Branche nieuws
Mechanicus komt om bij brand op cruiseschip Sint-Petersburg

In de Russische havenstad Sint-Petersburg is bij een brand een mechanicus om het leven gekomen. Russische media melden dat de brand afgelopen nacht is uitgebroken in zijn cabine.
Foto: sfeerbeeld
Er werden ongeveer 240 passagiers en 80 bemanningsleden geëvacueerd. Omdat het schip niet aan de kade lag aangemeerd konden de hulpdiensten moeilijk ter plaatse komen.
Lees hier meer over op www.hln.be
Vijf Belgen zwaar gewond bij ontploffing motorboot

Vijf Belgische toeristen zijn zwaar gewond geraakt bij de ontploffing van een motorboot in de jachthaven van het Spaanse Benicarló. De motorboot was recent aangeschaft. Een Belgisch echtpaar is het zwaarst getroffen: de man is voor meer dan 70 procent verbrand, zijn vrouw voor 60 procent.
Foto: sfeerbeeld
Het echtpaar was samen met een ander gezin gaan varen. Het gezelschap, bestaande uit vijf Belgen en een Fransman, was nog maar op een paar meter van de kade toen het vaartuig ontplofte. De boot brandde helemaal uit. Mogelijk was er een lek in een toevoerleiding naar de brandstoftank.
Lees er meer over op www.ad.nl
Elektrisch proefvaren met 8 verschillende boten op HISWA te water
De Stille Boot bestaat 15 jaar. Daarom pakt de specialist in elektrisch varen dit jaar – in samenwerking met de beursorganisatie – extra groot uit op de HISWA te water. Dit doen zij met het Paviljoen Varen op Stroom. Het paviljoen is te vinden op stand B22, het hart van de beurs.
Elektrisch proefvaren met 8 verschillende boten
De volgende boten liggen straks klaar voor het publiek om live kennis te maken met elektrisch varen:
– Isloep 735 van Isloep
– Pointer 22 van Pointer Yachts
– Saffier Sc 6.50 Cruise van Saffier Maritiem
– Oud Huijzer 575 van Bonnema Watersport
– Rand Picnic 18 van Omtzigt Watersport
– ZWS-525 van ZuidWesterSloep
– Whaly 450 Classic van Boot Akkrum
– Zodiac Cadet RIB alu 300 van Boot4.nl
De boten zijn voorzien van een WaterWorld inboard aandrijving of een Torqeedo podmotor of outboard.
Alles over solar voor jachten
Met de merken Solbian flexibele zonnepanelen en Genasun MPPT’s biedt De Stille Boot een complete oplossingen voor zonne-energie aan boord van jachten. Daarbij heeft ze alle informatie in huis over elektrisch varen en bijbehorende systemen, zoals accu’s, remote monitoring systemen en toebehoren.
Op de HISWA te water is het Paviljoen Varen op Stroom geopend tot een uur na sluitingstijd van de beurs.
Sluis defect na botsing tegen sluis in Schellingwoude
Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock.com
Een tankschip is woensdag rond 11.00 uur tegen een sluis bij Schellingwoude aangevaren. Bij deze aanvaring is de sluis defect is geraakt. Het gaat om de Prins Willem-Alexanderkolk van de Oranjesluizen.
Rijk…
Belgische schipper krijgt boete van 750 euro na rammen van plezierjacht
De Belgische schipper van een vrachtschip die vorig jaar een pleziervaartuig ramde heeft een fikse geldboete gekregen. De 71-jarige schipper moet 750 euro betalen.
Het ongeval vond plaats op 24 september 2018 op het Amsterdam-Rijnkanaal. Het containerschip duwde het bootje tegen de beschroeiing. Een video van het ongeval werd veel bekeken op het internet.
Eerder was een werkstraf tegen de schipper geëist. De rechter is van mening dat de schipper de boot had moeten zien en gaf de man een geldboete.
Lees er meer over op www.rtvstichtsevecht.nl
Kinderen hebben meer moeite met zeilen dan vroeger

Het kost tegenwoordig méér tijd om kinderen motorische vaardigheden aan te leren. Volgens zeilschool Pean in Nes-Akkrum is de oorzaak te vinden in het computer- en telefoongebruik.
De zeilschool heeft de afgelopen jaren bij honderden cursisten onderzoek gedaan naar de motoriek. De jonge cursisten zouden sommige onderdelen, zoals sturen en het aanhalen van de zeilen, minder snel onder knie krijgen dan vroeger.
Lees er meer over op www.omropfryslan.nl
“Klein vaarbewijs onvoldoende voor een RIB”

De eisen die gesteld worden aan bestuurders van RIB’s zijn veel te laag, zo zegt importeur Marc van der Veen van Rib Experience naar aanleiding van het ongeluk vrijdagmiddag op de Nieuwe Maas in Rotterdam. “Een RIB heeft soms net zoveel pk’s als een Formule-1 wagen.”
Het kleine vaarbewijs is voldoende om een RIB te mogen besturen, maar de importeur vindt het ontoereikend. De toets zou teveel de theorie toetsen. De man pleit voor een praktijkexamen.
Lees er meer over op www.rijnmond.nl
Fairline introduceert de stijlvolle Targa 45 OPEN
Fairline Yachts
Fairline introduceert de nieuwe Targa 45 OPEN, het nieuwste jacht uit de succesvolle samenwerking tussen de beroemde Italiaanse superjachtontwerper Alberto Mancini en de Britse werf. Ook deze slanke en elegante express cruiser heeft het…
Een dode bij aanvaring sloep en speedboot op Nieuwe Maas

Vrijdagmiddag is een vrouw om het leven gekomen bij een ongeluk op de Nieuwe Maas. Een speedboot en een sloep klapten met hoge snelheid op elkaar. Negen drenkelingen konden worden gered. De twee schippers zijn aangehouden.
Het ongeluk gebeurde rond half vijf ter hoogte van het Noordereiland. Al snel bleek dat het goed mis was en rukten de hulpdiensten massaal uit. In totaal bleken twaalf opvarenden betrokken bij het ongeluk. Een vrouwelijke passagier was er slecht aan toe en moest worden gereanimeerd. Uiteindelijk heeft dat niet mogen baten. Negen personen zijn voor controle naar het ziekenhuis gebracht.
lees meer hierover op www.rijnmond.nl
Een nieuwe, frisse look met Boot-Tapijt.nl

Is het tapijt of de wandbekleding van uw boot verouderd, versleten, verkleurd, vies of niet naar uw smaak? Met nieuwe bekleding krijgt de boot een frisse look. De webshop Boot-Tapijt.nl biedt al vijf jaar een ruime keuze in vloer- en wandbekleding voor de pleziervaart.
De merktapijten zijn er in diverse kleuren en materialen verkrijgbaar, allen speciaal ontwikkeld voor de watersport en daarmee ook kleurvast, waterbestendig en schimmelwerend. “Nieuw zijn de snapin carpets, waarbij het tapijt gemakkelijk door de booteigenaar op maat gesneden kan worden. Deze tapijten worden veel toegepast op speedboten en worden eenvoudig aan boord bevestigd met metalen drukknoppen,” aldus Anouk van der Kooy van Boot-Tapijt.nl. Handig is dat in de webshop meteen een totaalpakket samengesteld kan worden. Anouk licht toe: “De tapijten kunnen op maat worden besteld en indien gewenst worden deze ook gebandeerd of gefestonneerd voor een mooie, strakke afwerking. Ook de benodigde lijm, accessoires en onderhoudsproducten kunnen worden meegeleverd.”

