Branche nieuws
Vanaf 2020 meer controles op Loosdrechtse Plassen

Plassenschap Loosdrecht kondigt in de Kadernota 2020 extra controles op en rond de Loosdrechte Plassen aan. Gevaarlijk vaargedrag zou voor veel overlast zorgen. Om die overlast terug te dringen wil het bestuur in 2020 een bedrag van 54.000 euro extra uittrekken voor handhaving van de regels.
Ruim de helft (30.000 euro) is bedoeld om bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) van Recreatie Midden-Nederland vaker in te zetten.
Lees er meer over op www.noordhollandsdagblad.nl
Cruiseschip vaart op dode vissen

Ook de vloot van de cruiserederij Hurtigruten maakt de omslag naar duurzame energie. Daarbij zal de Noorse maatschappij gebruik maken van vloeibaar biogas, gebaseerd op organisch afval van onder meer dode vissen. Hurtigruten geeft aan wereldwijd de eerste rederij te zijn die op vloeibaar biogas zal varen.
De rederij wil op korte termijn zes schepen inzetten die gedeeltelijk door biogas worden aangedreven. Hurtigruten wil hiermee bijdragen aan een beter leefmilieu. “Noorwegen en Noord-Europa, die over een grote visserijsector en bosbouwindustrie beschikken, produceren een constant volume organisch afval dat nodig is om de biobrandstof te produceren,” aldus de cruiserederij.
Lees er meer over op nl.express.live
Mishandeling op boot aan de Verheeskade in Den Haag

Vrijdag op zaterdagnacht is rond 3 uur een persoon mishandeld in een boot aan de Verheeskade in Den Haag. Volgens de politie kwam dit door een uit de hand gelopen ruzie. Eén persoon raakte gewond en is overgebracht naar het ziekenhuis, er zijn twee personen aangehouden.
Lees hier meer over op www.omroepwest.nl
High latitude zeiljacht Qilak 66 opgeleverd aan eigenaren

Het custom zeiljacht, Qilak 66, is onlangs door KM Yachtbuilders opgeleverd aan haar Belgische eigenaren –vader, zoon en dochter- in de haven van Zeebrugge.
Veiligheid en robuustheid was een belangrijk punt voor de eigenaar. Dit is terug te vinden in het aanvaringschot voorin de punt met een extra ice-gurder, ijsversterking van 10mm ipv 6mm huidplaten onder de waterlijn en aluminium dek luiken. In totaal heeft het schip 5 waterdichte deuren. Daarnaast heeft ze onder andere een droge uitlaat, kiel koeling, twee 70 kg zware ankers en een lift kiel met dubbele roeren. De Qilak is ontworpen door Owen Clarke Yacht Design uit Engeland.

Het schip is gebouwd om met gasten te varen in ‘high latitude’ gebieden, pole to pole zoals de eigenaar het zegt. Het charteren zal in eerste instantie gedaan worden vanuit Tromsø in Noorwegen van waaruit ondermeer Spitsbergen, Ijsland en Groenland bezocht zullen worden. Het uiteindelijke doel is om naar het Zuidelijk Halfrond te varen en daar het Beagle-kanaal te bevaren in zuid Chili en Argentinië. Aan boord is ruimte voor 8 gasten en 4 bemanningsleden. De dinghy wordt opgeborden in een dinghy garage onder de kuip en kan gasten van het schip naar de kant brengen voor een ski of wandeltocht. De gasten kunnen na zo’n uitstapje op de wal heerlijk opwarmen in de on-board sauna terwijl er een diner voor hen bereidt wordt in de ruime galley.
Eigenaar en captain Phil zei bij oplevering: “Veertig jaar van dromen, vier jaar van plannen en nu na anderhalf jaar bouwen is het eindelijk zover. Dit is één van de mooiste dagen van mijn leven! Om dit samen met mijn zoon en dochter te kunnen doen is erg speciaal voor me, en ik kijk er echt naar uit om mooie tochten te maken aan boord van Qilak en gasten de prachtige wereld in het Noorden én verre Zuiden te kunnen laten zien.”
Kijk voor meer informatie op www.kmy.nl
Wie gaat De Valk Yacht Brokers versterken?

De Valk Yacht Brokers is op zoek naar een jachtmakelaar die de internationaal opererende makelaardij in luxe motor- en zeiljachten zal versterken. Wil jij graag deel uit maken van één van Europa’s meest toonaangevende jachtmakelaars? Dan ben je bij De Valk Yachtbrokers op de juiste plek.
De feiten en cijfers:
- 15 vestigingen in Europa
- > 1.500.000 bezoekers op internet
- 90.000 geregistreerde klanten, waarvan 9.000 actief zoekend
- > 500 jachten in bemiddeling
- > 6.000 verkooptransacties
Vestiging Sint Annaland
Voor de vestiging in Sint Annaland (op de rand van Noord-Brabant en Zeeland) zoekt de makelaardij een actieve, enthousiaste jachtmakelaar voor bemiddeling in luxe zeil- en motorjachten.
Het takenpakket
Je ontvangt onze (vaak internationale) klanten met alle flair, maakt hen enthousiast voor onze jachten, doet de onderhandelingen, sluit contracten af en helpt ook graag je collega-makelaars daar waar nodig. Het motto is dan ook ‘samen staan we sterk’. Een fulltime job met een ruime mate van afwisseling in werkzaamheden op verschillende niveaus en locaties. Er is volop ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en initiatief.
Het perfecte plaatje
De voorkeur gaat uit naar een ervaren jachtmakelaar met commercieel talent. Doelgericht, ondernemend, representatief, vaardig in omgang met mensen. Je beheerst de Engelse, Duitse en eventueel de Franse taal en je hebt ervaring met moderne media.
Je weet wat er speelt in de watersportbranche en kunt omgaan met hectische situaties, waarin je oplossingsgericht en doelmatig werkt. Ook vind je het prima om regelmatig in de weekeinden te werken.
Ben je nog geen ervaren jachtmakelaar, maar spreekt deze vacature je wel aan? En heb je zojuist jouw commerciële HBO opleiding afgerond, stuur dan zeker ook jouw CV en motivatiebrief in.
Enthousiast?
Neem voor meer infomatie contact op met:
Nick Lanting, De Valk Zeeland, T: 0166 – 601000.
Je mag ook meteen je Curriculum Vitae e-mailen naar nlanting@devalk.nl.
Uniek: speedboot en duikboot in één
De gemiddeld man wordt heel vrolijk van deze supergave uitvinding. The Hyper-Sub MSV is de nieuwe uitvinding van HSP Technologies. Het lijkt erop of dit vaartuig regelrecht uit de James Bond film komt gevaren. Als speedboot vaart dit vaartuig slechts 56 km/u, dat is niet heel hard voor een speedboot. Daar tegenover staat dat hij maar liefst een afstand van maximaal 480 kilometer onder water af kan leggen.
Lees meer hierover op www.apparate.nl
Nieuwe Nederlandse dealer voor Bavaria zeiljachten blijkt oude bekende
Per direct wordt de verkoop van Bavaria-zeiljachten vanuit Noord-Nederland opnieuw overgedragen aan Thomas Thurau. Thurau verkoopt de jachten onder de naam Westside Sailing B.V. Westside Sailing is vanaf nu de exclusieve leverancier voor nieuwe Bavaria-zeiljachten met vestigingen in Lemmer en Marina Muiderzand.
Van 2001 tot en met 2011 was Thomas Thurau onder de naam Holland Sailing actief op de Nederlandse markt. In deze periode zijn vanuit Workum bijna 1.000 nieuwe Bavaria zeiljachten verkocht. Vervolgens werden Thomas en Annemarie Thurau onder de naam Westside Sailing GmbH als Bavaria-Sail-dealer voor de West-Duitse markt ingezet, met kantoren in Keulen en Lemmer. Deze blijven voortbestaan.
Marina Muiderzand is al meer dan 20 jaar een belangrijke vestigingsplaats voor de Bavaria-verkoop. Om dit voort te zetten heeft Westside Sailing ervoor gekozen, naast de vestiging in Lemmer, een verkoopkantoor bij Ychting Company Muiderzand te openen. Deze samenwerking met een ervaren makelaar wordt gezien als een ideale aanvulling op de verkoop van nieuwe Bavaria-zeiljachten. Hierdoor komen productexpertise en makelaarservaring samen.
In dit kader wordt aanvullend Bavaria Brokerage opgericht, met specialisatie op de internationale verkoop van Bavaria-occasions. Het nieuwe kantoor in Muiderzand wordt permanent bezet door Marlon Thurau.
Op beide locaties zijn Bavaria-eigenaren welkom voor advies, service en verkoop van hun huidige Bavaria. Vanaf het voorjaar 2019 wil Westside Sailing de complete Bavaria zeiljachten-range in Nederland tonen. Servicewerkzaamheden, upgrade en refit worden uitgevoerd door Brando Smit met 25 jaar ervaring in de Bavaria-service.
Indien gewenst, levert Westside Sailing de complete Bavaria-range ook als Custom Line, waarbij individualisme centraal staat.
Naast de vestigingsplaatsen in Nederland beschikt Westside Sailing ook over service- en uitleverfaciliteiten in Portorož (SLO) en Palma de Mallorca (ES).
Lees er meer over op www.westside-sailing.de
150 jaar oud Fries jacht in nieuwe handen

