Branche nieuws

Drie binnenvaartschepen botsen op Eerste Kerstdag op de Waal

Drie binnenvaartschepen botsen op Eerste Kerstdag op de Waal

Frans Blok / Shutterstock.com

Ondanks dat er op Eerste Kerstdag nauwelijks scheepvaart is zijn er op de Waal dinsdagavond drie schepen betrokken geraakt bij een scheepvaartongeluk. Vele hulpdiensten kwamen ter plaatse, onder andere de blusboten van de brandweer uit Tiel en Dordrecht. 

Er zijn op de rivier een duwbak-combinatie en een vrachtschip op elkaar gebotst. Daarbij zouden drie duwbakken van de combinatie losgeraakt zijn en stuurloos in de vaargeul drijven. Een derde schip is op een van die losgeslagen duwbakken gebotst.

Lees meer hierover op www.bd.nl

De Rotterdamse Scheepvaartboekhandel en Observator voortaan onder één dak

De Rotterdamse Scheepvaartboekhandel en Observator voortaan onder één dak

Observator

Twee maritieme smaakmakers bundelen hun krachten. Wie in Rotterdam op jacht is naar boeken op het gebied van scheepvaart komt steevast de namen Bas van der Zwan en Observator tegen. Van der Zwan was jarenlang met zijn Rotterdamse Scheepvaartboekhandel te vinden in de entreehal van Scheepvaartmuseum Prins Hendrik. De laatste zes jaar was de winkel gevestigd in de entreehal van museumproject de Delft.

Observator is een typische scheepswinkel die te vinden is op het Noordereiland aan de voet van ’de Hef’. Vanaf 8 januari vormt het Noordereiland de thuishaven voor beide boekwinkels. Daarmee is meteen de meest uitgebreide maritieme antiquarische boekencollectie in Rotterdam ontstaan, waar de liefhebber alles vindt wat nog aan zijn verzameling ontbreekt. Met de expertise van de beide boekverkopers kan de zeeman, de watersporter, de binnenschipper en de maritieme boekenliefhebber volop zijn hart ophalen. Het actuele assortiment van Observator bestaande uit (lees)boeken, pilots, de waterkaarten van Europa en de zeekaarten van de wereld blijft uiteraard bestaan. Ook de modellen, de nautische cadeaus en het scheepsantiek blijft in de winkelformule gehandhaafd.

Observator

In alle opzichten vinden de liefhebbers dus nu een one-stop-shopping adres op het Rotterdamse Noordereiland. Met deze samenvoeging, de komst van het internet als fenomeen en het vertrek van vergelijkbare winkels in den lande, concentreert zich het aanbod van nautische boeken, kaarten en instrumenten in fysieke zin nu op de twee belangrijkste aanbieders, te weten Observator in Rotterdam en L.J. Harri in de Schreierstoren in Amsterdam.

Kijk voor meer informatie op www.observator.nl

Europese primeur: Skilsø 39 Panorama beschikbaar bij Melior Yachts

Europese primeur: Skilsø 39 Panorama beschikbaar bij Melior Yachts

Melior Yachts

Vanaf 12 januari 2019 is bij Melior Yachts de nieuwe Skilsø 39 Panorama in de haven te bezichtigen. Dit nieuwe model werd in 2018 in Noorwegen geïntroduceerd in een Panorama en een Flybridge uitvoering en werd direct al beloond met een nominatie voor ‘European Powerboat of the Year 2019’.

Het Panorama model is bij Melior Yachts voor het grote publiek voor het eerst te zien op de HISWA in de RAI te Amsterdam in maart 2019.

Skilsø 39 Panorama
Na het succes van de Skilsø 34 panorama heeft Skilsø een nieuw model gepresenteerd; De Skilsø 39 Panorama.
Als motorisering kan er gekozen worden tussen een Yanmar of Volvo met een vermogen naar keuze tot een maximum van 2 x 400PK. In aandrijving is er keus tussen een Z-drive of een vaste schroefas.

Melior Yachts

Het interieur is ruim en bij het ontwerp is gekozen voor veel grote ramen in de salon. De stuurstand is voorzien van een dubbele stoel en daarnaast is er ook een dubbele comfortabele bank geplaatst. De kombuis is voorzien van veel luxe en staat midden in de salon op gelijkvloerse niveau. In de midden is een grote U-bank met een vaste tafel geschikt voor 8 opvarenden voor CE categorie B. De salon is bij een zomerse dag ruimtelijker te maken door het grote elektrische panorama dakraam te openen. Tel daar de open te vouwen deuren naar het achterdek bij op en de ruime salon wordt meer twee keer zo groot.

Op het ruime zwemplatform is slim gekozen voor een geïntegreerde bank tegen het achterdek aan. Hier kun je genieten van een prachtig zicht over het water en is zeer handig als opberg ruimte. Een bijkomend voordeel is de grotere deur naast de stuurstand. Deze schuifdeur geeft het gemak aan de schipper om sneller en gemakkelijker het dek op en af te gaan zonder daarvoor de boot via de salon en het achterdek te verlaten.

Benedendeks zijn drie royale tweepersoons bedden aanwezig in drie verschillende slaapvertrekken. De master cabin in het voorsteven is voorzien van een groot panorama dakraam. Tevens is benedendeks een toiletruimte en een separate doucheruimte aanwezig.

De buitenzijde van deze boot geeft het strakke design weer met de zwarte ramen rondom in combinatie met de witte romp en de roestvrijstalen railing.

Kijk voor meer informatie op www.melioryachts.com

Schipper (71) veroordeeld voor dronken varen

Schipper (71) veroordeeld voor dronken varen

Jarretera / shutterstock.com

Een 71-jarige man uit Joure is veroordeeld tot een werkstraf van 40 uur plus 40 uur voorwaardelijk. Hij voer op 2 augustus dronken door het Johan Frisokanaal bij Warns.

Omstandigers zagen de man slingeren door het kanaal en hadden de politie ingeschakeld. De schipper bleek een alcoholpromillage van 2,65 te hebben, wat vijf keer meer is dan het wettelijk toegestaande limiet. De rechter vond de overtreding te zwaar om de man een geldboete op te leggen.

Lees meer hierover op: www.joustercourant.nl

Schipper naar ziekenhuis met onderkoelingsverschijnselen na val in kanaal

Schipper naar ziekenhuis met onderkoelingsverschijnselen na val in kanaal

Christophe Zenner / shutterstock.com

In Gent is donderdagochtend een schipper in het kanaal gevallen. Dit gebeurde ter hoogte van de Sint-Kruis-Winkel. De man werd met een reddingssloep uit het water gehaald en werd overgebracht naar het ziekenhuis. 

Na het krijgen van een melding dat een schipper in het kanaal was beland, rukte de brandweer van Zelzate meteen uit. Ook de bemanning van de schipper schoot de man meteen te hulp. Nadat de brandweer de schipper uit het water had geholpen konden zij zelf nog aan de slag, de reddingsboot van het schip was namelijk losgeslagen.

Lees hier meer over op: www.hln.be

Verplicht vaarbewijs maakt wateractiviteiten Knokke Boat onzeker

Verplicht vaarbewijs maakt wateractiviteiten Knokke Boat onzeker

Knokke Boat biedt wateractiviteiten met motorbootjes aan in de haven van Cadzand-Bad. Nu het hebben van een vaarbewijs verplicht is in de jachthaven van Cadzand-Bad komt het bedrijf in moeilijkheden.

Sinds oktober 2018 is de binnenvaartwet voor binnenwateren langs de Nederlandse kust van kracht. Dit houdt in dat iedereen die de haven in- of uitvaart een vaarbewijs moet hebben.

Lees meer hierover op www.pzc.nl

Verlaten boot met whiskey dobbert ten westen van Fremantle

Verlaten boot met whiskey dobbert ten westen van Fremantle

Anton_Ivanov / Shutterstock.com

Ten westen van Fremantle – Australië – dobbert de verlaten boot van Gregor McGuckin, hij zeilde mee in de Golden Race maar kwam in een heftige storm terecht. Hierdoor kapseisde hij waardoor hij de race moest verlaten.

De Britse zeiler McGunkin was op missie om als eerste Ier non-stop rond de wereld te zeilen ten einde. Hij kreeg van distilleerderij Glendalough een vat whiskey mee met een zeven jaar oude single malt. Het idee was dat het vat na 7 maanden ook alle 7 de zeeën zou hebben gezien.

Bekijk via deze link waar de whiskey zich nu bevindt.   

Lees hier meer over op www.zeilen.nl

Muiders starten petitie tegen verdwijnen sluiswachter

Muiders starten petitie tegen verdwijnen sluiswachter

Bakusova / Shutterstock.com

De inwoners van Muiden starten een petitie om de automatisering van de Groote Zeesluis tegen te houden. Waternet wil de sluis op afstand gaan bedienen met camera’s en luidsprekers, waardoor de sluiswachter zou verdwijnen. Die oplossing zien de Muiders vooralsnog niet zitten.

“Het authentieke karakter van de Groote Zeesluis gaat verloren, net als de veiligheid en privacy”, zijn de argumenten waarmee de inwoners hopen Waternet op andere gedachten te brengen.

Lees meer hierover op www.nhnieuws.nl

Vuilwatertank op slot voor de watersport?

Vuilwatertank op slot voor de watersport?