Op de website wordt per product aangegeven voor welk type boot en gebruik het product
zich het best leent. Wie uitgebreider advies wenst over de producteigenschappen en wijze van bevestigen kan contact opnemen met het team achter de webshop. En wie het leggen liever geheel uitbesteed, kan via Boot-Tapijt.nl een specialist inschakelen. Zowel particulieren als jachtwerven en jachtmakelaars kunnen gebruik maken van de diensten van Boot-Tapijt.nl. Samples worden op verzoek toegestuurd.
Meer informatie is te vinden op www.Boot-Tapijt.nl
Australisch echtpaar nieuwe eigenaren van Moonen Yachts
Moonen Yachts is gekocht door het Australische echtpaar Matthew and Louise Baxter. De nieuwe eigenaren van de Nederlandse superjachtwerf zien veel potentie in hun nieuwe aankoop.
Het echtpaar spotte een Moonen 84 nabij Sidney en raakte enthousiast. Matthew, geboren in Schotland, is een succesvolle zakenman. Hij vertelt in een persbericht: “It is a privilege to own a yard like Moonen. The brand has an impeccable pedigree, the yachts are true Dutch quality and the team is young, reliable, talented, and very loyal to the company. These characteristics are fundamental for success. I realise that the yard has to re-energise, but we are well prepared with a strong strategic plan and a strong balance sheet, I see a promising future ahead.”
Lees er meer over op www.moonen.com
Beatrixsluis twee weekenden dicht voor schepen

De Prinses Beatrixsluis is 2 weekenden in september en oktober 2019 voor 2 keer 12 uur volledig gestremd. Dit is nodig om ook de laatste sluiskolk aan te sluiten op het nieuwe bediensysteem en om de laatste veiligheidstesten te kunnen doen.
De stremmingen zijn van zondag 15 september 20.00 uur tot maandag 16 september 2019 08.00 uur en van zondag 6 oktober 20.00 uur tot maandag 7 oktober 2019 08.00 uur. Schippers kunnen omvaren via de Lek en Wijk bij Duurstede naar het Amsterdam-Rijnkanaal.
Lees meer hierover op www.rijkswaterstaat.nl
Binnenvaartdagen Zwijndrecht op 13 & 14 september 2019

De Binnenvaartdagen Zwijndrecht zijn vrijdag 13 en zaterdag 14 september van 10.00 tot 23.00 uur. Piet de Bruin is de aanstichter van dit binnenvaartevenement, samen met mede-organisatoren Jan van Laar en Rutger Hoogerwerf wil hij de binnenvaart op een verrassende manier presenteren aan jong en oud en het bedrijfsleven in de Drechtsteden. En dat niet voor één keer.
Een betere locatie voor het evenement is nauwelijks denkbaar. Het strekt zich uit over het Veerplein, Maasplein, Thorhoofd, kade Zomerlust en gaat verder op het water van de Oude Maas. Hier liggen een containerschip, een tankschip en een museumschip ter bezichtiging. Daarnaast vaart er een rondvaartboot, onderhoudt Veerdienst 3 een lijndienst met het drijvende binnenvaartmuseum in Dordrecht en verzorgt Imbarcazione Barone rondvaarten door de binnenstad van Dordrecht. Of het nog niet genoeg is verzorgt partyship Ameland iedere twee uur een rondvaart op de Oude Maas, Dordtse havens en de Rietbaan in Zwijndrecht. De KNRM houdt er reddingsdemonstraties en er is een flyboardshow. De plaatselijke horecabedrijven zorgen voor voldoende eten en te drinken.
Vrijdag
Deze dag openen voormalig burgemeester Dominic Schrijer – nu voorzitter van Koninklijke BLN Schuttevaer – en burgemeester Hein van der Loo tussen 12.00 en 13.00 uur het evenement officieel. Deze dag worden ook de leerlingen verwacht van het Da Vinci College, het Loket, het Scheepvaart en Transportcollege en leerlingen van groep 7 en 8 van de bassischolen in Zwijndrecht en omstreken. Zij kunnen kennismaken met het bedrijfsleven dat ruim vertegenwoordigd is in pagodetenten. “Het is één van de doelen om kinderen en jongeren te interesseren voor de binnenvaart, een branche waarin volop werk is”, benadrukt Rutger Hoogerwerf. Vermaak is er genoeg, zo zijn er binnenvaartsimulatoren, fraaie miniatuurmodellen en RTV Rijnmond is aanwezig om verslag te doen. ’s Ochtends is er een DJ, vrijdagmiddag en avond treden het Dordrechtsch Vischerschkoor, Verena de Ruijter, Amazing Stroopwafels en Joan en Wim Dalmee op.
Zaterdag
Op zaterdag ligt er ook een stoomboot aan de kade, naast de eerdergenoemde schepen, het is ook de dag waarop de nadruk meer op entertainment ligt. Kleine kinderen kunnen zich laten schminken en ballonnenknopen bijvoorbeeld. Er is een mooie combinatie met Lifestyle aan de Maas, het evenement waarin de winkeliers zich presenteren. Qua artiesten zijn er deze dag en avond een DJ, Dordrechtsch Vischerschkoor, djembe band, de coverband NoNotes en als afsluiter Frans Duijts.
Jan van Laar is blij met de vele sponsoren van het evenement, dat neemt niet weg dat hij zich aanbevolen houdt voor extra sponsors.
Praktisch
Het evenement is autovrij, een groot deel van de Ringdijk doet dienst als parkeerplaats. Er zijn verkeersregelaars om een en ander te begeleiden. Er rijden gratis pendelbussen naar het evenemententerrein. De toegang is gratis, voor consumptiemunten staan er op verschillende locaties automaten waar contant betaald of gepind kan worden.
Kijk voor meer info en contact op www.binnenvaartdagen.nl
Spar opent eerste supermarkt met aanlegsteiger

De Spar in Drimmelen is de eerste supermarkt ter wereld met een eigen aanlegsteiger. Mensen kunnen hun boot aanleggen aan de steiger en hier maximaal een uur blijven liggen.
De directeur van Jachthaven Drimmelen noemt de supermarkt ook wel “de drijf in”. De jachthaven kwam zelf met het initiatief en zij hebben een stuk steiger vrijgemaakt waar acht tot tien boten kunnen aanmeren. Je hoeft niet te sjouwen met de boodschappen want er staat een rek met winkelwagentjes.
Lees hier meer over op www.bndestem.nl
Onterechte aanmaning ontvangen voor binnenhavengelden in Leiden