Het Friese jacht de Mercurius is op haar 150e verjaardag verkocht. Dinsdagmiddag is het klassieke schip door ABN AMRO officieel overgedragen aan Berend Mink, Allard Slagman en Jaap Meijer. Dit gebeurde in Grou.
Foto: sfeerbeeld
De bank had het schip sinds 1979 in bezit, maar wilde het verkopen omdat ze het jacht steeds minder gebruikte. De koper moet er wel goed voor zorgen. Berend Mink vaart al bijna twintig jaar op het schip en wil het jacht samen met de twee andere eigenaren gaan verhuren – met schipper.
Lees er meer over op www.omropfryslan.nl
Binnenboordmotor BV breidt diensten uit vanuit nieuwe locatie in Westergeest
Na ruim tien jaar actief te zijn geweest in Kootstertille is Binnenboordmotor BV sinds de zomer van 2018 te vinden op een toplocatie aan het water op de Simmerwei 5a in het eveneens Friese Westergeest. Met de verhuizing is er ook meer ruimte beschikbaar gekomen voor aanvullende activiteiten.
Zoals de bedrijfsnaam al aangeeft blijft de focus op in- en verkoop van sportboten, motorboten en motorjachten met binnenboordmotor(en) en het leveren van nieuwe benzine en diesel binnenboordmotoren van de bekende merken Diemax, Volvo Penta en Mercruiser aan bedrijven botenbouwers en particulieren, waarbij dit bedrijf ook het inbouwen, installeren en testen van deze motoren kan verzorgen. Binnenboordmotor BV levert de motoren in diverse soorten en maten en voorziet haar klanten van de nieuwste modellen. Momenteel is de nieuwe Diemax V12 Hi – Performance Marine Dieselmotor(500-600
Pk) in aanbouw, waar Binnenboordmotor BV hoofddealer van is. Deze is naar verwachting medio 2019 beschikbaar.
Daarnaast biedt Binnenboordmotor BV een breed scala van nautische diensten aan, gericht op sportboten, motorboten en motorjachten. Zo verzorgt ze vanuit de eigen compleet ingerichte werkplaats bootreparaties, bootonderhoud en de levering en installatie van nieuwe motoren en onderdelen.
Ook kunnen booteigenaren hier terecht voor de winterstalling en verkoop van hun boot. Om dit te vergemakkelijken beschikt Binnenboordmotor BV over een helling met capaciteit tot 20 ton en een bootkraan. Binnenboordmotor BV regelt de bootverkoop vanaf haar eigen verkoopkade en verkoophal. Voor wie gegarandeerd en snel de boot wil verkopen, koopt Binnenboordmotor BV ook zelf sportboten en motorboten met of zonder defecten in.
Het complete aanbod is te vinden op de nieuwe website www.binnenboordmotor.nl
58e editie Nautic Paris 2018 met volop entertainment

Op zaterdag 8 december om 10:00 uur zullen de deuren van de International Paris Boat Show openen. Elk jaar brengt de Nautic Paris alle verschillende elementen van de maritieme industrie samen: gedurende 9 dagen wordt het de grootste overdekte haven van Frankrijk. De 58ste editie zal zijn gloednieuwe functies bieden, waarbij innovatie centraal staat. De organisatie geeft een samenvatting van de hoogtepunten.
Nieuwe functies
Voor de 2018-editie van de Nautic biedt de show drie elementen om de nadruk weer op innovatie te leggen. Om te beginnen zal er een showcasegebied zijn met een selectie van innovatieve producten en diensten die worden tentoongesteld in hal 1. Deze producten zijn recent op de markt gekomen of worden al op de markt gebracht met het oog op het verbeteren en ontwikkelen van maritieme praktijken.
Ten tweede zal er een nieuw onderdeel het daglicht zien: een tentoonstelling gericht op de toekomst. In september werd een aanbesteding uitgeschreven voor architecten, ontwerpers en studenten over het thema “Hoe ziet de navigatie van morgen eruit?” De beste projecten, geselecteerd op hun durf, technische innovatie, toegankelijkheid en realisme, worden tentoongesteld in hal 1.
Een andere belangrijke nieuwe functie op de show is de Nautic Hackathon. Een speciaal thema, “Hoe ziet uw watersportcentrum er in 2030 uit?”, biedt kandidaten precies 24 uur de tijd om antwoorden te geven. Dit is van vrijdag 14 december 15.00 uur tot zaterdag 15 december 15.00 uur. Nautic Paris zal gastheer zijn voor de teams van 4 tot 5 kandidaten. Deelnemers zullen hun innovatieve watersportproject tentoonstellen aan een jury van specialisten onder voorzitterschap van de Franse zeillegende Michel Desjoyeaux.

Mijn eerste motorboot
“Mijn eerste motorboot. Even helemaal weg voor minder dan € 25.000 “. Als gevolg van het succes van de 2017-opzet om bezoekers in staat te stellen om bepaalde zeilboten zowel binnen als buiten te bekijken, zal dit jaar dit concept ook worden uitgebreid met motorboten.
Lesje bootklussen
De Refit-ruimte traint – in samenwerking met USHIP – de bezoekers van de show in de kunst van scheepsreparaties. Gedurende de hele week zal een houten motorboot uit de jaren zestig een complete Refit ondergaan. Kom langs en wees getuige van het werk dat wordt ondernomen. Wie wil kan zelfs meehelpen. De teams van Navy Classic, een Parijse werf gespecialiseerd in refitwerk, staat tot uw beschikking.
Highlights
Nog meer hightlights:
Nautic Paddle: de grootste Stand-Up Paddle-race ter wereld. Op zondag 9 december verzamelt deze 9e editie 800 deelnemers aan de Seine. Er zijn twee klassen: de professionals en de vrije tijd suppers. Dit jaar vormt het ook de laatste etappe van de APP World Tour, die voor het eerst in Parijs zal worden betwist. En om de festiviteiten voort te zetten, zal een teamestafette worden georganiseerd in het hart van de show op de Nautic-locatie.
Nautic Street Fishing: de 3e editie. Deze stedelijke “no-kill”-viswedstrijd zal op zaterdag 15 december setjes vissers verzamelen langs de oevers van de Seine.
The Nautic Spot: de boardsport en strandbelevenis in het hart van de show. Deze plek heeft drie sterrenattracties. Ten eerste is er een bassin van 700m2 waar bezoekers kunnen wakeboarden en deelnemen aan stand-up paddletrajecten. Ook kunnen bezoekers, onder toezicht van de teams van de UCPA, ‘de golf’ uitproberen. Tot slot is er een ‘strand’ waar demonstraties en beginnerssessies in beachvolleybal, strandhandbal en strandtennis zullen worden georganiseerd.
Welkom aan boord: de kans om vijf jachten te bezoeken én om het beroemde Pen Duick-jacht te bewonderen. Dit programmaonderdeel bleek vorig jaar een grote hit. Wat Pen Duick betreft, zal er midden in de renovatie een loopbrug worden aangelegd zodat bezoekers dicht bij dit Franse ‘monument’ kunnen komen dat in 2006 in het historische register werd geplaatst.
Info & Advies: drie speciale informatiepunten zijn verdeeld over de vier hallen waaruit de botenbeurs bestaat. Zo is er advies voor verzekeringen, kredieten en de keuze voor de juiste boot, afgestemd op de eigen behoeften. De bezoeker kan in contact komen met de coaches van het INB (Nationaal Instituut van Bretagne) voor een reeks geweldige trainingsideeën van het Macif Centre de Voile (Macif Sailing Center) en het entertainmentprogramma. Tot slot is er in het hart van Hal 1 een attractie waarbij kinderen leren om levens te redden met de SNSM (de offshore-reddingsdienst van Frankrijk met reddingsboten).
Prijsuitreiking voor de Route du Rhum – Bestemming Guadeloupe: vrijdag 14 december van 6:00 tot 20:00 uur op het Nautic Stage.
Meer informatie op: www.salonnautiqueparis.com
Marex introduceert nieuwe 360 Cabriolet Cruiser
De Marex 360 Cabriolet Cruiser is een planerende open kuip sportcruiser met één van de grootste cockpit gedeeltes in zijn klasse. Geen boot kleiner dan 40 voet heeft een groter cockpitgedeelte dan de nieuwe Marex 360 CC.
De populaire oplossingen van het vorige model, de 350 CC zijn herkenbaar en verder ontwikkeld en toegepast in het nieuwe model.
In het cockpitgedeelte kunnen maar liefst 10 personen rond de tafel zitten. Het luxe zitgedeelte is de perfecte plek om je te vermaken! Moderne opslaginnovaties omvatten vergrote waterdichte compartimenten onder de zittingen.
Een handige deur in de voorruit zorgt voor een versnelde, veilige en eenvoudige manier om op het voordek te komen. Ook de royale 26 cm brede gangboorden zorgen ervoor dat de boot rondom goed toegankelijk is.
Een goed ontworpen stuurstand, dashboard met voortreffelijke ergonomie en duidelijke instrumentatie zorgen voor een comfortabele vaart, terwijl de navigatiezit in vaarrichting plaats biedt aan maar liefst 3 personen.
Op het gebied van motorisering zijn er o.a. de volgende mogelijkheden:
• 1x Volvo Penta D6 400, verwachtte snelheid 31 knopen (57 km/h)
• 2x Volvo Penta D4 300, verwachtte snelheid 37 knopen (68 km/h)
• 2x Yanmar 260 MD
• 2x Yanmar Y 320
De boot is leverbaar met een kort of lang zwemplateau. De korte versie is 10.99 meter en de lange versie 11.49 meter. Het breedste punt van de boot is 3.49 meter.
Inhoud van de verschillende tanks is:
• Brandstoftank 680 L
• Watertank 350 L
• Warmwater 50 L
• Zwartwatertank 230 L
Lees er meer over op www.deboarnstream.com
Traditionele schepen beurs weer goed bezocht