MarinaP / Shutterstock.com

De Tweede Kamer wil maatregelen om het lozen van een vuilwatertank onmogelijk te maken. Daartoe is een motie in de Tweede Kamer aangenomen waarin gevraagd wordt om de mogelijkheden van het lozen van toiletwater onmogelijk te maken.

Zoals bekend, is het lozen van toiletwater sinds 2009 niet meer toegestaan. Echter in de prakrijk is er niets veranderd, watersporters lozen nog steeds hun vuilwatertank, waarin de afvoer van het toilet gaat, op het wateroppervlak.  Enige jaren geleden deed deze website een klein onderzoek naar het gebruik van vuilwaterafzuiginstallaties in jachthavens. De conclusie was helder: er wordt geen tot zeer weinig gebruik van gemaakt.

Lees meer hierover op www.watersportalmanak.nl

Jachthaven baalt van inbraken en vernielingen

Jachthaven baalt van inbraken en vernielingen

Jarretera / Shutterstock.com

Watersportvereniging Almere Haven baalt van de vele inbraken en vernielingen in de jachthaven. Volgens een woordvoerder is er de laatste dagen sprake van een serieus probleem en hebben de daders flink huisgehouden. 

De jachten en boten staan vanwege het winterseizoen op het droge. Er zijn er al 15 tot 20 eigenaren gedupeerd omdat er in hun boot is ingebroken en spullen zijn gestolen. De daders zouden veel schade veroorzaken.

Lees meer hierover op www.omroepflevoland.nl

Vrachtschip blokkeert nog steeds IJssel: duwboot poogt schip los te trekken

Vrachtschip blokkeert nog steeds IJssel: duwboot poogt schip los te trekken

DutchScenery / Shutterstock.com

Een duwboot uit Enkhuizen is ingeschakeld om het schip dat sinds gisteren bij het Gelderse plaatsje Bronkhorst overdwars in een bocht van de IJssel ligt los te trekken.

Foto: sfeerbeed

Dat meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Vanochtend kwam de duwboot aan bij het schip. Vooralsnog lijken de pogingen het schip in beweging te krijgen weinig effect te hebben, aangezien op livebeelden te zien is dat het schip nog steeds muurvast in de rivier ligt.

Lees meer hierover op www.nos.nl

Schip ‘onthoofd’ door spoorbrug in Maassluis

Schip ‘onthoofd’ door spoorbrug in Maassluis

Joop Hoek / Shutterstock.com

Een binnenvaartschip is begin deze maand ‘onthoofd’ vanwege een fout met de spoorbrug over de haven in Maassluis. Dat werd dinsdagavond bekend door vragen van Forum voor Maassluis tijdens het actualiteitenhalfuur van de Maassluise gemeenteraad.

De draaibare spoorbrug ging ‘ineens’ dicht nadat de schipper net door de doorvaart was, waarop de stuurhut van het schip kapot werd geramd. Wonder boven wonder zijn hierbij geen gewonden gevallen. Volgens wethouder Gerard van der Wees was 7 december een ‘zeer onaangename dag’ voor de getroffen schipper.

Lees meer hierover op www.wos.nl

Hamburg volgend jaar al beter bereikbaar voor grote schepen

Hamburg volgend jaar al beter bereikbaar voor grote schepen

nitpicker / Shutterstock.comDe haven van Hamburg kan volgend jaar al de eerste vruchten plukken van de verdieping van de vaargeul in de Elbe. In de loop van het jaar kunnen grote op- en afvarende schepen elkaar voor het eerst ongehinderd passeren.Dat m…

Nieuw vaarbeleid in Giethoorn

Nieuw vaarbeleid in Giethoorn

Mark Wolters / Shutterstock.com

“Weet welke boten er varen en maak gebruik van slimme techniek, zo krijg je inzicht in de vaarbewegingen van bootjes in Giethoorn en kan je handhaven waar noodzakelijk.” De gemeente Steenwijkerland wil samen met ondernemers en inwoners van Giethoorn meer inzicht krijgen in de chaos die zomers regelmatig ontstaat op het water.

Het nieuwe vaarbeleid wordt in stappen vastgesteld. Voor het komende seizoen houdt de gemeente vooral vast aan de eerder gemaakte afspraken in 2006, met her en der aanpassingen om steeds beter te kunnen handhaven. Een idee is om met slimme techniek zoals zenders de drukte en vaarbewegingen van de huurbootjes interactief in kaart te brengen.

Lees meer hierover www.rtvoost.nl

Vrijspraak voor schipper in de zaak mastbreuk definitief, geen hoger beroep

Vrijspraak voor schipper in de zaak mastbreuk definitief, geen hoger beroep

Paul Vinten / Shutterstock.com

Op 21 augustus 2016 brak in de buurt van de Harlinger haven de voorste mast van de klipper Amicitia. Drie Duitse opvarende werden dodelijk getroffen. Het Openbaar Ministerie heeft geen hoger beroep ingesteld tegen de eigenaar en schipper van de tweemastklipper. Daarmee is de vrijspraak voor de 54-jarige Stienser definitief.

De man werd eind vorige maand vrijgesproken van dood door schuld vanwege nalatigheid. Het OM eiste een werkstraf van 200 uur en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden.

Lees meer hierover op www.lc.nl

Alweer de tiende Grand Sturdy 500 AC Variotop® in productie bij Linssen Yachts

Alweer de tiende Grand Sturdy 500 AC Variotop® in productie bij Linssen Yachts

Na de introductie van de nieuwe generatie Grand Sturdy 500 AC Variotop® exact één jaar geleden op de Linssen Yachts Boat Show in november 2017 is alweer het tiende exemplaar van dit succesvolle model in aanbouw. Daarnaast werd tijdens de Linssen Yachts Boat Show 2018 de ‘kleine zus’, de Grand Sturdy 450 AC Variotop®, onthuld. Tijdens BOOT Düsseldorf (19.01-27.01.2019) wordt de nieuwe 450 als wereldprimeur voorgesteld aan het publiek.

Op dit moment zijn reeds acht Grand Sturdy 500 AC Variotop®-modellen verkocht aan gelukkige eigenaren. Opvallend ‘detail’: veel van de nieuwe eigenaren stappen over van een groter jacht naar de Grand Sturdy 500. Hun argument? “Het is een ‘pocket-sized superyacht’ dat ik zelf kan handelen, zonder crew!”

 

Men mag wel stellen dat het team van Linssen Yachts zichzelf heeft overtroffen. Met deze derde generatie van onze Grand Sturdy 500 AC Variotop® hebben wij in onze markt de lat onvoorstelbaar hoog gelegd wat betreft vaareigenschappen, comfort, uitrustingsniveau en interieur. De nieuwe Grand Sturdy 500 AC Variotop® is geworden zoals we voor ogen hadden: een betere versie van een perfecte boot. Dat twaalf maanden na de presentatie van het eerste vernieuwde model nu nummer 10 in productie is gegaan, bevestigt dit.

In 1996 werd de Grand Sturdy 500 AC Variotop® Mark I aan het grote publiek gepresenteerd. Iets vergelijkbaars bestond tot op dat moment niet in de Nederlands jachtbouw. Zes jaar na de introductie van de eerste modelserie kwamen we met de tweede generatie Grand Sturdy 500. Groter dan zijn voorganger, maar ook luxer afgewerkt en nog completer uitgerust. Met alle ervaringen en leermomenten uit 22 jaar ontwikkelingsgeschiedenis nog vers in het geheugen begonnen we in 2016 aan de volgende generatie. Een nieuw model dat nog altijd sterk verankerd ligt in het verleden. Maar tegelijkertijd op veel punten verder is verbeterd, verfijnd en verfraaid. De Grand Sturdy 500 AC Variotop® is af!

De lijst met innovaties, accessoires en verdere bijzonderheden aan boord van de Grand Sturdy 500 AC Variotop® is indrukwekkend lang. Maar hier een greep uit de gedetailleerde uitrusting van het schip:

De Linssen Variotop® is na 25 jaar nog altijd enig in zijn soort. Met één knopdruk opent u de Variotop®. Heeft u de Variotop® geopend en de bank in de laagste stand, dan zit u comfortabel in de luwte van de frontramen. In de hoogste stand kunt u heerlijk uitwaaien en de frisse buitenlucht opsnuiven. Door de Linssen Variotop® is het weer tijdens uw tocht een variabele, maar uw comfort een constante.

De Grand Sturdy 500 AC Variotop® heeft als basis de extreem sterke SPH®-rompvorm (Softchine Prestressed Hull). Deze zorgt voor een hoge aanvangsstabiliteit en uitmuntende vaareigenschappen.

De machinekamer van de 500 is uitzonderlijk ruim, mooi opgeruimd, overzichtelijk ingedeeld en zeer toegankelijk. Voorzien van de nieuwste, maar steeds bewezen technologie.

Ook het interieur en de afwerking van de Grand Sturdy 500 AC Variotop® laat niets te wensen over. In iedere ruimte vindt u alles wat u nodig heeft, alles wat uw leven aan boord veraangenaamt en alles wat het geheel mooi en stijlvol maakt.

Q-Yachts introduceert nieuw electrisch jacht bij Boulevard Nautique Roermond

Q-Yachts introduceert nieuw electrisch jacht bij Boulevard Nautique Roermond

Q-Yachts

Sinds deze week is de fonkelnieuwe electrische Q30 van Q-Yachts op de markt. Vanaf 12 december is dit jacht te bewonderen in de haven van Boulevard Nautique Roermond – tijdens de ‘pop-up test experience Q30’ – waar het haar eerste outdoor primeur heeft.

