NJI, Koninklijke Metaalunie en nog tal van andere branches zijn uitermate ongelukkig met de gewijzigde wet- en regelgeving die het gebruik van een werkbak of -platform aan een hijskraan sinds 1 juli jl. alleen nog bij hoge uitzondering toestaat.
Tot nu toe werd bij het gebruik van werkbakken aan een hijskraan een uitzondering gemaakt voor incidentele en kortdurende werkzaamheden op moeilijk bereikbare plaatsen. Met de nieuwe regels is het gebruik van een werkbak of -platform aan een kraan alleen nog bij hoge uitzondering mogelijk en vereist veel extra voorbereiding waaronder een melding vooraf. Zie hier voor een nadere toelichting op deze nieuwe regels. Op overtreding van het besluit staan flinke boetes.
Voor sommige (mega-)werven is dit echter vrijwel dagelijks aan de orde en voor hen is het niet haalbaar om telkens een werkplan in TRA format aan I-SZW te melden cq. voor te leggen en te wachten op goedkeuring van een hogere veiligheidskundige.
“De regels worden met deze aanpassing van het Arbeidsomstandighedenbesluit flink aangescherpt. Metaalunie kan dan ook niet anders dan concluderen dat het een grote impact heeft op de werkzaamheden met een werkbak”, aldus Debbie van Motman, beleidsmedewerker Arbo Metaalunie. “Wij doen er dan ook alles aan om deze onwenselijke situatie werkbaar te maken.”
Wat kan dit bedrijf doen om gegeven deze wetswijziging haar werkzaamheden toch op een klantgerichte manier te kunnen blijven uitvoeren?
Op dit moment zijn veel branches, waaronder VVT, Bouwend Nederland en sloopaannemers bezig met het maken van een praktisch stappenplan/format om deze regelgeving in de praktijk werkbaar te maken. Het gaat dan om een branchespecifieke oplossing. Ook is door de collega’s van Maritime Technology (vh. Scheepsbouw NL) een handreiking opgesteld waarin zich een format bevindt van het verplichte op te maken werkplan dat tenminste twee dagen voordat de werkzaamheden plaatsvinden aan de Inspectie SZW moet worden voorgelegd. Partijen hebben onderling afgesproken dat zij van elkaars kennis gebruik kunnen maken.
Verder is NJI via Metaalunie samen met VVT en Bouwend Nederland nog in gesprek met het ministerie om toe te werken naar een aanpassing/verruiming van het Arbobesluit. Er is veel aan te merken op de gang van zaken bij het Ministerie van SZW en veel brancheorganisaties zijn ontevreden over de nieuwe regels. Tot nu toe hebben de routes via politiek en het ministerie (nog) geen succes gehad en daarmee traden de regels vooralsnog gewoon in werking per 1 juli. In week 29 is een overleg tussen sectoren en het Ministerie SZW waarin ook van de jacht- en scheepsbouw bezwaren kunnen worden ingebracht. Uw eventuele inbreng is welkom. Indien u wilt reageren zorgt u er dan a.u.b. voor dat u in uw reactie uiteenzet waarom de nieuwe regels voor u niet werkbaar zijn, waarom deze aanscherping volgens u niet nodig is en hoe het dan wel geregeld zou kunnen worden zonder dat de veiligheid er onder lijdt. U kunt uw reactie sturen naar secretariaat@jachtbouw.nl.