Ook de derde editie van de van 9 t/m 11 november gehouden EOC-Traditionele Schepen Beurs had de wind goed in de zeilen. Het bezoekersaantal van 2017 kon worden geëvenaard en dit jaar waren er weer meer standhouders en schepen naar Den Helder gekomen. Ook het aantal gratis bezoeken aan de twee op het monumentale Willemsoordcomplex gevestigde maritieme musea en het Lichtschip Texel nam verder toe.
De EOC-Traditionele Schepen Beurs trok dit jaar bijna 3000 zeer enthousiaste bezoekers, waaronder uit Spanje, Frankrijk, Engeland en Duitsland. Het aantal standhouders steeg van ruim 60 naar bijna 80, waardoor de vloer van de voormalige mastenmakersloods uit 1925 goed was gevuld. Verder lagen in de museumhaven meer dan 50 traditionele schepen afgemeerd. Blikvangers onder de enkele tientallen gastschepen waren de koftjalk Tromp, de stoomsleepboot Hugo en de voormalige vissersvloot uit Wieringen. De dektjalk Pollux was op de helling naast de beurshal drooggezet.

Opvallend was de toename van het aantal belangstellenden voor een gratis bezoek aan zowel het Marinemuseum en als het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers. Beursmanager Jet Sluik zegt hierover: “Het aantal bezoekers aan het Reddingmuseum steeg van 468 naar 599 en aan het Marinemuseum van 296 naar 366. En het Lichtschip Texel mocht tijdens de drie beursdagen in totaal 500 bezoekers aan boord verwelkomen, honderd meer dan vorig jaar. Verder telde de bijna geheel gerestaureerde stoomsleepboot Noordzee, die voor Theater De Kampanje lag afgemeerd, zo’n 200 bezoekers en in de naastgelegen Medemblikkerloods kwamen 500 mensen een kijkje nemen bij de scheepstimmerwerf, waar botenbouwer Bert van Baar tekst en uitleg gaf.”

De derde editie van de beurs stond in het teken van duurzaam varen en duurzaam (ver)bouwen, waarbij SummerLabb van programmamaker Jan Douwe Kroeske als smaakmaker fungeerde. De beurs werd op vrijdag 9 november met het luiden van een scheepsbel officieel geopend door Mariken Betsema, de onlangs verkozen Burgemeester van Jouw Noordzee. De schepen en organisaties aangesloten bij de Stichting Museumhaven Willemsoord presenteerden zich voor het eerst in een groepsstand bij de ingang ven de beurs en dat was volgens voorzitter Michiel Tegelberg een groot succes. Net als bij de vorige twee edities zorgde het Scheepsfolk ook nu weer op professionele wijze voor de muzikale omlijsting.
Beursmanager Jet Sluik: “Inmiddels ben ik alweer gestart met de voorbereidingen voor de vierde editie van het evenement dat volgend jaar van 8 t/m 10 november op dezelfde locatie zal worden gehouden. Met wederom EOC Scheepsverzekeringen als hoofdsponsor.”

Kabinet pakt drugscriminaliteit in jachthavens aan

Het kabinet stelt budget beschikbaar voor tientallen projecten om ‘ondermijnende criminaliteit’ tegen te gaan. Zoals in Noord-Holland, waar drugs wordt gesmokkeld met kleine boten.
Officier van justitie Annette van Kooij vertelt aan NOS: “We zien dat in dit soort boten verborgen ruimtes worden gebouwd om drugs in te verstoppen.” Vanuit Nederland worden wiet en xtc naar andere landen gebracht, terwijl hasj en cocaïne hier naartoe wordt gevaren.
In Noord-Holland gaat het budget van 750.000 euro naar 4,5 miljoen euro per jaar.
Lees er meer over op www.nos.nl
Verdachten van ontploffing op woonboot langer vast
wandee007 / Shutterstock.comHet voorarrest van de drie jonge mannen die vorige week door de politie zijn opgepakt voor onrust in Warmond, is met twee weken verlengd. De drie werden volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie opgepakt, vanwege …
Zeiljacht in problemen met gebroken mast gevonden via WhatsApp

Zondagmiddag rond 15.00 uur werden de KNRM stations van Ter Heijde en Scheveningen ingelicht over een in de problemen geraakt zeiljacht. Daar kwam nog een probleem bij: het was voor de redders onduidelijk waar het zeiljacht ‘Jolly Roger’ zich precies bevond.
Foto: sfeerbeeld
Aan boord van het zeiljacht was even daarvoor de mast gebroken. Maar er was meer aan de hand: er was kortsluiting, de motor weigerde dienst en de marifoon werkte niet meer. Via een mobiele telefoon zochten de schippers contact met de Kustwacht. De verbinding was slecht. Via WhatsApp kon de bemanning uiteindelijk doorgeven dat ze in de buurt van twee boorplatforms zaten. Hierop kon er gerichter worden gezocht.
Lees er meer over op www.de-scheveninger.nl
SRF kiest voor intensieve samenwerking met Durlo Jachtschilders

