Historische klus voor SRF Harlingen

dec 9, 2021 | NJI nieuws

SRF Shipbuilding levert de rondhouten voor Amerikaanse schoener “Wolfhound”

In Harlingen werd onlangs de laatste hand gelegd aan de douglas gaffels en de giek voor de drie 26 meter hoge volhouten masten voor een bijzonder zeiljacht. De tekeningen van de prachtig gelijnde bijna 47 meter lange klassieke driemaster komen van de hand van John Alden. Ontwerp 347 is een typisch Amerikaans jacht met wortels die afstammen van de grote traditie van de “snelle en bekwame” vissersschoeners uit New England. Als ze naar haar lijnen kijkt, lijkt ze “uitgerekt” met langere overhangen en ook meer “jachtachtig” dan de typische vissersschoener. Ze heeft niets extreems aan haar romp, alle verhoudingen zijn “precies goed” en in harmonie. Ze zal off-shore een bekwaam zeilschip zijn, stijf en comfortabel, en een genot om voor anker te zien. Met het stuurhuis op het achterschip is ze zonder twijfel een Amerikaanse schoener.

Ontwerp 347 was een voorlopig ontwerp uit de 20-er jaren van de vorige eeuw dat echter nooit in productie was genomen. Voor de Amerikaanse opdrachtgever stond echter vast dat het schip volledig in Nederland moest worden gebouwd. In 2013 werd door Graafschip in Dordrecht met de bouw het stalen casco begonnen. In juli 2016 werd het casco per ponton en vrachtwagen in een spectaculaire logistieke operatie overgebracht naar een eigen (huur)locatie in Enkhuizen voor de voltooiing van de techniek, het verfsysteem en het timmerwerk. Nu 94 jaar nadat ze in 1927 werd ontworpen is ze uiteindelijk afgebouwd, daarmee is ze een originele Alden schoener en geen replica. In zekere zin is dit ook “John G. Alden’s laatste schoener” (ontworpen in zijn kantoor voor zichzelf en zou vervolgens gebouwd worden). Het ontwerp 347 heeft al die jaren verborgen gelegen in de archieven van Alden en is eindelijk gerealiseerd als een prachtige originele Alden-schoener.

De voorlopige ontwerptekeningen voor alle ontwerpen van Aldens bevinden zich nu in de Hart Collection van het MIT Museum in Boston, MA. Dezer dagen vonden – uiteraard onder vol zeil – de sea trials plaats. Het schip zal zijn thuishaven krijgen in Wilhelmshafen.

Voor liefhebbers is er ook een blog met schitterend fotowerk van dit oer-hollandse staaltje vakmanschap.

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...