Met leedwezen nam het NJI bestuur en ondergetekende kennis van het overlijden van de heer Jaap Kuiper op 2 februari jl. voor velen nog altijd het gezicht achter het gelijknamige verzekeringsbedrijf. Kuiper sr. heeft aan de basis gestaan van de ontwikkeling van het familiebedrijf Kuiper Verzekeringen, met name in de segmenten pleziervaart en klassieke automobielen. Het bedrijf heeft in Nederland het grootste aantal particuliere pleziervaartuigen in dekking, maar daarnaast heeft menige jachtwerf en watersportondernemer zijn bedrijfsverzekeringen bij Kuiper verzekeringen ondergebracht.
Jaap Kuiper was een sociaal zeer betrokken mens die als geen ander de kunst verstond van het aangaan en onderhouden van plezierige relaties zowel binnen als buiten de branche en die altijd op zoek was naar verbinding en wederzijds aanvaardbare oplossingen. Kuiper was tevens ereburger van Heerenveen en Terherne. Met zijn heengaan verliezen we een branche icoon die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de watersportbedrijvigheid en watersportbeleving in ons land maar ook over de landsgrens.
Precies 19 jaar voor zijn overlijden, op de dag waarop onze koning met zijn Maxima in het huwelijk trad, had ik op Boot Holland als net aangetreden NJI branchemanager mijn allereerste ontmoeting met de heer Kuiper sr. NJI dat toen nog een kleine branchegroep was, exposeerde achteraan in de gang tussen de hallen waar verstopt achter een kraam met handgereedschappen nog net ruimte was voor een tafeltje met daarop een NJI vlag en een achterwand met door bestuursleden beschikbaar gestelde fotolijsten met opnames van eigen producten. De documentatie bestond uit Metaalunie folders en enkele A4-tjes met tekst en uitleg over NJI. De warmte en het respect waarmee de heer Kuiper NJI ondanks deze povere presentatie tegemoet trad in een voor mij op dat moment nog vrij onbekende en niet altijd even ontvankelijke wereld is mij altijd bijgebleven en heeft beslist bijgedragen tot de goede band die NJI tot op de dag van vandaag met Kuiper verzekeringen heeft mogen onderhouden. Aan de grote, uit een skûtsje zwaard vervaardigde tafel in de beursstand van Kuiper Verzekeringen, was iedere branchegenoot welkom voor een goed maar bovenal informatief gesprek onder het genot van uitstekende koffie en niet te vergeten het afzakkertje aan het einde van iedere beursdag. Daar werd heel wat afgelachen, maar kwamen ook heel wat zakelijke contacten en afspraken tot stand, met name tussen relaties onderling.
Onovertroffen zijn de standhouders borrels die Kuiper verzekeringen samen met diverse andere toeleveranciers steevast op de grotere watersportbeurzen waaraan zij deelnemen organiseert en in vroeger dagen de gezamenlijke wintersport van watersportondernemers waar nog steeds over na wordt gepraat. Die traditie en andere goede gewoontes werden voortgezet door zijn zoon Jacco die het familiebedrijf in 2014 overnam en verder deed groeien.
Jaap Kuiper was een sociaal, aimabel en zeer betrokken mens, die desgevraagd advies en sturing gaf aan relaties en heeft voor zijn bedrijf de slogan “Voelt als familie” beslist waargemaakt. Een NJI lid merkte op “Jaap kwam tot voor een aantal jaar terug ieder jaar persoonlijk bij ons langs om over de polissen te praten, maar al die jaren hebben we het nooit over de polissen gehad. Vertrouwen was de basis van onze samenwerking.”
NJI wenst de naaste familie, vrienden en medewerkers sterkte bij de verwerking van dit grote verlies. Een branche icoon is achter de horizon gevaren. Op de website van Kuiper Verzekeringen leest u het nieuws over zijn overlijden.
www.KuiperVerzekeringen.nl