Scheepsbouwbouw- en reparatie Friesland (SRF) en Durlo Jachtschilders hebben besloten een intensieve samenwerking aan te gaan. Vanaf heden besteedt SRF al haar schilderwerkzaamheden uit aan Durlo. Dit gezamenlijke besluit komt voort uit de toenemende vraag naar schilderwerk in jacht- en scheepsbouw.
Samen sterker
SRF en Durlo zien de samenwerking vol vertrouwen tegemoet. Erik Herder van Durlo Jachtschilders: “Deze samenwerking biedt beide bedrijven veel kansen. We kunnen aan een veel grotere vraag voldoen door de uitbreiding van onze schilder- en spuitloodsen. Daarnaast zorgt SRF voor het liften en transporteren van de schepen tot 120 ton. We pakken alles aan met dezelfde passie voor het vak en zorgen gezamenlijk voor een prachtig eindresultaat.”
Klaas Koolhof, mede-eigenaar van SRF, vult aan: “We werken al vele jaren met Durlo en zij hebben onze projecten altijd naar volle tevredenheid uitgevoerd. Met deze exclusieve samenwerking kunnen we de kwaliteit van ons schilderwerk nog beter borgen. We kunnen nu schilder-, spuit- en plamuurwerkzaamheden in de ruimte zin van het woord uitvoeren. Ook behandeling van onderwaterschepen is geen probleem. Daarmee bieden we onze klanten nu een nog completere service.”
Twee locaties
Durlo krijgt de beschikking over een schildersaccommodatie van 400 m2 en een spuitafdeling van 180 m2 op het terrein van SRF aan de Koningsweg in Harlingen. Daarnaast behouden zij ook hun eigen accommodatie op de Kanaalweg aan het Van Harinxmakanaal.
Dode passagier na mysterieuze val van cruiseschip

Dinsdag is een vrouw in de buurt van Aruba van een cruiseschip gevallen. De omstandigheden zijn verdacht en er lopen onderzoeken van de FBI en de justitie op Aruba.
De media op Aruba melden dat de Amerikaanse passagier ruzie had met haar partner. Die vervolgens haar na een worsteling over de reling heeft gegooid. De zaak zou daarom beschouwd worden als een ‘mogelijke moord’.
Lees hier meer over op www.panorama.nl
Plan nieuwe jachthaven in Waalwijk loopt in de soep

Tijdens de voorbereidingen van de aanleg van een nieuwe jachthaven aan de Bergsche Maas in Waalwijk zit het niet mee. Er liggen op de plek waar de nieuwe jachthaven moet komen kabels die Het Land van Heusden en Altena van stroom voorzien. Deze kabels kunnen niet blijven liggen als de nieuwe jachthaven er komt. Nieuwe kabels laten leggen is de enige optie volgens netwerkbeheer Enexis en gaat 2,2 miljoen euro kosten. Dat is te veel voor de watersportvereniging.
Lees meer hierover op www.bd.nl
Waddenvereniging wil flitspalen op Waddenzee
Split Second Stock / Shutterstock.comDe Waddenvereniging vindt dat viskotters onvoldoende gecontroleerd worden op snelheid. Het vangen van vis op hoge snelheid zou schadelijk zijn voor de natuur in de zee. Zo is de Waddenvereniging onder meer bang voor…
Gemeente Lelystad stelt bijdrage van 25.000 euro beschikbaar voor Zeekadetkorps Lelystad

Met het passeren van de oprichtingsakte woensdag 14 november bij notaris Bart Jan Binnerts van het kantoor Hak & Rein Vos, is de Stichting Zeekadetkorps nu ook formeel opgericht. De avond daarvoor besloot de gemeenteraad van Lelystad 25.000 euro beschikbaar te stellen voor dit 20-ste Zeekadetkorps in Nederland.
Het nieuwe Zeekadetkorps Lelystad maakt een voortvarende start. Inmiddels zijn de wervingsactiviteiten voor zowel leden als stafleden in volle gang. Naast een aantal zeekadetten heeft zich ook al een zevental mensen gemeld om als staflid toe te treden tot dit korps. Het tijdens de jaarlijkse Jeugdviswedstrijd in de Batavia Haven is het eerste Open Huis gehouden. Dit vond plaats aan boord van het korpsschip van ZKK Urk, Noorderkroon.
Begin volgend jaar organiseert het ZKK Lelystad opnieuw een Open Huis voor belangstellenden. Datum, tijd en lokatie worden binnenkort via de website www.zeekadetkorpslelystad.nl bekend gemaakt.
Opnieuw loten: Amsterdamse reders vrezen weer fiasco

De Amsterdamse reders vrezen een nieuw drama rondom de vergunningen. De gemeente wil volgens hen een open loting houden. Daardoor dreigen veel historische boten uit het grachtenbeeld te verdwijnen. 24 kleinere rederijen stuurden vrijdag een ‘noodkreet’ naar wethouder Sharon Dijksma.
Foto: Sfeerbeeld
Tijdens drie vergaderingen zouden er vooral mededelingen zijn gedaan en was er weinig ruimte voor inspraak. Het beleid leek al klaar te liggen, zeggen de reders tegen AT5.
Lees er meer over op www.at5.nl
WINACTIE: Nieuwe Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee
Heeft u plannen om de vaargebieden tussen Borkum, Bergen, Stockholm en Gdansk te ontdekken? Dan is de nieuwe editie van ‘Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee’ een zeer handig hulpmiddel. Nu ook inclusief de Boddengewässer en Polen. En… BootAanBoot.nl mag een exemplaar (t.w.v. 49.99 euro) weggeven!
Auteur René Vleut zeilt al jarenlang in de Scandinavische wateren. Hij beschrijft het gevarieerde en uitdagende vaargebied tussen de Noorse fjorden, de Deense eilanden, de Duitse en Poolse kust en de Zweedse scheren. Vleut wil lezers inspireren en hen daarbij alle noodzakelijk informatie verschaffen om een tocht goed te kunnen voorbereiden. Zo varen zij met deze vaarwijzer letterlijk ‘wijzer’.
Lees er meer over op www.athenaem.nl
Gratis vaarwijzer?
BootAanBoot.nl mag 1 exemplaar verloten.
Zo maakt u kans:
1. Like de Facebook-pagina van BootAanBoot.
2. Laat een reactie achter bij het bericht op Facebook waarom u wilt winnen.
3. WIN de gloednieuwe Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee
Doe dit uiterlijk zondag 2 december 2018. Op maandag 3 december maken wij de winnaar bekend.
Heeft u geen Facebook? Mail dan naar redactie@bootaanboot.nl onder vermelding van ‘Vaarwijzer Scandinavië & de Oostzee’ om alsnog kans te maken.
Schipper dodelijk mastongeluk bij Harlingen ‘niet bewust nalatig’

De eigenaar van de tweemaster Amicitia was zich er niet van bewust dat hij onvoldoende onderhoud aan het schip heeft gepleegd. Dit zei de 54-jarige schipper vandaag bij aanvang van de strafzaak tegen hem. Bij het afbreken van de mast in 2016 bij Harlingen werden drie opvarenden dodelijk getroffen.
Foto: sfeerbeeld
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat houtrot de oorzaak was. Door windscheuren was er vocht in de mast gekomen. De schipper geeft aan regelmatig onderhoud te laten verrichten.
Lees er meer over op www.ad.nl
Sensoren moeten helpen bij strijd tegen giftige lozingen door schepen op de Rijn en Maas

Deskundigen maken zich grote zorgen maken om de volksgezondheid, vanwege schippers die vanuit Duitsland massaal de grens bij Lobith oversteken en daarbij op de Rijn en de Maas rivieren hun giftige gassen te lozen. Om de burgers te schermen tegen de kankerverwekkende stoffen overweegt de provincie Gelderland zogeheten e-noses in te zetten.
Foto: Sfeerbeeld
De e-noses (elektronische neuzen) bestaan uit sensoren die veranderingen in de luchtsamenstelling waarnemen. De informatie moet de provincie helpen te achterhalen waar eventueel wordt ontgast. Vooruitlopend op een landelijk verbod heeft de provincie al een verbod ingesteld tegen de luchtverontreinigende praktijken van met name benzeentankers.
Lees er meer over op www.gelderlander.nl
Hefbruggen over Gouwe tijdens spits minder vaak open

Over de Gouwe in Alphen aan den Rijn, Boskoop en Waddinxveen gaan de hefbruggen tijden de spitsuren niet meer apart open voor recreatievaart. Vanaf 1 april mogen bezitters van zeilschepen of grote motorboten alleen nog meevaren met de beroepsvaart.
Aparte brugopeningen tijdens de ochtend- en avondspits zijn er dan niet meer. Met deze maatregel komt de provincie Zuid-Holland de vele automobilisten tegemoet die in de file staan als gevolg van de vele brugopeningen tijdens het vaarseizoen. Al betekent het wel dat áls de bruggen open gaan, ze langer zullen openblijven, vanwege een lange rij boten die dan door moet.
Lees meer hierover op www.leidschdagblad.nl
Sociaal vervoer voor Zeeuwse visserman

