Richtlijn pleziervaartuigen (RCD) Artikel 52 Evaluatieverslag
De Europese Commissie heeft onlangs haar formele verslag aan het Europees Parlement en de Raad gepubliceerd van het uitgevoerde onderzoek naar een mogelijke herziening van de richtlijn pleziervaartuigen, zoals bepaald in artikel 52 van deze richtlijn.
De belangrijkste aanbevelingen in het verslag waren het doen van nader onderzoek naar volgende uitbreidingen:
- de technische haalbaarheid voor een verdere vermindering van de uitlaatemissies van scheepsvoortstuwingsmotoren. Bijvoorbeeld door toepassing van 3-voudige katalysatoren in benzine- en EGR kleppen in dieselmotoren.
- de technische mogelijkheid om voorschriften in te voeren voor verdampingsemissies als gevolg van hitteverdamping en permeatie van benzinetanks en het benzinetoevoersysteem (leidingen, pompen, en appendages)
- het effect van de categorieën vaartuigontwerpen op de consumentenvoorlichting en op de fabrikanten. Het onderzoek heeft uitgewezen dat het constructievermogen van sommige pleziervaartuigen in hogere ontwerp categorieën weliswaar voldoen aan de formele eisen die het vaargebied waarvoor deze zijn bedoeld aan deze schepen stelt, maar dat deze niet altijd zijn toegerust voor de werkelijke weers- en wateromstandigheden die in deze vaargebieden kunnen voorkomen.
Bij de uitwerking van deze uitbreidingen moet van de Commissie wel rekening worden gehouden met de kostenefficiëntie van nieuwe technologieën en de mogelijkheid om wereldwijd geharmoniseerde waarden in de sector van de recreatievaart te handhaven.
Geïnteresseerden kunnen hier het volledige rapport bekijken.