Branche nieuws
Antaris, Makma en Maril organiseren Occasion & Demo Sloepenshow
Aquatec, de bouwer van Antaris, Makma en Maril sloepen en tenders, organiseert het eerste weekend van de herfstvakantie een gezellige najaarsshow in haar showroom in het Friese Woudsend. Zoals gebruikelijk worden de bezoekers ontvangen met een hapje en een drankje en voor de kinderen staat de Bereboot weer klaar.
Sloepen met korting
Diverse demomodellen worden dit weekend met hoge kortingen aangeboden. De speciale tarieven gelden alleen tijdens de show. Bij aanschaf van een nieuwe sloep, demomodel óf occasion sloep van minimaal € 25.000,- krijgt de koper een gratis iPad en houder ter waarde van € 500,- cadeau.
De show wordt gehouden op vrijdag 19 oktober, zaterdag 20 oktober en zondag 21 oktober van 10.00 tot 16.00 uur op Zwaan 28 in Woudsend.
Lees er meer over op www.antarisboats.com
Jachtclub Scheveningen tegen forse verhoging toeristenbelasting

Het bestuur en de jachthavenmeester van Jachtclub Scheveningen maken zich zorgen. Het gemeentebestuur stelt voor om de toeristenbelasting werderom te verhogen. Dit keer met 1 euro per persoon per nacht. Hiermee vreest het bestuur dat haar jachtclub ‘de duurste Noorzeehaven van Nederland’ te worden.
Foto: sfeerbeeld
In het begrotingsvoorstel voor 2019-2022 heeft de gemeente Den Haag opgenomen dat de toeristenbelasting voor campings en havens per 1 januari 2019 met een euro omhoog gaat. Nu betalen vakantiegangers 2,05 euro, volgend jaar zou dat 3,05 euro per persoon per nacht zijn. Drie jaar geleden was dit nog slechts 1,55 euro. Dit terwijl de gemeente als beleid heeft om méér toeristen naar de haven trekken.
Lees er meer over op www.denhaagcentraal.net
Cruiseschip vervuilt evenveel als een miljoen auto’s

Dat een cruiseschip voor veel vervuiling zorgt, dat wisten wij al. Sylvain Ephimenco onderbouwt dit in zijn column op Trouw.nl met indrukwekkende cijfers. “De uitstoot van één schip staat gelijk aan die van een miljoen auto’s per dag”, zo citeert hij de Duitse milieudienst NABU.
Foto: Sfeerbeeld
De oorzaak is voornamelijk te vinden bij de zware en goedkope stookolie die zo’n cruiseschip verbruikt. Bij de verbranding van die olie komt een grote hoeveelheid stikstof en fijnstof vrij. Het weerhoudt de vakantiegangers er niet van om aan boord te stappen: de cruisemarkt groeit en alleen al dit jaar komen er 15 nieuwe cruiseschepen.
Lees er meer over op www.trouw.nl
Superjachten hebben steeds vaker een jonge eigenaar

Er heeft een verschuiving onder eigenaren van superjachten plaats gevonden. Er zijn steeds meer jonge eigenaren met superjachten van over de 50 meter.
Een en ander houdt verband met een nieuwe en superrijke generatie. De snelheid waarmee deze generatie hun geld verdiend leidt ertoe dat zij nu al eigenaar zijn van een superjacht.
Lees hier meer over op www.quotenet.nl
Liggeld voor boten met verbrandingsmotor in Utrecht verhoogd

De ligplaatsen voor boten met een verbrandingsmotor gaan in de toekomst veel duurder worden in Utrecht. Het geld wat ze met de verhoging ophalen wordt onder andere gebruikt voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische boten.
De gemeente wil hiermee het gebruik van vervuilende boten ontmoedigen. Ook zullen de recreanten die hun boot zelden gebruiken hun ligplaats opzeggen. “Dit komt ten goede aan gegadigden op de wachtlijst, waarop momenteel nog ruim 275 kandidaten staan”, schrijft wethouder Kees Diepeveen.
Lees meer hierover op www.nu.nl
Steekvlam op bootje door het vullen van de tank

In Enkhuizen lopen twee personen brandwonden op tijdens het vullen van de tank. Er ontstond een steekvlam op het moment dat zij de tank bijvulde.
Hulpdiensten kwamen ter plaatse en de ambulancepersoneel behandelde de gewonden eerst ter plekke, maar uiteindelijk moest één van de gewonden door naar het ziekenhuis.
Lees hier meer over op www.112westfriesland.nl
Zo’n 2.700 zeilboten finishen bij grootste botenrace ter wereld

Zo’n 2.700 zeilboten passeerden zondagmiddag de vuurtoren Vittoria Light in Triëst. Het was de laatste dag van de vijftigste editie van de Barcolana Regatta.
Foto: Sfeerbeeld
De Barcolana Regetta is een historische internationale zeilregatta die elk jaar op de tweede zondag van oktober plaatsvindt in de Golf van Triëst. Het is één van de drukste regatta’s ter wereld. Mede dankzij de bijzondere formule waarbij professionele zeilers en zeilliefhebbers zij aan zij racen op boten van verschillende grootte verdeeld in verschillende divisies op basis van hun totale lengte.
Elk jaar nemen ongeveer 25.000 zeilers deel aan de race en trekt de race meer dan 250.000 toeschouwers. Dit jaar won Spirit of Portopiccolo de race.
Meer informatie op www.barcolana.it
Vier kinderen gewond bij ontploffing op boot in Amstel

Bij een ontploffing op een boot in de Amstel bij Amstelveen zijn zondagmiddag rond 16.30 uur vier kinderen gewond geraakt. Bij het starten van de motor ontplofte deze. De vier kinderen liepen lichte brandwonden op. Eén van de slachtoffers belandde door de ontploffing in het water.
Meerdere ambulances, brandweerwagens en een traumahelikopter kwamen ter plaatse.
Lees er meer over op www.at5.nl
Zeiljacht aan de grond geraakt in de Oostereems