De reddingboot van Breskens heeft afgelopen nacht een vissersman vanaf een Zeeuwse viskotter gehaald. Wegens privé omstandigheden moest de man met spoed naar de wal.
Woensdagavond wordt de reddingbootschipper gecontacteerd door de eigenaar van een viskotter. Een bemanningslid aan boord van de kotter moet vanwege familiale omstandigheden met spoed naar de wal. Vraag is of de reddingboot hierin iets kan betekenen.
Lees meer hierover op www.knrm.nl
OM vervolgt man voor doden echtgenote op zeilreis
Jess Kraft / Shutterstock.comDe Nederlandse zeilster Durdana Putker zou volgens haar man zijn vermoord door overvallers, het Openbaar Ministerie gelooft dit echter niet. Het OM gaat haar man, die met haar in 2015 een zeilreis maakte rond de wereld, ver…
Geen wachtende schepen meer voor het gezonken schip op Albertkanaal

Vertragingen voor het scheepsvaartverkeer zijn grotendeels achter de rug, deze waren ontstaan na een frontale botsing van twee schepen op het Albertkanaal ter hoogte van Herentals. Dinsdag was een binnenschip gezonken na een aanvaring met een duwboot.
Foto: Sfeerbeeld
Er zijn geen wachtende schepen meer, al kunnen schepen wel nog steeds pas na elkaar en onder begeleiding langs het gezonken binnenschip varen. De verzekeringsmaatschappijen zijn intussen klaar met het aanbestedingsdossier voor de berging, maar die zal pas op zijn vroegst volgende week plaatsvinden.
Lees meer hierover op www.hbvl.be
Nieuw onderzoek doen naar veilig autonoom varen

RH Marine uit Schiedam gaat onderzoek doen naar veiliger autonoom varen. Het bedrijf wil de komende drie jaar alogritmes ontwikkelen waarmee onbemande, zelfaansturende schepen efficiënt naar hun bestemming varen. Deze algoritmes moeten ook gevaarlijke situaties herkennen en leren om deze gevaren te vermijden.
Foto: Sfeerbeeld
Het onderzoek draagt bij aan het Europese project Safer Autonomous Systems (SAS) waar ook bedrijven als MIRA, Bosch, Airbus, Jaguar en Lloyd’s Register aan deelnemen. Het project wordt gefinancieerd door het EU Horizon 2020 program, dat onderzoek en innovatie aan elkaar koppelt en stimuleert.
RH Marine is van plan om drie algoritmes te ontwikkelen, gericht op efficiënt varen, gevaarherkenning en gevaarvermijding. Met name op het gebied van het vermijden van gevaren is veel winst te behalen. Dat zou nog steeds de missende link in veel systemen zijn.
Lees er meer over op www.maakindustrie.nl
Rijkswaterstaat: Maritieme sector laat licht herstel zien in 2017

De omzet van de maritieme sector groeide met zo’n 3% en de werkgelegenheid bleef vrijwel gelijk. Dat blijkt uit de Maritieme Monitor 2018 die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in Zaandam presenteerde tijdens het Maritime Awards Gala. Dit is een licht herstel vergeleken met 2016 toen de sector geen groei liet zien.
“Een uitblinker is de groei van de werkgelegenheid in de havens, die in vergelijking met 2006 bijna 30 procent is gestegen,” aldus Van Nieuwenhuizen. Uit de monitor blijkt dat in vergelijking met de groei van de Nederlandse economie als geheel (4,1%) de sector in 2017 met een groei van 0,1% achter blijft.
Lees er meer over op www.rijksoverheid.nl
Nieuwe Vaarwijzer Scandinavië & de Oostzee
Iets buiten de Nederlandse territoriale wateren begint een van de mooiste zeilgebieden in West-Europa: namelijk dat van Scandinavië en de Oostzee. Honderden mijlen kustlijn met een variatie die zijn weerga niet kent. Van fjorden tot duinen, van rotsachtige scheren tot zanderige baaien met kapen. Je vindt het er allemaal.
Deze Vaarwijzer beschrijft naast de schitterende, gevarieerde maar soms ook uitdagende vaargebieden van Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Polen en Zweden, ook hoe je er veilig naartoe vaart en weer terug naar huis komt.
René Vleut herschreef deze Vaarwijzer Scandinavië en de Oostzee grondig. Zijn meer dan ruime zeilervaring (als solozeiler) in dit interessante zeilgebied klinkt door in zijn adviezen en persoonlijke kaders. Dit boek beoogt een stevige leidraad te verschaffen, waarmee zeiltochten naar Scandinavië voorbereid en zeilroutes verkend kunnen worden. Daarnaast kan het dienen als direct naslagwerk tijdens de vaart, waarmee havens en ankerplaatsen aangelopen kunnen worden.
Elektrische sloepverhuurbedrijf wint 25 duizend euro
Vrijdagmiddag is het initiatief iKapitein uitgeroepen tot winnaar van de Aardig Onderweg Award. De 27-jarige ondernemer Wesley dos Santos won hiermee naast de award ook een budget van 25 duizend euro én de eer om een TEDx presentatie te geven.
Met het geld wil de jonge ondernemer een nieuwe, duurzame sloep kopen voor zijn elektrische sloepverhuurbedrijf iKapitein. Aan de boot moet een vangnet komen dat tijdens het varen plastic uit de haven vist.
Lees er meer over op www.rijnmond.nl
Preview Super Lauwersmeer Discovery 47AC

Een gloednieuw topmodel waar de ziel en zaligheid van 50 jaar passie voor perfectie inligt. Aan die uitdaging bouwt Super Lauwersmeer momenteel op de werf in Noordburgum. Met de Discovery 47 AC zal de Friese jachtbouwer binnenkort een panoramische vakantievilla te water afleveren. Nieuwsgierig? Hierbij krijgt u alvast een eerste preview.
Alle ervaring, kennis en kunde stopte de Friese jachtbouwer in dit ontwerp dat het ruimtelijke comfort en het praktische gemak van de AC-lijn combineert met het moderne design van de OC-modellen. Een samensmelting die velen voor onmogelijk achtten, maar die nu wel degelijk een gloednieuw topmodel oplevert. Met deze eigentijdse hotspot zet Super Lauwersmeer haar traditie als bouwer van achterkajuiten weer volop in de schijnwerpers.
Comfort, luxe, ruimte
En hoe! Dankzij een lengte van liefst 14,3 meter beschikt de Discovery 47 AC over het grootste vloeroppervlakte en meest royale interieur dat de werf ooit bouwde. Een hotelkamer als eigenaarshut, een compleet ingerichte wasserette, een badkamer en keuken zoals thuis en een gastenverblijf dat net zo goed dienst zou kunnen doen als eigenaarshut. Alles behoort tot de mogelijkheden. Of het nou in de achterkajuit of in het voorschip is; het comfort, de luxe en de ruimte zijn overal. Met een stahoogte van 2,05 meter vormt de salon hierin de overtreffende trap. Dankzij de gigantische raampartij van de opbouw overvallen daar het open karakter en de prachtige inval van daglicht u. Alsof u een varende serre binnentreedt!
Panoramisch uitzicht
Ruim bemeten is ook het achterdek, wat talrijke praktische voordelen oplevert. Het zwemplateau ligt hoger dan gewoonlijk en de treden van de trap richting het achterdek dieper. Bovendien is de stuurstand zo gepositioneerd dat er een enorme ruimte en een panoramisch uitzicht ontstaat. En dan is er ook nog de multifunctionele kap. Met enkele simpele klikken kiest u zelf voor een dichte kap, een bimini of cabriolook.
Oogstrelend lijnenspel
Zo zorgen de royale afmetingen en kleinste details van de 47 AC overal voor vakantievilla-comfort. Toch gaat dit nergens ten koste van het design, want het moderne lijnenspel is een lust voor het oog. Het langgerekte silhouet geeft het jacht een ranke vorm, met het rechte steven als uniek kenmerk. De sportief geplaatste voorramen en het windscherm met unieke looks, de aluminium radarbeugel en de getrapte kap lopen in een vloeiende lijn in elkaar over. En ook de wangen vormen een symmetrisch en gestroomlijnd geheel.
Ultieme watersportdroom
De samenbundeling van een halve eeuw aan klantideeën, -wensen en -behoeften levert een sublieme standaarduitvoering op. Maar Super Lauwersmeer zou Super Lauwersmeer niet zijn als deze niet op maat in te delen is. Zo kunt u de keuken ook bovenin de salon plaatsen, de eigenaarshut in het voorschip en de derde hut als wasserette laten dienen. Op die manier levert Super Lauwersmeer met het maatwerk van de Discovery 47 OC uw ultieme watersportdroom af.
Debuut op de werf
De allereerste Discovery 47 AC is momenteel in aanbouw op de werf. Vanaf het einde van het jaar kunnen geïnteresseerden terecht op de werf in Noordburgum voor een rondleiding op het schip dat tegen die tijd gereed is.
Kijk voor meer informatie op www.superlauwersmeer.nl
DAME 2018 belicht vooruitgang op het gebied van energie-efficiëntie

