Branche nieuws
Schipper van vrachtschip niet in bezit van groot vaarbewijs A
hans.slegers / shutterstock.comIn Lelystad heeft een schipper van een vrachtschip een bekeuring gekregen. Hij voer zonder in het bezit te zijn van het groot vaarbewijs A.Op het Markermeer en IJsselmeer werd een controle gehouden van vracht- en pleziers…
Duitsers hebben een pechdag op het water

Twee Duitse vaarders kochten donderdag in kampen een bootje. Zij hebben echter flink wat pech met hun bootje de volgende dag.
Door hitte van de uitlaat was er isolatiemateriaal rondom de uitlaat gaan smeulen, hierdoor ontstond er een brand. De brandweer kwam ter plaatsen en was genoodzaakt de boot van binnen half te strippen om bij het isolatiemateriaal te komen. Na de brand besloten de Duitsers te overnachten in de jachthaven van Deventer. Mede door de lage waterstand en scherpe bocht kwamen ze bij de ingang van de haven vast te liggen.
Lees meer hierover op www.deventerrtv.nl
Jachtmakelaar Monnickendam verkoopt Fisher 34 voor KNRM
Jachtmakelaar MonnickendamDaan Hamburger van Jachtmakelaar Monnickendam biedt kosteloos zijn diensten aan om voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) een boot te verkopen. De jachtmakelaar doet dit belangeloos zodat een zo groot moge…
Twee havens in twee vaargebieden voor de prijs van één ligplaats
Jachthaven Andijk en Herkingen Marina werken ook in de zomer van 2019 weer samen. Ligplaatshouders van deze havens kunnen zonder meerkosten tijdelijk gebruik maken van de faciliteiten in de andere haven. Dit biedt mogelijkheden om twee fraaie watersportgebieden te ontdekken.
De twee jachthavens zijn gelegen in verschillende vaargebieden, maar hebben een vergelijkbaar hoogwaardig voorzieningenniveau met haventeams die hun uiterste beste doen om het hun gasten naar de zin te maken. Jachthaven Andijk (gelegen aan het IJsselmeer) en Herkingen Marina (gelegen aan het Grevelingenmeer-Delta) hebben beide actieve ligplaatshouders die veelvuldig met hun boot op pad gaan. Hiermee ontstond het idee om tijdelijk een ligplaats in een andere thuishaven aan te kunnen bieden in een ander vaargebied. Tot maximaal één maand kan er door de ligplaatshouders een gratis ligplaats in de andere jachthaven gereserveerd worden. De actie geldt ook voor nieuwe ligplaatshouders.
Herkingen Marina is onderdeel van het Seven Sisters samenwerkingsverband en Jachthaven Andijk van de IJsselmeerhavens.
Meer informatie over de jachthavens is te vinden op:www.jachthavenandijk.nl en
www.herkingen-marina.nl
Binnenkort naar ‘Sail op Scheveningen’
VanderWolf Images / Shutterstock.comVan 20 tot en met 23 juni 2019 zijn tientallen zeilschepen te bewonderen in de Scheveningse haven tijden de finish van de Liberty Tall Ships Regatta. Foto: sfeerbeeld Sail AmsterdamEr zullen tien tot vijftien klassie…
Rán VII uitgeroepen tot Boot van het Jaar bij de 2018 World Sailing Awards

Bij de 2018 World Sailing Awards in Florida werd er bekend gemaakt dat de Rán VII Boot van het Jaar geworden is. De nieuwste creatie van architect Shaun Carkeek heeft een fantastisch debuutseizoen gekend.
De boot heeft elke regatta in de FAST40+ waaraan zij meedeed gewonnen, waaronder de One Ton Cup.
Lees hier meer over op www.zeilen.nl
Sumatrabrug Leiden gestremd voor verkeer door zinkende boot
Nasib Demlite / Shutterstock.comAfgelopen donderdagmiddag was de Sumatrabrug in Leiden gestremd voor verkeer. Dit kwam door een zinkende boot, die geborgen moest worden.Foto: sfeerbeeldDe boot liet een behoorlijke laag olie achter in het water, die naa…
Superjacht van Royal Huisman valt in de prijzen

Het superjacht Ngoni van Royal Huisman is in de prijzen gevallen in de Verenigde staten. Het 58 meter lange superjacht uit Vollenhove won de prijzen in categorieën ‘Zeiljacht langer dan 40 meter’ en ‘Interieur’.
Het superjacht werd verkozen tot winnaar uit alle genomineerde zeil- en motorjachten langer dan 24 meter die vorig jaar wereldwijd opgeleverd zijn.
Lees hier meer over op www.rtvoost.nl
Politie gaat uit van brandstichting op cruiseschip AIDAnova

De politie geeft aan dat de brand aan boord van cruiseschip AIDAnova in de Eemshaven waarschijnlijk is aangestoken. De brand brak vorige week dinsdag- op woensdagnacht op twee plaatsen uit.
De recherche vond de omstandigheden verdacht en voerde met speurhonden een sporenonderzoek uit. Ook is er materiaal meegenomen voor nadere inspectie.
De AIDANova is het eerste cruiseschip ter wereld dat volledig door LNG wordt aangedreven. De geplande testvaart is uitgesteld.
Lees er meer over op www.rtvnoord.nl
Ferry botst op kraan in haven Barcelona

Door slecht weer is in de haven van Barcelona een ferry tegen een kraan opgebotst. Hieronder is te zien dat de kraan omvalt en er brand uitbreekt.
Foto: sfeerbeeld
Schip duwt kraan om in haven Barcelona
Een combinatie van harde wind en sterke stroming in de haven van Barcelona zorgde voor een opvallend ongeluk met deze veerboot. Er raakte niemand gewond. → nos.nl/l/2257315
Geplaatst door NOS op Woensdag 31 oktober 2018
De kraan kwam terecht op containers, een aantal containers bevatten chemicaliën. De brandweer spoot ze in met een speciaal soort schuim dat moest voorkomen dat het vuur de stoffen bereikte.
Lees hier meer over op www.nos.nl
Go-fast boten per direct per wet verboden in Spanje

De Spaanse regering heeft de zogenaamde “narcolanchas” ofwel go-fast boten per direct per wet verboden in Spanje. De snelle RIB-boten worden veelal gebruikt voor het smokkelen van drugs of migranten.
Er was al een wetsvoorstel in behandeling. Door de urgentie heeft de ministerraad besloten door middel van een Koninklijk wetsbesluit een verbod uit te geven op de go-fast boten. De politie is de afgelopen maanden drukbezet met het opsporen, achtervolgen en aanhouden van drugssmokkelaars en illigale migranten uit Afrika.
Lees er meer over op www.spanjevandaag.nl
Allpa Marine Equipment draagt importeurschap van Sabb over aan Protech Marine Service
Na vele jaren Sabb parts en motoren te hebben vertegenwoordigd, draagt Allpa Marine Equipment dit importeurschap per november 2018 over aan de firma Bakker – Protech Marine Service in Warmond. Verschuur Diesel heeft Sabb vanaf 1968 vertegenwoordigd. De firma Verschuur Diesel is later ondergebracht bij de firma Allpa Marine Equipment. Nu vindt Allpa het tijd om zich meer te richten op haar kerntaak: Marine Equipment.
“Merken zoals Seastar, Johnson Pump, Zipwake, Twin-Disc, Centaflex, Springfield seats, Radice Propellers hebben zo nog meer focus,” aldus Mark Rutgers, directeur bij Allpa Marine Equipment.
Jan Bakker van firma Bakker – Protech Marine Service is bekend met de materie. In het verleden heeft hij bij Verschuur Diesel veel met Sabb gewerkt. De firma heeft een ruime ervaring in revisie en onderhoud van motoren, zowel in de pleziervaart als in de beroepsvaart. Protech zal dan ook het gehele assortiment en de volledige voorraad van Allpa overnemen. Ook neemt Protech de laatste onderdelen van FNM / CMD (Basis Fiat) over die tot enkele jaren geleden in Antaris sloepen zijn ingebouwd.
Meer informatie is te vinden op www.bakkerprotech.nl en www.allpa.nl
Heftig: Storm verwoest honderd luxe jachten in Italiaanse havenstad (video)
In de Italiaanse havenstad Rapallo zorgde een storm voor enorme schade. Nadat de 6,5 meter hoge dam het had begaf, rukten de wind en golven vele boten uit hun ligplaats. Diverse jachten strandden tientallen meters verderop. Ook klapten vele jachten op elkaar. Ruim honderd luxe jachten zijn beschadigd, gekanteld of zelfs half gezonken.
Naar verwachting loopt de schade op tot in de vele miljoenen. Onder de getroffen vaartuigen zien we niet de minste jachten. Zo ook het 37 meter lange jacht van premier Silvio Berlusconi.
Lees er meer over op www.rt.com en www.liguriaoggi.it
Bron: Adesso Vela, Facebook
Gemeente Almere koopt eigenaar jachthaven Haddock mogelijk uit

