Wettelijk verplichte verzegeling buitenboordafsluiters toilet in consultatie

jul 16, 2021 | NJI nieuws

Op 30 juni is een internetconsulatie gestart over enkele wijzigingen in het Besluit Activiteiten Leefomgeving (onderdeel Omgevingswet) die begin volgend jaar van kracht moet worden. De wijziging betreft de wettelijke verankering van de zeer omstreden verplichte verzegeling van buitenboordafsluiters van spoeltoiletten aan boord van pleziervaartuigen op alle Nederlandse binnen- en kustwateren. De sector is van mening dat verzegeling een buitenproportionele en inconsequente maatregel is, maar de overheid zet ondanks alle argumenten stug door wat meestal bij symboolpolitiek het geval is. De sectordeelnemers aan het vuilwateroverleg zetten nu in op een overgangstermijn van minimaal vijf jaar mits waterzuivering systemen die nu zijn toegestaan breed beschikbaar, inzetbaar en betaalbaar zijn. Ook moet de verzegeling mogen worden doorbroken wanneer men de Nederlandse binnenwateren verlaat en weer eenvoudig kunnen worden aangebracht bij terugkeer. Ook moet rekening worden gehouden met de rechten van buitenlandse bezoekende pleziervaartuigen. Onder dreiging van een Europese veto is daarvoor nu in samenspraak met de branche een vignetsysteem uitgedacht dat een compromis geeft tussen flexibiliteit en handhaafbaarheid/fraudebestendigheid.

Over de details, de overgangstermijn en de definitieve invoerdatum wordt momenteel nog onderhandeld met het Ministerie I&W. Wanneer dat traject gereed is, zal dit vignetteringssysteem naderhand via een ministeriële regeling worden ingevoerd.

De consultatie (regelgeving en Toelichting) is via deze link te benaderen. Eventuele reacties op de conceptregelgeving kunnen uitsluitend via deze site tot en met vrijdag 3 september 2021 worden ingediend. In een artikel in Jachtbouw Nederland zal e.e.a. nader worden toegelicht. Hoewel de verplichte verzegeling en het naar verwachting binnenkort beschikbaar komen van zuiveringssystemen de werven op korte termijn extra werk zal opleveren, is NJI beducht op de negatieve gevolgen voor de pleziervaart op de lange termijn en wij zullen ook zeker onze zienswijze indien.

De consulatie viel toevallig samen met het bericht Friese rondvaartboten pompen ontlasting niet langer overboord: ‘Daar zwemmen we in’ | NOS Waar de medewerkers van de Waterschappen nu straks handhavend moeten gaan optreden naar pleziervaarders, houdt Waterschapsbestuurder Van der Galiën het bij een oproep aan eigenaren van kleinere – kennelijk andere boten – boten op om ook hun verantwoordelijkheid te nemen.

Laat die oproep ook maar meteen bestemd zijn voor de binnenvaart, want als die met dezelfde voortvarendheid met hun zwarte water omgaan als met de toepassing van minder vervuilende brandstof in hun motoren, zal de frisheid van menig vaarwater nog wel geruime tijd te wensen overlaten.

Volgens Van der Galiën komt er een verbod, “maar dat duurt nog wel even.” Ondernemers proberen het vieze water zo goed mogelijk weg te krijgen, “maar dat moet dan wel kunnen”, zegt voorzitter Jan Koopmans van de Friese Rondvaart Ondernemers.

De stortpunten die er nu bij zijn gekomen, zijn speciaal bedoeld voor de rondvaartsector. De bruine vloot kan er ook gebruik van maken. Over de pleziervaart die toch voor Friesland niet onbelangrijk is wordt jammer genoeg niet gesproken, terwijl naar de overtuiging van het NJI bestuur juist daar de oplossing ligt.

Fraude is altijd mogelijk, zelfs bij een permanent afgesloten lozingspijp, desnoods m.b.v. een puts buiten alle maatregelen om. De mate waarin dat gebeurt hangt samen met de beschikbaarheid van faciliteiten die het gewenste gedrag ondersteunen. Fraude of het ongewenst gebruik van ‘de bosjes’ wordt in de hand gewerkt door de afwezigheid van aanvaardbare en voldoende laagdrempelige alternatieven. In het geval van toiletlozingen is dat de beschikbaarheid van adequate voorzieningen op de wal en voldoende uitpompstations voor schepen met een holding tank (minderheid). Het grote aantal schepen dat nog met een rechtsreeks op de lozingspijp aangesloten boordtoilet rondvaart, is zolang er geen zuiveringsapparaat leverbaar en geïnstalleerd is, domweg aangewezen op walvoorzieningen. Die moeten er dan wel zijn. Zorg ervoor dat men domweg niet hoeft te lozen.

Het is een illusie om te veronderstellen dat bij gedwongen verzegeling in combinatie met de afwezigheid van voldoende toiletvoorzieningen op de wal de markt direct zal voorzien in zuiveringsapparaten die booteigenaren die geen holding tank hebben meteen zullen laten inbouwen.
Alleen een samenstel van maatregelen en deze van toepassing verklaren op alle soorten schepen kan de beoogde gedragsverandering bewerkstelligen en daarmee een oplossing bieden aan de lozingsproblematiek.

Werkgevers boven 25 medewerkers dreigen compensatie transitievergoeding te verliezen bij ontslag wegens langdurige ziekte

Werkgever straks fors duurder uit bij ontslag zieke werknemer Minister Mariëlle Paul (VVD) van SZW heeft afgelopen vrijdag een wetsvoorstel naar de...

Rondje maritieme sector voor Sneker scholieren

Op 12 november lieten we dankzij en samen met tal van partijen HAVO/VWO eindexamenleerlingen van diverse middelbare scholen uit Sneek kennismaken...

Nieuw NJI lid Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop

NJI heet Mariska en Jody van Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop hartelijk welkom als nieuw NJI lid. Jody en Mariska vormen een sterk duo. Jody is de...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!    

Nieuw NJI lid L. Oldenhage V.O.F. te Lisserbroek

Het NJI bestuur heet Leendert en Esther Oldenhage van harte welkom als nieuw lid van NJI. Oldenhage is een echt familiebedrijf en zij doen het...

Webinar 20 nov as. 10-12 uur over Verbetercheck Lasrook

Lasrook inademen schaadt de gezondheid. Gelukkig zijn er maatregelen om de risico’s te beheersen en de Arbeidsinspectie controleert of werknemers...

Watersportonderzoek 2024 gepubliceerd

Het door Waterrecreatie Nederland geïnitieerde Watersportonderzoek 2024 is een vervolg van het Watersportonderzoek 2021 en eerder in...

Terugblik NJI Werkbotenbeurs Hoorn

Het waren 3 geslaagde dagen (15 - 17 oktober) op de tweede Workboat Show gevuld met inspirerende gesprekken, innovatieve oplossingen en waardevolle...