Het nieuwe pareltje van importeur XtraOrdinary Boats Nederland is een bijna 10 meterlang, strak en revolutionair design jacht met geavanceerde techniek. Geruisloos en duurzaam varen, zonder in te leveren op snelheid. Met de komst van de Q30 wordt een nieuw tijdperk van elektrisch varen ingeluid.

Samen met familie of vrienden elektrisch varen is een unieke ervaring. Het is ontspannend en het ontbreken van motorgeluid geeft een bijzonder gevoel van verbondenheid met de natuur. Zodra het vermogen wordt opgevoerd glijdt het jacht rap sneller door de golven. Bij een snelheid van 28 kilometer peruur blijft een goed gesprek voeren mogelijk. Rens de Korver van XtraOrdinary Boats Nederland licht de unieke eigenschappen van de volledig elektrisch aangedreven Q30 toe:“Het toonaangevende Oceanvolt heeft speciaal voor de Q30 een hypermoderne aandrijfunit ontwikkeld. Deze werd in de Q30 gecombineerd met een hydrodynamisch ontwerp. Door minder scheepsweerstand kan een flinke snelheid met een aanzienlijke actieradius worden bereikt. Dat maakt het tot een prestigieus, elektrisch design jacht. Mooie bijkomstigheid is dat onderhoud van de elektromotor laag is en tanken bij de pomp tot het verleden behoort”.

Q-Yachts

Uitrusting
De Q30 is standaard uitgerust met een 30 kWh-accupakket. Dit kan via een oplaadkabel in de haven of bij het huis met 230V stroom worden opgeladen. Een gemiddelde gebruiker kan met dit pakket goed uit de voeten. De Korver over de actieradius: “Bij normaal gebruik kun je een heel weekend varen, zeker wanneer de boot ‘s nachts wordt bijgeladen. Mocht je een nog grotere actieradius verlangen, dan kun je het pakket verdubbelen naar 60 kWh. Nog langer doorvaren zonder tussentijds op te laden, kan door een omvormer en zonnepanelen op de boot te plaatsen. De klant kan dus zelf kiezen wat het beste past”.

Q-Yachts

Futuristische look
De daycruiser heeft een opvallende, futuristische look. De Q30 is ontworpen met een open spiegel en biedt in de kuip veel buitenruimte. Voorin is slaapgelegenheid met een bed, een toilet en een wastafel, wat een weekendje weg aantrekkelijk maakt. Varen op Italiaanse meren kan ook, want het schip is trailerbaar en kan worden meegenomen op vakanties. De bootsystemen worden via het dashboard gemonitord met een standaard meegeleverde iPad. Deze oplossing onderstreept volgens de importeur “de Apple-achtige, futuristische uitstraling van de Q30. Deze zal ongetwijfeld bij veel mensen in de smaak vallen. Het design is echt oogstrelend. En het is de eerste elektrische boot die volledig aan alle normen en eisen voldoet die horen bij zorgeloos, elektrisch varen. De wereld is klaar voor de volgende stap.

Kom voor een bezichtiging bij Boulevard Nautique Roermond
De Q30 is van 6 t/m 10 december 2018 te bewonderen op de Masters of LXRY in de RAI in Amsterdam. Daarna verhuist de Q30 naar Boulevard Nautique Roermond tijdens de experience days waar de Q30 van 12 t/m 18 december kan worden bezichtigd.

www.boulevard-nautique-roermond.com

Provincie Friesland gaat vracht- en pleziervaart automatisch tellen

Provincie Friesland gaat vracht- en pleziervaart automatisch tellen

Aleks Shutter / shutterstock.comVoortaan hoeven sluis- en brugwachters niet meer bij te houden hoeveel boten er door Friesland varen.Hiervoor gaat de provincie Friesland binnenkort een speciaal ontwikkeld systeem gebruiken. Dit is een geautomatiseerd s…

WINACTIE & INTERVIEW – Vrouwen kunnen niet zeilen

WINACTIE & INTERVIEW – Vrouwen kunnen niet zeilen

Het is één van de grootste watersportclichés die ons land kent: Vrouwen kunnen niet zeilen. (Kinderboeken)schrijfster Wieke van Oordt probeerde het toch. Met vallen, opstaan en uiteindelijk ook… succes! In haar roman ‘Vrouwen kunnen niet zeilen’ neemt ze ons mee op avontuur in de zeilerswereld.

Van Oordt rekent af met het Coco Cola-zeilen: met een drankje in de hand een beetje ronddobberen. Ze betreedt het mannenbolwerk en besluit te gaan zeilen mèt verantwoordelijkheid: zelf de touwtjes in handen! Het hele spectrum aan emoties komt langs op het pad naar haar groei tot een zeiler vol zelfvertrouwen. Dit luchtig geschreven boek is een feest van herkenning voor zeilsters en een duwtje in de rug voor de dames die overwegen aan boord te stappen.

We stellen de schrijfster een paar vragen:

  1. Wat was HET moment waarop je dacht: ‘En nu sta ik aan het roer!’?

Wieke: “Anderhalf jaar geleden kreeg ik een cursus zeezeilen voor mijn verjaardag. Op de eerste dag gingen we Harlingen uit en mogen we om en om sturen. De zee op terwijl ik aan het roer stond! Ik! Een overweldigend gevoel van controle afgewisseld met opwinding.”

  1. Wat is het grootste watersportcliché dat je tijdens het zeilen tegen bent gekomen? (naast dat vrouwen niet zouden kunnen zeilen)

Wieke: “Dat huurders niet weten hoe het hoort (stootwillen binnen boord, enz). Dat de jeugd niet meer leert om zeilend aan te leggen. Dat de bruine vloot uit shagrokende alternativo’s bestaat. Dat Duitsers de Nederlandse wateren overnemen. Enz, enz.”

  1. Is zeilen voor vrouwen echt lastiger dan voor mannen?

Wieke: “Dat denk ik niet.”

  1. Is de Nederlandse vrouw banger aan boord dan de dames uit andere landen?

Wieke: “Interessante vraag. Dat zou ik wel eens willen onderzoeken. Wat ik meemaak, is dat vrouwen in het algemeen wat banger zijn aan boord, of er in ieder geval minder zin hebben in schuin gaan, maar of dit nationaliteitsgebonden is, zou ik niet weten. Ik heb wel de indruk dat het bij de jeugd minder is.”

  1. De boot te water laten, schuin gaan en de vrees om een nat pak te halen. Wat is je beste tip tegen zeilstress?

Wieke: “Zoek een goede instructeur en geef daarna het roer niet meer uit handen, letterlijk en figuurlijk. Van een goede instructeur kun je alles leren. Stress is overbodig als je controle hebt.”

  1. Raad je het zeilen nu aan alle vrouwen aan?

Wieke: “Aan iedereen. Jong en oud, man en vrouw.”

  1. Wat wordt jouw volgende zeilavontuur?

Wieke: “Er staat nog erg veel op mijn wensenlijst. Dat krijg je ervan, als je pas rond je vijftigste begint, hè. Wedstrijden, lange reizen, oversteken, droogvallen. Enzovoort. Maar ik denk dat ik eerst in het voorjaar, maar eens terug ga naar de basis: les nemen in een open kielboot. Ik moet nog veel leren.”

Bent u benieuwd naar het boek ‘Vrouwen kunnen niet zeilen’? BootAanBoot.nl mag een exemplaar weggeven!

Zo maakt u kans:

1.      Like de Facebook-pagina van BootAanBoot.

2.      Laat een reactie achter bij het bericht op Facebook waarom u wilt winnen.

3.      WIN dit boek

Doe dit uiterlijk zondag 16 december 2018. Op maandag 17 december maken wij de winnaar bekend.

Heeft u geen Facebook? Mail dan naar redactie@bootaanboot.nl onder vermelding van ‘Vrouwen kunnen niet varen’ om alsnog kans te maken.

 

 

Drukte bij Deventer sluis

Drukte bij Deventer sluis

isHet was dit weekend druk bij de Prins Bernhardsluis in Deventer. Na drie maanden was de waterstand eindelijk op niveau en kon de sluis weer open.Foto: sfeerbeeldSinds augustus konden er geen schepen passeren. Nu het waterpeil is gestegen van 77 naar …

Juridisch gevecht om jachthaven Kortenhoef

Juridisch gevecht om jachthaven Kortenhoef

Ivonne Wierink / Shutterstock.com

De eigenaar van jachthaven de Wijde Blick in Kortenhoef voert wederom een juridisch gevecht met de gemeente, die volgens hem haar afspraken niet na zou komen. De gemeente ontkent dit.

Foto: Sfeerbeeld Kortenhoef

De jachthaveneigenaar heeft het terrein aan de Moleneind jaren geleden gekocht. Volgens de gemeente Wijdemeren is afgesproken dat dit natuurgebied zou blijven met maximaal één woonboot. De jachthaveneigenaar meent dat er toen ook is afgesproken dat hij zijn jachthaven mocht uitbreiden en dat er meer woonboten mochten komen.

Lees er meer over op www.noordhollandsdagblad.nl

Geniet van 50.000 m2 watersportplezier op HISWA 2019

Geniet van 50.000 m2 watersportplezier op HISWA 2019

HISWA RAI

De HISWA Amsterdam Boat Show, één van de grootste watersportevenementen van Nederland, komt in zicht. Van woensdag 6 tot en met zondag 10 maart presenteren vele trouwe deelnemers en een groot aantal nieuwe bedrijven zich in verschillende watersportwerelden; Sloep, Speed, Zeilen, Shop, Onderdelen & Accessoires en de HISWA Sport Xperience.