De gemeente Almere koopt mogelijk de eigenaar van Jachthaven Haddock in Almere uit. Dat liet de gemeente weten tijdens een rechtszaak in de rechtbank van Lelystad.
Door de komst van de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in 2022 is er geen ruimte meer voor Jachthaven Haddock. Het zou gaan om de hectare grond waar de ligplaatshouders hun boot kunnen opknappen en in de winter kunnen stallen. De gemeente opperde verhuizing naar een ander stuk grond of de aanleg van een stellage zodat boten opgestapeld kunnen worden. De haveneigenaar ziet dit echter niet als oplossing omdat hiermee de samenhang tussen de diverse onderdelen van de jachthaven komt te vervallen.
Met het nieuwe voorstel van de gemeente lijkt een einde te komen aan een reeks rechtszaken rondom de jachthaven. Na afloop van de zitting spraken de partijen af in gesprek te gaan.
Lees er meer over op www.1almere.nl
Vermiste jongen uit Urk ongedeerd teruggevonden na zoekactie op IJsselmeer

Reddingwerkers hebben een vermiste 13- jarige jongen uit Urk in de nacht van maandag op dinsdag ongedeerd teruggevonden op de Houtribdijk, nabij het IJsselmeer. De zoekactie was groots: de reddingboten van de KNRM Urk, Lelystad, Lemmer en Enkhuizen, vissersboten uit Urk én een helikopter van de Kustwacht uit Den Helder werden ingezet.
De jongen zou rond 18.15 uur maandagavond met een sloep de haven van Urk zijn uitgevaren. Sindsdien was hij vermist. Op basis van de windrichting zocht de Kustwacht tussen de Markerwaarddijk en de Ketelbrug. Uiteindelijk werd de sloep rond 01.45 uur teruggevonden langs de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen.
Lees er meer over op www.omroepflevoland.nl en www.nu.nl
Maleisië veilt Nederlands superjacht na corruptieschandaal

Zo’n vier jaar na oplevering wordt het 91,5 meter lange Equanimity deze maand geveild door de Maleisische overheid. Het jacht werd voor 250 miljoen dollar gebouwd door Oceanco in Alblasserdam in opdracht van een Maleisische zakenman. Deze zakenman zou het jacht echter stiekem betaald hebben met overheidsgeld.
Het jacht werd bij Bali aan de ketting gelegd door de Indonesisch autoriteiten. In augustus van dit jaar werd het jacht overgedragen aan Maleisië waar het jacht nu geveild wordt.
Lees er meer over op www.rtlz.nl
Zeilmeisje Laura Dekker maakt plannen voor leerzame zeilreis voor ‘jeugd van tegenwoordig’

In 2010 zeilde Lara Dekker als 14-jarig solo de wereld rond. Ze haalde daarmee volop het nieuws. Nu, acht jaar later, wil de zeilster als volwassen vrouw jongeren laten beleven hoe het is om jezelf op die manier te leren kennen.
Anderhalf jaar lang zeilde Laura rond op haar zeiljacht Guppy om de wereld te ontdekken. Guppy ligt inmiddels op een rif bij Cook Islands. Dekker leende haar zeiljacht twee maanden geleden uit aan een stichting. Dit liep niet goed af: de zeilers bleken niet heel ervaren en Guppy ging verloren.
Inmiddels heeft Dekker grootste plannen met haar nieuwe jacht: een rode tweemaster genaamd Guppy XL. Over drie jaar hoopt zij hiermee jongeren een deel van haar wereldreis te laten beleven. Ze deelt de jongeren daarbij op in twee groepen. Met kinderen van 9 tot 12 wil zij een paar weken door Europa zeilen. Met iets oudere jongeren, tussen de 12 en 17 jaar, wil ze lange tochten naar bijvoorbeeld de Caraïben. Het worden geen luxe reisjes: er is begeleiding, maar de jonge zeilers moeten vooral veel zelf doen: van zeilen tot koken en wassen. Ook als het even tegenzit. “Dat is moeilijk, maar ik denk dat dat heel goed is voor de jeugd van tegenwoordig. Ze krijgen geen zeilcursus, maar levenslessen,” aldus Dekker.
Lees er meer over op www.metronieuws.nl
KNRM wrak gevonden door duikers

Het wrak van de SS Nordlyset is door het Northseadivers duikteam gelokaliseerd en geïdentificeerd. Het wrak maakt deel uit van een trieste gebeurtenis uit de Helderse KNRM geschiedenis.
Foto: Sfeerbeeld
Lees hier meer over op www.denhelderactueel.nl
Divers discover NORDLYSET’s propeller – lost since 1877
One of the first vessels in NORDEN’s history, NORDLYSET (built in 1877), has been found 141 years after capsizing off the coast of the Netherlands. Thank you to “the North Sea Divers of the Netherlands” for their incredible find. Read more here: http://www.ds-norden.com/news/news/1540379899.html
Geplaatst door Dampskibsselskabet NORDEN A/S op Vrijdag 26 oktober 2018
WhisperPower boort met SQ PRO-serie nieuwe markt lage toeren generatoren aan

Tijdens de komende editie van de METS komt WhisperPower met een vernieuwde lijn vaste lage toeren generatoren geschikt voor continue bedrijf en commerciële toepassingen. Met het upgraden van de SQ-range 1500 toeren generatoren anticipeert WhisperPower op de vraag naar geluidarme, hoogwaardige vaste toeren generatoren.
De nieuwe range, aangeduid met ‘PRO’, bestaat uit modellen tussen 10 en 32 kVA en wordt eind 2018 aangevuld met een 50 kVA 3-fase unit. De dieselmotoren die voor de PRO modellen ingezet worden zijn geselecteerd op basis van conformiteit met de verschillende emissie-eisen die in 2019 van kracht worden in Europa (Stage V) en de USA (EPA/ Tier IV).
De PRO modellen zijn voorzien van industriële, luchtgekoelde generator back-ends van onder meer Stamford en Meccalte en zijn standaard voorzien van een AVR spanningsregeling. Voor het systeemmanagement en de bediening op afstand is gekozen voor de Deep Sea Control Modules, die ook de mogelijkheid bieden het generatorsysteem over GSM of internet te monitoren en te bedienen. Het Deap Sea (DSE) paneel is eenvoudig te koppelen aan analoge en digitale netwerken inclusief de glass bridge.
De generatorsystemen worden in Drachten bij WhisperPower geassembleerd en standaard voorzien van een robuuste, stevig geïsoleerde, metalen kap voor optimale geluidsreductie. De units zijn ook verkrijgbaar zonder geluidskap. De generatoren zijn CCS en Russian River type gekeurd en kunnen optioneel van diverse andere typegoedkeuringen worden voorzien. Massavrij en een PTO behoren ook tot de opties.
“Als WhisperPower zijn wij sterk in het leveren van onze Genverter variabele toeren generatorsystemen die aangesloten zijn op grote accusystemen en hoogvermogen omvormers om voor langere perioden stroom te gebruiken zonder draaiende generator. Er zal echter altijd een markt blijven, met name bij de grotere superjachten en commerciële vaartuigen, voor kwalitatief hoogwaardige vaste toeren generatoren die zorgeloos non-stop kunnen draaien. Om deze markt te kunnen bedienen hebben wij onze SQ-range vernieuwd en uitgebreid”, aldus Johannes Doornbosch International Sales Manager bij WhisperPower. “Deze markt wordt voor een groot deel bediend door een aantal Amerikaanse merken aangevuld met lokale spelers. Met ons vernieuwde leveringsprogramma kunnen we de markt beter en flexibeler bedienen met een product dat in Nederland gemaakt wordt”, vult Doornbosch aan.
De nieuwe SQ PRO generatoren zijn ook uitermate geschikt als onderdeel van een complete systeemconfiguratie zoals het WhisperPower Royal Plus systeem met professionele DC Powercube acculaders, een high power AC Powercube omvormer (van7-45 kVA) en een Genverter variabele toeren generator voor het laden van de accu’s. De SQ PRO levert dan de elektriciteit voor de periodes van hoog verbruik.
De WhisperPower systemen en producten, inclusief de SQ PRO lijn, staan tijdens de METS geëxposeerd in Hal 1 stand 1.457.
Boot & Fun Berlijn 2018 diverser dan ooit