Een echtpaar met twee jonge kinderen is woensdag met hun zeiljacht ‘Tlate Hiiun’ in de Oostereems aan de grond gelopen. Het jacht was vanaf het Duitse Waddeneiland Juist onderweg naar Emden.
Eenmaal in de Oostereems aangekomen bleek de reddingsboot van de KNRM niet bij de ‘Tlate Hiiun’ te kunnen komen. De reddingsorganisatie legde telefonisch contact met de schipper van het jacht om het gezin gerust te stellen en beloofde ’s avonds bij opkomend water terug te komen. Rond 23.00 uur ging het vastgelopen zeiljacht weer drijven en kon de KNRM haar meenemen naar de Eemshaven. Hier is het jacht afgemeerd aan de drijvende steiger. De kinderen hebben weinig van de hulpverlening meegekregen, zij lagen inmiddels al te slapen.
Lees er meer over op www.knrm.nl
Fusie van scheepsbouwbedrijven
Vanaf 1 januari 2019 slaan Moed & van Gulpen Scheepsbouw en Scheepsbouw en -reparatie Friesland b.v. (SRF) na jarenlange goede samenwerking de handen ineen. De samenwerking zal vorm krijgen door een inkoop van Moed & van Gulpen Scheepsbouw in SRF. En dat biedt perspectieven voor de toekomst.
Sterk scheepsbouwteam
Zowel Moed en van Gulpen timmerbedrijf als SRF zien de fusie vol vertrouwen tegemoet en zijn ervan overtuigd dat deze fusie tussen beide scheepsbedrijven veel wederzijdse voordelen zal opleveren en een versterking van het dienstenaanbod zal betekenen. Daarom wordt gewerkt aan een investeringsprogramma. “We leggen hiermee een goed fundament voor een professionele en stabiele dienstverlening voor onze gemeenschappelijke klanten en toeleveranciers. Moed & van Gulpen is gespecialiseerd in scheepsinterieur en timmerwerk. Door hun krachten te combineren met onze bouw- en renovatiekwaliteiten krijg je een zeer sterk team. Zo staan we nóg sterker in de markt. En dat is niet alleen goed voor ons, ook voor onze klanten en toeleveranciers. Zij hebben één aanspreekpunt waar ze alles kunnen regelen en realiseren voor hun schepen,” aldus Lex Tichelaar.
Personeel blijft
Het personeel van beide bedrijven zal volledig worden meegenomen in de fusie. Zij zullen hun werkzaamheden vanaf 1 januari 2019 uitvoeren in het pand van SRF aan de Koningsweg in Harlingen. Deze accommodatie is gegroeid naar een complex van 20.000 m2 inclusief zes loodsen, een scheepslift van 130 ton en met eigen havencapaciteit door middel van de recente verwerving van Shallow Shipping in Harlingen. Verder worden alle lopende projecten van beide bedrijven geïntegreerd in de fusie en afgerond.
Brand in accu van elektrisch bootje, man loopt brandwonden op

Donderdagmiddag rond 16 uur is er brand ontstaan in het laadruim van een bestelbus. De brand is ontstaan door een accu van een elektrisch bootje die kort daarvoor gebruikt was op het naastgelegen Ingenieur Juliusput.
Foto: sfeerbeeld
De man heeft ernstige brandwonden opgelopen doordat hij de accu en andere spullen uit de laadruimte heeft getrokken.
Lees hier meer over op www.112barneveld.nl
Vlissingen wil het lekkende wrak laten weghalen
Pataporn Kuanui / Shutterstock.comAl jarenlang lekt het scheepswrak Spyros Armenakis olie, de gemeente Vlissingen wil dat het wrak wordt weg gehaald.Foto: sfeerbeeldDe aanleiding is de olielekkage van afgelopen zomer, wat volgens de gemeente al de zove…
31ste Antwerp Race: Het zeilfeest van de Schelde

Zaterdag 13 oktober starten een kleine honderdvijftig zeiljachten vanuit Breskens en Terneuzen om voor de Rede van Antwerpen te finishen. De vloten kunnen genieten van een sterke vloedstroom die als een rollend tapijt vanuit zee de jachten een duw onder de kiel geeft.
De zeilregatta is een klassieker die het einde van het zomerseizoen en het begin van het winterseizoen markeert. Wat ooit begonnen is als een tot regatta gepimpte terugtocht van de Antwerpse jachten die naar hun winterbergplaats aan de Schelde terugkeerden, is het nu een heuse regatta met diverse categorieën.
De Antwerp Race kort

12 klassen – Maxi’s, Sportboten, Multihulls en IRC 1, 2, 3 en CR 1, 2, 3, 4, 5 en 6
Speciale prijs (Line Honours) voor eerst gefinishte monohull, gestart uit Breskens.
150 deelnemende jachten starten in groepen vanaf 10u25 in Breskens en 11u10 in Terneuzen. Finish: denkbeeldige lijn vanaf RO – kaai ter hoogte van hoek Fortuinstraat – St. Michielskaai en LO Beatrijslaan 25.
Recordhouder
Hans Bouscholte is terug met zijn VOR60, de Boudragon. Gaat hij voor de line honours? Dat wil zeggen als eerste eenrompsjacht dat uit Breskens is gestart de finish te doorzeilen Of zal hij er in slagen zijn eigen snelheidsrecord van 3 uur, 12 min, 53 seconden te breken? Als de wind meer naar het westen wil gaan zitten en vooral niet meer afzwakt dan voorspeld is zou dat kunnen lukken…

De race staat sinds vorig jaar ook open voor meerrompsschepen, vooral dan trimarans (drie rompen). Zal hun initiële superieure rompsnelheid het moeten afleggen tegen de mindere aan de windse eigenschappen? Deze categorie is aangegroeid tot zes deelnemers. Zeker in het oog houden want bij wat ruimere wind zijn ze vast voor alle andere jachten bij de finish.
Hoogmis voor Antwerpse zeilsport
Het evenement wordt door vriend en vijand erkend als een natte variatie op de traditional België-Holland. Misschien zijn de Nederlandse deelnemers numeriek in de minderheid, qua talent en deskundigheid maken ze het de Belgische zeilers knap lastig.

Hoe dan ook kan Antwerpen een nieuw watersporthoogtepunt verwelkomen. Afhankelijk van de windsnelheid en richting worden de eerste zeilers zaterdag vanaf +/- 15.30u voor de rede verwacht. Ideale plekken om de battles voor de laatste kabellengten (nautische lengte-eenheid) voor de finish van dicht bij mee te maken zijn de jachtclubs aan de jachthaven op Linkeroever. De vloot vaart na de race deze haven in, dus kan iedereen meteen in het wervelende after sailsfeertje ondergaan. Zowel de finish als het binnenvaren op al dan niet geordende parade manier is een lust voor het oog.
Vacature: Smelne Trading in Drachten zoekt proactieve en klantgerichte jachtmakelaar
Smelne Trading BV onderdeel van de Smelne Group is een nationaal en internationaal opererende makelaardij die zich heeft toegelegd op de bemiddeling (aan- en verkoop) van nieuwe en gebruikte motorjachten. Door explosieve groei is Smelne Trading op zoek naar een jachtmakelaar.
Ben je een charismatisch persoon met ambitie die zich laat omschrijven als resultaatgericht, commercieel, proactief en communicatief sterk? Ben je daarnaast zowel commercieel als technisch onderlegd en vind je het een sport om zo veel mogelijk prospecten om te zetten naar klanten? Dan zoekt Smelne Trading in het Friese Drachten jou!
Wie ben jij?
• Je hebt minimaal MBO werk- en denkniveau (bij voorkeur commercieel en/of technisch);
• Je beheerst zowel de Nederlandse, Duitse, Engelse als Franse taal;
• Je bent bereid om in het weekend te werken en hebt geen 9 tot 5 mentaliteit;
• Je bent goed in staat zelfstandig te werken;
• Ruime ervaring in de makelaardij is een pré.
Wat kun jij verwachten?
• Salariëring afgestemd op de functie en passende arbeidsvoorwaarden;
• Een inspirerende en afwisselende werkomgeving;
• Fulltime job bij gerenommeerd watersportbedrijf;
• Onderdeel van het Smelne Team dat alle disciplines op één adres realiseert.
Ben jij deze enthousiaste, klantgerichte en gemotiveerde makelaar en heb je interesse in een veelzijdige functie? Solliciteer dan direct en email je motivatiebrief met curriculum vitae naar info@smelne.nl t.a.v. de heer H. van der Velde.
Voor meer informatie kun je terecht op www.smelne.nl.
Voor vragen over deze functie kun je bellen naar 0512-512669.
Politie zoekt brandstichter klassieke boot in Amsterdam