Eigenaren van drijvende vaartuigen in Leiden hebben onterecht een aanmaning ontvangen. Vermoedelijk gaat het hier om zo’n 250 gevallen. Een woordvoerster van de gemeente zegt: ,,Helaas is gebleken dat iets is misgegaan’’. De gemeente excuseert zich hiervoor en verzoekt gedupeerden zich te melden.
In de gemeente Leiden betaald iedere eigenaar van een drijvend vaartuig belasting, de zogeheten binnenhavengelden. De tarieven van deze binnenhavengelden variëren sterk. Voor een kleine sloep betaald de eigenaar zo’n honderd euro per jaar.
Aan het begin van het seizoen moet het geld overgemaakt worden en hier wordt normaliter een rekening voor uitgestuurd. Als de rekening niet is betaald, ontvangt de eigenaar een aanmaning met een administratieve verhoging van 7 euro. De originele rekening is dit jaar niet ontvangen door een onbekend aantal eigenaars, de aanmaning hebben zij echter wel ontvangen.
Lees hier meer over op www.leidschdagblad.nl
Man valt flauw bij brand op skûtsje

Op het skûtsje De Drie Gebroeders van schipper Harmen Brouwer is woensdagochtend brand ontstaan. Op het skûtsje De Drie Gebroeders van schipper Harmen Brouwer is woensdagochtend brand ontstaan.
Foto: sfeerbeeld
Schipper Harmen Brouwer van De Drie Gebroeders is aangeslagen door de brand op zijn skûtsje. “Paniek is een groot woord, maar je schrikt je helemaal wezenloos. Een bemanningslid heeft rook ingeademd en kreeg geen lucht. Toen raakte hij bewusteloos en viel hij om. We hebben net gehoord dat alles goed met hem gaat, maar hij wordt nog verder onderzocht.”
Lees meer hierover op www.omropfryslan.nl
Wereldpremière Grand Soleil 42LC tijdens HISWA te water
Comfort, veel ruimte en zeilgenot zijn de belangrijkste eigenschappen van dit nieuwe 13.85-meter zeiljacht. De Grand Soleil 42 LC is Cantiere del Pardo’s nieuwste instapmodel van de Long Cruise-lijn. Het zeiljacht is perfect voor het maken van lange reizen in comfort. Ze is beschikbaar in twee versies: standaard en sport. Tijdens de HISWA te water zal de sportversie worden getoond.
Sport of standaard versie
Het grootste verschil tussen de standaard- en sportversie is de zogenaamde arch. De standaard versie is uitgerust met een arch: een beugel over de kuip waar de grootschootbevestiging zich bevindt waardoor de kuip volledig grootschoot vrij blijft en tevens een solide basis biedt voor een riante sprayhood en bimini die de gehele kuip kan afschermen.
De sportversie is uitgerust met een iets lager zwemplateau op niveau van de kuipvloer waardoor een sportieve open kuip ontstaat. Tevens heeft de sportversie een hogere mast met rodrigging. De grootschoot loopt via een vast oog in de kuipvloer via het beproefde German sheeting system naar de lieren bij de stuur consoles.
Zeewaardigheid
Een belangrijk ontwerpkenmerk van de Long Cruise lijn is de diepe bilge waar de zware gewichten worden geplaatst, zoals tanks, accu’s, air, eventuele airco etc. Dit zorgt voor een optimale centralisatie van het gewicht en ballastverhouding waardoor performance in ruwe zee aanzienlijk wordt verbeterd. Ze is dus zeer stabiel. Ook het goed geproportioneerde zeilplan optimaliseert de high-performance zeileigenschappen.
In tegenstelling tot de andere modellen van Grand Soleil is de mast van de 42LC deck-stepped zodat er geen water meer in de bilge kan komen vanaf de mast. Het tuig van Sparcraft, is 9/10 fractioneel met dubbele zalingen, 20° swept back en brede wandputtingen.

Interieur
Nauta Design is verantwoordelijk voor het interieurontwerp en de exterieurstyling van de nieuwe 42 LC. Licht eikenfineer, doorlopende romp plus veel te openen dakramen zorgen ervoor dat de salon helder en luchtig is. Er is voldoende opbergruimte voor cruiseapparatuur achter en onder de zitplaatsen, terwijl de meeste technische systemen van het jacht strategisch onder de salonvloerzijn geplaatst, geclusterd rond de kiel waar ze dienen als extra ballast.

De interieurindeling is beschikbaar in twee of driehutten versie. Beide hebben twee natte cellen met een douche. In de salon is er een driezits bank aan stuurboord zijde en de middenzit kan worden getransformeerd in een navigatietafel. De L-keuken is uitgerust met een koelkast en een optionele tweede koelkast en veel opbergruimte.
Meer informatie is te vinden op: www.bachyachting.com
YachtFull International met Sweden Yachts 40 op Hiswa te Water
Tijdens de komende Hiswa te Water in Lelystad (stand B 37) toont YachtFull International, de officiële agent in de Benelux van de Sweden Yachts Group, de Sweden Yachts 40 genaamd Viking Crusader.
De Sweden Yachts 40 is een sloep-getuigd zeiljacht van ruim 12 meter lengte. Het jacht, uitgerust met een eenvoudig en single-handed te varen modern zeilplan inclusief een zelfkerende fok, doorgelat grootzeil met lazy-jacks en single-line reefsysteem, beschikt over goede zeileigenschappen. Dit in combinatie met het traditionele comfort waar Zweedse zeiljachten bekend om staan, maakt het jacht tot een high performance lange afstand cruiser dat uitermate geschikt is voor circumnavigation en liveaboard.
Het interieur van de Sweden Yachts 40 is ruimtelijk en praktisch. De standaard lay-out heeft 3 dubbele hutten, een grote salon, een kombuis en twee natte cellen. Bovendien is het, zoals een zeewaardig jacht betaamd, voorzien van een goede kaartentafel. De boot kan ook custom build, naar wens van de klant, worden geleverd. Deze mogelijkheid is uniek in het marktsegment van zeiljachten tussen 12 en 15 meter.
Het jacht, ontworpen door Peter Norlin en het design team van Sweden Yachts, is uitgerust met A-merk onderdelen zoals een 40 pk Volvo Penta motor, een Seldén mast, giek en rolfoksysteem, Andersen lieren, Raymarine navigatie-instrumenten, Jefa stuurinrichting en een elektrisch systeem van Mastervolt.
“Wij zijn erg tevreden met ons huidige jacht, Viking Crusader, een Sweden Yachts 40. Mijn vrouw en ik hebben meer dan 30 jaar ervaring met Sweden Yachts. Viking Crusader is het vierde jacht dat wij bij Sweden Yachts hebben laten bouwen. De mensen op de werf zijn erg kundig en de samenwerking is heel prettig. Wij hebben met onze jachten drie keer de ARC gevaren van Noorwegen naar de Caribbean en weer terug naar Noorwegen. Zowel het interieur als het exterieur van de Sweden Yachts 40 zijn van hoge kwaliteit. Binnen is het aangenaam en comfortabel. Zelfs als de boot onder helling ligt. Je kunt je goed schrap zetten en verplaatsen door de boot. Het is een fantastisch schip om mee te zeilen. Het dek is ruim en overzichtelijk met brede gangboorden waardoor je je makkelijk en veilig, ook met slechter weer, over het dek kunt bewegen,” aldus Stále Larsen, eigenaar van SY Viking Crusader.
De solide in sandwich-composiet gebouwde Sweden Yachts 40 is gebaseerd op de eerdere 42 en 45 voet modellen die de werf in haar productportfolio heeft. Daarnaast bestaat de productrange uit nog twee nieuwe ontwerpen, van respectievelijk 48 en 54 voet. De eerste volledig in carbon gebouwde Sweden Yachts 54 wordt binnenkort opgeleverd.
Net als Malö Yachts, CR Yachts en Regina af Vindö Yachts maakt Sweden Yachts, sinds de overname van Malö Yachts en de overname van Sweden Yachts door CR & Regina Yachts eind 2017, onderdeel uit van de Sweden Yachts Group. Alle modellen van deze merken worden sindsdien (af)gebouwd op de voormalige werf van Malö in Kungsviken op het Zweedse schiereiland Orust.
Naast nieuwe jachten van de Sweden Yachts Group kan men bij de ervaren jachtmakelaars Joeri Saly en Erik van der Bij van YachtFull International ook terecht voor de koop of verkoop van gebruikte jachten. Voor meer informatie www.yachtfull.com.
Straatacts, muziek, botters, kunst en brocante op Rabobank Almere Haven Festival

