Hoogspannings-elektrische voortstuwingssystemen komen steeds vaker voor in de botenindustrie. Systeemspanningen boven 50 VDC en 300 VAC kunnen zomaar fataal letsel tot gevolg hebben. Het is belangrijk om personen te beschermen tegen blootstelling aan deze gevaren.
ISO-EN 10133 en 13297 zijn beperkt tot het ontwerp, de constructie en de installatie van gelijkstroomsystemen die werken bij een spanning tot 50V en elektrische wisselstroomsystemen die werken op frequenties van 50 of 60 Hz en minder dan 300V. Opkomende technologieën voor systeemspanningen en frequenties die buiten de scope van ISO-EN 13297 en 10133 worden echter steeds vaker in pleziervaartuigen toegepast, vooral voor elektrische aandrijfsystemen. Voor dergelijke systemen binnen andere industrieën bestaan al normen, zoals de automobielindustrie, mobiele werktuigen en lightrail, maar er is twijfel over de juistheid en toepasbaarheid van deze normen binnen de scheeps- en jachtbouwindustrie, vooral in het licht van onze unieke omgevingsomstandigheden.
In dit verband is een document opgesteld dat een compilatie bevat van de belangrijkste veiligheidseisen van veelgebruikte nationale en internationale normen met betrekking tot spanningen en frequenties die hoger zijn dan die welke worden gedekt door de ISO-EN normen 13297 en 10133, evenals aanbevelingen voor het ontwerp, de constructie en de installatie van elektrische systemen en componenten die worden gebruikt in hoog voltage elektrische aandrijfsystemen tot maximaal 1000 Volt. Verder is besloten om een werkverband op te richten dat in samenwerking met een aanverwante werkgroep tot een herziening te komen van ISO norm 16315 die voor het eerst in 2016 van kracht werd waarin de regels ten aanzien van elektrische voorstuwingsinstallaties in pleziervaartuigen zijn opgenomen. Via de normeringcommissies pleziervaartuigen in de bij ISO aangesloten landen is een oproep gedaan voor experts om op basis van vrijwilligheid mede inhoud te geven aan deze industriestandaard. Via NEN is inmiddels een productspecialist vanuit Vetus aan deze werkgroep toegevoegd, maar de inbreng vanuit ons land hoeft natuurlijk niet tot alleen deze beperkt te blijven. NJI kan ook kandidaten voordragen. Mocht u interesse hebben om ook van dit werkverband deel uit te maken, of wilt u meer over dit onderwerp weten, kunt u dat via het NJI secretariaat kenbaar maken.