Zeven jaar geleden kocht de familie Heutink een Zweedse Salonboot bij een werf in Friesland. De boot uit 1930 moest worden opgeknapt. Vader en zoons herstelden de salonboot in de originele staat en legden haar in de gracht. De vaarpret was echter van korte duur: na brandstichting was de boot in minder dan vijftien minuten tijd verdwenen. Nu is de politie op zoek naar de brandstichter.
Foto: sfeerbeeld
De boot lag in de Keizersgracht in Amsterdam toen een ongebekende man op de boot bivakkeerde. De politie stuurde de man weg en haalde zijn spullen uit de boot. Een paar dagen later, op 17 juli, stond de boot in brand. Op de camerabeelden is opnieuw dezelfde man te zien. De schade is enorm; de geschatte kosten voor herstel bedragen: 80.000 euro.
De politie is op zoek naar de man. Het signalement van de man is te lezen op www.at5.nl
De geul van Raad Ameland eens met afsnijden bocht in geul bij Holwerd

De gemeenteraad van Ameland wil Rijkswaterstaat vergunning verlenen om de bocht in de geul bij Holwerd af te snijden. De bocht ligt op anderhalf kilometer noordwestelijk van de veerdam. Door het afsnijden van de bocht in het Wad wordt de vaarweg 900 meter korter en dat levert een tijdwinst van 6 minuten op.
Het dichtslibben van de geul maakt de vaartijd naar het eiland steeds langer. De minister wil dat er een nieuw onderzoek komt naar het uitbaggeren van de vaargeul, maar de gemeente wil daar niet op wachten. Het afsnijden van de geul zou halverwege 2019 klaar moeten zijn.
Lees meer hierover op www.omropfryslan.nl
Gewonde bij doortocht Superjacht A van Russische miljardair

De gigantische driemaster ‘White Pearl’ van de Russische miljardair Andrei Melnichenko is ook aan de Côte d’Azur niet onopgemerkt gebleven. De boot is ontworpen voor een 20-tal gasten die worden bediend door 54 personeelsleden. Werken aan boord van het schip blijkt echter niet zonder gevaar. Aan boord van het schip raakte iemand zwaargewond.
Met een lengte van 142 meter, breedte van 25 meter en masten die 100 meter de lucht in steken verhuld in een futuristisch ontwerp trekt het jacht op menig water flink de aandacht. Nu viel het jacht ook op door haar bemanning.
Volgens het Franse Nice-Matin moest vorige week een helikopter uitrukken nadat een crewlid van op een plateau 5 meter naar beneden viel. Hij werd zwaargewond naar het ziekenhuis afgevoerd. Over zijn identiteit of zijn huidige toestand is nog niets bekend.
Lees er meer over op www.hln.be
Barnautica Yachting zet de koper voorop

Arthur von Barnau Sythoff richt zich met Barnautica Yachting voortaan op aankoopadvies en begeleiding van kopers van pleziervaartuigen. In de afgelopen jaren heeft Arthur von Barnau Sythoff in zijn functie als EMCI-gecertificeerd jachtmakelaar de vraag om advies en begeleiding bij de aankoop van motorboten en zeiljachten steeds verder toe zien nemen.
“Niet alleen buitenlandse kopers hebben behoefte aan iemand die de lokale markt kent, ook steeds meer Nederlandse kopers vinden het prettig om door een onafhankelijke expert geadviseerd te worden,” aldus Von Barnau Sythoff. Door Barnautica Yachting in te schakelen als aankoopadviseur heeft de koper een partner die volledig opkomt voor zijn of haar belangen.
Noodzakelijke papieren
Met zijn jarenlange ervaring kan Arthur – die in 2006 zijn jachtmakelaardij Barnautica Yachting begon – de koper niet alleen bijstaan bij het kiezen van de juiste boot, maar ook controleren of het scheepsdossier compleet is en of alle noodzakelijke documenten aanwezig zijn.
Nieuw in de watersport? Bootpassen
Voor kopers die nog helemaal aan het begin van het keuzeproces staan, heeft Arthur een nieuw product ontwikkeld: ‘Bootpassen’. Tijdens zo’n bootpassensessie begeleidt hij kopers in hun zoektocht welke boot het beste bij hen past.
Meer informatie op www.barnautica.nl
Sunseeker en ICON Yachts gaan samen jachten bouwen

De Britse werf Sunseeker en ICON Yachts in Harlingen kondigden op Monaco Boatshow aan de krachten te bundelen. Het is de bedoeling dat het duo samen grotere jachten van aluminium en staal gaat bouwen, te beginnen met een jacht van 48 meter.
Tot nu toe was de succesvolle Engelse werf Sunseeker actief in de bouw van polyester superjachten tot ongeveer 40 meter. Met de samenwerking ‘Sunseeker by ICON’ wordt de marketing- en verkoopervaring van Sunseeker samengevoegd met de expertise van ICON Yachts op het gebied van aluminium en staal.
Lees er meer over op www.harlingercourant.nl en www.iconyachts.eu
Boot sluit Schiermonnikoog af van telefonie, internet en tv

Een breuk in een glasvezelkabel bij Schiermonnikoog heeft er afgelopen zomer voor gezorgd dat inwoners van het eiland twee dagen zonder internet, televisie en telefoon zaten. Volgens KPN ligt de oorzaak van de breuk bij een boot die de kabel kapot heeft getrokken.
KPN denkt dat de schade is ontstaan bij het ankeren van een schip. De breuk is niet gemaakt, maar de kabel is wel omgelegd.
Lees er meer over op www.omropfryslan.nl
Boot zat klem in Monstersche sluis (video)

Er kwam een boot vast te zitten in de Monstersche sluis afgelopen zondag. De boot genaamd “Bries” paste voorheen wel door de sluis, maar door de nieuwe ringen aan de zijkanten van de sluis is deze smaller geworden. Met als gevolg dat de boot muurvast zat.
Foto: Maassluis
Lees hier meer over op www.112maassluis.nl
Hond gered door brandweer en werknemers van de Kallosluis

Vrijdagmiddag heeft de brandweer en werknemers van de Kallosluis een bijzondere reddingsactie uitgevoerd.
Foto: Sfeerbeeld
De werknemers zagen rond 15 uur een hond op de stootband zitten. De stootband moet voorkomen dat schepen tegen de kade aan botsen. Het gaat vermoedelijk over een schippershond die van boord is gevallen. Een werknemer van de sluis daalde af met een werkbak die aan de kraan van een vrachtwagen gemonteerd werd.
Lees hier meer over op www.hln.be
Boot van Antwerp Maritime Academy in vlammen opgegaan