Juryvoorzitter Birgit Schnaase reikte de prestigieuze DAME Award 2018 uit aan Triskel Marine Integrel tijdens de Breakfast Briefing op de openingsdag van METSTRADE 2018 in RAI Amsterdam. Vijf andere producten werden uitgeroepen tot categoriewinnaar. Er waren maar liefst 22 eervolle vermeldingen. METSTRADE 2018 duurt nog tot en met 15 november.
Door de vele sterke inzendingen was het voor de jury niet makkelijk om de winnaar van de DAME Award te kiezen. Uiteindelijk waren het de duidelijke ontwerpinspanningen en het veelbelovende effect van het volledig geïntegreerde Integrel generatorvervangingssysteem van Triskel Marine die de doorslag gaven.
15 jaar onderzoek naar energie-efficiëntie
Triskel Marine deed 15 jaar onderzoek naar energie-efficiëntie op vaartuigen en superjachten. Dit leidde uiteindelijk tot Integrel, een systeem dat gebruik maakt van de opening tussen de schroefcurve en de optimale efficiëntie van de aandrijfmotor om energie te genereren die vervolgens wordt opgeslagen voor AC en DC-toepassingen. Dit verbetert de efficiency van de brandstof die wordt verbrand en zorgt ervoor dat er geen aparte generator nodig is.
De jury was vooral te spreken over het feit dar het systeem de milieubelasting van de huidige pleziervaart kan reduceren. Ook werden de eenvoud van de werking waardoor het vaartuig zich voor lange periodes stil kan voortbewegen en de mogelijkheid om het systeem door te ontwikkelen voor allerlei andere toepassingen genoemd.
Voortgang op het bedrijfs- en sectorniveau
Juryvoorzitter Birgit Schnaase zei over de uitkomst: “De inzendingen waren wederom getuige van grote voortgang op zowel het bedrijfs- als het sectorniveau. De voornaamste aanleiding voor de DAME Award is het stimuleren van goede ontwerppraktijken in elk aspect. De jury was dan ook erg verheugd om te zien dat er zo veel inzendingen waren met een goede balans tussen vorm en functie.”
“Er waren dit jaar extreme tegenstellingen in het formaat van de producten, variërend van primaire systemen voor superjachten tot de kleinste beugels. Hoewel het soms makkelijker is om het grootschalige werk dat een ontwerpteam heeft gestopt in een goed uitgedacht, complex product te herkennen, zag de jury hetzelfde niveau aan ontwerpdetail in eenvoudige producten die juist vaak als vanzelfsprekend worden gezien.
“Het is makkelijk om je neer te leggen bij de gevestigde oplossingen in de sector, maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is om de ervaring aan boord, de efficiency van de productie of de potentiële reductie van de milieubelasting te verbeteren. Op de uiteindelijk lijst winnaars, bijzondere vermeldingen en nominaties staan vooral producten die dit punt bevestigen.”
DAME Award 2018
Triskel Marine Integrel
Stand 07.330E
Categorie winnaars
MARINE ELECTRONICS AND MARINE RELATED SOFTWARE
Spinlock Sail Sense
Stand 03.200-03.201
INTERIOR EQUIPMENT, FURNISHINGS, MATERIALS AND ELECTRICAL FITTINGS USED IN CABINS
Vimar Electronic Switch 8in 7out 3M
Stand 10.115
MARINA EQUIPMENT, BOATYARD EQUIPMENT, AND BOAT CONSTRUCTION TOOLS AND MATERIALS
In keeping with the rules of the competition, the Jury decided not to award a winner in this category after carefully considering the standard against other categories.
DECK EQUIPMENT, SAILS AND RIGGING
Harken CLR Mooring Winch
Stand 12.227 and 12.327
CLOTHING AND CREW ACCESSORIES
Rooster® Exofleece ™
Stand 12.907
LIFESAVING AND SAFETY EQUIPMENT
Shakespeare Marine GALAXY-INFL8
Stand 02.407
MACHINERY, PROPULSION, MECHANICAL AND ELECTRICAL SYSTEMS AND FITTINGS
Triskel Marine Integral
Stand 07.330E
Special mentions
MARINE ELECTRONICS AND MARINE RELATED SOFTWARE
Fusion Entertainment Apollo 770
Stand 02.127
Garmin ActiveCaptain App
Stands 01.101, 01.103 and 01.200
Lumishore Smart Lighting
Stand 03.220, 11.211
FLIR Raymarine Clear Cruise Augmented Reality
Stand 01.111
INTERIOR EQUIPMENT, FURNISHINGS, MATERIALS AND ELECTRICAL FITTINGS USED IN CABINS
Fastmount TC-F6H
Stand 02.224
Innovative Products iLATCH
Stand 12.516
Vitrifrigo DRW180A
Stand 12.021
MARINA EQUIPMENT, BOATYARD EQUIPMENT AND BOAT CONSTRUCTION TOOLS AND MATERIALS
EuroDesign Composite Teak Decking
Stand 05.412
TruDesign Saddle Clips and Base
Stand 02.222
DECK EQUIPMENT, SAILS AND RIGGING
Bamar BWS motorized furling unit for bowsprit
Stand 01.813
VMG by Ino-Rope Ino-Padeye
Stand 05.442
Scanstrut ROKK Wireless 12/24V Waterproof Wireless Charging
Stand 03.510
CLOTHING AND CREW ACCESSORIES
StandOut SUP Wear Dry Suit Race ll
Stand 05.366
U-SAIL Spider Shoes 4D and Total Grip
Stand 07.551
Zhik ECO Wetsuit
Stand 07.347
LIFESAVING AND SAFETY EQUIPMENT
Lifecord
Stand 03.212
Spinlock Deckvest Vito Offshore Lifejacket
Stand 03.200-03.201
MACHINERY, PROPULSION, MECHANICAL AND ELECTRICAL SYSTEMS AND FITTINGS
Blue Guard Innovations BG-One
Stand 12.612
Quick MC2 X 7k
Stand 01.351
Schenker Watermaker Zen
Stand 01.757
VEEM GyroStabilizer VG260sd
Stand 11.401
Veth Propulsion Integrated L-drive
Stand 11.418, 07.527J
De jury van de 28ste Design Award METSTRADE-competitie ontving 127 inzendingen uit 25 landen waarvan er uiteindelijk 63 werden genomineerd voor een plek op het METSTRADE DAME Award podium en meedongen in de laatste juryrondes. De jury koos uiteindelijk een winnaar in zes van de zeven categorieën en benoemde onder hen de uiteindelijke DAME Award Winner. Daarnaast waren er 22 bijzondere vermeldingen. Marine equipment design, van esthetiek tot functionaliteit
Kijk voor meer informatie op www.metstrade.com
Brand in boot onder carport in Goes

In de nacht van donderdag op vrijdag is er bij een brand een boot onder een carport uitgebrand aan de Beethovenlaan in Goes.
De brandweer kreeg rond 02:30 uur melding van de brand die kort daarvoor ontdekt was in de boot onder de carport. Omdat het vuur dreigde over te slaan naar de naastgelegen woning, schaalde de brandweer al snel op naar middelbrand.
Lees meer hierover op www.hartvannederland.nl
Gemeente Amsterdam verbant steeds meer boten uit de grachten

Sinds dit jaar zijn tweetakt boten verbannen uit de grachten van Amsterdam. De liefhebbers van deze boten zijn boos. Cruiseschepen mogen namelijk wel de stad in. Speelt het economische belang een rol?
De plezierpaleizen varen jaarlijks 100 miljoen euro de stad binnen en daarmee kun je bij de gemeenteraad een potje breken. Met het tweetaktverbod claimt Amsterdam dat ze de stad schoner maken en dat klopt, zij het slechts voor een procentje. Symboolpolitiek dus.
Lees meer hierover op www.telegraaf.nl
NAUPAR maakt winnaars Tophost 2018 bekend

