Oproep voor experts in ISO werkgroep elektrische voortstuwing

jan 20, 2022 | NJI nieuws

Hoogspannings-elektrische voortstuwingssystemen komen steeds vaker voor in de botenindustrie. Systeemspanningen boven 50 VDC en 300 VAC kunnen zomaar fataal letsel tot gevolg hebben. Het is belangrijk om personen te beschermen tegen blootstelling aan deze gevaren.

ISO-EN 10133 en 13297 zijn beperkt tot het ontwerp, de constructie en de installatie van gelijkstroomsystemen die werken bij een spanning tot 50V en elektrische wisselstroomsystemen die werken op frequenties van 50 of 60 Hz en minder dan 300V. Opkomende technologieën voor systeemspanningen en frequenties die buiten de scope van ISO-EN 13297 en 10133 worden echter steeds vaker in pleziervaartuigen toegepast, vooral voor elektrische aandrijfsystemen. Voor dergelijke systemen binnen andere industrieën bestaan al normen, zoals de automobielindustrie, mobiele werktuigen en lightrail, maar er is twijfel over de juistheid en toepasbaarheid van deze normen binnen de scheeps- en jachtbouwindustrie, vooral in het licht van onze unieke omgevingsomstandigheden.

In dit verband is een document opgesteld dat een compilatie bevat van de belangrijkste veiligheidseisen van veelgebruikte nationale en internationale normen met betrekking tot spanningen en frequenties die hoger zijn dan die welke worden gedekt door de ISO-EN normen 13297 en 10133, evenals aanbevelingen voor het ontwerp, de constructie en de installatie van elektrische systemen en componenten die worden gebruikt in hoog voltage elektrische aandrijfsystemen tot maximaal 1000 Volt. Verder is besloten om een werkverband op te richten dat in samenwerking met een aanverwante werkgroep tot een herziening te komen van ISO norm 16315 die voor het eerst in 2016 van kracht werd waarin de regels ten aanzien van elektrische voorstuwingsinstallaties in pleziervaartuigen zijn opgenomen. Via de normeringcommissies pleziervaartuigen in de bij ISO aangesloten landen is een oproep gedaan voor experts om op basis van vrijwilligheid mede inhoud te geven aan deze industriestandaard. Via NEN is inmiddels een productspecialist vanuit Vetus aan deze werkgroep toegevoegd, maar de inbreng vanuit ons land hoeft natuurlijk niet tot alleen deze beperkt te blijven. NJI kan ook kandidaten voordragen. Mocht u interesse hebben om ook van dit werkverband deel uit te maken, of wilt u meer over dit onderwerp weten, kunt u dat via het NJI secretariaat kenbaar maken.

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...