Sharrow Marine heeft een nieuw type schroef ontwikkeld die het bedrijf van Greg Sharrow de “toekomst van aandrijving” noemt. De technologie leek aanvankelijk te duur maar Sharrow heeft nu toch de betaalbare variant MX-A geïntroduceerd. Deze is met name ontwikkeld voor kleinere buitenboordmotoren.
Sharrow heeft de gewone scheepsschroef herontworpen door de gebruikelijke bladen te vervangen door gedraaide ‘lussen’. Deze verminderen of voorkomen wervelingen en cavitatie. Daardoor wordt er minder energie verspild, wat aldus deze producent leidt tot een efficiëntieverhoging tot 30%. Dat wordt gecombineerd met een zeer soepele en stille aandrijving.
Deze opmerkelijk gevormde schroeven met gedraaide lus zijn revolutionair voor de scheepvaartsector en jachtbouw. Ze zijn veel stiller dan traditionele schroeven en laten een forse efficiëntiewinst zien. Schroeven zijn ontworpen om een vloeistof op te nemen en een draaiende beweging te gebruiken om die vloeistof door te stuwen. Het is in zekere zin een logisch vervolg op de schroef van Archimedes, die waarschijnlijk al eeuwen voordien in het oude Egypte werd gebruikt voordat hij in 234 v. Chr. door Archimedes werd beschreven. In de loop der tijd zijn er weinig revolutionaire veranderingen in het ontwerp geweest. Veel schepen zijn voorzien van schroeven die nog steeds veel overeenkomsten vertonen met schroeven uit 1700. Sharrow breekt nu met die trend door inzichten die vanuit een zoektocht naar stille drone-propellers te vertalen naar een hydrodynamische omgeving.
Het 150 patenten tellende ontwerp van Sharrow heeft inmiddels meerdere prijzen gewonnen van de scheepvaart- en technologische industrie. Het ontwerp is getest op tal van schepen met een aantal opmerkelijke resultaten. De gloednieuwe MX-A brengt Sharrow’s innovatieve schroeftechnologie nu ook binnen handbereik voor een bredere markt. Volgens de opgave van Sharrow werkt de nieuwe schroef goed in combinatie met 2-takt, 4-takt, in-line 4-cilinder en power thrust buitenboordmotoren van grote merken zoals Mercury, Yamaha, Honda, Suzuki, Tohatsu, Johnson en Evinrude.
In tegenstelling tot de grotere roestvaststalen variant, is de MX-A serie CNC-vervaardigd uit aluminium. De opvallende rode kleur is een kenmerkende toevoeging die bij de watersporter herkenning moet gaan oproepen.