Van vrijdag 6 tot en met zondag 8 september staat Almere Haven weer in het teken van muziek, cultuur, varen en lekker eten. Dat weekend wordt voor de 19e keer het Almere Haven Festival georganiseerd. Dit evenement staat bekend om de grote variëteit aan klassieke concerten en muziekoptredens, de gezellige kunst-, antiek- en brocantemarkten, proeverijen en de bijzondere botters die in de haven zijn aangemeerd.
Markten

Op zaterdag en zondag kan eindeloos gestruind worden over diverse markten. Op de Kerkgracht staan tientallen kramen waar professionele en amateurkunstenaars uit het hele land hun mooiste schilderijen, aquarellen, sieraden en design tonen en verkopen. De brocante- en antiekmarkt op zondag is al jarenlang de grootste van Flevoland. Er is een grote variëteit aan oude en antieke producten uit (groot)moeders tijd, zoals verzamelobjecten, curiosa, servies, glazen, bestek, zilverwerk, boeken, meubels, oud speelgoed en leuke hebbedingetjes.

Proeverijen
Het hele weekend kunnen ook de smaakpapillen worden geprikkeld. Op de Markt staat beide dagen het Wijnfestival Almere op het programma. Hier kan bij diverse nostalgische wijntrucks geproefd en genoten worden van wijnen uit de hele wereld. In de gezellige havenkom laten op de Rabobank Havenkom Proeverij de diverse restaurants in Almere Haven voor een klein bedrag de leukste en lekkerste gerechten uit hun keukens proeven. Bierliefhebbers kunnen op het grote terras in de Havenkom genieten van speciale biertjes en biertjes van bijzondere brouwers.
Varen
Op vrijdag wordt het festival geopend met de spectaculaire Botterrace, georganiseerd door de Stichting tot behoud van de Almeerse botter AM1. Dit is een bijzondere netwerkbijeenkomst voor het Almeerse bedrijfsleven. Het is spectaculair om te zien hoe de botters rond 16.00 uur de havenkom binnenvaren.

De Botters blijven op zaterdag en zondag liggen in de sfeervolle havenkom. Bezoekers kunnen aan boord voor een bottertocht van ongeveer een half uur over het Gooimeer. Er kan ook worden meegevaren aan boord van de oude brandblusboot Jan van der Heyde II of één van de twee snelle boten van de Almeerse Reddingsbrigade.
Lees hier meer over op www.almerehavenfestival.nl
Linssen breidt Variotop-serie uit met een 480

Vorig jaar introduceerde Linssen Yachts de Grand Sturdy 450 AC Variotop® en hét vlaggenschip van Linssen Yachts, de Grand Sturdy 500 AC Variotop®, deze lijn zal nu uitgebreid worden met de Grand Sturdy 480 AC Variotop®.
Perfecte afmetingen
Met haar 14,95 m lengte en 4,65 m breedte is ze groter dan de 450 zodat er drie slaapcabines mogelijk zijn, maar iets korter en smaller dan de 500. De Grand Sturdy 480 AC Variotop® heeft net als de 500 zes vaste slaapplekken in drie cabines, een ruime salon met L-bank, en een grote pantry aan stuurboord. Aan bakboord bevinden zich de dinette en een ruime kastenpartij. De afmetingen van de 480 zijn bewust zo gekozen dat zowel de Europese binnenwateren als de kust- en zeegebieden weinig problemen opleveren als vaargebied. Ze is korter, smaller en lager dan de 500 en daardoor zijn bijna alle binnenwateren te bevaren met dit luxe schip. Zonder in te boeten op luxe, comfort en veiligheid in vergelijking met de 500, is de nieuwe Grand Sturdy 480 AC Variotop® wat handzamer in de diverse binnenwateren.

De Variotop® van Linssen – een stuursalon die binnen- en buitenstuurstand combineert – is uniek in de jachtbouw. Het concept dat Linssen al sinds 1996 toepast, is technisch zover doorgevoerd dat het inmiddels wordt toegepast op de 450, nu de 480 en de 500, waardoor het een volwaardige jachtserie wordt.
Linssen introduceert de Grand Sturdy 480 AC Variotop® tijdens de jaarlijkse Linssen Yachts Boat Show op 16, 17 en 18 november.
Lees hier meer over op www.linssenyachts.com
Sluizencomplex voor pleziervaart in Zeewolde bijna klaar

Het nieuwe sluizencomplex bij het Havenkwartier in Zeewolde is bijna klaar. Sinds dinsdag wordt er water gepompt in de vaarroute bij de sluizen. De officiële opening staat gepland voor 29 augustus.
Over ongeveer twee dagen is het vullen van de vaarroute klaar. Ondertussen worden de laatste werkzaamheden in en om de sluizen verder afgerond. Ook moet de brug bij de schutsluis nog voltooid worden zodat deze open kan om hogere schepen door te laten.
Lees meer hierover op www.omroepflevoland.nl
Man overleden na onwelwording aan boord van een zeiljacht

