Golden Boulevard
Nieuw is de Golden Boulevard, waar de grotere exclusieve jachten van 15 meter en langer, te bewonderen zullen zijn. Het neusje van de zalm met exclusieve schepen van merken als Princess, Fairline, Holterman, Zeelander, Contest, Sturier, Prestige , Bluegame, Sacs, Mulder, De Valk, Wajer en Steeler.
De gemiddelde bootlengte tijdens de 36ste HISWA te water bedraagt 9.98 meter. Met een lengte van 25 meter is de Princess 75Y de langste, een RIB(je) van 2.5 meter de kleinste. Uiteraard zijn alle segmenten vertegenwoordigd: van hout, polyester tot staal en van zeil- en motorjachten, tenders tot sloepen.

Multihulls
Een zichtbare trend is de groeiende belangstelling voor multihulls oftewel catamarans en trimarans. “Dit is echt een groeimarkt,” aldus salesmanager Alex Hoeve. “Je ziet dat steeds meer particulieren kiezen voor het comfort en de goede zeileigenschappen van dit soort schepen die zeer geschikt zijn voor het maken van lange tochten en reizen. Op de HISWA hebben we diverse primeurs zoals de Fountaine Pajot 42 en de Lagoon 46. Ook de trimaran van DragonFly is aanwezig met een demonstratie hoe je van een trimaran een monohull kan maken.”
VAAN is een nieuw concept wat comfort, sustainable bouw, cradle to cradle en zeilperformance samenbrengt. Het prototype is momenteel in de bouwfase.
Boot aan Stroom
Elektrisch varen is binnen de watersport een actueel onderwerp waar de organisatie van de HISWA te water uiteraard graag een platform voor biedt. Dit gebeurt op het zogenaamde Boot aan Stroom Paviljoen waar bezoekers voor alle vragen over elektrisch varen terecht kunnen. Allerlei vormen van aandrijvingen zijn te zien. Zowel voor langzaam- als snel varend. De Stille Boot coördineert het totale programma. En als u denkt dat elektrisch varen alleen voor sloepen is, dan heeft u het mis. Ook voor bijvoorbeeld zeilboten zijn er interessante opties.
Motorboten
Eigentijds en innovatief. Dat is wat opvalt bij de motorboten die in Lelystad getoond worden. Voorbeelden hiervan zijn de Vedette 35, de Korvet 14, de Drentsche Kotter en Boarnstream 1440. Dat de Nederlandse jachtbouw garant staat voor zeer hoge kwaliteit, is geen geheim.
Snelvarend/ outboard
Snelvaren is in en zorgt voor een gevarieerd aanbod. Van snelvarende sloepen/tenders tot aluminium planerende motorjachten, waar de Atlantic A500 een mooi voorbeeld van is. Bij de eerste groep zie je dat vaak gekozen wordt voor een outboard motor. Op de HISWA zijn alle bekende motoren merken aanwezig met diverse wereldprimeurs.

Zeilboten
Breed en zeer gevarieerd is het aanbod aan zeiljachten. Bavaria, terug van weggeweest, komt met enkele nieuwe modellen, net als Najad. Contest presenteert de 42 CS en SWAN toont voor het eerst de Swan 48. Nog een primeur is de Solaris 44. Vanzelfsprekend is Bestevaer van de partij, net als Rossignante. Viko, Bente, X Yachts, Hanze Dehler, Dufour, Jeanneau, Beneteau en Saffier komen met een bijna volledige lijn. Ook de Zweedse bouwers Halberg Rassy, Arcona, en SWAN zijn present. Met de Beneteau First 18 en 24, FH750s zullen de zeilliefhebbers tijd tekort hebben om alles te bekijken.
Het is sowieso verstandig om voor een bezoek aan de HISWA te water voldoende tijd uit te trekken, want ook op de kade is genoeg te zien. Van apparatuur, motoren, stabilisatoren, nautische boeken tot trailers. Kortom: zet de HISWA te water snel in uw agenda.
Lees er meer over op www.hiswatewater.nl
Fjord Benelux vestigt zich in Amsterdam