Naast honderden boten en een compleet assortiment onderdelen en accessoires voor ieder type boot, is er een boordevol activiteitenprogramma met onder andere de HISWA Mainstage waar inspirerende sprekers hun verhaal doen, maar waar je ook sessies Koken aan Boord kunt volgen.

HISWA RAI

Ook is er het Demoplein met interactieve workshops over bootonderhoud. Ook is er een Speed Xperience, speciaal voor de snelheidsduivels. En in de HISWA Sport Xperience kan de jeugd van 6 tot en met 16 jaar verschillende watersporten en enkele andere sporten zelf uitproberen. Zo is er een indoor golf waar je op kunt leren golfsurfen, een kitesimulator voor de beginselen van het kitesurfen en Optimist on Tour om de eerste kneepjes van de zeilsport onder de knie te krijgen.

Twee kaarten voor de prijs van één
Tot en met 13 januari bestel je op www.hiswarai.nl/kaartverkoop twee HISWA toegangskaarten voor de prijs van één. Zo bestel je twee dagkaarten voor €15,- of twee avondkaarten voor € 10,-. Kinderen tot en met 16 jaar hebben gratis toegang.

Meer info op: www.hiswarai.nl

WhisperPower brengt slimme omvormer op de markt.

WhisperPower brengt slimme omvormer op de markt.

Whisperpower

Met de introductie van de WhisperPower WP-Sine 12/3000 sinus omvormer hoeft de jachteigenaar zich geen beperkingen meer op te leggen als het gaat om het gebruik van luxe apparatuur zoals een espressomachine of een inductiekookplaat aan boord.

De WP Sine 12/3000 is een uitbreiding op de WP-Sine 12 V omvormer serie bestaande uit 400, 1000 en 2000 Watt omvormers met als eigenschappen een zuivere sinusvormige uitgangsspanning en stabiele frequentie.

“Tot 10 jaar geleden was 230 V apparatuur aan boord pure luxe. Men had een generator nodig en/of dure accupakketten met zware trafo-omvormers. De doorsnee jachteigenaar deinsde daarvoor terug. Na de introductie van de nieuwste generatie omvormers zien wij duidelijk de trend dat jachteigenaren steeds meer 230 V apparatuur aan boord installeren. De omvormers zijn licht, compact, robuust, hebben een hoog rendement en zijn prijstechnisch interessant. Ze worden niet voor niets ook wel stille generatoren genoemd,” vertelt Johannes Doornbosch, Sales Manager bij WhisperPower.

“Wat deze nieuwe WP Sine 12/3000 uniek en slim maakt is de automatische interne transfer switch die waarneemt wanneer er walspanning is. Bij aanwezigheid van walstroom worden de 230 V gebruikers direct gevoed vanaf de wal in plaats van via de omvormer vanuit de accu waardoor de accu op peil blijft. Dat is uniek en wordt in de markt niet aangeboden,” aldus Doornbosch.

Bestaande elektrische systemen waarin reeds een acculader geïnstalleerd is kunnen eenvoudig, al dan niet door de jachteigenaar zelf, worden uitgebreid met een van WP-Sine omvormer modellen. De omvormers zijn plug & play te installeren. Ze zijn voorzien van DC-aansluitingen en een AC-contactdoos voor de verbruikers. Er is ook een interne 230 V aansluiting voor een vaste verbinding met het 230 V systeem. Als extra feature bevindt zich een USB-aansluiting aan de voorzijde van de unit voor het laden van een telefoon e.d..

“Wij raden aan om voorafgaand aan de aanschaf van een omvormer eerst goed alle 230 V apparatuur aan boord op een rijtje te zetten, het gebruik in te schatten en de bestaande accucapaciteit onder de loep te nemen. Zo is voor een goed functionerende WP Sine 12/3000 de minimaal benodigde accucapaciteit van de serviceaccu 145 Ah. Zijn er echter grote verbruikers aan boord zoals een airco en een inductiekookplaat dan moet de accucapaciteit daarop worden aangepast. Als het systeem goed is uitgerekend heeft men immers het meeste plezier van de omvormer,” legt Johannes uit.

Lees er meer over op www.whisperpower.nl

West Yachting concentreert activiteiten in Workum en Nieuwpoort

West Yachting concentreert activiteiten in Workum en Nieuwpoort

West Yachting, importeur en dealer van Hanse zeiljachten, zet in op verdere
groei en professionalisering van haar dienstverlening vanuit Workum en
Nieuwpoort (België). Workum zal de hoofdvestiging zijn voor de Nederlandse Hanse
klanten en Nieuwpoort voor de Belgische. Sinds 2008 is West Yachting
importeur en dealer voor de Benelux.

“Hanse heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als één van de toonaangevende
merken in de watersport. Het is een merk dat zich vanaf het begin al zeer innovatief
toonde. We bieden veel mogelijkheden om zeiljachten op maat samen te stellen.
Daar hoort een goed en persoonlijk advies bij. Op onze nieuwe locatie aan de
Suderseleane 19 in Workum hebben we alle faciliteiten om verschillende type Hanse
zeiljachten te presenteren in een eigen haven aan het IJsselmeer. De klanten
kunnen hier alle ins en outs van ons bedrijf en het merk Hanse uitgebreid ervaren”,
aldus Klaas Mollema die samen met Gert Sonsma de twee koppige directie vormt.

“Vanwege onze geweldige locatie in Workum zal vanaf januari de vestiging West
Yachting Zuid in Zeeland worden gesloten. Tevens is onze bestaande vestiging voor
de Belgische markt in Nieuwpoort verhuist naar een A1 locatie in Nieuwpoort aan de
Watersportlaan 7 waar Sean Lybeer het aanspreekpunt is. In Nieuwpoort
concentreert zich de Belgische zeilsport en West Yachting is daarom trots op deze
nieuwe stap. Met de twee vestigingen zijn wij klaar voor de toekomst en zetten we
Hanse echt in de schijnwerpers. Het merk brengt momenteel een geweldige lijn
zeiljachten op de markt van 31 tot 67 voet. Innovatieve jachten met een uitstekende
prijs-kwaliteit verhouding die aansluiten op de wensen van de hedendaagse
watersporter.

Lees er meer over op www.westyachting.com

Boten van Damen Shipyards krijgen extra controles

Boten van Damen Shipyards krijgen extra controles

Damen Shipyards mag geen patrouilleboten meer aan Libië leveren zonder extra controle op bewapening. Dit komt doordat de Libische kustwacht vaart met zwaarbewapende Damen-boten op de Middellandse Zee. Deze boten worden onterecht als gewone patrouilleschepen naar Libië werden geëxporteerd. Dat schrijft minister Blok in antwoord op Kamervragen over een artikel in NRC.

In 2012 legde Nederland Europese wapenexportregels naast zich neer en daardoor kon Damen zonder vergunnen acht patrouilleboten aan Libië leveren.

Lees hier meer over op www.nrc.nl

Samenwerken aan energieneutrale havens Hellevoetsluis

Samenwerken aan energieneutrale havens Hellevoetsluis

foxbat / Shutterstock.com

De gemeente Hellevoetsluis werkt in een Europees project aan het energieneutraal maken van de havens. De gemeente doet dit samen met diverse stakeholders, waaronder watersportverenigingen, jachthavens en watersportgerelateerde bedrijven. De betrokkenen hebben de afgelopen jaren al veel energie bespaard en gaan nu de stap zetten om duurzame energie op te wekken. 20 november 2018 was er een bijeenkomst in Droogdok Jan Blanken om resultaten te delen en plannen te maken.

Wethouder Peter Schop gaf de aftrap, waarna Stefan Romijn van Stichting Stimular vertelde over de resultaten tot nu toe. Stimular voerde in 2015 energiescans uit bij alle organisaties in de havens. Begin 2018 bezocht Stimular de deelnemers opnieuw en was blij met de geboekte resultaten: alle verlichting is vervangen door led, er zijn grote stappen gezet met het isoleren van panden en de verwarming is beter ingeregeld. Ook zijn er tussenmeters voor energie geplaatst, zodat de havengebruikers worden afgerekend op het eigen verbruik.

De volgende stap is het opwekken van duurzame energie in de havens. Stefan vertelde over de mogelijkheden van zonne- en winenergie. De aanwezigen waren enthousiast om dit samen op te pakken.

Zonnige havens
Op drie locaties van watersportverenigingen komen zonnepanelen op de daken. Stimular begeleidt de verenigingen bij de keuze voor een leverancier en vraagt subsidie voor hen aan. Ook komt er een aanbod aan de booteigenaren voor de aanschaf van flexibele zonnepanelen. Een groot deel van het energieverbruik in de havens gaat namelijk naar het opladen van accu’s van boten. Stimular organiseert een collectieve inkoop en brengt dit aanbod samen met de watersportverenigingen onder de aandacht van de booteigenaren.

Stimular onderzoekt ook de mogelijkheden voor andere locaties voor zonnepanelen. Zo wordt een locatie gezocht voor drijvende zonnepanelen. Door reflectie en goede koeling is het rendement van zonnepanelen op water hoger dan aan land.