Boot & Fun Berlin blijft groeien: nog nooit werden er zoveel verschillende soorten boten, bootmerken en modellen getoond. Van 29 november tot 2 december 2018 wordt – verspreid over twaalf zalen – een enorme verscheidenheid samengebracht.
Na een zomer van superlatieven volgt de Boot & Fun Berlin: beter dan ooit. Watersporters en watertoeristen kunnen zich hier van 29 november tot 2 december 2018 voorbereiden op het komende seizoen. De Berlijnse show wordt beschouwd als een van de grootste botenbeurzen voor de binnen- en kustwateren.
Boten voor elk gebruik
Boot & Fun Berlin start met haar ‘Gala der Boote’ op woensdagavond 28 november 2018. Daarna volgen nog vier dagen waarop ongeveer 700 exposanten uit twaalf landen hun producten en diensten presenteren. Bezoekers vinden hier boten voor elk gebruik. Nooit eerder hebben bezoekers van de beurs zoveel diversiteit kunnen ervaren als dit jaar.
Motorjachten: alle formaten
Vooral het aanbod aan motorboten en jachten is sterk. Bekende fabrikanten zoals Bavaria, Beneteau, Delphia, Galeon, Jeanneau, Marex en Sealine presenteren zich in hal 3 met hun jachten van meer dan 30 voet. Voor het eerst zijn ook de luxe jachten van de Cranchi-werf uit Italië hier te vinden.

Ook het scala aan sportieve motorboten wordt aanzienlijk uitgebreid. Bijzonder populair dit jaar zijn de Amerikaanse boten van de merken Bayliner, Four Winns, SeaRay en Stingray. Voor iedereen die de kracht van de motoren bij de boeggolf wil aflezen, worden de merken Aqualine, B1-Yachts, Inter, Öchsner boten, Parker, Saver en Quicksilver ook gepresenteerd in hal 4. Voor het eerst presenteert de Finse botenbouwer Finnboat zich in hal 4 met zijn merken Terhi, Silver, AMT en Alucat. En er is meer aanbod uit Finland: de merken Bella, Flipper en Aquador worden ook verwacht.
In hal 2 vinden we naast charterschepen ook de stalen jachten van Gruno en Linssen jachten. Ook is hier de ‘E-boat salon’ gesitueerd met een grote selectie elektrische boten en motoren uit heel Europa. Daarbij is er een breed aanbod van – veelal open – boten voor de binnen- en havenwateren, die de rivieren en het merenlandschap in en rond Berlijn veroveren. Naast de Nederlandse merken Interboat, Maril en Antaris is iSloep er voor de eerste keer bij.
Klassiekers
“Classic Berlin” is de eerste en grootste overdekte tentoonstelling in Duitsland voor klassieke jachten, te vinden in Hal 6.2a. Hier kunt u een unieke collectie klassiekers bewonderen, gemaakt van hout, chroom en geklonken staal, zoals Riva en Boesch of de ‘vergeten’ scheepswerven zoals Engelbrecht of Beelitz. Dit jaar zal er ook aandacht zijn voor bakdekkers.
Hijs de zeilen
Zeilliefhebbers gaan naar hal 25 met een overzicht van jachten tot 35 voet, inclusief de merken Bente, Sarch, First27, Karu Boats, Fricke & Dannhus, Pointer Yacht en Moira en de nieuwe modellen van de Hanse Group. Bavaria en Jeanneau zijn te vinden in hal 3.
Leven aan boord
De droom om op het water te leven, is ook te ervaren in Berlijn. Daarom presenteert Boot & Fun ook woonboten en drijvende huizen in hal 25. De Houseboat-experts leggen alles uit over planning, constructie en het vinden van een ligplaats.
Voor degenen die hun boot “van privé naar privé” willen verkopen, is de gebruikte botenmarkt in Hall 1.2 precies wat u zoekt.
Bij- en visboten
Het ‘AngelBoot Berlin’ had vorig jaar een succesvolle première. Zo succesvol dat deze visbeurs dit jaar wordt gepresenteerd op een verdubbelde tentoonstellingsruimte en de duur ervan is verlengd tot de duur van Boot & Fun Berlin. Toonaangevende fabrikanten van aluminium vissersboten zullen zichzelf hier presenteren. Naast de AngelBoot Berlin in hal 23, is er AngelWorld Berlin in hal 21 en 22. Hiermee worden er voor het eerst drie zalen vrijgemaakt voor het trendthema vissen.
Lees er meer over op www.boot-berlin.de
Zoektocht naar eigenaar gedumpt plezierjacht

Op zandeiland 3 in Vinkeveen is een onbeheerd vaartuig afgemeerd. De Buitengewoon Opsporingsambtenaren (boa’s) van Recreatie Midden Nederland zijn opzoek naar de eigenaar van het plezierjacht.
Foto: sfeerbeeld
De boot is geen fraai gezicht en zorgt voor verloedering van de plassen. Bovendien kan het onbeheerde scheepje ten prooi vallen aan vandalisme of brandstichting. En hij houdt ligplekken voor andere recreanten bezet.
Lees meer hierover www.0297.nl
Is de brand op cruiseschip AIDANova aangestoken?

Er zijn door de politie camerabeelden van cruiseschip AIDANova opgevraagd. De recherche wil exact weten wie op dek 14 of in de buurt is geweest toen daar in de nacht van dinsdag op woensdag brand uitbrak.
Foto: sfeerbeeld
De recherche heeft al met speurhonden al naar sporen van eventuele brandstichting gezocht. Er wordt niet gezegd of er belastend materiaal is aangetroffen.De woordvoerder Kalina Pruntel van de politie Noord-Nederland zegt: ,,We moeten alles goed nagaan’’.
Lees hier meer over op www.dvhn.nl
Laagwaterproblemen in Gelderland

Steeds meer plaatsen in Gelderland krijgen last van het lage water in de Rijn. Bijvoorbeeld in de haven van Giesbeek, daar kunnen meerdere plezierjachten niet meer recht liggen. Schepen kunnen door het lage water ook niet meer uit de haven van Giesbeek gehaald worden om winterklaar te maken.
Foto: Sfeerbeeld
‘Alleen de schepen met een platte onderkant zakken mee met het water. Alle andere kunnen veel schade oplopen omdat ze scheef komen te liggen. In principe moet een schip op de kiel (het zwaard) kunnen liggen maar dat is ook weer afhankelijk van de ondergrond.’ vertelt Chris Heil, lid van watersportvereniging Giesbeek.
Bekijk de foto’s op www.omroepgelderland.nl
Linssen Yachts nodigt u uit voor haar 20e Linssen Yachts Boat Show