Maandagmiddag werden de vrijwilligers van KNRM reddingstation Enkhuizen gealarmeerd door de Nederlandse kustwacht voor een onwelwording aan boord van een zeiljacht op het Markermeer. Omdat de exacte positie van het jacht niet bekend was werd besloten niet te wachten op ambulancepersoneel maar met beide reddingboten met spoed uit te varen om op zoek te gaan naar het jacht.
Eenmaal op het Markermeer werd het zeiljacht gelukkig snel gevonden en werden er meerdere opstappers overgezet die de hulpverlening direct opstarte.
Ondanks alle inzet is de persoon kort na aankomst bij de ambulance helaas overleden meldt de KNRM Enkhuizen. “Onze gedachten en medeleven zijn bij de nabestaanden”
Lees meer hierover op www.knrm.nl
Aquanaut levert nieuwe Drifter AC 3.0 op

Aquanaut Dutch Craftsmanship heeft een oude bekende in een nieuw jasje gestoken: de Drifter 350. Deze eerste Drifter 350 AC 3.0 heeft al een eigenaar en vaart in Duitsland. Aan de eerste Drifter 350 OC wordt nog hard gewerkt; deze is voor het eerst te zien op de HISWA te water.
Zoals de naam al aangeeft is dit motorjacht onderdeel van de derde generatie binnen de Drifter-familie. De Drifter 3.0 beschikt over alle kenmerken van zijn voorgangers, de Drifter CS en de Privilege, zoals het stoere uiterlijk, de degelijke bouw en het ongekende comfort. Toch is er een groot verschil: de prijsklasse. Zo zorgt Aquanaut er met een gloednieuwe Drifter-generatie bestaande uit de 350 OC en AC, 390 OC en AC en de 430 OC en AC binnen het bereik van een breder publiek komt.
Het model van 3,5 meter breed en met een diepgang van 1 meter heeft een open kuip én al het goede van de vorige Drifter-generaties behouden: de stille motor, het ruime en lichte interieur en de stoere belijning. Het is er nog allemaal. Net als het grote voordeel dat kuip, salon en keuken zich op één niveau bevinden. Ook aan de verlaagde kruiphoogte (onder de 2,5 meter) is niet getornd. En wederom gaat deze eigenschap niet ten koste van de stahoogte. Van eigenaarshut tot badkamer en van gastenverblijf tot dinette, overal is de ruimte voelbaar.
Meer informatie is te vinden op www.aquanaut.nl
Drie kinderen overleden bij een bootongeluk in Frankrijk

Voor de Franse kust zijn bij een bootongeluk drie kinderen van 7, 9 en 13 jaar overleden. In de buurt van Agon-Coutainville voltrok het drama zich in Het Kanaal. De Franse media schrijven dat het bootje op zo’n 800 meter van de kust is omgeslagen.
Op enkele honderden meters voor de kust zou het bootje zijn gekapseisd rond half vier gisterenmiddag. Reddingsboten en een helikopter van de autoriteiten schoten vervolgens te hulp.
Volgens Franse media zaten de drie kinderen vast in de boot. De reddingsbrigade heeft de kinderen nog geprobeerd te reanimeren maar dit mocht niet meer baten. De volwassenen raakten alleen lichtgewond.
Lees hier meer over op www.rtlnieuws.nl
KNRM helpt zeiljacht met gebroken mast
Breskens / KNRMReddingsboot Zeemanshoop is maandagochtend uitgevaren voor een zeiljacht met een gebroken mast. De mast is door de KNRM zo goed als mogelijk geborgen en hierna is het jacht naar een jachtwerf gesleept.De twee zeilers voeren maandagochten…
Betaalbare Anquidi motoren nu ook in Nederland verkrijgbaar

Het Chinese Anquidi is wereldwijd bekend als fabrikant van tuinbouwmachines. Daarnaast
heeft het Aziatische bedrijf een indrukwekkende reeks buitenboordmotoren voor de watersport. Sinds kort zijn deze ook in Nederland gemakkelijk verkrijgbaar.
Importeur Hans Stam van Ariadne Marine en Seaflo licht toe: “We leerden Anquidi kennen toen wij een bescheiden hoeveelheid motorpompen bij dit bedrijf afnamen. Daarbij bleek dat dit bedrijf kwaliteit hoog in het vaandel heeft. Ze produceerde destijds ook al buitenboordmotoren, maar dan van het 2-takt type. Dit type wordt door de Europese regelgeving gezien als te sterk vervuilend. Wij hadden interesse in de import en distributie
van de buitenboordmotoren, maar dan wel de schonere 4-takt motoren. Dit voorjaar zijn wij een overeenkomst met Anquidi aangegaan waardoor wij deze betaalbare en betrouwbare motoren aan de Nederlandse en Europese watersporter kunnen leveren.”
De buitenboordmotoren zijn deze zomer verkrijgbaar met vermogens van 4 tot en met 25 pk en vanaf december is ook een 60 pk sterke motor leverbaar. Meer informatie is verkrijgbaar via hs@ariadne-marine.nl of via één van de Nederlandse dealers, zoals Ariadne aan de Zaan in Zaandam (www.sailus.nl).
Man onwel geworden op boot, boot dobbert stuurloos rond

Vrijwilligers van KNRM Hansweert hebben zaterdagavond 10 augustus een man gered van een stuurloos motorjacht. Op verzoek van Rijkswaterstaat werd de KNRM om 22:24 uur gealarmeerd. In het hoofdvaarwater van de Westerschelde dreef een motorjacht stuurloos rond. Rijkswaterstaat kreeg geen contact met de opvarende(n).
Omdat het vanaf hun patrouillevaartuig onmogelijk was om veilig aan boord van het motorjacht te stappen werd een beroep gedaan op de KNRM. Ter plaatse zijn twee opstappers op het jacht overgezet. Daar bleek dat de enige opvarende onwel was geworden. De man is van boord gehaald en overgebracht naar Hansweert, waar ambulancepersoneel zich over hem heeft ontfermd.
Lees meer hierover op www.knrm.nl
Superjacht crasht in haven en verpletterd bootjes (video)
Een multi-miljoen-dollar superjacht is gecrasht tijdens een poging om aan te leggen in een jachthaven van Cairns. Door het snelle reageren van de crew is een grote ramp bespaard gebleven.
Adrian Hawker, op bezoek vanuit Victoria, was op de jachthaven en bewonderde het 45 meter luxe schip Moatize toen de chaos zich ontvouwde. “Ik dacht dat ik hem gewoon zou zien aanleggen, maar toen ging hij de verkeerde kant op,” zei de heer Hawker. “Het jacht ging sneller varen – de volgende minuut hoorde ik het kraken toen hij een bootje raakte en ik wachtte gewoon op weer een grote knal als hij The Salthouse zou raken.”
De bemanning van de Moatize slaagde er echter in om het anker te laten vallen, waardoor een botsing met de populaire vestiging aan het water werd voorkomen.
Bekijk meer beelden en lees meer hierover op www.abc.net.au of www.qoutenet.nl
Bedrijf maakt 3D-geprinte sloepjes van gerecycled kunststof