Vrijdag op zaterdagnacht stond in een loods aan de Kambalastraat in Antwerpen een solarboot in brand.
Foto: sfeerbeeld
Voor herstel lag de boot van de Antwerp Maritime Academy in de loods. De oorzaak van de brand ligt vermoedelijk bij een kortsluiting aan de batterij. De loods zelf stond niet in brand, er is wel veel rook- en roetschade.
Lees hier meer over op www.gva.be
Eerste las Bestevaer 72 gelegd

Het is een bijzonder moment voor elke eigenaar van een nieuw schip: de eerste las. Voor de eerste las van de Bestevaer 72 was de familie samen gekomen in Makkum. Hier konden ze, getooid in laskap en handschoenen, zelf het bouwnummer van hun schip ‘Symbiose’ vastlassen aan een aluminium schot van de voorpiek. Een blijvende en zichtbare herinnering.
De Bestevaer 72 is ontwikkeld voor deze familie met gedeelde interesses. De jongere helft wil graag naar koude en ruigere gebieden zoals Groenland, Ijsland en misschien zelfs de Noordwest Passage varen, terwijl de oudere helft liever richting warmere oorden zoals de Carieb en de Middellandse Zee vertrekt. Samen met de architecten van Dykstra Naval Architects is er binnen een half jaar een compleet nieuw ontwerp van 72 voet gemaakt waarin alle wensen zo goed mogelijk samenkomen.
Veiligheid en zelfredzaamheid was sowieso een eis. Vandaar de diepe en beschutte kuip welke is opgedeeld in een ‘vaar’ en een ‘relax gedeelte. In het ruime pilot house kan geschuild worden tijdens slecht weer terwijl de auto piloot het stuurwerk doet. Naast de standaard waterdichte schotten zijn er ook twee waterdichte deuren voor extra veiligheid. Ook heeft de boeg van het schip dikkere huidplaten t.o.v. de rest van de romp voor een eventuele aanvaring met een container, pakijs of iets dergelijks. Het dek ligt vol met zonnepanelen –met een opbrengst van ruim 2.500W- maar er zijn ook een diesel generator én water generator om aan de stroomvraag te voldoen. De carbon tuigage in combinatie met de ongeschilderde blanke romp zorgen voor een stoer uiterlijk van deze Bestevaer.
Om ook in de wat kleinere en ondiepere wateren te kunnen komen heeft het schip een hydraulische lift kiel welke een diepgang van 2.30m naar 4.30m heeft. De dubbele roeren hebben dan ook een maximale lengte van 2.30m.
Qua comfort onderdeks ontbreekt het de opvarenden aan niks. Er zijn drie hutten en een crew cabin, twee volwaardige natte cellen en een dagtoilet. De salon heeft een grote zithoek met dinertafel en daar tegenover is de goed geuotillieerde keuken. De meubels, kasten en vloer zijn van teak, terwijl de witte wanden en plafonds het interieur licht en ruim laten aanvoelen.
Verwachte oplevering is in het voorjaar van 2020.
Meer informatie op www.kmy.nl
KNRM Den Helder haalt gewonde visserman van boord

De reddingboot Joke Dijkstra heeft de eerste 2 dagen van oktober twee keer gevaren voor visserijschepen met problemen. De eerste melding betrof een Wieringer kotter met een gewond persoon aan boord, die geëvacueerd moest worden. De persoon had een haak van het vistuig tegen zijn lichaam aan gekregen.
De tweede melding kwam van een Texelse kotter die een net in de schroef had gedraaid.
Lees er meer over op www.knrm.nl
Dit weekend: Linssen Vaardagen in Maasbracht

Terwijl een Grand Sturdy 40.0 AC en de Grand Sturdy 500 AC Variotop® pronken op de Belgian Boat Show FLOAT in Breskens, organiseert Linssen Yachts ook een eigen boat show op de werf in Maasbracht. De Linssen Vaardagen (in het Engels de Linssen River Trials) worden gehouden van zaterdag 6 tot en met maandag 8 oktober.
De vaardagen zijn bedoeld om de bezoekers kennis te laten maken met de karakteristieke vaareigenschappen met de Linssen motorjachten. Hiervoor liggen een Grand Sturdy 30.0 AC, 35.0 AC, 35.0 Sedan, 40.0 AC, 45.0 Sedan en 45.0 AC klaar.
Vooraf aanmelden is niet nodig.
Meer informatie op www.facebook.com/linssenyachts

Opnieuw afwijzing Europese subsidie voor brede sluis bij Kornwerderzand

Ook dit jaar krijgt provincie Fryslân geen Europese subsidie voor het verbreden van de sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk. Het is het derde jaar op rij dat de gevraagde miljoenensteun niet gegeven wordt.
Van de 205 miljoen euro, die het breder maken van de sluis moet kosten, is nu ongeveer de helft beschikbaar. Gedeputeerde Klaas Kielstra geeft aan niet verbaasd te zijn over de afwijzing en nodigt het Rijk en Rijkswaterstaat uit om mee te betalen.
Lees er meer over op www.omropfryslan.nl
Rookontwikkeling in boot op waddenzee
Bjoern Wylezich / Shutterstock.comEen kleine sleepboot met twee personen raakte vrijdagochtend in de problemen bij Lauwersoog. De boot was onderweg naar Schiermonnikoog er brand in de machine kamer zou zijn ontstaan.Uiteindelijk bleek het om rookontwik…
Polyester afvalberg van ‘end-of-life’ boten