Tijdens het 50-jarig jubileum van Linssen Yachts in 1999 werden voor het eerst de ‘Open Dagen’ gehouden, waar – ook in de jaren erna – letterlijk duizenden bezoekers op afkwamen. Bijna twintig jaar verder zullen zij tijdens de aanstaande Linssen Yachts Boat Show haar 70-jarig jubileum van 2019 feestelijk gaan inluiden.
Is er in de afgelopen twintig jaar veel veranderd? Zeker. Maar ook is er veel hetzelfde gebleven: Linssen Yachts als familiebedrijf hecht nog net zo veel – of misschien wel nog meer – waarde aan kwaliteit, aan vakmanschap, aan zekerheid voor medewerkers en hun familie, aan veiligheid en natuurlijk aan u, gewaardeerde klant, die voor Linssen Yachts heeft gekozen. De in 1999 geïntroduceerde pay-off ‘We take your pleasure seriously®’ is zelfs na twintig jaar nog nooit zo actueel geweest.
Een 70-jarig jubileum is natuurlijk voor ieder bedrijf een enorme mijlpaal. Voor de jachtbouw is het echter zonder meer bijzonder te noemen, omdat deze markt zo cyclisch is en waarschijnlijk ook in de toekomst zo zal blijven. Daar komt nog bovenop dat het voortbestaan bij familiebedrijven zeker niet altijd vanzelfsprekend is, met de overgang van de ene naar de andere generatie. Linssen Yachts heeft haar positie in de afgelopen twintig jaar staande weten te houden en haar marktpositie weten uit te breiden door consistentie, duidelijke keuzes te maken, te blijven werken aan nieuwe modellen en technische verbeteringen en vooral: bouwen aan onze relatie met u als klant.
Wereldprimeur: Grand Sturdy 450 AC Variotop®
Dé wereldprimeur van dit jaar is de ‘kleine’ zus van de Grand Sturdy 500 AC Variotop®: de Grand Sturdy 450 AC Variotop®. Het tweede jacht uit de Grand Sturdy Variotop®-serie dat is uitgerust met onze unieke cabrioletkap.
Tijdens onze jubileumshow zullen we ons complete modellenprogramma in onze showroom opstellen. Van de compacte 30’ers tot en met ons vlaggenschip, de Grand Sturdy 500 AC Variotop®.
Linssen ziet u graag op 17, 18 of 19 november in Maasbracht.
Data:
Zaterdag 17-11-2018
Zondag 18-11-2018
Maandag 19-11-2018
dagelijks van 10.00-16.00 uur; aanmelden is niet nodig
Kijk voor meer informatie op www.linssenyachts.com
Duitse watersportverbond: “Maritieme conjunctuur overwegend positief”

De stabiele economische situatie binnen de watersport houdt aan, zo blijkt uit een enquete uitgevoerd door Bundesverband Wassersportwirtschaft e.V. (BVWW), de economisch-politieke spreekbuis van de watersportbranche in Duitsland.
Koud voorjaar met slechte omzet
Het seizoen startte matig met het koude voorjaar, waarin het tot in april heeft gevroren. Van Pasen, de eerste maritieme indicatie, kon dit jaar dan ook geen positieve impuls worden verwacht. De boten bleven langer in de winterstalling en de gebruikelijke onderhoudswerkzaamheden werden naar betere tijden verschoven. Het resultaat: de omzetten in het eerste kwartaal waren slecht. Dit trof vooral het uitrustingssegment.
Vraag naar boten en jachten blijft sterk
De vraag naar boten en jachten blijft op een hoog niveau. Bij boten van meer dan 7,5 meter lengte, registreerde 35-40 procent van de motorboothandelaren een stijgende omzet vergeleken bij dezelfde periode het jaar ervoor. De handelaren in motorboten kleiner dan 7,5 meter, waren minder tevreden. Hier kende bijna een derde van de ondernemingen een mindere omzet. Dit is heel ongebruikelijk voor een marktsegment dat in de afgelopen 5 jaar een continue groei heeft gekend. De exacte reden is onbekend, maar de Duitse watersportbedrijven speculeren dat de oorzaak kan ligging in verzadiging van de markt en lange levertijden.
Gekwalificeerd personeel dringend gewenst
De personele situatie in de branche blijft onder druk staan. 40,2 procent van de ondervraagde Duitse ondernemingen is van plan in de loop van het jaar personeel aan te nemen. Er worden vooral opgeleide medewerkers voor de verkoop en bovenal voor het technische bereik gezocht. Een onderzoek van de brancheorganisatie brengt aan het licht dat momenteel rond de 15 procent van de arbeidsplaatsen niet door adequate medewerkers kan worden bezet.
Voorzichtig optimisme
Over het conjunctuurverloop van de komende 2 tot 3 jaar zijn de ondervraagde ondernemingen iets terughoudender dan het afgelopen jaar. 40,2 procent van de ondernemers gelooft in verdere omzetstijgingen. Dit is 13 procent minder dan in dezelfde periode een jaar geleden.
Lees er meer over op www.bvww.org
Meer dan 2.000 exposanten aan boord van Boot Düsseldorf
Hoewel het nog vijf maanden duurt voordat de jubileumeditie van Boot Düsseldorf van start gaat, belooft de Duitse beurs weer groots te worden. Van 19 tot en met 27 januari zullen er circa 2.000 exposanten aan boord van de 50ste boot Düsseldorf zijn.
In 16 beurshallen op 220.000 vierkante meter tentoonstellingsoppervlakte, zal een enorme belevingswereld rondom het thema ‘360° watersport beleven’ van start gaan. Of het nu gaat om zeilen, motorboot varen, surfen, roeien of gewoon lekker relaxen aan het water.
Watersportspektakel en branche-evenement
“Boot Düsseldorf is de enige beurs ter wereld die deze veelzijdigheid compleet presenteert. Met producenten uit naar verwachting 70 landen uit alle continenten, tonen we hier een unieke productvariatie. 1.500 zeil- en motorboten vinden op Boot Düsseldorf hun beurshaven,” licht Petros Michelidakis, projectleider van Boot Düsseldorf toe. De bezoekers van de grootste watersportbeurs ter wereld komen zelfs uit 102 landen naar de beurs in Düsseldorf.
“Daarmee is de beurs niet alleen een spektakel voor de bezoekers uit de regio, maar veel meer een erkend internationaal branche-evenement met een b2b-karakter. Zo benutten bijvoorbeeld beslissingsbevoegden van grote charterondernemingen de beurs, om een alomvattend beeld van de markt te krijgen, direct met producenten in contact te treden en een vergelijking te kunnen maken.” En dit zal alleen maar verder toenemen, daar het charteren bij de vrienden van Boot Düsseldorf steeds populairder wordt en ook in de branche een groeiende trend is.
De trend naar luxe: tenders en ‘chase boats’
Als men kijkt naar de trends voor de komende boot, dan noemt de crew van Boot Düsseldorf als eerste het begrip ‘luxueuze tenders’ of de zogenaamde ‘chase boats’, die niet in de garage van de superyachts kunnen worden ondergebracht, maar die de tocht van de eigen superyacht kunnen volgen. Ze worden ook vaak gebruikt om een uitstapje met vrienden voor een vistocht te maken, of een eenzaam, afgelegen strand te bezoeken. Tot de topaanbieders in deze klasse, behoren op boot bijvoorbeeld Sacs, Wally en Skipper. Maar ook producenten van grote series zoals Fairline, Princess, Jeanneau, Hanse en nog vele anderen zullen hun noviteiten in dit segment presenteren.
Jachten delen
Een interessant thema, waarvoor op boot 2018 al de eerste exposanten aanwezig waren, is ‘fractional ownership’, zal in 2019 verder worden vormgegeven. ‘Fractional ownership’ is de Engelse benaming voor een collectief eigendom van een jacht.
Vraag naar grote zeiljachten en multihull-boten
De hallen 15, 16 en 17 zijn bestempeld als ‘zeilhallen’. Vrijwel alle grote werven zijn met zeilboten in alle soorten en maten aanwezig. “Het grootste zeiljacht op boot 2018 was de Oyster 745 en we verwachten tijdens ons jubileum weer enkele boten uit de werven van Osyste en Nautors Swan in deze orde van grootte te hebben,” aldus Petros Michelidakis.
Boot goes city
In 2019 zal boot voor het eerst ook in haar thuisstad kleur bekennen en laten zien dat zij er een onderdeel van is en ‘kind van Düsseldorf’ is. Zo zal er op de vooravond van de opening van de beurs een bijzonder boot-optreden op de ijsbaan, die door de ondernemer Oscar Bruch op de Königsallee wordt uitgebaat, plaatsvinden. Hierbij zal de ijsbaan geheel in de kleur blauw van boot worden ondergedompeld. En ook de winkels aan de beroemde shopping mile van Düsseldorf zullen de 50ste geboortedag met speciale decoraties meevieren.
Lees meer over de beurs op www.boat-dusseldorf.com
Nederlands kampioenschap Sprint Lasers een groot succes

