Eind september 2017 liet de organisatie van Hanseboot haar exposanten én publiek plotseling weten dat er na dit jaar géén in house botenbeurs in Hamburg Messe & Congress meer zou plaatsvinden. De organisatie gaf aan zich voortaan te willen richten op steeds verder opkomende Ancora Boatshow en daarnaast werd het voornemen geuit om vanaf 2019 een Yachtfestival in de Cityhafen te houden. Dit tot ongenoegen van een flink aantal trouwe exposanten. Tijdens de beurs staken deze onder leiding van Deutsche Boots- und Schiffbauer-Verband e.V de koppen bij elkaar met als resultaat dat na dit jaar de inhouse botenbeurs in Hamburg zeer waarschijnlijk gewoon blijft bestaan.
Hanseboot dat in haar hoogtijdagen met gemak 100.000 bezoekers trok, had net als andere boatshows als gevolg van de economische crisis te kampen met afnemende exposanten- en bezoekersaantallen. Hierdoor werd het westelijke hallengedeelte met de grote fabrieksstands al een aantal jaren niet meer gevuld. De beursorganisatie zag met leden ogen aan dat het evenement in de rode cijfers terecht kwam. Nu markten zich herstellen bleef dit herstel voor Hanseboot achter en werd de beurs voorbij gestreefd door Interboot Friedrichshafen dat circa 90.000 bezoekers trekt. Reden voor de ‘Messeleitung’ om het drastische besluit te nemen om na bijna 60 jaar het gebaande pad te verlaten om een nieuwe lucratievere weg op te gaan, waarmee men doelt op de verdere uitbreiding van Ancora inwater boatshow die sinds 2009 het laatste weekeinde in mei in de Lübecker Bucht wordt gehouden en die hard op weg is om na Southampton de belangrijkste inwatershow in NW Europa te worden. In plaats van de inhouse show zou er vanaf 2019 begin oktober in de nieuwe Hamburger Cityhafen een jaarlijks Yachtfestival moeten plaatsvinden dat Messe Hamburg dan samen met de Stadt Hamburg wil organiseren.
Komend jaar vindt van 25-27 mei in Neustadt de 9e editie plaats van de Hanseboot Ancora Inwater boatshow dat sinds vier jaar een co-productie is van Ancora Marina en Hamburg Messe & Congress. Naast een verdere groei van het aantal tentoongestelde boten en het aanverwante kadeterrein wil de organisatie in de makelaarshal een vakevenement voor jachtcomponenten en accessoires inrichten, wat in feite de voorzetting vormt van de vakbeurs Boatfit die ooit in Bremen begon. Op deze manier hoopt de organisatie meer vakpubliek naar Neustadt te trekken en de kwaliteit van het evenement verder te versterken.
Of het kwam door de naar DM 6,- (€ 3,-) verlaagde entreeprijs, of dat dit door het vooruitzicht van de laatste editie kwam, feit was dat de 520 exposanten – dat is bijna 2 maal zoveel als op de HISWA – ruim 76.000 bezoekers aan zich voorbij zagen trekken tegen 60.000 vorig jaar. Ook de koopbereidheid onder het publiek lag op een beduidend beter niveau. Wel blijven veel exposanten negatief over de lente van de beurs (9 dagen) en de avond openstellingen. Dit laatste nam niet weg dat zich tijdens de beurs onder de exposanten een steeds duidelijker stemming aftekende om de binnenbeurs desnoods in verkleinde en verkorte! vorm toch voort te zetten.
Het initiatief voor de voortzetting van de inhouse show in de Messe hallen komt van het Deutsche Boots- und Schiffbauer-Verband e.V. en deze op de NJI lijkende brancheorganisatie meldt volop steun en toezeggingen te krijgen vanuit de branche. Met deze steun kunnen aldus DBSV in 2018 zeker 2 hallen worden gevuld. De nieuwe beurs draagt (voorlopig) de naam ‘Hamburg Boat Show’ en is gepland van donderdag 18 tot en met zondag 21 oktober grote beurshallen B6 en B5/B7 bij ingang Zuid die samen goed zijn voor bijna 30.000 m2 en dat ligt in lijn met de meeste andere regionale watersport binnenbeurzen.
Bij de voorbereiding van de nieuwe show vraagt de DBSV naar de wensen en ideeën van de potentiële exposanten en de botenindustrie. In het voorjaar van 2018 wordt op basis van de definitieve aanmeldingen beslist of de beurs daadwerkelijk wordt georganiseerd.