Zo’n 12.500 bootjes zijn aan het eind van hun levenscyclus. Alhoewel dat maar 4% van de glasvezelafvalberg is zorgen ze wel voor meer vervuiling dan industriële glasvezel. De extra vervuiling komt onder andere door antifouling en een echte milieuvriendelijke recycle oplossing is er nog steeds niet.
‘Je kunt niet zomaar een jacht afvoeren vanuit een haven of een ligplaats. Er moet veel op papier gezet worden voor je een jacht kunt vernietigen’, vertelt Hans van Smoorenburg, directeur van Stichting Jacht Recycling. ‘Naast een eventuele afstandsverklaring moet de economische waarde bepaald worden en gedocumenteerd. Je moet de eigenaar altijd kunnen laten zien wat de waarde is en die is meestal negatief.’
Lees meer hierover op www.engineersonline.nl
RECRON en HISWA Vereniging kondigen fusie aan
RECRON, brancheorganisatie voor recreatieondernemers, en HISWA Vereniging onderzoeken sinds begin 2018 welke mogelijkheden er zijn voor vergaande samenwerking. De algemene besturen van beide verenigingen concludeerden medio september dat fuseren tot één nieuwe ondernemersorganisatie de meeste voordelen biedt voor de aangesloten bedrijven.
De uitdagingen van ondernemers in de vrijetijd-, jachtbouw- en watersportsector zijn enorm. De markt verandert snel en de consument van nu en straks is onvoorspelbaar. Het vinden en binden van professionele vakmensen is een speerpunt en voorwaarde voor groei, zo meldt HISWA Vereniging. Het borgen van belangen van ondernemers bij regionale en (inter)nationale overheden wordt complexer.
“Om beide verenigingen sterker te maken voor de toekomst van bovengenoemde sectoren, is een fusie noodzakelijk. De voordelen zijn legio. Zowel RECRON als HISWA hebben veel gemeenschappelijk en vullen elkaar op onderdelen goed aan. Beide merken staan goed bekend: RECRON vooral bij de overheid en HISWA vooral bij consumenten. RECRON heeft een groot ledenvolume en is sterk in lobby. HISWA heeft veel expertise op het gebied van marketing, promotie, productontwikkeling en waterbeleid. RECRON is met name expert op ruimtelijke ordening, sociaal beleid en ledenservice. De clubs versterken elkaar en daar hebben alle leden baat bij. Van kampeerbedrijf tot jachtwerf”, aldus Peter Brussel, algemeen voorzitter van HISWA Vereniging.
Een sterke autoriteit
Met deze fusie ontstaat een sterke autoriteit van 2.500 ondernemers. De bureauorganisatie bestaat uit 30 professionals. Geert Dijks, directeur HISWA Vereniging, coördineert samen met Peter Brussel het fusieproces vanuit HISWA. Dijks: “Er ontstaat weliswaar één vereniging maar de bureauorganisatie wordt zo ingericht dat de belangen en expertise voor HISWA-leden die actief zijn in de jachtbouw, handel en export worden geborgd. Er komen straks drie afdelingen: een afdeling Leisure voor bedrijven in de vrijetijd, een afdeling Jachtbouw/ Watersport en er komt een afdeling Beleid en Advies waar specialisten samenwerken op het gebied van sociaal beleid, juridisch advies, productontwikkeling, trainingen en ledenvoordeelprogramma’s.”
HISWA-merk blijft
Het merk HISWA blijf overeind. Bijvoorbeeld voor de erkenningen en certificeringen van bedrijven en personen. Maar ook voor de beurzen en exportprogramma’s als HISWA Holland Yachting Group. “De leden van RECRON en HISWA Vereniging zijn straks aangesloten bij een grote en sterke professionele vereniging met veel invloed en kennis op het gebied van leisure en jachtbouw. Binnen de vereniging kunnen leden zich organiseren rond thema’s, regio’s of specifieke bedrijfsgroepen. De overheadkosten zullen dalen en er ontstaat ruimte om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen. Voor dezelfde contributie krijgen de leden meer expertise en service”, aldus Brussel.
Fusiebesluit tijdens ALV
RECRON heeft ruim 1.600 aangesloten ondernemers in de vrijetijdssector. Van kampeerbedrijven tot grote bungalowconcerns en van groepsaccommodaties tot buitensport- en dagrecreatiebedrijven. Deze ondernemingen zijn allemaal actief in toerisme, recreatie en vrijetijd. HISWA Vereniging heeft 850 leden en kent naast grote afdelingen op het gebied van jachtbouw en handel, een behoorlijk aantal leden dat actief is in de vrijetijdsector. Juist op dat vlak zijn RECRON en HISWA natuurlijke partners. Het fusiebesluit wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering op donderdag 6 december 2018.
Dieven slaan voor derde keer toe bij jachthaven Ravenstein
Stokkete / Shutterstock.comAfgelopen weekend is opnieuw ingebroken bij booteigenaren in de Ravensteinse haven. Het is voor de derde keer in vier maanden tijd. Dieven braken in bij een aantal boten en stalen onder meer buitenboordmotoren.De dieven lijke…
Strijd om vaklui op scheepswerven

De Nederlandse superjachtwerven kampen met problemen. Aan orders momenteel geen gebrek, maar om de gewenste jachten te bouwen zijn vakmensen nodig. En die zijn schaars.
Foto: sfeerbeeld
De scheepsbouwscholen in Nederland zijn van onvoldoende niveau om mensen te leveren die kunnen werken aan superjachten, vindt Farouk Nefzi, marketingmanager van Feadship. Sommige jachtwerven hebben een eigen academie, om het personeel op te leiden. Maar ook de concurrentie om goede studenten blijkt ‘moordend’.
Lees er meer over op www.rtlz.nl
Proces verbaal tegen schipper in containerschip dat plezierbootje plette

Het ongeval van maandag 24 september waarbij een containerschip een plezierbootje tegen de beschroeiing duwde op het Amsterdam-Rijnkanaal krijgt een staartje. Het containerschip zette na de aanvaring de reis door naar Duisburg, maar keerde begin van de week terug naar Nederland. De politie heeft de schipper gesproken en proces-verbaal opgemaakt.
Het incident kreeg veel aandacht nadat de videobeelden op Dumpert werden gepubliceerd. het bootje was zwaar beschadigd, de opvarenden sprongen op tijd van boord.
De officier van justitie gaat de zaak nu verder onderzoeken en bepalen of er strafvervolging plaatsvindt.
Lees er meer over op www.schuttevaer.nl
Fullspeed de plassen op of juist relaxen op het mega zonnedek? (video)
Het is maximaal genieten op deze multifunctionele maxitender.
Zelf in real life zien en beleven? De Pirelli Speedboat 880 L Edition Military Grey is nu te vinden bij Boulevard Nautique Roermond.
Wanneer je 161.500 euro meeneemt, zijn de sleutels voor jou en kun je er direct mee wegvaren.
Leuk extraatje: de console van de nieuwe L-editie heeft een extra ruimte, die kan worden ingezet als badkamer, maar die ook kan dienen als extra opbergruimte.
Al 45 jaar voorbeeld voor duurzame scheepvaart