Op 20 en 21 oktober werden vanuit de KWVL (Koninklijke Watersport-Vereeniging Loosdrecht) de Nederlandse kampioenschappen Laser Sprint en het Nederlands kampioenschap Laser Master Sprint gehouden. Maar liefst 54 boten kwamen naar dit kampioenschap, een groot succes.
Het concept van dit Nederlands kampioenschap Laser Sprint was veel wedstrijden op een dag varen van gemiddeld 15 minuten per keer. De planning was om over twee dagen 16 wedstrijden te zeilen. Wedstrijdleider Erik Koekoek keek vooraf met grote zorg naar de weerberichten. De wind verwachting was minimaal. Maar de wind kwam toch en met 8-10 knopen was het beide dagen goed zeilweer.
Lees meer hierover op www.clubracer.be
Axopar 37 Cabin Brabus line 2019 in de showroom van Kempers Watersport
De Axopar Brabus Shadow 800 was het eerste resultaat van de samenwerking tussen auto-tuner Brabus en de Finse botenbouwer Axopar om tot een unieke onderscheidende styling te komen. Onderscheidend was dit model zeker, maar voor sommigen wellicht iets teveel van het goede. Nu komt het duo met een nieuwe modellijn: de Brabus 2019-line.
Stijlbewuste klanten kunnen nu het uiterlijk van een standaard Axopar verder karakteriseren door te bestellen uit de Brabus Line Trim Package-opties met discrete trim- en stylingverbeteringen voor het in- en exterieur.
De buitenkant van de romp is daarbij voorzien van een zwart gekleurde rub-rails en de belangrijkste zichtbare roestvrijstalen onderdelen zullen worden afgewerkt in een bijpassend zwartgeverfd kleurenschema. Ook de deklampen hebben een bijpassende donkere afwerking, met subtiele Brabus ‘double B’-branding.
De Axopar 37 Cabin Brabus uit de 2019-lijn is nu te zien in de showroom van Kempers Watersport.
Meer informatie over de Brabus line for Axopar leest u op www.axopar.fi
Brand op cruiseschip in Eemshaven in Groningen

Diverse brandweerauto’s rukten vannacht uit voor een brand op cruiseschip de AidaNova. De brand was snel onder controle en beperkte zich tot een scheepshut.
Het cruiseschip de AidaNova ligt sinds 9 oktober in de Eemshaven om te worden afgebouwd. Of de oplevering van het schip aan de rederij door de brand vertraging oploopt is niet bekend.
Lees er meer over op www.eemskrant.nl
Winactie: win 2 toegangskaarten voor Boot & Fun Berlin 2018

Boot & Fun Berlin blijft groeien. Van donderdag 29 tot en met zondag 2 december 2018 kunnen alle typen watersporters zich in de Duitse hoofdstad voorbereiden op het nieuwe watersportjaar. Verspreid over 12 hallen (!) is hier een enorm aanbod aan boten en bijbehorende accessoires te vinden. U kunt hier gratis bij zijn!
BootAanBoot.nl verloot namelijk drie setjes van 2 toegangskaarten incl. Gala-Nacht op woensdag 28 november t.w.v. 30 euro per stuk!
Zo maakt u kans:
1. Like de Facebook-pagina van BootAanBoot.
2. Laat een reactie achter bij het bericht op Facebook en tag de persoon die u mee wil nemen.
3. WIN 2 kaarten! Meedoen kan tot en met zondag 11 november. Op maandag 12 november maken we de winnaars bekend.
Heeft u geen Facebook? Mail dan naar redactie@bootaanboot.nl onder vermelding van ‘Winactie Boot & Fun Berlin 2018’ om alsnog kans te maken.

Boot & Fun Berlin
Boot & Fun Berlin is een van de belangrijkste watersportbeurzen voor binnenwateren en kustwateren. Op vijf dagen, van woensdag tot zondag, zullen ongeveer 700 exposanten uit twaalf landen hun producten en diensten presenteren. Nog nooit was het aanbod zo divers als dit jaar: van zeil- tot motorboten en van klassiek tot modern. In totaal worden er weer honderden boten verwacht, waaronder ook Duitse, Europese en wereldprimeurs, elektrische boten en woonboten. Daarnaast is er aandacht voor apparatuur en accessoires, jachthavens en watergerelateerde sporten zoals duiken, vissen, wakeboarden en kajakken. Meer informatie over de beurs vindt u op: www.boot-berlin.de
Meedoen met de winactie kan op: www.facebook.com
Dwarsliggend schip blokkeert vaarroute scheepvaart

Schippers hadden niet gerekend op het lage water waardoor de zee op dat moment verder het land in stroomde. Een binnenvaartschipper was daardoor afgedreven en kwam midden op de vaargeul te liggen.
Het ging om een koppelverband, een binnenvaarschip met een duwbak ervoor, met een lengte van 182 meter. Het schip lag voor de nacht voor anker bij Hardinxveld-Giessendam, maar dreef af toen zondagochtend vroeg onverwachts de stroming omkeerde.
Lees meer hierover op www.rijnmond.nl
Heldhaftige actie op de Rijn in hartje van Leiden

Zondagmiddag hebben een botenbezitter en een omstander in het hartje van Leiden een peuter uit het water van de Rijn gehaald.
Foto: sfeerbeeld Leiden
De peuter is vermoedelijk door de spijlen van de Catharinabrug gekropen en zo in het water beland. De booteigenaar en omstander kwamen direct in actie en haalde de peuter uit het water.
Bekijk de foto en het gehele bericht op www.telegraaf.nl
Nu ook productpiraterij op de Duitse snelweg

De Duitse verkeerspolitie kwam bij een controle in de buurt van Offenburg een vervalste speedboot tegen.
Foto: sfeerbeeld
De originele speedboot van een Zweedse fabrikant kost rond de € 450.000,-. Een bedrijf uit Riga bouwde de speedboot en probeerde de boot op internationale beurzen aan de man te brengen.
Lees hier meer over op www.ad.nl
Malle Piet zeilt voorlopig bijna 5.000 euro bij elkaar met ‘overweldigende’ 24-Uurs Zeil Challenge