In de Veerhaven zijn meerdere loodsen aanwezig, waar vooral opslag plaatsvindt. Hier wordt weinig energie verbruikt. Deze daken zijn echter zeer geschikt voor zonnepanelen. Coöperatieve Vereniging Voorne-Putten Energie vertelde tijdens een van de workshops hoe zij deze daken zou kunnen inzetten om elektriciteit op te wekken voor de inwoners van de Vesting. In de Vesting (het oude centrum van Hellevoetsluis) mogen inwoners vanwege beschermd stadsgezicht geen zonnepanelen plaatsen. Via de Postcoderoosregeling zouden zij wel kunnen mee-investeren in zonnepanelen op bedrijfsdaken in de Veerhaven.

Bij watersportverenigingen en jachthavens wordt in de zomer veel warm water gebruikt voor douchen. Dit maakt het interessant om warmte uit de zon te gebruiken voor het verwarmen van water. Daarom worden er een aantal pilots gedaan om PVT-collectoren te testen die zowel elektriciteit als warmte leveren.

Wind
Een andere vorm van duurzame energie zijn kleine windturbines. De havens zijn een windrijk gebied waardoor windturbines een beter rendement hebben dan in de gebouwde omgeving. Carmen van den Berg van Stimular onderzocht de verschillende typen kleine windturbines en vertelde op de bijeenkomst de voor- en nadelen van de verschillende types. De aanwezigen spraen een voorkeur uit voor twee modellen. Hiermee zal een pilotproject worden gedaan in de havens.

Innovatie
Thomas Wilkes, eigenaar van Ceilidh Carbonmasts, vertelde over zijn duurzame nieuwbouw in de Veerhaven. Stimular bezocht in 2015 de oude locatie en besprak de kansen om de nieuwbouw energieneutraal te maken. Ceilidh is en heel eind gekomen: het nieuwe pand is zeer goed geïsoleerd en wordt volledig verwarmd via warmtepompen. Ceildh laat daarmee zien dat aardgasloos verwarmen van bedrijfspanden mogelijk is. Er zijn ongeveer 150 zonnepanelen geplaatst, waarmee meer dan de helft van het elektriciteitsverbruik zelf wordt opgewekt. Er is ruimte voor uitbreiding, zodat volledig kan worden voorzien in het eigen verbruik. Ceilidh wil dit in combinatie doen met energieopslag, zodat altijd de zelf opgewekte elektriciteit kan worden gebruikt.

René Timmermans van Blue Power Synergy ontwikkelt een drijvend energieponton waarop energie wordt geproduceerd én opgeslagen. Het is een zeecontainer op een drijvende constructie, waar 30 tot 50 kW zonne- en windenergie wordt opgewekt met een opslagcapaciteit van 250 kWh. De constructie wordt volgend jaar getest in Hellevoetsluis.

Kijk voor meer informatie op www.stimular.nl

Groen licht voor fusie HISWA Vereniging en RECRON

Groen licht voor fusie HISWA Vereniging en RECRON

In 2019 gaan HISWA Vereniging – ondernemersorganisatie voor jachtbouw en watersport – en RECRON – brancheorganisatie voor recreatieondernemers – voorbereidingen treffen voor een fusie. Tijdens zowel de Algemene Ledenvergadering van HISWA als die van RECRON gingen de handen op elkaar voor een fusie. De nieuwe organisatie HISWA-RECRON wordt per 1 januari 2020 opgericht.

Beide Algemene Ledenvergaderingen vonden gistermiddag tegelijkertijd plaats bij De Eemhof in Zeewolde. Het voorgenomen fusiebesluit werd apart voorgelegd aan de leden. Alle aanwezigen stemden positief waarmee groen licht is gegeven om te werken aan de nieuwe vereniging HISWA-RECRON in 2020. Het jaar 2019 wordt gebruikt om alle voorbereidingen te treffen die nodig zijn voor de fusie.

Geert Dijks, nu nog directeur van HISWA Vereniging, wordt straks directeur van de nieuwe vereniging HISWA-RECRON. Hij verheugt zich op de nieuwe periode en de kansen die de fusie met zich meebrengt: “Samen maken we ons sterker voor de toekomst. RECRON en HISWA hebben veel gemeenschappelijk en vullen elkaar op onderdelen goed aan. Beide merken staan goed bekend: RECRON vooral bij de overheid en HISWA vooral bij consumenten. RECRON heeft een groot ledenvolume en is sterk in lobby. HISWA heeft veel expertise op het gebied van marketing, promotie, productontwikkeling en waterbeleid. Er komen straks drie afdelingen: een afdeling Recreatie & Leisure, een afdeling Jachtbouw & Watersport en een afdeling Beleid & Advies waar specialisten samenwerken op het gebied van sociaal beleid, juridisch advies, productontwikkeling, trainingen en ledenvoordeelprogramma’s.”

Binnen de afdelingen zijn er mogelijkheden voor het organiseren van bedrijfsgroepen en commissies met eigen werkprogramma’s. Zoals voor kampeerbedrijven, groepsaccommodaties en buitensportbedrijven, maar ook voor jachtservicebedrijven en het superjachtcluster. Het merk HISWA blijft overeind. Bijvoorbeeld voor de erkenningen en certificeringen van bedrijven en personen. Maar ook voor de beurzen en exportprogramma’s als de HISWA Holland Yachting Group.

Natuurlijke partners
Met deze fusie ontstaat een sterke autoriteit van 2.500 ondernemers. RECRON heeft ruim 1.600 aangesloten ondernemers in de vrijetijdssector. Van kampeerbedrijven tot grote bungalowconcerns en van groepsaccommodaties tot dagrecreatiebedrijven. Deze ondernemingen zijn allemaal actief in toerisme, recreatie en vrije tijd. HISWA Vereniging heeft 850 leden en kent naast grote afdelingen op het gebied van jachtbouw en handel, een behoorlijk aantal leden dat actief is in de vrijetijdssector. Juist op dat vlak zijn RECRON en HISWA natuurlijke partners.

De bureauorganisatie bestaat straks uit circa 30 professionals. Voor de nieuwe kantoororganisatie van HISWA-RECRON wordt nieuwe huisvesting gezocht in het midden van het land. RECRON houdt nu nog kantoor in Zeist en HISWA in Amsterdam.

Lees er meer over: www.hiswa.nl

Contest Yachts levert eerste 26 meter zeiljacht op: de Contest 85CS – Polina Star IV

Contest Yachts levert eerste 26 meter zeiljacht op: de Contest 85CS – Polina Star IV

© Carlo Baroncini Photography – Contest Yachts

In november is de eerste 26 meter lange Contest 85CS naar ontwerp van judel/vrolijk opgeleverd. De Polina Star IV heeft intussen koers gezet naar Elba, waar het schip overwintert, alvorens het aan de echte lange afstandsavonturen begint.

De opdrachtgever, een zeer ervaren zeiler, zal met het schip bestemmingen over de hele wereld aandoen en had precies voor ogen waar zijn jacht aan moest voldoen. Contest Yachts toont met de bouw van deze 85-voeter aan hoe het de grenzen van semi-custom bouw verlegd heeft om aan alle specifieke wensen van de opdrachtgever en schipper tegemoet te kunnen komen.

Grensverleggend
Bij de Polina Star IV hebben de ontwerpers en engineers van judel/vrolijk ieder onderdeel van het schip minutieus onder de loep genomen om tot de beste ontwerpoplossingen te komen. Daarbij is ook gekeken naar opties die het ontwerpersduo bij andere jachtontwerpen hebben toegepast, zowel op toerjachten als lichtgewicht carbon racers. Het nieuwe vlaggenschip van Contest, de Contest 85CS, is een goed voorbeeld hoe ver individuele wensen doorgevoerd kunnen worden in een semi-custom zeiljacht.

© Carlo Baroncini Photography – Contest Yachts

Moderne rompvorm
Kenmerkend voor de 85CS ten opzichte van andere Contest jachten zijn de vloeiende lijnen van het ontwerp: dek en opbouw gaan naadloos in elkaar over en smelten samen met de kuip. De moderne rompvorm is ontworpen om hoge snelheid te bereiken. De voor- en achtersteven hebben een bijna verticale lijn en zorgen voor ruim voldoende volume. Het brede middenschip dat ook weer vloeiend overloopt in het onderwaterschip zorgt voor veel stabiliteit. Daarnaast heeft judel/vrolijk ten behoeve van single-handed zeilen een optimaal profiel getekend voor kiel en roer. De eerste proefvaarten met de Polina Star IV hebben uitgewezen dat alle berekeningen en achterliggende keuzes in het ontwerp bijzonder goed uitgepakt hebben, gezien de prestaties en handling van het schip op open water.

Onder alle weersomstandigheden veilig zeilen
De Contest 85CS is ontworpen om onder alle weersomstandigheden en op alle wateren snel en veilig te zeilen, maar daarnaast heeft het ontwerp- en engineersteam ook continu de optimalisatie van comfort aan boord van een superjacht in het achterhoofd gehad. Polina Star IV heeft ook hierin de grenzen verlegd.

Zelfvoorzienend
De Polina Star IV gaat de uithoeken van de wereldzeeën en oceanen opzoeken, veelal met slechts twee opvarenden aan boord. Daartoe is deze Contest 85CS volledig ingericht om single-handed te kunnen varen. Uit veiligheidsoverwegingen is voor alle techniek aan boord een back-up voorhanden om moeiteloos op over te gaan mocht onverhoopt een systeem uitvallen. Bovendien is ervoor gekozen om met uitrustingen en systemen te werken die door de crew zelf onderhouden en indien nodig vervangen kunnen worden. Er is dan ook een royale werkplaats ingebouwd, die tevens als opslag voor reserveonderdelen fungeert.

