Veel haken en ogen aan het verplicht verwijderen van asbest op daken

okt 15, 2018 | NJI nieuws

Dat op 1 januari 2024 op geen enkel dak in Nederland meer asbest ligt, is volgens de Tweede Kamer niet haalbaar. Van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat mag daarom het jaar 2024 ook nog gebruikt worden om al het asbest te verwijderen. Maar de Kamer heeft meer zorgen.

Dat bleek tijdens het debat woensdag over de wijziging van de Wet milieubeheer. Met de wijziging van de wet wordt het verplicht om al het asbest van de daken te verwijderen. Na 2024 moet Nederland schoon zijn, maar de precieze datum wordt straks via een algemene maatregel van bestuur vastgelegd. Andere plekken waar asbest werd gebruikt, zijn allemaal namelijk al aangepakt. Alleen het asbest op daken is overgebleven. Naar schatting gaat het om een oppervlak van 120 miljoen m2.

Precieze cijfers
Maar precieze cijfers zijn er niet en dat stoort de Kamer. ‘Het is natuurlijk eigenlijk best raar dat we een wet maken om een probleem op te lossen zonder dat we echt goed inzicht hebben in hoe groot het probleem is,’ zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger.

Capaciteitstekort
Verder heeft de Kamer zorgen over het capaciteitstekort om asbest professioneel te verwijderen. Het tekort en de wetswijzing zullen leiden tot nog hogere prijzen. Daarnaast zal de subsidie om asbest te laten verwijderen van 4,50 euro per vierkante meter binnenkort stoppen, als de daarvoor bestemde totale subsidie van 75 miljoen euro op is.

Illegale stort
Bovendien vinden de Kamerleden het gek dat iedereen erkent dat asbest gevaarlijk is, het eist zo’n 500 tot 1000 levens per jaar, maar dat mensen zelf asbest mogen verwijderen tot 35 m2. Ook ligt het risico van het illegaal dumpen van asbestafval op de loer, zeggen de Kamerleden. ‘Doe de afvalstoffenheffing voor asbest omlaag in plaats van omhoog,’ zegt SGP-Kamerlid Chris Stoffer.

Onbetaalbaar
En dan tot slot heeft de Kamer nog een andere, grotere zorg: ‘Provincies verwachten dat zo’n 5 procent tot 10 procent van de eigenaren onvoldoende draagkracht heeft om de sanering te financieren. Dat geldt in het bijzonder voor agrarische ondernemers,’ zegt Stoffer. De Kamer roept Van Veldhoven daarom ook op om te komen met een beter faciliterend beleid en een goede subsidieregeling.

Volgens Van Veldhoven werken decentrale overheden aan financiële stimulansen. In een aantal provincies is er een revolverend fonds voor alle dakeigenaren. Dat wil Van Veldhoven landelijk uitrollen. Daarnaast kijkt ze naar financieringsmogelijkheden vanuit internationale fondsen.
Over het gevaar van het zelf verwijderen zegt ze: ‘We verplichten mensen niet om voor een klein plaatje een maanmannetje in te huren.’ De 35 m2 is ooit door TNO bepaald en volgens Van Veldhoven worden burgers voldoende gewaarschuwd voor de gevaren van het zelf verwijderen.

Bron: SC Online

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...