Inspraakperiode overgangsregeling vaar vignetten & laadstrategie Amsterdam

apr 25, 2024 | NJI nieuws

[:nl]In Amsterdam dreigt een ongelijke behandeling van pleziervaarders die in het bezit zijn van een doorvaartvignet ten opzichte van houders van een BHG rood of wit vignet. (Binnenhavengeld vignet) Deze eerste groep komt -in tegenstelling tot de bezitters van een rood of wit vignet- slechts in aanmerking voor een beperkte overgangsregeling om na 2025 in het centrumgebied dat wordt gevormd door de Singelgracht en daarbinnen met een brandstofmotor te mogen blijven varen. De jachthavens in de Oostelijke en Westelijke eilanden vallen v.w.b. de vaarbeperking niet (meer) onder het centrumgebied.

Ondanks grote inspanningen van diverse belangenpartijen en bedrijven in de afgelopen jaren, heeft de gemeente Amsterdam besloten in haar overgangsbeleid toch de pleziervaarders die in de grachten van de gemeente liggen met een BHG vignet te bevoordelen ten opzichte van de watersporters die in commerciële- of verenigingshaven liggen en die in het bezit (moeten) zijn van een doorvaartvignet.

De houders van een BHG vignet mogen volgens het voorstel van de gemeente nog tot 2030 met een brandstofmotor blijven varen in het centrumgebied (de grachten) en de houders met een doorvaartvignet slechts tot 2027, oftewel een verschil van 3 jaar.

Nautische Dienstverleners Amsterdam vinden terecht dat alle Amsterdamse ligplaatshouders een gelijke behandeling moeten krijgen en willen met steun van het Watersportverbond en Hiswarecron hier actie tegen ondernemen en organiseren hiertoe op 7 mei tussen 10 en 12 uur en bijeenkomst bij watersportvereniging het Nieuwe Diep aan de Diemerzeedijk.

Maandag 22 april is de inspraakprocedure gestart over de invoering van de uitstootvrije zone, de overgangsregeling voor de verschillende vignetten en de laadstrategie en partijen willen deze mogelijkheid aangrijpen om deze ongelijkheid ongedaan te krijgen.

Zie voor meer info: Inspraak invoering uitstootvrije zone pleziervaartuigen vanaf 1 januari 2025 – Gemeente Amsterdam. Direct reageren kan tot 10 juni as. via Inspraak invoering uitstootvrije zone pleziervaartuigen vanaf 1 januari 2025 – Uw gegevens (amsterdam.nl)

 

 [:]

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...