De Malle Piet zeilde dit weekend voorlopig bijna 5.000 euro bij elkaar met hun 24-Uurs Zeil Challenge. Na de finish zaterdagavond in Medemblik noemde de driekoppige bemanning Jan Stoker, Paul en Alwin Zaal de alternatieve 24 Uurs Zeilrace ‘overweldigend’. De drie mannen legden in 24 uur bijna 100 mijl af om geld te verzamelen voor twee goede doelen die hun na aan het hart liggen: Stichting Vaarkracht en de Maarten van der Weijden Foundation.
“Geweldig, overweldigend hoe iedereen zich heeft ingezet voor ons”, reageert de bemanning na binnenkomst emotioneel. “Dat konden wij niet anders beantwoorden dan met een enorme inzet vanuit ons om samen met anderen deze Challenge te varen. Helaas hadden we de eerste 8 uur weinig wind. Daarna konden we goed zeilen. Zeilen vinden wij fantastisch, helemaal nu specifiek voor mooie goede doelen. Wij hebben het graag gedaan!”
Bij vertrek vanuit Urk op vrijdagavond 19 oktober kreeg de bemanning extra wind in de zeilen door de ereboog van water, gevormd door de Brandweer Bilthoven en de KNRM Urk. En wind hadden de mannen nodig, want het doel was om in 24 uur zoveel mogelijk nautische mijlen af te leggen. ’s Nachts liet de bries het echter afweten, waardoor de gewenste 150 mijl niet werd gehaald. Het rustige weer was wel gunstig voor de ‘toast for life’ die stipt om 24.00 uur plaatvond. Met een witte vuurpijl en champagne werd getoast op alle mensen die de afgelopen periode de Challenge hebben ondersteund met ontroerende verhalen, geld, hulp e.d. Maar ook op degenen die op dit moment leven met kanker of die niet meer bij ons zijn.

Paul Zaal, Alwin Zaal en Jan Stoker werden zeer recent geconfronteerd met kanker bij een van hun naasten. Hierdoor konden zij last minute niet deelnemen aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace afgelopen augustus. Dat zat ze niet lekker. Vandaar dat ze alsnog de 24 uur volbrachten, maar nu niet met het doel te winnen. Ze besloten om zoveel mogelijk geld bijeen te zeilen voor Vaarkracht en de Maarten van der Weijden Foundation. Robert Rust, directeur Vaarkracht, was onder de indruk van het initiatief: “Kippenvel! Wat een geweldig resultaat, maar vooral wat geweldig die saamhorigheid die ontstaat als mensen getroffen worden door een vreselijke ziekte en proberen daar iets moois voor te doen. De Brandweer, KNRM, havenmeesters, gemeenten, Vaarkracht vrijwilligers, familie en vrienden van de zeilers die allen opstaan en iets fantastisch neerzetten. Allen hartelijk bedankt!”
Zowel tijdens de voorbereidingen als tijdens de Challenge zijn Paul, Alwin en Jan zeer geraakt door het overweldigde enthousiasme van familie, vrienden, collegae alsmede onbekenden die hielpen om hun doel te verwezenlijken. Een ziekte waar velen mee te maken krijgen, verbroedert en motiveert om te helpen en te reageren.
Dit alles kwam op zaterdagavond 20 oktober in Medemblik tot een climax. Daar finishte de Malle Piet volgens de regels van de 24 Uurs Zeilrace de Challenge. Het brandweerkorps van Jan Stoker uit Bilthoven en het korps uit Medemblik zorgden voor opnieuw een enorme ereboog van water over de Oosterhaven. De zeilers, begeleid door familie en vrienden op een KNRM-boot, voeren hier onderdoor. Maar liefst vier brandweerwagens lieten minutenlang hun sirenes horen, wat de vele toeschouwers op de kade kippenvel bezorgde. De missie was volbracht en de voorlopige opbrengst is 4.975 euro. Komende week, als ook de bijdragen per gevaren mijl zijn uitgerekend, zal een eindstand van deze mooie actie bekend worden gemaakt.
Doneren kan nog steeds! Kijk voor meer informatie op www.mallepiet.com en www.vaarkracht.nl.
Datema Amsterdam sluit haar winkeldeuren
23Datema Amsterdam in Gorinchem beëindigt deze winter de activiteiten van haar winkel. Twee decennia lang was de specialistische nautische boekhandel voor vele watersporters hèt adres voor goed en persoonlijk advies voor een veilige vaart. De verkoop van watersport gerelateerde boeken en kaarten viel de laatste jaren in de steeds moderner wordende wereld echter niet mee. Marja Klijnkramer: “Vanaf 6 december 2018 zullen de winkeldeuren definitief gesloten zijn. Helaas is de tijd gekomen dat er voor een winkel zoals deze geen plaats meer is.”
Van Amsterdam naar Gorinchem
In 1996 openden Joop Datema en zijn partner Marja Klijnkramer hun winkel Datema Amsterdam in één van de oude VOC-panden aan de Prins Hendrikkade 176/50 in Amsterdam. Een unieke locatie op de kruising van de IJtunnel, tegenover het NEMO en het Scheepvaartmuseum. In hun winkel kochten watersporters zeekaarten, kaarten voor de binnenwateren en een breed scala aan boeken op nautisch gebied. Ook online is Datema Amsterdam actief met een veel bezochte webshop, nieuwsbrieven en op de social media. In januari 2016 verhuisde de boekhandel naar een nieuwe locatie aan de Lingehaven in het eveneens nautische Gorinchem.
Veranderde markt
Ondanks al dat goede werk had ook Datema Amsterdam, net als vele andere boekwinkels, te kampen met teruglopende verkoop. Ook de verandering van de locatie van de winkel mocht niet baten. “De verhuizing vanuit Amsterdam naar Gorinchem in 2016 was een goede stap, maar de veranderende markt biedt geen toekomst meer voor onze fysieke winkel,” aldus de eigenaren Joop en Marja.
Uitverkoop
Vanaf donderdag 25 oktober zullen er veel producten in de winkel afgeprijsd aangeboden worden, waarbij het principe ‘op = op’ geldt. De opheffingsuitverkoop loopt tot en met woensdagmiddag 5 december 2018. Daarna wordt de winkel leeggehaald en is er geen winkelverkoop meer mogelijk. De openingstijden van de winkel zijn te vinden op de contactpagina van de website: www.datema-amsterdam.nl/contact.
Verder winkelen in de webshop
Op dit moment wordt nog naar een oplossing gezocht om de goedbezochte webshop www.datema-amsterdam.nl voort te zetten. Voor de webshop geldt, dat het niet mogelijk is om afgeprijsde artikelen aan te bieden. Voor wie toch met korting wil shoppen, kan het de moeite lonen om de winkel in Gorinchem te bezoeken.
Meer informatie op www.datema-amsterdam.nl
Nieuwe loodsen in gebruik bij de afgebrande jachthaven IJsselstein

Ruim een half jaar geleden woede er een alles verwoestende brand bij jachthaven Marnemoende in IJsseltein. De twee loodsen die samen met 80 boten in januari van dit jaar in vlammen opgingen zijn weer opgebouwd en in gebruik.
“Het blijft nog steeds pijn doen dat het gebeurd is. Dat blijf je bij je houden. Maar dit is in ieder geval een stap in de goede richting en we laten het achter ons”, zegt eigenaar van de jachthaven Jan Kromwijk.
Lees meer hierover op www.rtvutrecht.nl
Traditionele Schepen Beurs krijgt meer belangstelling vanuit het buitenland
Jarretera / Shutterstock.comDe Traditionele Schepen Beurs verheugt zich op een steeds grotere belangstelling vanuit het buitenland. Dit jaar komen er naast een groep uit Engeland ook een delegatie van burgemeesters van diverse havensteden rond de Midde…
SeaLegs introduceert de nieuwe Electric E4
Sealegs maakt al 17 jaar amfibische vaartuigen met een continu proces van ontwikkeling en verbetering. De nieuwste versie, de 7.3m Electric E4, werkt volledig op batterijen.
Elektrische voortstuwing is niets nieuws voor het bedrijf – de allereerste Sealegs, gebouwd in 2001 door oprichter Maurice Bryham, zijn garage, hadden elektrische motoren die de wielen aandreven. Twee latere versies, aangeduid als E2 en E3, gebruikten ook elektriciteit, de E3 met een elektrische motor om de hydraulische pomp aan te drijven die de wielen aandrijft. Sealegs noemt zijn elektrische aandrijving AmpTracs – Amphibious Traction and Control System.
KNRM Terschelling Paal 8 genomineerd voor IMRF Award