Een andere wens van de eigenaar was dat alle systemen en tuigage ook met de hand bediend kunnen worden. Mocht zich een storing voordoen dan kan er handmatig op elk moment ingegrepen en veilig doorgevaren worden.

Natuurlijke ventilatie
Het ‘flush’ dek is voorzien van veel luchthappers die geïntegreerd zijn in het ventilatiesysteem en zorgen voor een natuurlijke ventilatie van alle ruimtes. Polina Star IV beschikt over drie koelingssystemen, maar dankzij de luchthappers zullen deze amper gebruikt hoeven te worden. Dit levert tevens een flinke besparing op in brandstofverbruik omdat de generator minder hoeft te draaien. En bij een mechanisch defect blijft de ventilatie in het schip toch optimaal.

Functioneel en esthetisch
Iedere eigenaar stelt zijn eigen prioriteiten. Voor de Polina Star IV stond veiligheid voorop. De romp is verdeeld in vier volledige waterdichte compartimenten. Alle veiligheids- en reddingsmiddelen bevinden zich in open ruimtes en zijn zo altijd onder handbereik. Iedere hut is voorzien van noodverlichting tegen het plafond, opslag voor reddingsvesten en heeft zijn eigen vluchtluik, te bereiken via een ladder.

Polina Star IV is de eerste 85CS in de serie van 26 meter lange semi-custom gebouwde jachten van Contest Yachts.

Kijk voor meer informatie op www.contestyachts.com

Ook andere dan nautische bedrijven op Schelphoek Hoorn

Ook andere dan nautische bedrijven op Schelphoek Hoorn

R.A.R. de Bruijn Holding BV / Shutterstock.com

Bedrijventerrein Markermeer aan de Schelphoek in Hoorn maakt nu ook ruimte voor ondernemers buiten de nautische sector.

Foto: sfeerbeeld Hoorn

Inmniddels is de helft van de beschikbare 26.000 vierkante meter gevuld. De roep van gevestigde ondernemers om ook het resterende deel snel in te vullen heeft geholpen bij het besluit om de vestigingsmogelijkheden te verruimen.

Lees er meer over op www.noordhollandsdagblad.nl

Provincie Noord-Holland geeft finanaciële impuls aan waterrecreatie

Provincie Noord-Holland geeft finanaciële impuls aan waterrecreatie

Provincie Noord-Holland

Het repareren van een sluis in Oudesluis, het opknappen van watersportvoorzieningen voor mindervaliden in de Loosdrechtse Plassen, het uitbreiden van het strand bij Schellinkhout voor kitesurfers en het aantrekkelijker maken van de historische trekvaart tussen Haarlem en Leiden voor vaarrecreanten. Deze en andere waterrecreatie-projecten krijgen een financiële bijdrage van de provincie Noord-Holland. 

Gedeputeerde Cees Loggen: “Ik juich het zeer toe dat de regio’s zo actief bezig zijn met het verbeteren van de mogelijkheden voor de waterrecreatie. De provincie helpt graag mee met het waarmaken van deze ambities. Dat maakt Noord-Holland nog aantrekkelijker voor waterrecreanten.”
In totaal hebben Gedeputeerde Staten voor 2018 € 791.220 toegekend aan 16 waterrecreatie-projecten in Noord-Holland. Het voorstel wordt in maart 2019 in Provinciale Staten behandeld.
De provincie werkt samen met waterbeheerders en gebruikers aan betere vaarverbindingen, in combinatie met wandel- en fietsnetwerken en cultuurhistorische bestemmingen. Naar verwachting levert dit veel kansen op voor ondernemers in Noord-Holland.
Lees er meer over op www.noord-holland.nl
De grote winnaar van “De leukste jachthaven voor honden” Award is Jachthaven Biesbosch

De grote winnaar van “De leukste jachthaven voor honden” Award is Jachthaven Biesbosch

Uit de bij Honden aan boord aangemelde jachthavens werden de tien best scorende geselecteerd en kon er tot 30 november gestemd worden. 1 december werd de stembus gesloten en werden de stemmen geteld!

Met 21% van de stemmen is Jachthaven Biesbosch de winnaar van 2018! De 2e en de 3e plaats mogen ook zeker genoemd worden. De 2e plaats, met 16% van de stemmen is voor Jachthaven Bruinisse en de 3e plaats met 15 % van de stemmen gaat naar WSV Wolphaartsdijk.
Voor de winnende havens wordt een juryrapport opgesteld. De winnaar ontvangt de Award en een Winnaarsvlag. Ook de jachthavens van de 2e en 3e plaats ontvangen een prijs.

“De leukste jachthaven voor honden” verkiezing werd dit jaar voor de 2e keer gehouden. Er werd 253 keer gestemd. In 2017 werd er 167 keer gestemd. De bekendheid van deze verkiezing is dus toegenomen en veel hondeneigenaren en havenmeesters zijn positief over dit initiatief. Van alle ingezonden hondvriendelijke jachthavens wordt een overzicht geplaatst in de Honden-Vaarwijzer op de website www.hondenaanboord.nl.

Het doel van de Award
Het doel van deze Award is jachthavens in Nederland te beoordelen op hondvriendelijkheid en daarmee begrip te creëren voor de vele varende hondeneigenaren die Nederland telt. Hondenliefhebbers vormen immers een grote doelgroep binnen de jachthavenbezoekers! Hondenliefhebbers konden jachthavens opgeven via een beoordelingsformulier waarin gevraagd werd naar:

  • Gastvrijheid van het personeel jegens honden en eigenaar.
  • Toegankelijkheid en veiligheid van de jachthaven en de aanwezige faciliteiten voor honden.
  • De uitlaat- wandel- en zwemmogelijkheden nabij de jachthaven en in de omgeving.
Schip uren vast in Rijn bij Arnhem door overbagage

Schip uren vast in Rijn bij Arnhem door overbagage

Fokke Baarsen / Shutterstock.com

In de Rijn bij Arnhem is zaterdag rond 12.00 uur een schip dat kolen vervoert vastgelopen. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is het schip te zwaar beladen. Hierdoor lag het te diep in het water.

Foto: sfeerbeeld

De bemanning van een patrouillevaartuig constateerde dat het schip inderdaad was vastgelopen. Omdat het water in de Rijn langzaam stijgt heeft Rijkswaterstaat besloten dat het schip kan blijven liggen.

Lees er meer over op www.nu.nl

Superjacht van Joep van den Nieuwenhuyzens ligt al jaren troosteloos op de klippen (video)

Superjacht van Joep van den Nieuwenhuyzens ligt al jaren troosteloos op de klippen (video)

AlexZaitsev / Shutterstock.com

Het miljoenenjacht Blue Gold van zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen ligt er nog altijd verlaten bij. Ooit stond het jacht bekend als het vaartuig waarmee koning Willem-Alexander en Maxima hun huwelijksreis beleefden, nu is het een wrak.

Foto: sfeerbeeld

In 2015 liep het zeiljacht tijdens een tornado op de klippen van het tropische eiland Vanuatu. Het zeiljacht is hier nog altijd niet weggehaald. De lokale politici zouden het wrak het liefst zo snel mogelijk laten verwijderen. Het probleem zit echter bij de kosten van deze berging. De staat wil dit niet betalen, die verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar. Die is veroordeeld wegens faillissementsfraude.

Lees er meer over en bekijk de foto op www.quotenet.nl

Zie ook de video van het jacht:

 

Plezierjachten kunnen mogelijk dit weekend door sluis van Deventer

Plezierjachten kunnen mogelijk dit weekend door sluis van Deventer

Tapat.p / Shutterstock.com

Het IJsselwater lijkt inmiddels zo snel te stijgen dat het erop lijkt dat de Prins Bernhardsluis in Deventer spoedig weer in werking gesteld kan worden. Een verademing voor bedrijven achter de sluis die na maanden wachten weer bevoorraad worden.

Foto: sfeerbeeld

Dinsdag 4 december stond het water op 75 centimeter, op zondag was dat nog maar 59 centimeter. Als alles meezit kunnen de plezierjachten die in de jachthaven liggen komend weekeinde door de sluis heen. Op weg naar de winterstalling.

Lees er meer over op www.destentor.nl

Politie doet inval op woonwagenkamp vanwege diefstal boot

Politie doet inval op woonwagenkamp vanwege diefstal boot

JPstock / Shutterstock.com

Dinsdagavond is in Wilnis (Gemeente De Ronde Venen) een man aangehouden op een woonwagenkamp. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij de diefstal van een boot in Wateringen.

Het gaat om een 35-jarige man. De politie geeft niet aan of er beslag is gelegd op de boot en andere spullen.

Lees er meer over op www.rtvutrecht.nl

Sloep verwoest door brand in Amsterdam

Sloep verwoest door brand in Amsterdam

IULIIA BLIZNETSOVA / Shutterstock.com

Zondagochtend even na 7.00 uur kreeg de brandweer een melding van een brand aan de Bongertkade. Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen, bleek het om een sloep bij de jachthaven Kadoelenwerf te gaan.

Foto: sfeerbeeld

Doordat de jachthaven gesloten was duurde het enige tijd voordat de brandweerlieden de sloep konden bereiken.