Afgelopen zaterdag ging de eerste 3D-geprinte sloepje, gemaakt van gerecycled kunststof tewater in het Friese Sneek. De boot is gemaakt door het Dordtse bedrijf 10XL.
De elektrische sloep is gebouwd met Fries huishoudelijk afval. Het gaat om verpakkingen van polypropeen, een stevig soort plastic. De sloep heeft een lengte van 6 meter en is geprint door een zesassige robotarm.
Lees er meer over op www.sneekernieuwsblad.nl
Zeiljacht vast in sluis tijdens zomerstorm
Enkhuizen / KNRMDoordat er afgelopen zaterdag een zomerstorm voorspelt was stonden de vrijwilligers van de KNRM op scherp. Om de vaardigheden onder alle weersomstandigheden op peil te houden, had een deel van de bemanning rond 12 uur al een vaartrainin…
Bootjes verhuurbedrijf mogen niet op het water én niet op het dek

Bootjes die op het dek liggen, zijn volgens de gemeente niet mooi. Maar als ze in het water liggen, krijgen de bewoners van woonboot Nooit Volmaakt een dwangsom opgelegd. De bewoners zitten in de problemen en vrezen voor hun verhuurbedrijfje aan de Piushaven.
Sinds 2014 verhuren Marcel Verwater en Birgit Brans vanaf hun woonboot in de Piushaven bootjes. De bootjes liggen naast de woonboot, aan twee kleine pontons. Vijf jaar ging dat goed, maar nu – in het hoogseizoen – hebben ze per direct de vloot uit het water moeten halen op straffe van een flinke dwangsom.
Die brief is van handhaving. Maar er is nóg een brief binnengekomen, eveneens op gemeentelijk briefpapier. Van de schouwcommissie van de haven: die vindt de bootjes op het dek geen gezicht.
Lees meer hierover op www.bd.nl
Hyper-luxueus cruiseschip MS Scenic Eclipse aangekomen in Rotterdam
Gister is in de haven van Rotterdam het hyper-luxueus cruiseschip MS Scenic Eclipse aangekomen. Het cruiseschip heeft 2 helikopters en een duikboot aan boord. Het cruiseschip is 168 meter lang en heeft 114 suites, de grootste suite is zo groot als twee eengezinswoningen.
Het luxe cruiseschip verblijft dit weekend nog in de haven van Rotterdam. Zondag vertrekt het naar Reykjavik in IJsland om gedoopt te worden.
Hyper-luxueus #cruiseschip MS Scenic Eclipse met helikopters en duikboot aan boord komt dag te vroeg aan in #Rotterdam #afslag #Waalhaven @CruisePortRTM @Scenic_UK @PortOfRotterdam #sceniceclipse #maidentrip #maidenvoyage @RTV_Rijnmond #portofrotterdam pic.twitter.com/cKDQeKOrcn
— Jacco van Giessen (@jaccovangiessen) 8 augustus 2019
Lees meer hierover op www.rijnmond.nl of www.sevendays.nl
Sluis Muiden vernielt, waterschap doet aangifte

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht doet aangifte na vernieling van de Grote Zeesluis in Muiden. De dader heeft geprobeerd de bediening van de Groote Zeesluis en de bijbehorende brug kapot te maken.
Het sluiscomplex is niet alleen een monumentaal complex. “De sluis is belangrijk bij het waterbeheer van Muiden en het achterland en staat er niet voor niks,” reageert bestuurslid Peter Smit.
Lees meer hierover op www.parool.nl
Boot gestolen uit pas heropende jachthaven in Roosendaal

De jachthaven in Roosendaal is nog maar net heropend en de eerste bootdiefstal heeft al plaatsgevonden. Volgens de secretaris van de plaatselijke watersportvereniging is dit de eerste keer dat er een boot uit de haven is gestolen. Wel waren er al eerder inbraken geweest.
Foto: sfeerbeeld
De vereniging wil nu met de gemeente overleggen hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen, bijvoorbeeld met extra hekken of camera’s. De gestolen boot is inmiddels teruggevonden.
Lees er meer over op www.bndestem.nl
Omgeslagen en volgelopen boten tijdens onstuimige Hardzeildag van Sneekweek

Lang niet alle zeilers haalden op de Hardzeildag van de Sneekweek de finish. Een krachtige wind met uitschieters van 28 knopen maakte de tocht extra zwaar voor de schippers op het Sneekermeer. De redders hebben veel werk verzet om omgeslagen, volgelopen of beschadigde boten in veiligheid te brengen.
Foto: Sfeerbeeld Sneekweek
Na overleg heeft de wedstrijdleiding reeds besloten de Larken aan de wal te houden. De andere boten hadden een flinke uitdiging. De Dertigers 17 en 5 bijvoorbeeld raakten na een windvlaag met de tuigen en rondhouten in elkaar verstrengeld. De zeilen van beide jachten scheurden daarbij door midden.
Lees het volledige bericht op www.sneekernieuwsblad.nl
Julieumeditie voor de Gentse Sloepentocht

De vzw Gentse Sloepentocht – de vereniging voor sloepvaarders in het Gents vaargebied -organiseert voor de 10de keer een sloepentocht in Gent. Wat ooit begon als een samenkomst van enkele sloepfanaten is uitgegroeid tot een wederkerend evenement. De populaire tocht wordt dit jaar gehouden op 29 september 2019.
De bestemming van de tocht is de oudste yachtclub van Gent, opgericht in 1904. José de Meester licht toe: “Om daar te komen varen wij via de Leie stadinwaarts om dan via de Coupure en de Brugse vaart het sluizencomplex van Evergem te bereiken. Na de sluizen varen wij een stukje op de ringvaart om uit te komen op het kanaal Gent-Terneuzen. Bakboord richting Terneuzen voor ongeveer 1 kilometer. Dan komen wij op de bestemming waar een heerlijke BBQ staat te wachten met aansluitend een dessert aangeboden door Insura Marine.”

Rond 15.30 uur maken de sloepen zich gereed voor de terugweg. Hierbij is gekozen voor de 19de-eeuwse haven via de Meulestedebrug, de voorhaven Houtdok en de oude dokken om in Portus Ganda aan te komen. De Meester: “Zonder tegenbericht varen wij via de nieuwe Scaldissluis voorbij het standbeeld van Willem I op de Reep – het pas opengelegde deel van de Schelde. Onder het overwelfde Laurentplein naar de nieuwe stadsbibliotheek en zo verder via de Ketelvaart en de Leie terug naar de startbestemming.”