Afgelopen woensdag is bekend gemaakt dat de bemanning van Terschelling Paal 8 een nominatie voor IMRF Award heeft gekregen. IMRF Award erkent en bedankt individuen en teams voor moedige reddingsmissies, technische innovaties, ontwikkelingsinitiatieven of andere bijzondere diensten op het gebied van SAR.
Lees hier meer over op www.KNRM.nl
Opvarenden gered van de IJssel door brandweer

Gisteravond heeft de brandweer opvarenden van een jacht gehaald dat op de IJssel ter hoogte van Deventer stil kwam te liggen.
De opvarenden konden niet verder varen, het is nog onduidelijk of er sprake was van een technisch mankement.
Lees hier meer over op www.rtvoost.nl
Malle Piet vaart alternatieve 24-Uurs Zeilrace tegen kanker
Vrijdagavond 19 oktober begint het team Malle Piet, onder startnummer 816, vanuit Urk aan hun alternatieve 24-Uurs Zeilrace tegen kanker. Geheel volgens de spelregels en in de traditie van de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace klinkt voor hen om 19.00 uur het startschot. Vervolgens zullen ze een etmaal later voor de kust van Medemblik finishen. Iedere gevaren mijl levert geld op voor de stichtingen Vaarkracht en Maarten van der Weijden Foundation.
Het begon allemaal met de inschrijving voor de 54e 24 Uurs Zeilrace, georganiseerd door de Vereeniging van Kustzeilers, waarbij het de bedoeling is om in een etmaal zoveel mogelijk nautische mijlen langs vastgestelde rakken te varen. Een paar bevriende zeilfanaten besloten om samen mee te doen. Na de nodige voorpret en voorbereidingen kwam het onheilspellende bericht dat naasten van de bemanningsleden waren getroffen door kanker. De tocht kon niet doorgaan, want ‘samen uit, samen thuis’. De aandacht ging uit naar belangrijkere zaken.
“Toch bleef het knagen en zo ontstond al snel het idee om alsnog voor onszelf een alternatieve 24-Uurs te zeilen”, aldus de zeilers Paul Zaal, Alwin Zaal en Jan Stoker. “Alle bescheiden waren immers in huis, dus het zou een kwestie van uitvaren zijn. Een datum werd geprikt en de voorbereidingen weer opgepakt. Alleen het echte doel ontbrak, want de Malle Piet is op voorhand gediskwalificeerd. We kunnen er alleen maar naar streven om de prestaties van de 54e editie te evenaren of te verbeteren. Ingegeven door wat Maarten van der Weijden met de 11 Steden Zwemtocht doet om kankeronderzoek te steunen en waar Stichting Vaarkracht voor staat om patiënten een mooie dag te geven, kreeg onze alternatieve 24-Uurs een ander doel dan gezellig een nachtje zeilen. Onder de naam 24-Uurs Challenge zamelen we voor iedere gevaren mijl geld in voor deze twee prachtige stichtingen.”
Na familie en vrienden als eerste sponsors en supporters, volgden bevriende bedrijven en collega brandweermannen en vrouwen van Jan Stoker. Hij is werkzaam bij de brandweer Bilthoven. Ook de havenmeester van Urk pikte het verhaal, de ambitie en de Challenge op. Het resultaat is dat zes IJsselmeerhavens, reddingsmaatschappijen en een collega brandweerkorps het ambassadeurschap voor de 24 Uurs Challenge op zich nemen. “Dat is geweldig en meer steun is altijd welkom. Help de Malle Piet knokken tegen kanker en geef de Malle Piet support of doneer”, aldus de bemanning.
Voor meer informatie over de 24-Uurs Challenge van de Malle Piet en het programma, zie www.mallepiet.com en www.vaarkracht.nl. “We nodigen iedereen uit voor de ‘First & last Mile Salute’ in Urk of Medemblik…”, laat het drietal zeilers tot slot weten.
Inschrijving HISWA Boot van het Jaar 2019 open

Importeurs en jachtwerven kunnen vanaf heden hun nieuw op de markt gebrachte boten aanmelden voor de verkiezing HISWA Boot van het Jaar 2019. Er zijn twee categorieën: een prijs voor de beste motorboot en een prijs voor de beste zeilboot van het jaar. De uitreiking van de prijs vindt plaats tijdens HISWA te water, van 4 tot en met 8 september 2019 in Bataviahaven Lelystad.
De HISWA Boot van het Jaar-verkiezing is een door HISWA Vereniging, HISWA Amsterdam Boat Show en HISWA te water in het leven geroepen ereprijs voor nieuwe motorboten en zeilboten. Een onafhankelijke jury – bestaande uit journalisten van toonaangevende watersportmedia – beoordeelt de binnengekomen aanmeldingen en maakt uiteindelijk een selectie van drie boten per categorie. De criteria hierbij zijn: het innovatieve karakter, vaareigenschappen, constructie, prijs-kwaliteitverhouding en design. Een vaartest maakt onderdeel uit van de beoordeling.
Aanmelden tot 6 maart 2019
Boten aanmelden kan tot 6 maart 2019 door een bericht met daarin een beschrijving van de specificaties en beeldmateriaal te sturen aan info@hiswa.nl. Het eerste juryoverleg staat gepland tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show in maart 2019.
Jury
Martin de Jager van JenS Design geeft zijn juryvoorzitterschap over aan Jeroen van den Heuvel van HISWA Vereniging. De Jager blijft wel actief in de jury: hij ondersteunt de jury met zijn technische expertise. Van den Heuvel stemt als voorzitter niet meer mee bij het vaststellen van de winnaars. In de Jury zijn vertegenwoordigd: Motorboot, Nautique, De Telegraaf VRIJ, Varen, Waterkampioen, Zeilen en Zilt, aangevuld met Bosgraaf Yacht Design en J&S Design. Vanaf 2019 zal ook Watersport TV aan de jury deelnemen.
Winnaars 2018
In 2018 won de Hermes Speedster in de categorie HISWA Motorboot van het Jaar. In de categorie HISWA Zeilboot van het Jaar werd de AIRA 22 winnaar. Bij uitzondering kreeg de SV 14 een speciale vermelding van de jury. De organisatie rondom het ontwerp en de bouw van deze zeilboot is bijzonder en prijzenswaardig. De boot is bedoeld voor aangepast wedstrijdzeilen. De bouw wordt wereldwijd mogelijk gemaakt door een samenwerkingsverband van Simons Voogd Design, FarEast, diverse toeleveranciers, scholen en experts. Samen zorgen zij ervoor dat over ter wereld een complete, sportieve aangepaste wedstrijdzeilboot goedkoop of gratis beschikbaar is voor mindervalide zeilers.
Kijk voor meer informatie op www.hiswa.nl
Venlose jachthaven verhuist waarschijnlijk toch niet naar beeogde plek aan Maasoever

De gemeente Venlo wil haar jachthaven verplaatsen om meer ruimte vrij te maken voor de industriehaven. De kans dat de Venlose jachthaven naar de Maasoever ter hoogte van Océ wordt verplaatst is inmiddels aanzienlijk verkleind: de gemeente heeft besloten het project Meer Maas Meer Venlo te beëindigen.
Het idee achter het project is om overstromingsgevaar verder te beperken en tegelijkertijd economische ontwikkeling te bevorderen. Onderdeel van het plan is de aanleg van een hoogwatergeul waarmee de kosten voor de nieuwe haven aanzienlijk verlaagd kunnen worden. Het grootschalige project wordt te risicovol bevonden.
Lees er meer over op www.limburger.nl
Boten voorlopig niet naar winterstalling door laagwater IJssel

