Terwijl de Russische invasie in Oekraïne de tweede maand is ingegaan, worden ondanks allerlei constructies meer en meer Russische miljardairs getroffen door de vanuit het westen ingestelde sanctiemaatregelen. Die maken het onder meer mogelijk hun jachten in beslag te nemen. Misschien kunnen ze het verlies financieel gezien best lijden. Maar het afpakken van de dure speeltjes zal ze ongetwijfeld niet lekker zitten. Enkele in het oog springende superjachten.
Spanje heeft op 14 maart op een refitwerf in Barcelona het 85 meter lange superjacht Valerie van Sergei Chemezov aan de ketting gelegd. De voormalige KGB-officier is nu topman van het staatsbedrijf Rostec, dat in 2007 door Poetin werd opgericht. Het concern maakt ondermeer wapens. De waarde van de Valerie wordt geschat op 140 miljoen dollar en is in 2011 opgeleverd door Lürssen. Omdat nog formeel moet worden vastgesteld wie de eigenaar is, betreft het een zekerheidshalve beslag, aldus persbureau Reuters. Het schip was midden februari in Barcelona aangekomen voor reparaties.
Royal Romance
Volgens de krant The Kiev Independent hebben de Kroatische autoriteiten in de haven van Rijeka het jacht Royal Romance, bijgenaamd De wolkenkrabber in beslag genomen dat onder de vlag van de Kaaimaneilanden vaart. Het 93 meter lange jacht is eigendom van de Oekraïense politicus Viktor Medvedchuck. Hij is vice-voorzitter van een pro-Kremlin partij in het Oekraïense parlement en wordt gezien als zetbaas van Poetin. De Royal Romance werd in 2015 gebouwd bij Feadship. De waarde wordt geschat op 200 miljoen dollar.
Ook op 16 maart werd gemeld dat het jacht Ragnar van oligarch Vladimir Strzhalkovsky de haven van Alesund in Noorwegen niet meer kan verlaten. De oliehandel wil het schip niet bunkeren.
Exploreryacht Ragnar ‘seized’ in Noorwegen. (Foto Esme Marine)
Dubbel gepakt, of toch niet
Begin maart namen de autoriteiten in Italië de 76 meter lange Lady M in beslag, eigendom van Alexei Mordashov, 77% aandeelhouder van Severstal het grootste staal- en mijnbouwbedrijf van Rusland. De Lady M valt evenwel in het niet bij het nieuwe pronkjuweel van Mordashov. Deze in 2020 bij Lürssen gebouwde Nord is 142 meter lang en heeft maar liefst twee helikopterdekken. De Verkoopprijs van dit enigszins op een oorlogskruiser lijkende superjacht bedroeg naar verluidt meer dan een half miljard Euro. De Nord is toe nu toe aan beslagneming ontsnapt door naar de Seychellen te varen, waar net las op de Malediven de sancties niet gelden en waar het nu druk is met bezoekende superjachten
De Nord, 142 meter lang, $ 500 mln dollar, vaart voorlopig nog vrij rond. (Foto Lürssen)
Olie en gasboer
In het Italiaanse San Remo werd op 5 maart de relatief kleine Lena aan de ketting gelegd. Lengte 40 meter, vijf hutten, geschatte waarde € 8 mln. Eigenaar is Gennady Timchenko, vriend van Poetin en steenrijk geworden met de verkoop van olie en gas. Geschat vermogen: ruim 10 miljard dollar.
Bijna ontsnapt
Ook de Amore Vero van oligarch en Poetin-vertrouweling Igor Sechin moet eraan geloven. Het schip lag op een werf bij Marseille toen de autoriteiten besloten in te grijpen. Bij aankomst van de douane was de bemanning druk bezig met voorbereidingen om zo snel mogelijk te vertrekken. Dat kon worden voorkomen, zodat het 120 miljoen dollar kostende jacht voorlopig op die plaats blijft.
Buitenklasse
Een bijzonder kaliber is het galactisch ogende Sailing Yacht A, in 2017 opgeleverd door het noord Duitse Nobiskrug met een waarde vergelijkbaar aan die van De Nord. Dit is een high-tech zeiljacht van maar liefst 143 meter lang, met 3 masten waarbij de hoofdmast meer dan 100 meter omhoog prijkt. Eigenaar: de Rus Andrey Melnichenko. Hij vergaarde zijn vermogen (15,8 miljard dollar) in de kunstmesthandel en is grootaandeelhouder van de haven van Moermansk. Maar zijn zeilende statussymbool ligt aan de ketting in de haven van Trieste voorlopig niet verlaten.
De duurste
Een vermeldenswaardig geval is dat van de Dilbar, met zijn geschatte waarde van 600 miljoen dollar de duurste in deze opsomming. Dit schip lag naast Poetin’s eigen superjacht Graceful voor een refit op de werf, bij Blohm & Vos in Hamburg. Er is geen beslag gelegd, naar verluidt omdat het schip formeel geen Russisch eigendom is. Als eigenaar staat een holding op Malta te boek. Toch kan het schip niet weg, omdat vanwege de sancties de bemanning niet kan worden betaald. Ook dit schip werd bij Lürssen gebouwd. Eigenaar is de Oezbeekse industrieel Alisher Usmanov. Hij vergaarde zijn rijkdom met een conglomeraat van staalbedrijven én ongetwijfeld zijn vriendschap met Poetin.
Poetin’s boot
En Poetin zelf? Die had kennelijk als een van de weinigen cruciale voorkennis die hij duidelijk niet met zijn rijke zakenvrienden had gedeeld. Zoals ook Schuttevaer eerder berichtte liet hij zijn eigen jacht Graceful (Blohm+Voss 2013) op 8 februari al weghalen uit Hamburg, waar het voor verbouwing en onderhoud lag. Als bestemming in de AIS werd New York gezet, maar het schip voer via het Kielerkanaal naar de Russische enclave Kaliningrad aan de Oostzee. Buiten het bereik van (eventuele) sancties. De invasie startte op 26 februari.
Voor een actueel overzicht van alle beslagnemingen zie o.a. https://www.superyachttimes.com/yacht-news/are-russian-superyachts-being-seized
Bron: Weekblad Schuttevaer / Superyachttimes