De route is onder voorbehoud van kleine wijzigingen. Deelname aan de dag kost 25 euro per persoon. Opgeven kan tot en met 9 september 2019.
Voor meer informatie en het programma kan men de website raadplegen: www.gentsesloepentocht.be
Enorme schade aan peperduur jacht na brand (video)

In de haven van het Thaise eiland Phuket is woensdagochtend een luxueus jacht van 56 meter in brand gevlogen. Bemanningsleden schakelden de hulp van de brandweer in.
Foto: sfeerbeeld
Drie uur lang probeerden de hulpdiensten de brand te blussen. Omdat dit niet lukte, sleepten zij – ter bescherming van de andere boten – het jacht verder het water op. Daar doofden de vlammen.
De oorzaak van de brand is onbekend. Het jacht had ongeveer 100.000 liter brandstof aan boord.
Lees er meer over en bekijk de video op www.nieuwsblad.be
Bezuiniging op brugbediening zorgt voor tekort aan brugwachters

Een tekort aan brugwachters maakt dat schippers deze zomer langer moeten wachten tot de brug open is. Door dit tekort rijden sommige brugwachters noodgedwongen van de ene naar de andere sluis en brug en dat kost extra tijd.
De provincie heeft de bediening van de bruggen twee jaar geleden uitbesteed aan een extern bedrijf, maar dat bedrijf kan niet voldoende brugwachters vinden. Veel oude brugwachters die vóór de aanbesteding dienst hadden, zouden de nieuwe voorwaarden onvoldoende vinden en zijn daardoor niet overgestapt naar de nieuwe partij.
Lees er meer over op www.rtlz.nl
Gebroeders van Enkhuizen komt met een aluminium zeiljacht naar de HISWA te water

Op de HISWA te Water wordt de nieuwe Enksail van Gebroeders van Enkhuizen voor het eerst tentoongesteld aan het publiek. De Enksail Orion is een sportief zeiljacht van aluminium met dekhuis, naar ontwerp van Kees van de Stadt. Naast deze primeur zal er ook een stand zijn op de steiger. Hier kunnen bezoekers naast nieuwbouw ook informatie ontvangen over refit én over het bootdeelconcept van de Gebroeders.
De Enksail Orion is een zeer doordachte nieuwe scheepslijn. Qua uiterlijk is ze totaal anders dan de Enksail Noordkapers, waar Gebroeders van Enkhuizen door bekend is geworden. Kijken we verder dan dat, dan zullen er toch ook gelijkenissen zijn. Het ruime dekhuis, de kwaliteit, afwerking, het vertalen van de unieke wensen van de klant in het schip en het comfort zijn op even hoog niveau als alle andere schepen die gebouwd zijn door Gebroeders van Enkhuizen.
Enksail Orion – Cruiser 49
De Enksail Orion is gebouwd naar ontwerp van Kees van de Stadt. De gekozen rompvorm en de gewichtsbesparing door de toepassing van aluminium, maken dat de Enksail Orion een snelle zeiler is.
Binnen de Enksail Orion range zijn er drie schepen ontworpen, namelijk: de Explorer 49, Cruiser 49 en de Orion 54. De Cruiser 49 zal worden meegenomen naar de beurs.
Goede zeileigenschappen: op ondiep, maar ook op diep water
Deze cruiser 49 is een snelvarende cruiser, waarmee het prima vertoeven is op zowel de binnenwateren als op het Wad en op zee. Dit schip is uitgerust met een kiel-midzwaard én een dubbel roer. De diepgang kan variëren van 1.50 meter tot 3 meter. Het zwaard is hydraulisch ophaalbaar. Met opgehaald zwaard kan de Orion 49 droogvallen; het dubbele Jefa®-roer en de kiel zijn stevig genoeg om het schip te dragen en stabiel op het droge te laten staan. Voor goede zeileigenschappen aan de wind, kan er met neergelaten zwaard snel en hoog aan de wind worden gezeild op dieper water.
Refits
Naast de bouw van nieuwe schepen, kunt u ook voor refits terecht bij Gebroeders van Enkhuizen. Hiervoor beschikt het bedrijf over uitstekende faciliteiten, denk aan: een grote botenkraan, veel werkruimte in overdekte loodsen maar nog veel belangrijker: over experts die gespecialiseerd zijn in refits.
Enkshare
Gebroeders van Enkhuizen is al een aantal jaren bezig met Enkshare. Wat opvalt is, dat ieder jaar de interesse voor Enkshare toeneemt. De afgelopen tijd worden er steeds meer aanvragen gedaan door mensen die een schip willen charteren, wat gebouwd is door Gebroeders van Enkhuizen. Dit heeft te maken met de veranderende marktvraag, waarbij er meer behoefte is naar verhuur van schepen en dan met name naar exclusievere en luxere schepen.
Daarnaast is er ook een boatshare concept ontwikkeld, waardoor een jacht kan worden gekocht met meerdere mensen. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een Enksail Orion te bezitten voor 25% van de kostprijs. Voor beide concepten is er een plan inclusief contract uitgewerkt van bouw, het gebruik van het schip tot periodiek onderhoud. Op de HISWA te water is hier meer informatie over te verkrijgen.
Passantenhaven De Fantasie wordt niet uitgebreid met tijdelijke ligplaatsen

Passantenhaven De Fantasie in Almere wordt voorlopig niet uitgebreid met tijdelijke ligplaatsen. Het idee was dat de haven ruimte zou bieden aan boten uit de voormalige jachthaven Haddock. Deze haven moet wijken voor de Floriade. De uitbreiding van de gemeentehaven lijkt echter nog niet nodig.
De 350 boten bij Haddock moeten voor 1 oktober weg zijn. Voor ruim 100 boten is er plek in de andere havens. De gemeente opperde om in de gemeentehaven De Fantasie 75 extra ligplaatsen te realiseren. Omwonenden gingen echter in protest. Omdat ook het aantal aanmeldingen voor een nieuwe ligplaats vanuit de booteigenaren bij Haddock achter blijft, vindt de gemeente de uitbreiding van de haven nog niet noodzakelijk.
Lees er meer over op www.omroepflevoland.nl
Boem is ho! (video)
Wanneer een zeiljacht met hoge snelheid richting een meerpaal koerst, probeert de bestuurder het onvermijdelijke te voorkomen. Het lukt niet… En dat is pijnlijk, voor beide opvarenden.
Bron: Facebook – Foute en fijne vakantiefoto’s
Dronken snelvaarders aangehouden op Tjeukemeer
SeaRick1 / Shutterstcok.comTijdens een controle op het Tjeukemeer heeft de politie verschillende bekeuringen uitgeschreven. Ook aan pleziervaarders die met alcohol op voeren.Een 43-jarige man pleegde twee strafbare feiten: de man was niet in het bezig …
Sluizen kwetsbaar voor hackers