De recordlage waterstand van de IJssel zorgt ervoor dat de boten van de Deventer jachthaven niet in de winterstalling kunnen. Op weg naar de stalling moeten de boten door de Prins Bernhardsluis. Bij de huidige waterstand van 72 centimeter boven NAP kan deze sluis niet schutten.
Vrijwel de gehele vloot van de vereniging ligt nog aan de jachthaven. Ook voor speedboten is er een probleem; de trailerhelling kan met deze waterstand ook niet in actie komen.
Lees er meer over op www.destentor.nl
Jachtmakelaars: gebruikte boten snel verkocht

De markt voor gebruikte boten ervaart momenteel snelle verkopen. De verkoop van gebruikte open boten zoals sloepen en tenders, steeg in het derde kwartaal van 2018 met maar liefst 40% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2017. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van NLyachts.com, een gezamenlijk initiatief van gecertificeerde jachtmakelaars die zijn aangesloten bij HISWA Vereniging, ondernemersorganisatie voor jachtbouw en watersport, en de Nederlandse Bond voor Makelaars in Schepen (NBMS).
Foto: Sfeerbeeld
“Wij hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Behalve de stijging in de verkopen, is de gemiddelde tijd die een gebruikte open boot te koop lag gehalveerd tot 110 dagen. Het mooie weer heeft zeker hier aan bijgedragen. Nog een positief punt: het verschil tussen vraagprijs en verkoopsom wordt steeds kleiner”, aldus Michaël Steenhoff, manager afdeling Jachtbouw bij HISWA Vereniging.
Lichte groei verkoop zeiljachten
Verder constateren de makelaars een lichte groei bij de verkoop van zeiljachten. Het aantal verkochte motorjachten is stabiel en vertegenwoordigt het grootste aandeel van de markt. In het derde kwartaal van 2018 werden twee keer zoveel motorboten verkocht dan zeiljachten waarbij het aantal verkochte zeiljachten een lichte stijging liet zien vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Opvallend is dat de buitenlanders blijvend geïnteresseerd zijn in het Nederlandse botenaanbod. Zij kopen met name motorjachten.
NLyachts.com
De genoemde gegevens komen voort uit de kwartaalcijfers afkomstig van NLyachts.com, een gezamenlijk initiatief van gecertificeerde jachtmakelaars die zijn aangesloten bij HISWA Vereniging en/of NBMS. Het actuele en complete aanbod van gebruikte boten van deze makelaars staat op NLyachts.com.
Weesboten krijgen tweede kans dankzij online veiling tijdens Nieuwpoort International Boat Show
Bootveiling.be heeft de opdracht van VY Nieuwpoort gekregen om verlaten boten een tweede leven te geven. Jaarlijks wordt er een groot aantal boten in België niet meer gebruikt door de eigenaren en aan hun lot over gelaten. De eigenaren hebben nu een flink aantal boten vrijgegeven voor verkoping. Deze worden tijdens de NIBS boatshow in Nieuwpoort dit weekend middels een online veiling verkocht.
Bootveiling heeft opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat 13 boten weer in de vaart genomen worden. Er worden verschillende type boten aangeboden zoals een professionele vissersboot, kajuitboot en vele merk zeilboten. Alle schepen liggen momenteel opgeslagen op de kade aan de Watersportlaan van VY Nieuwpoort België.
Bieden vanaf één euro
De boten hebben wel wat aandacht nodig, maar daar is de startprijs ook naar. Alle boten starten met een laag openingsbod en worden onder voorbehoud van gunning verkocht aan de hoogste bieders. Op dit moment kun je voor € 1- plus veilingkosten al bieden op een boot. Een mooie kans voor iedereen die betaalbaar wil varen. Bootveiling adviseert iedereen die geïnteresseerd is om een van de boten te kopen deze aankomende dagen tijdens de NIBS te bezichtigen. De veiling is voetstoots en in de staat waarin het zich bevindt. De koper zal zelf moeten zorgen voor het ophalen na gunning. Registratie op de website van Bootveiling is altijd gratis en iedereen kan meebieden.
De tijden
Kijken is mogelijk tijdens de beurs dit weekend:
Vrijdag 19 oktober 2018 van 14:00-19.00 uur
Zaterdag 20 oktober 2018 van 10.00-19.00 uur
Zondag 21 oktober 2018 van 10.00-18.00 uur
De veiling sluit tijdens de beurs op zaterdag om 17.00 uur en betreft de boten die starten op € 1,- Op zondag om 16.00 uur worden de vaarklaren boten verkocht.
Ophalen na gunning is op zaterdag 27 oktober op afspraak.
Duurzaam
VY Nieuwpoort en Bootveiling.be willen op deze positieve wijze bijdrage aan duurzaam beheer van de vaarwegen Door een veiling te organiseren worden boten weer in de vaart genomen en krijgen ze een tweede kans.
Alle informatie is te vinden op www.bootveiling.be
Bossche watersportvereniging bestolen van buitenboordmotoren

In de nacht van 1 op 2 oktober hebben onbekenden enkele dure buitenboordmotoren gestolen bij de Bossche watersportvereniging Neptunus. De politie maakte dit afgelopen maandag pas bekend.
Volgens de havenmeester sliepen vijf leden die nacht aan boord van hun schepen. Zij hebben niets van de diefstal gemerkt. Hoeveel moteren exact ontvreemd zijn is onduidelijk, de havenmeester spreekt over zes of zeven. Vermoedelijk zijn de dieven met de motoren richting de openbare weg gelopen en zijn de gestolen goederen daar in een voertuig geladen.
Lees er meer over op www.bd.nl
Nooit meer stoppen voor bruggen door Blauwe Golf op Twentekanalen

Het wordt steeds drukker op de Twentse kanalen. Door de combinatie van deze drukte en de aanwezige bruggen is de vaartijd voor schippers moeilijk in te schatten. Daar wil de provincie Overijssel verandering in brengen: ze oppert een informatieplatform genaamd ‘Blauwe Golf Twentekanalen’ waarmee de doorstroming wordt verbeterd en waarop schippers kunnen zien hoe lang hun reis over de Twentse kanalen gaat duren.
Via de app plannen de schippers hun route in met vermelding van de gemiddelde vaarsnelheid. Deze informatie wordt uitgewisseld met brugwachters die hier vervolgens op in kunnen spelen. De komende tijd worden 90 extra bruggen aangesloten op de Blauwe Golf.
Meer informatie op www.nhnieuws.nl
Zilveren jubileum voor Kuiper Brandaris Race
Op zaterdag 20 oktober starten 77 schepen even buiten de haven van Harlingen met een sportieve krachtmeting: de 25e editie van de Kuiper Brandaris Race.
De Brandaris is de oudste vuurtoren van Nederland. In 1994 bestond de toren 400 jaar en dat werd gevierd met de eerste Brandaris Race: van Harlingen naar Terschelling. Kuiper Verzekeringen ondersteunt sinds 1995 het evenement als hoofdsponsor. Dit jaar wordt de 25e editie groots gevierd.
Rond 9.00 uur varen de eerste schepen zaterdag de haven uit naar de startlijn, waar om 10.30 de Grote Klippers los gaan. Daarna zullen met tussenpozen van tien minuten de Kleine Klippers, Tjalken, Aken/Skûtsjes volgen. Tot slot hijsen de Zeeschepen, Kotters en Botters om 11.10 de zeilen.
Lees er meer over op www.harlingencourant.nl en www.kuiperbrandarisrace.nl
Een video van de editie van 2017:
Dronken schipper vaart motorjacht op oever

Een motorboot belandde zaterdag op de kade aan het Rijn-Herne-kanaal in Castrop Rauxel. De schipper had duidelijk gedronken.
Op de plaats van het ongeval bij de Schemhoff-brug ontdekten de opgeroepen agenten een boot van ongeveer negen meter lang, die met de boeg op de oostelijke oever van het kanaal lag. Uit het eerste onderzoek bleek dat de 62-jarige bestuurder de controle over de boot had verloren, vervolgens eerst tegen de damwand aan de linkerzijde botste en vervolgens aan de andere kant op de dijk tot stilstand kwam.
Lees er meer over op www.waz.de en www.duisburg.plizei.nrw