Duurzaamheid in het vrachtverkeer, het openbaar vervoer en de visserij én het behoud van het varend erfgoed. Die idealen verenigen de vloot van traditionele zeilschepen die zich zaterdag 20 oktober in de haven van Workum verzamelt voor de 45e editie van de Strontweek. Welk schip brengt de lading van Friese mest het snelst van Workum naar Warmond en bloembollen weer terug? Wie brengt passagiers het snelste naar de oude Zuiderzeehavens havens van het IJsselmeer en weer naar Workum? Wie vangt de meeste vis? En hoe kan muziek de schepen voortstuwen?
Dit jaar zijn de Strontweek evenementen -Strontrace, Beurtveer, Visserij en Liereliet- officieel bijgeschreven in de Nationale Inventaris Immaterieel Erfgoed; extra reden om naar Workum af te reizen. De Strontrace en het Beurtveer, beide ooit door bedenker Reid de Jong ‘Oefeningen onder zeil’ genoemd, starten op maandag 22 oktober om 13.00 uur na de start van de visserijschepen (12.00 uur). De schepen varen zonder moderne navigatiemiddelen en puur op wind- en spierkracht. Helpt u ook mee de schepen het eerste stuk over it Soal Workum uit te trekken en/of uit te zwaaien? Of komt u liever naar de maritieme markt, de lezingen en het “oprotbuffet en -borrel” op de zondag, wanneer de shanty koren van het Liereliet festival de havenkom vullen en ook elders in de stad verschillende concerten te bezoeken zijn? In de havenkom worden op de zondag de schepen gemeten en zullen de bemanningen de laatste voorbereidingen treffen voor de zware wedstrijdweek. Halverwege de week, op woensdag 24 oktober, is dan ook nog de sfeervolle visafslag op de Merk in Workum, waar de visserijvloot haar eerste vangst van de week zal aanbrengen.
De havenkom zal zich op zondag en maandag vullen met meer dan 50 historische schepen, waaronder de imposante koftjalk “Tromp”. Het café-schip “Avontuur” is de hele wedstrijdweek geopend voor publiek voor een hapje en drankje. Tijdens de liereliet concerten kunt u onder andere genieten van Jim Mageaan (VK) en Janie Meneely (VS).
Tevens zal er in het kader van het 45-jarig bestaan op de zondagmiddag om 15 uur een lezing gehouden worden door Dick Huges. Een meester in het navigeren zonder elektronische hulpmiddelen. Een goeroe op het gebied van zelfredzaam zeemanschap, onder het mom van “De zon als GPS”.
Voor het volledige overzicht van de evenementen tijdens de Strontweek kunt u terecht op www.strontweek.nl. De vloot is wederom te volgen op de track & trace websites: http://ttsr.zeilvaartwarmond.nl & http://ttbv.zeilvaartwarmond.nl.
Najaarsshow bij Menken Maritiem

De deuren aan de Hoekse Aarkade in Ter Aar staan van vrijdag 5 oktober tot en met zondag 7 oktober van 10 tot 18 uur open. In de showroom en aan de kade zijn nagenoeg alle modellen in verschillende uitvoeringen te bekijken en voor proefvaarten beschikbaar.
Menken Maritiem heeft in haar 22 jarige bestaan ruim 850 boten opgeleverd. De werf bouwt 9 verschillende boten van 6 tot 15 meter.
20 jaar oude Piet Hein sloep te koop
Sloep.nl is de afdeling met pre-owned boten van Menken Maritiem. De Piet Hein sloep met bouwnummer 17 uit 1998 ligt in de showroom en bewijst hoe degelijk en consistent Menken Maritiem sinds 1996 haar vak uitoefent. De boot wordt geleverd met nieuwe buiskap en verse antifouling en is door de werf compleet geserviced. De vraagprijs voor bouwnummer 17 is € 17.000,-.
Hiernaast heeft sloep.nl enkele The CAB´s, Newport Bassen en één Hudson in haar actuele aanbod. Alle pre-owned “Menken-boten” vindt u op www.sloep.nl
Volop nieuwbouw
Menken Maritiem is al in april begonnen om het orderboek voor 2019 te vullen. Inmiddels staan er 16 bouwnummers in bestelling. Met name de nieuwste uitvoering van The CAB XL wordt door watersporters gewaardeerd: Menken verkocht er de afgelopen maand zeven. De werf draait op volle toeren en kan van alle modellen nog enkele bouwnummers in het voorjaar opleveren. Informatie over de werf en haar modellen vindt u op www.menkenmaritiem.nl en natuurlijk op de werf tijdens de najaarsshow.
Botenbeurs in La Rochelle trekt 82.000 bezoekers in zes dagen tijd

Botenbeurs Grand Pavois in het Franse La Rochelle kon dit jaar rekenen op 82.000 bezoekers. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2017, toen verwelkomde de show 80.000 watersportliefhebbers.
Met 800 merken afkomstig uit dertig landen op een oppervlakte van 100.000 m² staat Grand Pavois in de top 5 van van internationale in-water-evenementen. Dit jaar werd de zes-daagse beurs gehouden van 26 september tot en met 1 oktober. Alain Pochon, organisator van Grand Pavois: “Deze 2018-editie is op vele niveaus bevredigend. Ten eerste sloot de show af met ongeveer 82.000 bezoekers. Daarbij vertelden veel deelnemende bedrijven, zowel scheepsbouwers als fabrikanten van accessiores, tevreden te zijn en dat ze hun doelen hadden bereikt. Hoewel de markt gericht blijft op motorboten, weten we dat er ook zeilboten zijn verkocht. Dit is een goed teken wanneer u op de hoogte bent van de huidige markttendensen, waarin we een daling in dit segment zien.”

De show was dit jaar anders van opzet. De nieuwe lay-out moest de presentatie van boten optimaliseren en de circulatie voor de bezoekers vergemakkelijken. Pochon licht toe: “De lay-out van de nieuwe ingang is ook een succes met een hoog percentage bezoekersaantallen.”
In 2019 wordt de show wederom georganiseerd. Ze is dan iets vroeger in de maand gepland: van woensdag 18 tot en met maandag 23 september.
Lees er meer over op www.grand-pavois.com
Cursus traditioneel knopen en splitsen van touw en staaldraad

Geen schip zonder touw. Al was het maar om een roeiboot mee vast te leggen. Degelijk touwwerk aan boord is onmisbaar, ook voor de veiligheid. Bij historische schepen draagt degelijk ouderwets touwwerk ook nog eens bij aan een authentieke uitstraling.
Schippers, boeren en buitenlui werden vroeger van jongs-af-aan ingewijd in de geheimen van het knopen en splitsen. Dat is nu wel anders. Dit eeuwenoude ambacht dreigt te verdwijnen.
Cursus
Om het oude ambacht voor uitsterven te behoeden en nieuw leven in te blazen organiseert professioneel scheepstuiger Hans van der Haar bij Museumwerf Vreeswijk, bij voldoende belangstelling, een cursus traditioneel knopen en splitsen. Er wordt gewerkt met touw en staaldraad.
De cursus beslaat 6 tot 7 avonden. De kosten zijn € 60,00 inclusief lesmateriaal zoals touw, staaldraad en enkele gereedschappen. Van der Haar kan buigen op 40 jaar praktijkervaring bij Monster Vreeswijk en bij Gebr. van der Vlerk bv. Vreeswijk.

Introductieavond
Op maandagavond 8 oktober van 19.30 tot 22.30 uur is er bij de Museumwerf een introductieavond waarop het een en ander wordt verteld over het verloop van de cursus en het benodigde gereedschap. Heeft u belangstelling? U kunt zich opgeven bij Hans van der Haar: hansvanderhaar@casema.nl of hansvanderhaar49@gmail.com of 0628513533.
Museumwerf Vreeswijk bevindt zich aan de Wierselaan 113 in Nieuwegein (Vreeswijk).
50ste Editie Boot Düsseldorf uitverkocht voor exposanten

Boot Düsseldorf viert van 19 tot 27 januari 2019 haar 50-jarig jubileum. Ruim 2.000 exposanten hebben zich reeds ingeschreven voor de beurs. Met dit nieuwe recordaantal is de Duitse show drie maanden voor opening ‘volgeboekt’.
Het succesverhaal begon in 1969, toen namen 116 bedrijven uit 7 landen mee. Een jaar later namen 183 bedrijven uit 25 landen deel. Inmiddels is de beurs goed voor 2.000 exposanten verdeeld over 16 beurshallen met een totaaloppervlakte van 220.000 m2.