Met een simpele online zoekopdracht konden onderzoekers van de Universiteit Twente bijna duizend aan internet gekoppelde systemen te vinden. Het gaat om delen van de vitale infrastructuur van Nederland, nodig voor sluizen, elektriciteitscentrales en telecomsystemen. Zo’n zestig van de duizend systemen bleken kwetsbaar voor hacks.
Foto: sfeerbeeld sluis
De onderzoekers werkten in opdracht van het ministerie van justitie en veiligheid. Ze
toonden aan dat de systemen bijzonder eenvoudig te vinden zijn – dus ook voor wie kwaad wil. De onderzoekers adviseren de systemen niet meer te koppelen aan het wereldwijde internet, maar een apart veilig netwerk voor de overheid te ontwikkelen.
Lees er meer over op www.trouw.nl
Vzw wil af van te snelle pleziervaarders die oevers vernielen

De toeristische Leie tussen Deinze en Drongen heeft in de zomer te lijden onder ‘snelvaarders’. De golfslag van te snelle boten kan funest zijn voor de oevers en voor aangemeerde kleine boten, zegt vzw L.O.B. (Leie Omgeving Beschermen).
Foto: Sfeerbeeld
Een aangemeerde sloep maakte water door de golfslag en zonk naar de bodem. Een ander probleem is de afkalving van de oevers.
De maximumsnelheid op de toeristische Leie is beperkt tot zeven of acht kilometer per uur, afhankelijk van het stuk vaarweg. Deze limieten worden echter niet met borden weergegeven.
Lees er meer over op www.hln.be
Fors meer ‘schone’ boten in Utrecht

Volgens de gemeente is het aantal recreatieboten in Utrecht dat elektrisch of zonder motor vaart is dit jaar verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Hiermee vaart ruim 35 procent van de Utrechtse recreatieboten schoon.
De gemeente stimuleert sinds 1 januari 2019 het gebruik van milieuvriendelijkere recreatieboten met een vergroening van de ligplaatskosten. Voor emissievrije boten is het liggeld 110 euro, terwijl andere boten 315 euro betalen.
Lees er meer over op www.nu.nl
Politie zoekt eigenaar zinkende boot in Vinkeveen

De politie heeft de vorige week in Vinkeveen en Vreeland twee boten gevonden zonder eigenaar. De politie is nu op zoek naar de eigenaar van één van deze boten.
Het gaat om een boot met de naam ‘Kleintje’, die was aangemeerd op Zandeiland 5 in Vinkeveen. De boot was reeds zinkende en is daar weggehaald.
Eerder deze week werd er een losgeslagen boot gevonden in de Vecht bij Vreeland. Het gaat om een gele kleine speedboot genaamd ‘Banana’. De eigenaar van deze boot is inmiddels bekend.
Wie meer informatie over de eigenaar van ‘Kleintje’, kan bellen naar de politie op het nummer 0900-8844.
Meer informatie op www.witteweekbladderondevenen.nl
Garcia bouwt expeditiecatamaran voor tropen en ijskoude gebieden

De door Jimmy Cornell ontwikkelde Garcia Exploration 45 en 52 krijgen er een familielid bij: de Garcia Explocat 52. Een aluminium expeditiecatamaran van 52 voet. Het schip is momenteel in ontwikkeling en ze zal eind 2020 beschikbaar zijn voor proefvaarten.
Twee trends
“De laatste jaren zien we een toenemende hang naar koude gebieden,” aldus Ron Spoelstra van de Nederlandse dealer Rossinante. “Ook de groeiende populariteit naar multihulls wordt hiermee door de werf beantwoord. Dat lijkt logisch: moderne materialen stellen bouwers in staat om veilige, goed zeilende multihulls te bouwen. Tegelijkertijd stellen die materialen de ontwerper in staat het schip comfortabel genoeg te maken om zelfs een verblijf in het ijs met de familie comfortabel te maken.”

Gemaakt om lange tijd op te verblijven, in tropen of koude gebieden
Het was lastig kiezen voor de opdrachtgever: zelf wil hij graag richting de koude streken van onze planeet, maar zijn vrouw en (klein-)kinderen zien zichzelf eerder in Polynesië. Vandaar dat er voor een schip gekozen is wat in de tropen, maar ook in de kou, goed uit de voeten kan.
Van mono naar multi
De opdrachtgever is een bekende wedstrijdzeiler die zijn vaargebied van de Noordzee en Engelse wateren wil verleggen naar de Faröer eilanden en daarachter. De oplevering van het jacht zal in het voorjaar van 2020 zijn, waarna ze een proefvaart naar IJsland maakt. Datzelfde jaar zal ze haar opwachting maken op de HISWA te water.
Ontwerp
Het schip is ontworpen door Pierre Delion en het interieur door Frank Darnett. De laatste staat bekend om zijn ergonomische, lichte interieurs. De eigenaar wordt nauw betrokken bij het ontwikkelen en dat kan omdat de werf het schip geheel eerst in 3D tekent. Alles is in het werk gesteld om het schip licht te houden, met onder meer sandwichpanelen voor het interieur en een bimini van carbon.
Lees er meer over op www.rossinante.com
Watersportvereniging in Herten wil ondanks uitspraak van rechter haar thuishaven niet verlaten

Vrijdag bepaalde de rechter dat Watersportvereniging Hertha binnen drie maanden haar thuishaven in Herten moet verlaten. De leden leggen zich hier niet bij neer.
Lees er meer over op www.1limburg.nl
Onbemande zeilboot maakt retourtje naar de Zuidpool
Axily / Shutterstock.comEen onbemande zeilboot is zelfstandig om de Zuidpool heen gevaren. De 7 meter lange Saildrone heeft hiermee een tocht van meer dan 22.000 kilometer afgelegd.De boot vertrok half januari uit het zuiden van Nieuw-Zeeland en kwam d…
Bestuurder bootongeluk Zoutelande had niet teveel gedronken

Volgens de advocaat van de 33-jarige man die twee weken geleden betrokken was bij het dodelijke ongeluk voor de kust van Zoutelande had de man niet teveel alcohol genuttigd. Uit bloedonderzoek blijkt dat de man net onder het toegestane alcohollimiet te zitten.
De 15-jarige Mirthe uit het dorpje Neer kwam bij het dodelijke ongeluk om het leven. De speedboot overvoer de rubberboot waar zij in zat. De man uit Koudekerk heeft bekend dat hij de boot bestuurde, hij is zwaar aangeslagen volgens zijn advocaat.
Er werd een ademanalyse vlak na het ongeluk uitgevoerd op het politiebureau. Hier kwam uit dat de man over het toegestane alcohollimiet zat. Op verzoek van de man werd er direct een tegenonderzoek uitgevoerd. Afgelopen donderdag werden de resultaten van het onderzoek bekend gemaakt. Hieruit bleek dat de man net onder het toegestane alcoholpercentage zat.
Lees hier meer over op www.ad.nl