Op de eerste avond van de Fort Lauderdale International Boat Show – ook bekend als FLIBS – zijn de jaarlijkse Design & Leadership Awards uitgereikt aan een aantal bijzondere superjachten, persoonlijkheden en bedrijven. Één van die onderscheidingen is de Technology Award, die toegekend wordt aan een innovatie die een waardevolle impact heeft gehad op de superjacht industrie.
De juryleden, bestaande uit ervaren professionals, heeft unaniem besloten om de 2018 Technology Award toe te kennen aan de Hull Vane® omdat zij onder de indruk waren van de eenvoud van het systeem en het feit dat de effectiviteit ervan bewezen is op een aantal jachten en commerciële schepen. De Hull Vane® is eigenlijk technologie uit de jachtbouw – oorspronkelijk ontwikkeld voor onder klasse gebouwde zeilrace jachten – maar die nu wordt overgenomen naar commerciële schepen en marineschepen, net zoals de technologie uit de Formule 1 na enkele jaren toegepast wordt op gewone auto’s.
De Hull Vane® is een gepatenteerde Nederlandse toepassing van een draagvleugel om de prestaties van waterverplaatsende schepen te verbeteren. Kort komt het erop neer dat een onderwatervleugel gebruikt wordt om energie van de hekgolf om te zetten in een voortstuwende kracht. De bewezen resultaten variëren van 10 tot 29% brandstofbesparing, wat resulteert in een hogere topsnelheid, een veel groter bereik en last but not least een veel kleinere hekgolf. Tijdens de NJI ledenvergadering die vorig jaar plaatsvond bij Wärtsilä werd deze innovatie al door de bedenker Van Oossaanen Naval Architects gepresenteerd en nader toegelicht.
Deze neven-effecten van de Hull Vane® zijn voor menige superjacht eigenaar wellicht nog belangrijker: de vleugel dempt de scheepsbewegingen in golven en het geluidsniveau aan boord wordt verlaagd doordat er minder motorvermogen nodig is, de schroeven minder belast worden en de hekgolf gereduceerd wordt.
Afgezien van voorstuwing d.m.v. zeilen is er nog geen werkbare oplossing om superjachten te laten varen zonder of met beperkte CO2-uitstoot. Hoewel nog niet te voorspellen is welke brandstof over enkele decennia gebruikt zal worden op superjachten, zal het verlagen van de weerstand de energietransitie in de toekomst makkelijker maken. Nu bestaat er nog geen alternatieve voortstuwing die zo kosten efficiënt, licht en compact is als dieselbrandstof en dieselmotoren.