EU Blue Economy-rapport gepubliceerd met casestudy over pleziervaart

jul 3, 2020 | NJI nieuws

De Europese Commissie heeft haar jaarlijkse Blue Economy Report gepubliceerd. Het is gebaseerd op gegevens van 2018 verzameld door Eurostat. Het bevat specifieke informatie voor elke sector in de zgn. blauwe economie, waaronder ook “bouw van plezier- en sportboten”, “reparatie en onderhoud van schepen en boten”, evenals “kust- en maritiem toerisme” vallen.
De gegevens zijn opgesplitst op nationaal niveau voor kernindicatoren, zoals werkgelegenheid, toegevoegde waarde, omzet, brutowinstmarge en andere kernindicatoren. Het rapport bevat ook een casestudy over “De pleziervaart: gemaakt in Europa” (vanaf pagina 150).

De Europese nautische sector biedt aan ca. 234 000 personen werkgelegenheid en genereert een jaarlijkse omzet van ongeveer 28 miljard euro. € 4 miljard daarvan is omzet voor jachthavens en € 6 miljard wordt EU breed omgezet in de jachtverhuur en jachtcharter. De sector omvat ongeveer 4.500 productiebedrijven, waarvan 3.600 zich met ca. 82.000 medewerkers toeleggen op nieuwbouw en reparatie van pleziervaartuigen en de productiewaarde van bootfabrikanten bedraagt ca. € 6,5 miljard. De grootste bootproducerende landen in de EU qua omzet zijn Italië, Nederland, Duitsland, VK en Frankrijk. Polen wint ook marktaandeel mede als gevolg van de verschuiving van productieactiviteiten naar de Poolse industrie. Ongeveer 48 miljoen EU-burgers nemen regelmatig deel aan watersporten, waarvan 36 miljoen regelmatig deelnemen aan vaaractiviteiten. In Europese wateren bevinden zich ongeveer 6 miljoen pleziervaartuigen. De EU loopt voorop met betrekking tot innovatie en technologische processen, b.v. in elektrisch voortstuwing. De gemiddelde levensduur van pleziervaartuigen wordt geschat op 30 jaar, hoewel in sommige gevallen die kunnen oplopen tot 40-45 jaar. Ongeveer 95% van de bedrijven in de botenbouwsector zijn kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s), maar de bovenkant van de markt wordt gedomineerd door een kleine groep grote megajacht werven.

Motorfabrikanten zijn voornamelijk grote multinationale ondernemingen, zoals Volvo Penta, Yanmar, Mercury, Yamaha en Honda. Opgemerkt wordt dat er in Europa enkele fabrikanten zijn die motoren produceren die zelf zijn ontwikkeld. Voorbeelden in deze categorie zijn Volvo Penta en Selva Marine. Er zijn meerdere spelers die zogenaamde ‘marinisers’ worden genoemd, zoals bijvoorbeeld OXE en Seven Marine. In een dergelijk bedrijfsmodel worden motoren van Aziatische, Europese en Amerikaanse auto en vrachtwagen fabrikanten als Kubota, Deutz en Mitsubishi geïmporteerd en geschikt gemaakt voor maritieme doeleinden (‘gemariniseerd’)

Krachtig herstel sinds de economische crisis
 De economische crisis van 2008 had een diepgaande impact op de sector, aangezien een groot aantal bedrijven failliet ging en de werkgelegenheid afnam. Het economisch herstel heeft zich echter voorgedaan in de sector en met de Italiaanse industrie als koploper, steeg de omzet tussen 2014 en 2019 met 92% en de werkgelegenheid met 20% tussen 2017 en 2019.
Handel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan dit herstel, met name de uitvoer naar de Verenigde Staten. In 2018 werden meer dan 13.000 boten en waterscooters geëxporteerd met een handelswaarde van meer dan 1 miljard euro. Zeilboten vormden het grootste deel van de geëxporteerde eenheden, terwijl motorboten deze positie naar handelswaarde innamen. Italië was de grootste exporteur van pleziervaartuigen, gevolgd door Frankrijk, Finland, Polen en Duitsland

Het rapport noemt de voortschrijdende vergrijzing van het eigenaren bestand waarvan de gemiddelde leeftijd de afgelopen 10 jaar van gemiddeld 45 naar 55 jaar steeg. Het is bepaald niet ondenkbaar dat dit gemiddelde als gevolg van de door de Corona crisis veroorzaakte hausse op de botenmarkt weer behoorlijk zal afnemen. Het tekort aan gekwalificeerd personeel en de toegankelijkheid tot financiering worden EU breed als bedreigingen aangemerkt.

Naast het verstrekken van kengetallen over de impact van de pleziervaartsector, bevat het rapport ook informatie over de beleidsmaatregelen die nodig zijn om de sector te ondersteunen (toegang tot financiering, erkenning van kwalificaties van schippers, btw en andere). Het volledige rapport is hier te vinden, evenals de landspecifieke informatie hier en hier.

De Europese Commissie biedt bovendien een online dashboard Klik hier om die gegevens te bekijken.

Werkgevers boven 25 medewerkers dreigen compensatie transitievergoeding te verliezen bij ontslag wegens langdurige ziekte

Werkgever straks fors duurder uit bij ontslag zieke werknemer Minister Mariëlle Paul (VVD) van SZW heeft afgelopen vrijdag een wetsvoorstel naar de...

Rondje maritieme sector voor Sneker scholieren

Op 12 november lieten we dankzij en samen met tal van partijen HAVO/VWO eindexamenleerlingen van diverse middelbare scholen uit Sneek kennismaken...

Nieuw NJI lid Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop

NJI heet Mariska en Jody van Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop hartelijk welkom als nieuw NJI lid. Jody en Mariska vormen een sterk duo. Jody is de...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is als lid geroyeerd

Het bestuur heeft in haar vergadering van 28 november 2025 besloten om Felicity boats International BV gevestigd te Franeker (Fr.) wegens...

Nieuw NJI lid L. Oldenhage V.O.F. te Lisserbroek

Het NJI bestuur heet Leendert en Esther Oldenhage van harte welkom als nieuw lid van NJI. Oldenhage is een echt familiebedrijf en zij doen het...

Webinar 20 nov as. 10-12 uur over Verbetercheck Lasrook

Lasrook inademen schaadt de gezondheid. Gelukkig zijn er maatregelen om de risico’s te beheersen en de Arbeidsinspectie controleert of werknemers...

Watersportonderzoek 2024 gepubliceerd

Het door Waterrecreatie Nederland geïnitieerde Watersportonderzoek 2024 is een vervolg van het Watersportonderzoek 2021 en eerder in...

Terugblik NJI Werkbotenbeurs Hoorn

Het waren 3 geslaagde dagen (15 - 17 oktober) op de tweede Workboat Show gevuld met inspirerende gesprekken, innovatieve oplossingen en waardevolle...