Fjord Benelux BV, de importeur en dealer van Fjord motorjachten voor Nederland, België en Luxemburg opent per 1 juli een nieuwe vestiging in Amsterdam. De nieuwe locatie is gelegen in het gebouw het Kraanspoor aan de oevers van het IJ ter hoogte van Amsterdam Marina. ‘De nieuwe locatie is de ideale plek voor de verkoop van de unieke design-motorjachten van Fjord’, zegt Matthijs Kat, directeur van Fjord Benelux. De vestiging in Loosdrecht is daarmee na 15 jaar beëindigd.
In het Amsterdamse kantoor van Fjord Benelux kan men terecht voor het bespreken van de wensen voor het samenstellen van het jacht. Ook verzorgt Fjord vanuit Amsterdam het hele proces, van de bouw en de levering tot aan het onderhoud. Indien gewenst kan Fjord Benelux ook zorgen voor een passende ligplaats en de winterstalling.
De motorjachten naar het ontwerp van de gerenommeerde jachtdesigner Patrick Banfield en gebouwd door de Duitse kwaliteitswerf van HanseYachts, worden geleverd in verschillende maten van 11 tot 16 meter (36-52ft). Het unieke open concept biedt uitermate veel ruimte om van het mooie weer te genieten, terwijl je door het uitgekiende ontwerp te allen tijde droog op de plaats van bestemming aankomt. Door de kenmerkende ongehinderde ‘walk-around’ van Fjord zijn de boten zeer kindvriendelijk, vrij toegankelijk en veilig, zelfs bij de spectaculaire snelheden van rond de 75 km/uur (40 kn) waar de Fjord motorjachten ook om bekend staan.

Voor geïnteresseerde klanten voorziet Fjord Benelux in een uitgebreide Fjord Experience
waarbij de werf in Duitsland wordt bezocht en er een serieuze sea-trial wordt verzorgd in Mallorca of Ibiza. In deze mediterrane omgeving is een keur aan Fjord motorjachten beschikbaar om een keuze uit te maken.
Fjord Benelux is met haar boten ook aanwezig op de Hiswa te water (4-8 september in Lelystad), het Cannes Yachting Festival (12-16 september) en de Masters of LXRY (12-16 december in RAI Amsterdam).
Meer informatie op www.fjordbenelux.com
Gespannen sjorband in Groningse grachten

Ter hoogte van de Antwerpenbrug in Groningen was een sjorband over de vaarweg bevestigd. Doordat deze net onder het wateroppervlak lag was de sjorband slecht zichtbaar en had voor een kapotte bootschroef of motor kunnen zorgen.
Foto: sfeerbeeld
“Gelukkig zag ik de kabel net op tijd’, zegt een schipper. “Anders was de motor kapotgegaan doordat het touw in de schroef komt.” Er is een vermoeden dat er kwade opzet in het spel is.
Lees hier meer over op www.dvhn.nl
Vakantiepark dupe van diefstal buitenboordmotoren

Niet alleen schade aan de boten maar ook tienduizenden euro’s verlies voor vakantiepark Ooststappen door diefstal van hun buitenboordmotoren. Nu de vakantieperiode is begonnen neemt de vraag naar huurbootjes toe, echter kunnen ze nu niet meer aan de vraag voldoen.
“Ik begrijp uit de informatie die ik heb verkregen dat het gaat over een grote internationale bende”, zegt Jos Mennen, directeur van de Ooststappen Groep. In 2017 was er al een stijging van het aantal bootdiefstallen. Toen adviseerde de politie om de buitenboordmotor van de boot te halen.
Dat is volgens Mennen onbegonnen werk. “We kunnen de boten niet iedere dag uit het water tillen om de motor eraf te halen en er vervolgens weer op te zetten. Het enige dat we kunnen doen is beveiligingscamera’s ophangen”.
Lees meer hierover op www.omroepzeeland.nl
Geen Nederlandse boot in America’s Cup

DutchSail, het team van Simeon Tienpont, trekt zich terug van deelname aan de prestigieuze America’s Cup in 2021. Door het uitblijven van een hoofdsponsor is het ambitieuze project financieel niet haalbaar. Hiermee zal er geen Nederlandse boot deelnemen aan de competitie.
Een campagne voor de America’s Cup kost tientallen miljoenen euro’s. Tienpont had tot 1 juli om zijn begroting op orde te krijgen. Dit is niet gelukt.
Lees er meer over op www.nos.nl