VMG Yachtbuilders in Enkhuizen heeft een 73 voets kits opgeleverd, de Spirit of Venice. Het is een ontwerp van Olivier van Meer, in opdracht van een Engelse klant.
Het aluminium casco is gebouwd door Dijkstra in Harlingen. De afbouw gebeurde bij VMG. Het dek, de kuip en de opbouw zijn uitgevoerd in Corecell composiet. Deze combinatie zorgt voor een goede balans tussen kosten, sterkte en gewicht; ook het uitsluiten van elektrolyse speelde mee bij de keuze voor een composiet dek.
De Spirit of Venice is het toppunt van custom built, met een interieur in Victoriaanse stijl. De werf kon grote interieurdelen prefab maken, wat tijd en dus geld scheelde. Ook de keuze voor kitstuigage is puur persoonlijk, waarbij modern (rolzeilen in de Sparcraft masten) wordt gecombineerd met klassiek, zoals bronzen elektrische Lewmar lieren. De plaatsing van de masten werd voorbereid door Tuned Rigs and Ropes en het schip werd getuigd door De Groot uit Stavoren. More Marine leverde Ronstan blokken en beslag. Voor de motorisering is de keuze gevallen op Volvo D7A TA 153 kW (202 pk); het wereldwijde servicenetwerk was daarbij een belangrijke reden.
Gegevens: lengte over alles 27,32 m. Waterlijnlengte 16,80 m. Breedte 6,00 m. Diepgang 2,10/4,40 m. Waterverplaatsing 48 ton. Zeilen: UBS Sails. Grootzeil 102 m2. Genua 97 m2. Staysail 48 m2. Bezaan 34 m2. www.vmgyachtbuilders.nl – www.oliviervanmeer.com
De Spirit of Venice – Foto Olivier van Meer Design