Bekijk de video op www.noordhollandsdagblad.nl

In de Zaanstreek is een petitie voor brugwachters gestart

In de Zaanstreek is een petitie voor brugwachters gestart

Provincie Noord-Holland

Een vrouw uit Zaandam is een petitie begonnen om in de Zaanstreek bij alle bruggen  brugwachters te krijgen. Aanleiding is een serie ongelukken met Zaanse bruggen. Ophaalbruggen moeten niet meer op afstand worden bediend, er moet weer een brugwachter op komen, aldus de petitie van Heidi Kok.

Foto: sfeerbeeld

Lees hier emer over op www.telegraaf.nl

Kijkdag gestolen bootspullen bij politie

Kijkdag gestolen bootspullen bij politie

JPstock / Shutterstock.com

Op 15 december is er een kijkdag voor gestolen bootspullen bij de politie in Burgum. In november werd er in de jachthaven van Burgum een bootdief opgepakt, daar werden alle spullen aangetroffen. 

De verdachten heeft in meerdere havens in boten ingebroken. De boten liggen in de havens van Burgum, Delfstrahuizen, Drachten, Earnewâld, Eastermar, De Veenhoop en Warten. Op zaterdag 15 december tussen 9.00 en 14.00 uur kunt u terecht in het politiebureau te Burgum voor het bekijken van gestolen goederen, waarvan de politie nog geen eigenaar van heeft kunnen vinden.

Winnaars van de Best of Boats Awards 2018 bekend gemaakt

Winnaars van de Best of Boats Awards 2018 bekend gemaakt

Op donderdag 29 november 2018 werden de Best of Boats Awards (BOB) uitgereikt op Boat & Fun Berlin. Voor de vijfde keer eerde een jury van 17 internationale vakjournalisten de beste motorboten in de categorieën Best for Beginners, Best for Fishing, Best for Family, Best for Fun en Best for Travel, na eerder 550 boten in 19 landen te hebben getest.

“De Best of Boats Awards hebben zich gevestigd als de grootste motorboot awards in Europa. Als internationaal team dat 15 landen vertegenwoordigt, zijn wij de grote en kleine botenbouwers dankbaar die deze tests mogelijk hebben gemaakt. We zijn blij dat ze hier vanavond samen met hun bazen zijn gekomen”, aldus Stefan Gerhard.

“Bij het testen van deze boten ligt onze focus op de gebruiker. De BOB Awards zijn dus een keurmerk voor boten die zich onderscheiden van de grotere markt”, aldus Stefan Gerhard.

De categorie Best for Beginners werd gewonnen door de FALCON BR7. Als vertegenwoordiger van het vakblad ‘Żagle’ prees Stanislav Iwinski de boot om zijn lichte handling op het water, de veiligheid en de lage aanschaf- en onderhoudskosten. “De boot van een beginner maakt of breekt een potentiële bootliefhebber “, zo zei de journalist over het belang van de prijs.

Ari Kuikka van het Finse bedrijf Bella Boats, dat de Falcon modelreeks lanceerde, nam de prijs in ontvangst: “We zijn de jury zeer dankbaar. Deze boot biedt beginners een perfecte handling en is zeer robuust. Bella Boats bouwt al zo’n 50 jaar glasvezel boten. Twee jaar geleden lanceerden we het merk Falcon met lichtmetalen boten die zeer goed verkocht zijn. Daarom behoort deze award toe aan ons designteam, aan wie we deze innovatie te danken hebben en die het verder zullen ontwikkelen”.

In de categorie Best for Fishing maakte de BOSTON WHALER 170 MONTAUK indruk op de jury. Julijan Višnjevec, redacteur van het tijdschrift ‘Val Navtika’ uit Ljubljana, gaf zo commentaar op de beslissing: “Het is niet zo gemakkelijk om een goede vissersboot te vinden, omdat vissers liever geld uitgeven aan hun uitrusting dan aan een boot. Dat betekent dat de aanschaf- en onderhoudskosten een belangrijke factor zijn, evenals voldoende ruimte en veiligheid.

“We zijn vereerd en zeer trots dat we deze prijs in ontvangst mogen nemen namens bijna 1.000 arbeiders op de werf in Florida, die ervoor zorgen dat onze dromen uitkomen door deze prachtige boten te bouwen. Het komt op tijd voor de zestigste verjaardag van het bedrijf”, aldus een tevreden Alessandro Lorenzon van Boston Whaler Europe, die commentaar gaf op de prijs.

Jan Sjölund, redacteur van de Finse tijdschriften ‘Venemestari’ en ‘Totalvene’, reikte de Best for Family award uit voor de PARKER MONACO 110, die hij een bijzonder veilige, ruime en praktische boot vond. “Familieboten zijn de sleutel tot een ontspannen tijd op het water. Ze moeten reizen, lifestyle en vrije tijd op een unieke manier combineren. Dit is de categorie die de volgende generatie bootliefhebbers aantrekt, dus het is belangrijk voor de hele industrie”, aldus Jan Sjölund.

Hij overhandigde de prijs aan Chris Scott, de directeur van Parker Polen. “We zijn erg trots op deze prijs. Dit is een van de eerste grotere boten die we hebben gebouwd en het heeft zeer goed verkocht. Ik heb mijn vakantie doorgebracht op een MONACO en kan het ten zeerste aanbevelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dit jaar meer verrassingen zullen aankondigen, aangezien we andere nieuwe producten op de markt brengen”, aldus Chris Scott.

In de categorie Best for Fun koos de jury de JEANNEAU CAP CAMARAT 9.0 WA/CC. Arek Rejs, de hoofdtester van het Poolse tijdschrift Wiatr, reikte de prijs uit. Hij benadrukte dat het bij deze categorie niet alleen om snelheid gaat. Het model in kwestie is bijzonder veelzijdig. Het beschikt over een cabine, zodat het zowel voor de visserij als voor gezinsuitstapjes gebruikt kan worden.

Jean-Paul Chapeleau, algemeen directeur van Jeanneau/Prestige, en Armin Burchardi van Aquamarin Boote uit Werder an der Havel, namen de prijs in ontvangst. “De boot is zeer veelzijdig en men kan er veel mee doen. Ik voel me vereerd dat we deze prijs hebben ontvangen”, aldus Jean-Paul Chapeleau, en Armin Burchardi voegde eraan toe: “We zijn er trots op dat een boot van Jeanneau weer gewonnen heeft. Wij geloven in Jeanneau. Het is een uitstekend merk dat we al 18 jaar verkopen. Dat maakt ons erg trots.

De winnaar in de categorie Beste voor Reizen was de BENETEAU SWIFT TRAWLER 35 die 360 graden zicht en ruimte voor het hele gezin biedt. Alfred J. Boer, die de boot heeft getest en schrijft voor het Belgische tijdschrift ‘Varen’, zei: “Een boot in deze categorie mag niet te luidruchtig zijn. Het moet zich thuis voelen”. Mark Averhoff, area sales manager bij Beneteau, sprak zijn dankbaarheid uit: “We zijn er erg trots op dat de TRAWLER 35 erin geslaagd is het succes van de TRAWLER 35 voort te zetten.

Eerste rivierhout in de Grensmaas geplaatst

Eerste rivierhout in de Grensmaas geplaatst

Kichigin /Shutterstock.com

Begin november 2018 zijn in de Grensmaas ter hoogte van Borgharen 3 dode bomen in het water gelegd. Dit zogenoemde rivierhout is bedoeld om een impuls te geven aan het waterecosysteem.

Dood hout werkt als een soort koraal waar het al snel krioelt van het leven. Rijkswaterstaat werkte voor het plaatsen van dit rivierhout in de Grensmaas samen met Consortium Grensmaas en ecoloog Alphons van Winden van Bureau Stroming.

Lees meer hierover op www.rijkswaterstaat.nl

Schipper van mastongeluk in Harlingen vrijgesproken

Schipper van mastongeluk in Harlingen vrijgesproken

Alexander Kirch / Shutterstock.com

De eigenaar van het historische zeilschip Amicitia is vrijdag 30 november vrijgesproken door de rechtbank. De schipper was betrokken bij een ongeval waarbij drie Duitse passagiers om het leven toen een van de masten afbrak en op hen terechtkwam. Het ongeval gebeurde anderhalf jaar geleden bij het Friese Harlingen.

De officier van justitie eiste een werkstraf van tweehonderd uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden. Volgens de rechter had de schipper zich wel beter moeten laten informeren over het onderhoud.

Lees er meer over op www.nu.nl

In 2020 havengeld in Genemuiden mogelijk geprivatiseerd

In 2020 havengeld in Genemuiden mogelijk geprivatiseerd

HildaWeges Photography / Shutterstock.com

Het havengeld innen van passanten in Genemuiden wordt hedendaags nog gedaan door de gemeente. Dit gaat in 2020 mogelijk veranderen. De gemeente wil dit dan graag overdragen aan een maatschappelijke organisatie. 

Foto: sfeerbeeld

Tussen Genemuiden en de andere twee kernen is al 18 jaar een financiële ongelijkheid. Door de haven te privatiseren hoopt de gemeente de financiële ongelijkheid tussen de kernen weg te halen.

Lees meer op destadskoerier.nl

Pardo 43 komende zondag op SBS6 (check hier de trailer)

Pardo 43 komende zondag op SBS6 (check hier de trailer)

Liefhebbers van luxe boten opgelet! Komende zondag 2 december start om 11.00 uur een nieuwe aflevering van LXRY TV op SBS6. Met dit keer… Okke Hooites van Orange Yachting die alles vertelt én toont van de Pardo 43.