NAUPAR heeft de Tophost 2018 voor de meest gastvrije schippers in de charterbranche bekend gemaakt. Hoewel het kwaliteitsniveau van alle schippers binnen NAUPAR erg hoog ligt, scoorden uiteindelijk de schippers van de traditionele schepen Ambiance, Allure, Eenhoorn, Res Nova, Sudwester en Summertime nét iets hoger dan de rest. Zij spelen bovengemiddeld goed in op de behoeftes van hun gasten en zetten net dat stapje extra waardoor de gasten een onvergetelijke ervaring beleven. “Echt iets om trots op te zijn” vult Pouwel Slurink, directeur van NAUPAR aan, “omdat deze beoordelingen zijn gebaseerd op reviews van onze gasten!”
Wat maakt een schipper een goede gastheer?
“Onze klanten boeken vaak een meerdaagse tocht. Ze willen even weg uit die kantoortuin of lekker uitwaaien met vrienden of familie. Een goede schipper kan dan nét het verschil maken tussen een leuke trip of een onvergetelijke belevenis. Gastvrijheid speelt hierbij een belangrijke rol. Naast een opgeruimd schip, bloemetje op tafel of een pot verse koffie dat in de kombuis staat te pruttelen bij aankomst, gaat het over iets extra’s dat de schippers toevoegen aan het uitje. Contact met de schipper en de informatie die hij geeft tijdens de trip zijn hierbij belangrijke aspecten. Een Tophost zorgt er niet alleen voor dat de gast zich thuis voelt, maar is ook nog de perfecte reisleider.”
Het onderzoek naar Tophost 2018
Alle schippers van NAUPAR worden na de vaartocht door de gasten beoordeeld op een aantal onderdelen: de algemene indruk van het schip, het contact met de schipper en de informatievoorziening tijdens de tocht. Deze ervaringen worden samengevat in één cijfer. Om Tophost te worden, moesten de schippers minimaal een 4,8 scoren op een schaal van 5 sterren, 10 tochten hebben gevaren bij NAUPAR en 50% van de vaartochten moesten door de gasten beoordeeld zijn.
Waarom een nieuw beoordelingssysteem?
Met vervoer, verblijf en vermaak in één biedt NAUPAR een heel specifiek product. Om de gasten de klantervaring te geven die ze verdienen, wilde NAUPAR de reiservaringen beter kunnen meten en omzetten naar een heldere beoordeling. Dat lukte niet goed met de bestaande beoordelingssystemen. Met dit nieuwe systeem brengen we de belangrijkste aspecten van de totale trip beter in kaart. NAUPAR streeft ernaar dat uiteindelijk de hele charterbranche gebruik gaat maken van dit systeem, zodat gasten goed kunnen vergelijken.
Meer informatie: www.naupar.nl/tophost
Recordaantal bezoekers najaarseditie Motorboot Sneek
Bij tijd en wijle was er geen doorkomen aan en was rustig blijven het devies. Met temperaturen die zomerse waarden aantikten had het evenement ook geen betere omstandigheden kunnen treffen natuurlijk. Nog niet eerder in de geschiedenis trok Motorboot Sneek zo veel bezoekers en werd het record van vorig jaar met 30 procent verbeterd. En niet geheel onbelangrijk, elke werf deed verkopen.
Vooral op vrijdag en zaterdag kon je over de koppen lopen. Zondagmiddag was het vrij rustig. Niet zo vreemd volgens Mark Bakker, voorzitter van Motorboot Sneek. “Dan zijn de mensen weer onderweg naar huis. Want het gros is hier meerdere dagen. Zeker de bezoekers uit Engeland, Duitsland, België en Zwitserland. Ik hoorde van mensen dat ze moeite hadden om een hotelkamer te vinden en ’s avonds drie tot vier restaurants moesten bellen voordat ze een tafeltje hadden. De horeca in Sneek profiteert dus ook mee. Veel buitenlanders op de beurs. Ik heb het gevoel dat ik het hele weekend een andere taal dan Nederlands heb moeten praten.”
Motorboot Sneek is de grootste presentatie van motorboten in ons land in de lengte van tien tot twintig meter. Het wordt twee keer per jaar georganiseerd door zes Sneker bedrijven met in deze editie dertien gastwerven. Over verschillende locaties verdeeld werden in totaal werden meer dan 400 nieuwe en gebruikte schepen tentoongesteld. Nieuw dit jaar in de haven van Aquanaut Yachting was het centraal gelegen ponton. Bakker: “We hebben natuurlijk niet de bezoekersaantallen als Boot Holland en Hiswa te Water, maar de mensen die hier komen, komen specifiek voor motorboten. Die zijn serieus belangstellend. Komen al op vrijdag, kijken zaterdag voor de tweede keer en zetten op zondagmorgen de handtekening. Alle standhouders hebben verkocht, ook onze gastwerven. Tweedehands en nieuw. We gaan dan ook zeker op deze voet door. Het ponton is erg goed bevallen, dat komt er de volgende keer zeker weer. En we breiden het aantal toeleveranciers uit.” De voorjaarseditie van Motorboot Sneek is volgend jaar van 12 tot en met 14 april.
Scholierenprogramma tijdens Traditionele Schepen Beurs Den Helder

Op vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 november biedt SummerLabb een scholierenprogramma aan voor alle leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs van Den Helder en omgeving tijdens de Traditionele Schepen Beurs. SummerLabb, het duurzaamheidsplatform waarbij kennisoverdracht centraal staat, ontwikkelt in samenwerking met een aantal deelnemers van de beurs een expeditie.

Het programma bestaat uit meerdere onderdelen: kinderen ontvangen bij binnenkomst een speurtocht met daarop vijf vragen. Deze vragen leidt de ze langs de deelnemers en heeft als doel om een gesprek aan te gaan over duurzaamheid en innovaties op zee. Het programma eindigt bij de SummerLabb-opstelling, hier wordt een quiz georganiseerd,
waarbij de kennis wordt getest en er ruimte is voor vragen. Het laatste onderdeel speelt in op de creativiteit. Aan de Noordzee-tafels van SummerLabb wordt iedereen uitgedaagd mee te denken over de toekomst van de Noordzee. Is het mogelijk om een dorp op zee te bouwen? En hoe doen we het dan qua voedsel, mobiliteit en energie?

Een ticket voor de Traditionele Schepen Beurs kost 9,– euro. Kinderen betalen 7,– euro. Een ticket is tevens geldig voor het Reddingsmuseum en het Maritiem Museum in Den Helder.
KNRM wint internationale prijs voor moedige reddingsacties

Op donderdagavond 8 november hebben de vrijwillige proffesionals van KNRM Terschelling Paal 8 de IMRF Award gewonnen. Deze internationale award erkent en bedankt individuen en teams voor moedige reddingsmissies, technische innovaties, ontwikkelingsinitiatieven of andere bijzondere diensten op het gebied van Search and Rescue (SAR). Het Terschellinger reddingstation van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij verdiende haar nominatie vanwege de combinatie van twee reddingsacties onder extreem barre omstandigheden.

De eerste reddingsactie was op 29 oktober 2017 samen met KNRM West Terschelling en KNRM Ameland Ballumerbocht voor de Drifa, een guardvessel met vier personen aan boord, dat door motor- en stuurproblemen op twee na alle voorramen van de brug ingeslagen had, in metershoge zeeën. De reddingboten voeren in windkracht NW8 door golven van 6 met uitschieters naar 10 meter en ze bleven standby totdat het schip veilig was.

