[:nl]De Europese Commissie heeft op 6 februari de notitie Securing our future gepubliceerd die een tussenevaluatie bevat van de doelstelling om de EU tegen 2050 klimaatneutraal te maken, met inbegrip van de concretisering van het tussentijdse streefcijfer voor 2040 en de doelstelling van 55% reductie in 2030.
Hieronder de belangrijkste punten uit deze notitie:
- Op basis van haar eigen effectbeoordeling beveelt de Commissie aan om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2040 met 90% te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990;
- Deze doelstellingen zijn bedoeld als uitgangspunt voor het debat met belanghebbenden en het publiek; de volgende Commissie zal na de EU-verkiezingen een wetgevingsvoorstel indienen om de doelstelling in wetgeving te verankeren;
- In de mededeling van de Commissie wordt benadrukt dat deze doelstelling de volledige tenuitvoerlegging van de eerder overeengekomen wetgeving vereist maar ook verdergaande ambitie met aangescherpte wetgeving in volgende termijnen;
- Er wordt niets specifieks genoemd voor de watersportsector, maar de doelstelling voor 2040 zal van invloed zijn op de herziening van de richtlijn pleziervaartuigen die in de volgende zittingsperiode zijn beslag moet krijgen;
- Er worden wel een aantal relevante aspecten voor (vracht)vervoer en zeevaart genoemd, waaronder het belang van de introductie van geavanceerde biobrandstoffen (HVO) en e-brandstoffen (GTL) en het geven van voorrang aan deze sectoren boven andere sectoren die de mogelijkheid hebben andere decarbonisatieoplossingen, zoals elektrificatie, te benutten;
- Er wordt ook vermeld dat het emissiehandelssysteem van de EU voor maritiem vervoer vanaf 2026 kan worden uitgebreid met schepen van minder dan 5000 GT; wat afhankelijk van de gemaakte keuzes impact kan hebben op de (super)jachtbouwindustrie.
Voor wat betreft de herziening van de richtlijn pleziervaartuigen houden wij de vinger nauwgezet aan de pols.[:]