Bekijk hier de trailer:

Extra baggeren in jachthaven Schier door scheefliggende boten

Extra baggeren in jachthaven Schier door scheefliggende boten

Keni / Shutterstock.com

De schepen in de jachthaven op Schiermonnikoog lagen afgelopen zomer scheef. Dit ondanks de nieuwe uitbaggermethode van de jachthaven. Deze nieuwe methode is sinds dit jaar ingevoerd, maar blijkt onvoldoende effectief. Er moet extra worden gebaggerd.

Begin januari leek de gemeente de oplossing te hebben gevonden voor het uitbaggerprobleem van de jachthaven van Schiermonnikoog: een ploegboot. De ploegboot maakt het slib op de bodem los en door het getij zou het slib de haven verlaten. Door een verandering in de natuurlijke omstandigheden voldoet deze methode niet meer en moet er zo’n 20.000 kubieke meter zand extra slib worden uitgebaggerd. Dit gaat ruim 70.000 euro kosten.

Lees er meer over op www.dvhn.nl

Boksumer Soal wordt uitgebaggerd voor nieuwe vaarroute

Boksumer Soal wordt uitgebaggerd voor nieuwe vaarroute

Punnarong Lotulit / Shutterstock.com

Maandag 3 december wordt er in opdracht van de gemeenten Waadhoeke en Leeuwarden een begin gemaakt aan het uitbaggeren van de watergang Boksumer Soal. Het vaarwater moet dieper worden voor een nieuwe vaarroute voor sloepen. 

Door de nieuwe vaarroute hoeven de sloepen niet meer over het drukke Van Harinxmakanaal en kunnen ze vanaf begin volgend jaar vanaf de Swette bij Leeuwarden een rondje via Deinum, Ritsumasyl en Boksum maken.

Lees meer hierover op www.lc.nl

Superjacht Jubilee van Oceanco verkocht

Superjacht Jubilee van Oceanco verkocht

Drozdin Vladimir / Shutterstock.com

Het grootste superjacht dat in Nederland is gemaakt, is met een vraagprijs van € 275 miljoen verkocht. De vorige eigenaar zette het superjacht twee maanden na de tewaterlating in de verkoop.

De bronnen van Superyachtfan meldden het al eerder maar nu is definitief bekend dat Jubilee verkocht is. Miljardair Stan Kroenke, onder meer eigenaar van Arsenal is de nieuwe eigenaar van het 110 meter lange superjacht.

Lees hier meer over op www.quotenet.nl

Succesvolle Linssen Yachts Boat Show 2018

Succesvolle Linssen Yachts Boat Show 2018

 Met 30% meer bezoekers sloot Linssen Yachts in Maasbracht de deuren van de 20ste jaarlijkse in-house botenexpositie (16-19 november j.l.). 19 internationale vertegenwoordigers en 15 jachtverhuurbedrijven uit 3 continenten vergaderden over strategie en toekomst, over markt en merk. 600 gasten waren getuige van de daverende première van de nieuwe Linssen Grand Sturdy 450 Variotop® tijdens de VIP-avond. 1500 gasten uit 14 landen bezochten de show tijdens het weekend. Er werden orders genoteerd voor 11 nieuwe jachten, goed voor 5,2 miljoen omzet. 3 generaties Linssen waren aanwezig, waaronder de 96-jarige oprichter Jac. Linssen sr. En last but not least: het 70-jarig jubileum van het familiebedrijf werd ingeluid.

En toch waren het niet al deze markante kengetallen die deze editie tot een fraai succes maakten. Het was de familiale sfeer van de vele eigenaars van een Linssen-jacht die elkaar op de jaarlijkse bijeenkomst van hun Nederlandse, Belgische, Britse, Duitse en Finse eigenaarverenigingen troffen. Het was de verbondenheid van klanten, medewerkers, onderaannemers, leveranciers en de familie die samen voor een unieke feeststemming zorgden. Het waren de hartelijke speeches van burgemeester Stef Strous van Maasgouw, van Michael Steenhoff van branchevereniging HISWA en van Yvonne Linssen bij de onthulling van het nieuwe schip, de weergave van 70 jaar geschiedenis in een boeiende film van vier minuten, de presentatie van het nieuwe Linssen-logo en – hoe kan het ook anders – de klinkende inluiding van het jubileumjaar met een zware scheepsbel.

(Michael Steenhoff (Hiswa), Jac. Linssen (oprichter Linssen Yachts) en burgemeester van Maasgouw Stef Strous)

De jaarlijkse show is het moment waarop de nieuwste modellen worden gepresenteerd aan het internationale dealernetwerk. Ook worden de verkoopresultaten geëvalueerd en wordt de ‘Dealer of the Year Award’ uitgereikt. Met zo’n 38% van de totale omzet van het netwerk ging Hennings Yachtvertrieb met de Linssen-Dealer Award 2018 aan de haal. Heinrich Hennings: “Wij hebben een goed jaar achter de rug. Door onze sterke focus op het merk Linssen bouwen wij mee aan het succes van de werf. Daar zijn we bijzonder trots op!”

(Hennings Yacht-Vertrieb ontvangt de Linssen Dealer Award 2018)

Het Europese ‘Linssen Boating Holidays’-netwerk van Linssen-verhuurbedrijven is met ingang van het vaarseizoen 2019 versterkt met vertrekbases in het Nederlandse Willemstad aan het Hollandsch Diep met jachten van het type 30.9 AC, 35.0 AC en 40.0 AC en in het Noorse Leangbukta (Oslo) in de Oslofjord met een Linssen 35.0 AC en een Linssen 45.0 AC.

Spectaculaire opening van Boat & Fun Berlin 2018

Spectaculaire opening van Boat & Fun Berlin 2018

BOOT & FUN BERLIN 2017 – GALA DER BOOTE

Wie tijdens dit laagseizoen toch de watersportsfeer wil proeven, kan dit weekend het best richting Berlijn. Gisterenavond opende hier Boat & Fun Berlin. De najaarbeurs duurt tot en met zondag 2 december 2018. Op deze veelzijdige botenbeurs is er ook volop aandacht voor de vissport, auto’s en caravans.


Vier beurzen voor de prijs van één
Binnen de acht hallen van Boat & Fun Berlin kan er volop worden uitgekeken naar de volgende zomer; een enorm assortiment van bootmerken en -modellen komt hier samen. Bezoekers kunnen daarbij ook een kijkje nemen bij Angler World en AngelBoot Berlin, het hengelsportevenement van het jaar, dat drie hallen beslaat. Degenen die tijdens hun zomervakantie watersporten willen combineren met landexcursies, kunnen bovendien ook caravan- en autopresentaties, verspreid over twee hallen. Kortom: bezoekers van Boat & Fun Berlin kunnen dit jaar vier shows bezoeken voor de prijs van een enkele kaart die 11 euro kost.

Droomvaartuigen in elke categorie en prijsklasse
Of je nu een voorkeur hebt voor de wind in hun zeilen of juist het geluid van een motorboot verkiest, er is voor elk wat wils bij Boat & Fun Berlin. In de secties ‘Motorboot en Motorjacht’ is de deelname groter dan ooit tevoren. Bezoekers kunnen in acht hallen boten voor elk doel vinden, waaronder tal van boten die voor het eerst te zien zijn op Europees en wereldniveau.

Luxe jachten van Italiaanse botenbouwers Cranchi en de Duitse Hanse Group-dochter Fjord worden voor het eerst tentoongesteld. Toonaangevende fabrikanten waaronder Bavaria, Beneteau, Delphia, Galeon, Jeanneau, Marex en Sealine zijn vertegenwoordigd, net als de Amerikaanse merken Bayliner, Four Winns, SeaRay en Stingray.

Voor die watersportfans waarvoor windenergie alles betekent, is de Zeilhal dé plek. Een indrukwekkende houten steiger waar bezoekers boten kunnen vinden als in een haven, biedt een overzicht van ontwerp- en uitrustingsgamma’s, waaronder Beneteau, Bente, First27, Fricke & Dannhus, Haber Yachts, Karu Boats, Maxus, Moira, Pointer Yacht en Sarch. Andere zeilboten zijn te zien op de stands van Bavaria en Jeanneau in hal 3.

Naast boten en zeilboten, toont Boat & Fun Berlin ook woonboten, charterboten, elektrische boten, tweedehands boten en klassieke boten. Ter uitbreiding van de show is een hele zaal gewijd aan apparatuur en accessoires. Watersporten zoals duiken en suppen zijn ook vertegenwoordigd. En voor natuurliefhebbende bezoekers zijn er ook 150 kano’s en kajaks  te zien.

Lees er meer over op www.boot-berlin.de

ILenT kan nu ook met röntgentechnologie masten op houtrot inspecteren

ILenT kan nu ook met röntgentechnologie masten op houtrot inspecteren

Renamarie / Shutterstock.com

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) heeft onderzocht of röntgentechnologie gebruikt kan worden voor de keuring van masten en andere rondhouten. Samen met het bedrijf Applus Röntgen Technische Dienst is bekeken of er met mobiele apparatuur ook houtrot in masten kon worden opgespoord. De eerste resultaten zijn positief.

Op de röntgenopname van masten zou de houtrot inderdaad zichtbaar zijn, net als andere informatie als de jaarringen, windscheuren, metaal, lijmnaden en onvolkomenheden in lijmnaden. Het röntgen onderzoek zou wellicht mogelijk zijn zonder de mast plat te leggen of al het beslag te moeten verwijderen.

Lees er meer over op www.scheepspost.nl