De tweede reddingsactie was afgelopen februari samen met KNRM Eemshaven en KNRM Lauwersoog voor een vastgelopen viskotter ZK80 Linquenda in het Westgat tussen Ameland en Schiermonnikoog waarbij het met windkracht 8, een watertemperatuur van – 2, en een door de storm gedaalde gevoelstemperatuur van – 18 een uitdagende klus was voor de vrijwillige redders. De Terschellinger reddingboot Frans Hogewind was uiteindelijk de enige reddingboot die er nog bij kon komen dankzij geringe diepgang en pikte drie vissermannen van boord. Samen met de opvarenden van het vissersschip zijn ze door de ijzige weersomstandigheden terug naar het reddingstation gevaren.
In beide reddingsacties had de vrijwillige bemanning te maken met extreme (weers)omstandigheden, zeker omdat de Valentijn-klasse een half open boot is. De eerste keer waren de hoge golven en de harde wind gevaarlijk, de tweede keer zat het gevaar in de wind, de kou en het ontstane ijs op het schip. In beide gevallen toonde de bemanning goed zeemanschap, moed en uitstekende kennis van de zee.
De IMRF Award werd uitgereikt aan schipper Henk Spanjer en bemanningslid Gert Haarsma tijdens de IMRF European Meeting Conference in Horten, Noorwegen. Deze internationale prijs is een prijs voor alle 1.300 vrijwillige redders van de KNRM die 365 dagen per jaar 24 uur per dag klaar staan voor het redden en helpen van mens en dier op en rond het water.
Zeven lichtgewonden na botsing tussen twee boten voor Noorse kust

In Noorwegen zijn vanochtend een olietanker en een Noors marineschip in botsing gekomen. Met als gevolg een lek in het fregat KNM Helge Ingstad (het Noorse marineschip), zij kwam net terug van een NAVO-oefening. De bemanning aan boord moest geëvacueerd worden. “Er kwam veel water binnen en er was een reëel gevaar dat het zou zinken”, verklaarde een verantwoordelijke van het hulpdiensten aan AFP.
Foto: sfeerbeeld
Vrijdagmiddag opent derde EOC-Traditionele Schepen Beurs

Op 9, 10 en 11 november 2018 wordt de derde EOC-Traditionele Schepen Beurs in Den Helder georganiseerd. Het programma is wederom goed gevuld met onder meer lezingen, rondleidingen over Willemsoord en muzikaal vermaak. De maritieme geschiedenis van Nederland staat centraal, maar daarnaast is er ook aandacht voor de toekomst en dan met name met het oog op duurzaam varen.
De beurs wordt gehouden in het oude marine complex Willemsoord. In gebouw 66 is de binnenbeurs te vinden waar naast boten ook informatiestands te vinden zijn. Nautische boeken, opleidingen en accessoires zijn hier volop te vinden. Uiteraard is hoofdsponsor EOC Scheepsverzekeringen aanwezig en kan de nieuwste uitgave van YachtFocus Magazine hier gratis worden meegepakt. De indeling is hier te vinden.
Rond het gebouw zal er op vele plaatsen iets te zien en te doen zijn. Zo worden er houtwerk methoden tentoongesteld in de Medemblikker loods (naast het beursgebouw). De verschillende havens liggen vol met traditionele schepen, van groot tot klein. Verschillende schepen zijn ook open zijn voor publiek waardoor bezoekers een kijkje aan boord kunnen nemen.
Extra afvaarten reddingsboten
Er zijn dit weekend ook rondvaarten met de reddingboot Johan de Witt door de binnenhaven van Den Helder voor € 2,50 p.p. Deze rondvaart duurt ca. 20 minuten. Reserveren is mogelijk aan de balie van het Reddingmuseum. Bij voldoende animo zal ook met reddingboot Tjerck Hiddes naar de buitenhaven van Den Helder worden gevaren. Deze vaartocht duurt ongeveer 1,5 uur en kost € 10,- per persoon.
Drie in één prijs
Het toegangsbewijs tot de beurs geldt niet alleen alle drie de beursdagen, maar dient ook als toegangsbewijs tot het Reddingsvaartmuseum en het Marine museum, beide op loopafstand van de beurshal.
Openingstijden
Vrijdag 9 november: 12:00 – 18:00 uur.
Zaterdag 10 en zondag 11 november: 10:00 – 17:00 uur.
Lees er meer over op www.traditioneleschepenbeurs.nl

Gemeentegeld voor uitbaggeren van Jachthaven Schiermonnikoog

Schiermonnikoog wil het slibprobleem in de jachthaven van het eiland op zo kort mogelijke termijn aanpakken. Hiervoor heeft de gemeente een som van 70.000 euro beschikbaar gesteld. De haven loopt vol met zand waarmee het aantal aanligplaatsen in rap tempo afneemt.
Het plan is om begin 2019 zo’n 20.000 kuub zand uit te baggeren en in het depot te storten. Hiermee moet de haven weer op het normale niveau komen en zou eht probleem voor vier jaar verholpen zijn.
Lees er meer over op www.omropfryslan.nl
Proef met snelvaren op de Burgumer Mar

De provincie Friesland wil definitief instemmen met de proef voor snelvaren op de Burgumer Mar. Na drie andere onderzoeken blijkt er geen geschikte alternatieve locaties te zijn in de omgeving, en bovendien zijn de gevolgen voor de omgeving minimaal.
Snelvaren is een omstreden onderwerp in de regio rond de Burgumer Mar. Ondernemers willen met het initiatief – waarmee bijvoorbeeld wakeboarden, waterskiën en een tochtje met een bananenboot mogelijk worden – weer wat leven krijgen op het rustige meer. Omwonenden vrezen gevaarlijke situaties en aantasting van de natuur.
Lees meer hierover op www.frieschdagblad.nl
Slapende schipper blokkeert vaarweg

Rijkswaterstaat heeft afgelopen nacht op de Boven Merwede een schipper wakker gemaakt. Toen de bemanning lag te slapen, kwam het schip van 186 meter lang overdwars in de vaargeul te liggen.
Foto: sfeerbeeld
Het schip was voor anker gegaan op de rivier. Door de stroming dreef het van zijn oorspronkelijke positie en blokkeerde daardoor de vaarweg.
Rijkswaterstaat werd gewaarschuwd door andere schippers die moesten uitwijken voor het schip.
Lees hier meer over op www.bndestem.nl
Vlaggenmasten van watersportvereniging mogen blijven
rsooll / Shutterstock.comTwintig vlaggenmasten op het terrein van watersportvereniging Aegir in Hillegersberg zorgen al jaren voor spanningen in de buurt. De masten werden in 2014 neergezet om sponsoren van de watersportvereniging de gelegenheid te gev…
Vitters Shipyard valt in de prijzen met luxe zeiljacht Ribelle
Het meest recente project van Vitters Shipyard uit Zwartsluis heeft een mooie prijs gewonnen op de beurs in Fort Lauderdale. De jury van de International Superyacht Society Awards gaf de Ribelle de eerste plek in de categorie zeiljachten tussen de 24 en 40 meter.
Ribelle is een snelvarend luxezeiljacht gemaakt van lichtgewicht koolstofvezel en 32,5 meter lang. Het schip is uitgerust met een intrekbare kiel om de prestaties te verhogen.
Lees hier meer over op www.steenwijkercourant.nl en www.superyachtsociety.org
Rijkswaterstaat legt binnenvaart niet stil bij extreem weer

Rijkswaterstaat krijgt niet de bevoegdheid om bij extreem weer de binnenvaart stil te leggen. Dat heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen bekendgemaakt.
Foto: Sfeerbeeld
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) had deze aanbeveling gedaan naar aanleiding van de botsing van een binnenvaartschip in Grave in dichte mist. De minister is echter van mening dat een dergelijk verbod onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid met zich mee zou brengen. Ook zouden er praktische problemen ontstaan. Wel gaat de minister onder meer kijken naar de regels voor werk- en rusttijden van binnenvaartschippers en de eisen die gesteld worden aan andere bemanningsleden dan de schipper.
Lees er meer over op www.nu.nl
Rijkswaterstaat keurt alle plannen voor fietsbrug over IJ af

Rijkswaterstaat heeft de zes varianten van de Javabrug die de hoofdstad aan de vaarwegbeheerder heeft voorgesteld voor de scheepvaart bestempeld als: onveilig. Hiermee keurt ze alle gepresenteerde plannen van de gemeente rondom de honderden miljoenen kostende fietsbrug af.
Het bezwaar tegen de brug richt zich onder andere op het kruisend scheepvaartverkeer (scheiden beroepsvaart en recreatievaart) en het inpassen van wachtplaatsen voor schepen die moeten wachten tot de brug open gaat.
Lees er meer over op www.telegraaf.nl
Staat handhaaft boete voor rederij Royal Caribbean
NAN728 / Shutterstock.comHet ministerie handhaaft een boete van bijna een miljoen voor de rederij Royal Caribbean. Vier jaar geleden beboette de Arbeidsinspectie de rederij vanwege het inzetten van Filipijnse werknemers zonder de juiste vergunningen. D…