Diversiteit
Of het nu gaat om zeilen, motorboot varen, duiken, surfen, peddelen of gewoon ontspannen op het water, bij Boot 2019 komt alles samen. Maar liefst 1.500 zeil- en motorboten worden verwacht. De fabrikanten komen uit 70 landen en het bezoekerspubliek is nog diverser: de organisatie rekent op bezoekers uit 102 verschillende landen.
Op de beurs is speciale aandacht voor luxe jachten en vooral ook voor de luxere tenders die momenteel marktterrein winnen. Ook het populaire ‘Fractional Ownership’, het collectief bezitten van een jacht, zal een interessant onderwerp op deze show zijn. Zeilers kunnen terecht in hal 15, 16 en 17, waar naast de gewone zeiljachten ook volop catamarans worden aangeboden.
En hoewel dit de 50e editie is, belooft de organisatie een show die ‘jonger dan ooit’ is en waar ook de huidige trendsports centraal staan. De populaire staande golf ‘The Wave’ – die vorig jaar bij haar introductie 110.000 kijkers trok – zal ook in 2019 weer aanwezig zijn.
De beurs is dagelijks geopend van 10:00 tot 18:00 uur. Tickets kunnen sinds september 2018 online worden besteld op www.boot.de

2018 – Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

ADR Register neemt initiatief voor Stichting ADR Platform
Stichting ADR Platform is een nieuw initiatief van ADR Register. ADR Platform start op 1 januari 2019 en is de onafhankelijke geschilleninstantie waar consumenten, bedrijven, sectoren, beroepsgroepen en overheden terecht kunnen voor advies over, coaching bij of de behandeling van klachten, geschillen en conflicten.
ADR Platform maakt gebruik van Online Dispute Resolution (ODR) technieken. De behandeling van klachten, geschillen en conflicten geschiedt op basis van arbitrage, bindend advies, mediation of negotiation. ADR Platform zal zich laten erkennen als ‘ODR Body’ op basis van ADR directive 2013/11/EU en ODR directive 2013/525/EU.
Maatwerk
ADR Platform biedt maatwerk door de instelling van specifieke ‘kamers’. Iedere kamer wordt gekoppeld aan een beroepsgroep, sector/branche, organisatie of overheidsorgaan. Onderscheidend is dat iedere kamer zelfstandig bevoegd wordt en haar procedures vorm geeft naar de inzichten en wensen van de gekoppelde partij. Zo’n partij krijgt dus exact de procedure die aansluit op het eigen karakter en de doelgroepen die door haar worden bediend. Dus geen standaard rechtspraak. Wel een procedure die aansluit op de cultuur, het karakter en de eigenschappen van de specifieke partij en haar opdrachtgevers/cliënten.
Gecertificeerde professionals
Uniek is dat iedere kamer uitsluitend wordt bemand door deskundige en gecertificeerde professionals. ADR Platform beperkt zich niet tot professionals die zijn gecertificeerd door ADR Register. Ook gecertificeerde professionals vanuit andere erkende kwaliteitsregisters of keurmerkorganisaties kunnen actief worden binnen ADR Platform. Hiermee ontstaat de zekerheid dat iedere klacht, geschil of conflict precies op de manier wordt behandeld die recht doet aan de aard en inhoud ervan en dat de juiste gecertificeerde professional met inhoudelijke kennis van zaken alle betrokken begeleidt naar een geschikte oplossing of een (bindende) uitspraak doet.
Voorzitter Hans Mulder
De heer prof. dr. J.B.F. (Hans) Mulder wordt voorzitter van ADR Platform. Hans Mulder is gepromoveerd aan de TU Delft (Informatica) en is professor aan de Antwerp Management School van de Universiteit van Antwerpen, en verbonden aan de Nederlandse Politieacademie. Hans opereert als deskundige op het snijvlak tussen ICT en conflictmanagement.
ADR Register ondersteunt en faciliteert ADR Platform logsitiek en organisatorisch. ADR Register certificeert arbiters, conflictcoaches, mediators en negotiators op basis van de international ISO normering, is 100% onafhankelijk en internationaal actief. In België en Nederland heeft ADR Register circa 900 certificaathouders.
Lees er meer over op www.adr-register.com
Politie zoekt schipper vanwege onderzoek naar dode man

De politie Rheden is op zoek een schipper die maandagmiddag over de IJssel voer. De politie vermoedt dat de man meer informatie heeft over de dode man die daar eerder op de dag werd gevonden.
De man is maandagmiddag dood gevonden bij een krib aan de IJssel in Dieren. Hulpdiensten konden niets meer doen.
Lees er meer over op www.studiorheden.nl
Leen Schaap nieuwe bestuurder Stichting Batavia Haven

Leen Schaap is door het College van B&W benoemd tot bestuurder van de Stichting Batavia Haven. Leen Schaap is directeur-eigenaar van Schaap Shipcare in Lelystad en heeft een goede en actuele kennis van de ontwikkelingen in de watersportindustrie. Als voormalig bestuurslid van de Hiswa vereniging is hij goed ingevoerd in een voor de Batavia Haven belangrijke sector.
Met de komst van Leen Schaap is het bestuur weer voltallig met voorzitter Willem de Jager en penningmeester Aloys Banken. Schaap is enthousiast over de Batavia Haven en de mogelijkheid een rol te spelen in de doorontwikkeling van de haven: “Lelystad heeft de watersport heel veel te bieden. Aan de kust zijn vier grote en goed bekendstaande jachthavens gevestigd. En in Lelystad is een groeiend aantal aan de watersport gerelateerde bedrijven gevestigd. De Batavia Haven ligt centraal aan de kust en ik vind het een boeiende uitdaging de haven mede verder vorm en inhoud te geven.”
Volgens Leen Schaap speelt de Batavia Haven een belangrijke rol bij de invulling van het begrip Lelystad Watersportstad: “Er vinden ieder jaar heel wat watersportevenementen plaats en daar profiteert de gehele Lelystadse watersportindustrie van. Zeker nu ook de HISWA te Water voor in ieder geval vijf jaar aan het rijtje van evenementen is toegevoegd. We mogen in Lelystad trots zijn op zo’n bijzondere haven. Ik werk dan ook samen met de overige bestuursleden en het team van Batavia Haven graag mee aan de verder uitbouw van deze haven.”
Haven in Drimmelen kan na renovatie weer 75 jaar mee
ProStockStudio / Shutterstock.comDe oude haven in Drimmelen krijgt heel groot onderhoud. De steigers zijn al verlegd. De kades gaan op de schop. De betonnen damwanden moeten plaatsmaken voor staal.De haven moet er minimaal weer 75 jaar tegenaan kunnen,…
Superrijke millennials delen superjacht

Een superjacht kost veel geld en daarbij maken de meeste eigenaren er ‘slechts’ een paar weken per jaar gebruik van. Met dat idee verkoopt de Vlaamse ondernemer Matty Zadnikar van SeaNet zijn superjachten aan meerdere rijke bootliefhebbers.
Foto: sfeerbeeld
De jachten van SeaNet kosten zo’n 10 miljoen euro, maar daar kunnen meerdere co-eigenaren op bieden. Het schip wordt dan verkocht aan maximaal vier klanten, die het gebruik eerlijk over het jaar verdelen.
In Amerika bestaat dit concept al langer. Seanet brengt de formule nu ook naar Europa. De ondernemer richt zich vooral op gefortuneerde millennials.
Lees er meer over op www.rtlz.nl
Historische reddingboten vandaag te zien in Lemmer

Even binnen kijken bij een oude reddingsboot? Dat kan! De vloot van de Oude Reddings Glorie (ORG) is zaterdag 29 september bijeen in Lemmer.
Foto: sfeerbeeld
Zaterdagmorgen houden de leden van de ORG hun jaarvergadering, waarna de schepen worden opengesteld voor publiek. Gelijktijdig is er een jaarmarkt op de Korte- en Langestreek. Ook worden scheepsmodellen van reddingboten tentoongesteld.
Lees er meer over op www.knrm.nl
Grotere zeeschepen in Meppel zouden duizenden extra banen opleveren

Het zou Meppel en de regio rond Meppel een flinke economische impuls opleveren wanneer méér grotere schepen naar de stad in Drenthe zouden komen. De provincies Drenthe, Flevoland, Overijssel en Friesland en verschillende gemeenten aan de noordwestzijde van het IJsselmeer willen dat zeeschepen over het meer kunnen varen.
Om dat mogelijk te maken moet niet alleen de Lorentzsluis in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand worden verbreed, maar moer er ook een diepere vaargeul door het IJsselmeer worden gegraven. Dit plan is nu bij de minister neergelegd.
De Meppeler haven is er in ieder geval klaar voor om grotere schepen te ontvangen.
Lees er meer over op www.rtvdrenthe.nl
Brand in boot op de Prinsengracht
SanchaiRat / Shutterstock.comVrijdagochtend heeft een boot op de Prinsengracht in Amsterdam vlam gevat. De boot lag langs de kade. Ook de auto die naast de boot geparkeerd stond heeft schade.Foto: SfeerbeeldDe brand resulteerde in een zwarte rookwolk d…
Ook volgend jaar weer Boulevard Nautique Roermond

Na een eerste succesvolle editie van de Roermond Boat Show – afgelopen 14 september tot en met 17 september – heeft Limburg er officieel een nieuw evenement voor de watersport bij. Thuishaven voor dit evenement is Boulevard Nautique Roermond. De organisatie betreft jachtbouwer Linssen Yachts uit Maasbracht in samenwerking met BestBoats International Yachtbroker uit Roermond.
Het unieke aan dit evenement is dat niet alleen een uitgebreid aanbod jetski’s, boten en jachten te bezichtigen zijn, maar ook op aanvraag proef te varen zijn. Een succes, zo blijkt. Vandaar dat de data voor de Roermond Boat Show volgend jaar al vastgelegd zijn: donderdag 20 tot en met zondag 23 juni 2019.
Deelnemende partijen als Linssen Boating Holidays®, Aqua Libra Yachtcharter, Chris Craft, Kuiper verzekeringen, Timmermans meubelen, Webasto, Raymarine, Watersport Paradise Kolvenbach en Tinn-silver zijn allen eenduidig enthousiast. Zowel over de opkomst als over de kwaliteit van het publiek. Geschat wordt dat er meer dan 4500 watersporters uit binnen- en buitenland de show hebben bezocht.
En hoewel het overwegend lokale partijen waren die dit jaar meededen, waren er ook spelers van buiten de regio enthousiast. Zo vermeldde Kuiper Verzekeringen: “Friese Zekerheid en Limburgse kwaliteit en gemoedelijkheid komen samen op de Roermond Boatshow.’’
Yvonne Linssen van Linssen Yachts uit Maasbracht: “Middels dit initiatief is een boatshow als Motorboot Sneek in Friesland, voor Limburg en de gehele Euregio geen ‘ver-van-ons-bed show meer, maar de realiteit. ‘’

De intentie om een grootschalig evenement zoals de Boat Show was er al toen de haven in aanbouw was. Volgens eigenaar-directeur Arie Drenth van Boulevard Nautique Roermond: “Er zijn vergelijkbare beurzen zoals de Roermond Boat Show in Nederland. Ons ging het erom deze succesformule naar Limburg te halen en zo uit te groeien tot een Euregionaal event. Samen krachten binden en ook over de grens durven kijken is wat deze show juist zo uniek maakt.”
Yvonne Linssen voegt daar nog aan toe: “Boulevard Nautique, een unieke locatie, in het hart van de Euregio te midden van ons prachtige Maasplassen gebied. Voor ons dé locatie om samen met collega Best Boats aan de slag te gaan om een prachtig nieuw event in onze branche op te zetten’’
De plannen voor 2019 zijn groots. Vandaar dat de organisatie alweer van start is gegaan met als doel om de Maasplassen en de watersportactiviteit in het algemeen definitief op de kaart te zetten. De ambitie is de Roermond Boatshow te laten uitgroeien tot hét watersport evenement van de Euregio.
Lees er meer over op www.roermondboatshow.nl
Meer toezicht op keurders bruine vloot

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voert komende maand realitychecks uit om te kijken of keuringsinstanties de bruine zeilvaart juist keuren.
Foto: sfeerbeeld bruine vloot
In juli 2017 verscheen een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) over dit keuringssysteem. De ILT laat het keuren van de historische zeilschepen over aan zeven private certificeringsbureaus. Deze uitbesteding neemt risico’s met zich mee. Het idee is dat de ILT zelf het werk van de keuringsinstanties controleert, maar uit de risicoanalyse blijkt dat de ILT hiervoor over te weinig interne capaciteit beschikt. Op dit laatste punt heeft de dienst een inhaalslag gemaakt. Er zijn tien inspecteurs opgeleid.
Lees er meer over op www.lc.nl
Botsing boot op Paddepoelsterbrug

Het vrachtschip de Andamento voer woensdagmiddag tegen de Paddepoelsterbrug in Groningen. Door de aanvaring viel de brug deels in het water. De botsing is niet het eerste ongeval op het Van Starkenborghkanaal, merkt de redactie van Dablad van het Noorden op.
Foto: Van Starkenborghkanaa
Zo ramde in oktober vorig jaar het vrachtschip Wendy-Dua de tafelbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Noordhorn. In juli 2016 veroorzaakte het Hongaarse vrachtschip Tokai2 grote schade aan de Oostersluis in Groningen. In diezelfde maand was De Dorkwerderbrug over het Van Starkenborghkanaal enige tijd gestremd vanwege een aanvaring door een schip.
Het Van Starkenborghkanaal maakt deel uit van de vaarroute Lemmer-Delfzijl. In zo’n tien jaar tijd (2006-2016) deden zich hier maar liefst 343 ongevallen voor.
Lees er meer over op www.dvhn.nl