Elektrisch varen is ook in Amerika in opkomst om het ‘nieuwe normaal’ in de yachting scene te worden. Grote werven brengen steeds vaker emissievrije modellen op batterijen op de markt. Nieuwe merken worden gelanceerd en gevestigde merken lanceren elektrische modellen.
Motorboten en jachten, klein en groot, ontworpen voor lange afstand of korte dagtochten en ook zeiljachten die voornamelijk de motor gebruiken om in en uit havens te komen; elektrische voortstuwing doet zijn intrede op alle soorten boten. Het lijkt er ook in dit kader weer op dat de jachtbouw industrie de ontwikkeling in de auto-industrie volgt, waar de toonaangevende merken naast hun brandstof aangedreven aanbod allemaal elektrische modellen introduceren met steeds betere prestaties en bereik. Er worden net als in de automotive nieuwe merken gelanceerd die zijn ontworpen als elektrische vaartuigen. Tijdens de Miami Boatshow begin dit jaar was net als in Europa de definitieve doorbraak van het E-varen, vooral in relatie tot snelvaren, een niet te negeren ontwikkeling.
Carbon Footprint
Bekend om hun snelheid en wendbaarheid, presenteerde het Amerikaanse bowridermerk Four Winns dit voorjaar hun eerste elektrisch aangedreven bowrider modelboot H2E op de Miami International Boat Show. Het Amerikaanse merk dat ook multihulls en modellen voor waterskiën aanbiedt, is eigendom van de Franse Groupe Beneteau. De H2E wordt aangedreven door Vision Marine’s E-Motion elektrische buitenboordmotor die qua prestatie equivalent is aan een traditionele 180 pk aanhangmotor. De tanks in de Four Winns bowrider worden vervangen door twee 700 volt batterijpakketten, gekoppeld aan een slim oplaadapparaat voor zowel snel opladen als langzaam opladen ’s nachts. De Canadese fabrikant van elektrische outboard motoren voorziet een volledige overgang van fossiel varen naar elektrische voortstuwing en heeft een robuuste buitenboordmotor ontwikkeld om deze verandering te versnellen. “Watersporters zijn zich meer dan ooit bewust van hun ecologische voetafdruk en zijn op zoek naar duurzame oplossingen om de koolstofuitstoot te verminderen, terwijl ze nog steeds kunnen genieten van de passies waar ze zo van houden,” zei CEO Alexandre Mongeon bij de presentatie van de H2E. Stille voortstuwing, indrukwekkende acceleratie en geen gedoe met brandstof werden genoemd in zijn lofzang voor elektrische voortstuwing.
Discreet
In het luxesegment introduceerde Falcon de Falcon E8. Deze 8 meter lange open dagboot richt zich op superjachteigenaren om als tender te worden gebruikt. Styling is strak en technologie is discreet ingebed om niet de aandacht te trekken. Voortstuwing komt van Vita Power, een relatief nieuw bedrijf dat in 2017 is opgericht om aandrijflijnen voor de scheepvaart te ontwikkelen, van laadregelaar tot dashboardbesturing en alles daartussenin. Het batterijpakket van de E8 kan met gelijkstroom in minder dan een uur van 20 tot 80 procent worden opgeladen, of als de tijd het toelaat met AC-walstroom in maximaal vijf uur. Volledig opgeladen, kan de Falcon-tender een topsnelheid van 30 knopen bereiken, terwijl hij een bereik van 30 zeemijl kan afleggen op zijn kruissnelheid van 25 knopen. De afwezigheid van motoren geraas draagt bij aan de luxe van de ervaring aan boord.
Modulair
In lijn met de vorige maand gepresenteerde elektrische boten, die aandrijflijnen van derden gebruiken voor voortstuwing, presenteerde het in 2018 vanuit Detroit opgerichte Hercules Electric Marine hun modulaire E-Drive System. Deze hekaandrijvingsset van 200 kiloWatt (250 pk equivalent) kan door botenbouwers op verschillende boottypen worden toegepast. Accupakketten bevatten een combinatie van Li-Ion en solid state batterijen en zijn verkrijgbaar in drie maten, afhankelijk van de vereiste snelheid, het gewicht en het bereik van de boot waarop het is geïnstalleerd. De voortstuwingssets zijn ingedeeld naar grootte en het gewicht van de boot. Er is een set voor snelle boten die snelheden van meer dan 40 knopen kunnen bereiken. Afhankelijk van de capaciteit van het gekozen batterijpakket kan de boot gedurende 4 tot 12 uur continu van energie worden voorzien. Geïntegreerde bedieningselementen bieden de mogelijkheid om software aan te passen aan de bijzonderheden van de boten en de zeilervaring te creëren zoals gewenst door de botenbouwer of zelfs de individuele klant. Er zijn veel verschillende oplaadopties ingebouwd, dus elke vorm van voeding voegt bereik toe aan de boot. Dit kunnen zonnepanelen, WISSELSTROOM of gelijkstroom uit een snellaadsysteem zijn. De E-Drive kan zelfs worden gebruikt als een thuisopslagsysteem. Met de boot aangesloten op de elektriciteitsvoorziening thuis, kunnen batterijen overdag worden opgeladen door dsolaire panelen en ‘s avonds elektriciteit leveren. Het elektrische voortstuwingssysteem kan worden geïnstalleerd op nieuwe boten of achteraf worden ingebouwd in oudere modellen die een refit krijgen.
Snel opladen
Het wijdverspreide snellaadnetwerk dat nodig is voor de acceptatie van elektrisch varen door jachtenbezitters is top of mind voor Aqua Super Power uit Italië, dat “gratis” d.w.z. buiten bezwaar van de havenexploitant gelijkstroomladers in jachthavens installeert. Schippers die hun boten willen opladen en de laders, kunnen de Aqua Super Power-app downloaden om het stroomverbruik te betalen. Het bedrijf werkt samen met enkele van de toonaangevende werven die elektrische boten ontwikkelen en bouwen, zoals Evoy, X-Shore (Scandinavie) en Vita (Italie). Onlangs werd een samenwerking aangekondigd met Delphia Yachts, de Poolse seriebouwer van zeil- en motorjachten die onderdeel uitmaakt van de Groupe Beneteau en zich nu richt op de ontwikkeling van een bouwlijn van elektrische aangedreven motorjachten.
Grensverleggend
Hoewel de nieuwe generatie vaartuigen een brede (nieuwe) populatie kopers aanspreekt, zijn er enkele opvallende veranderingen in de scheepvaart die dankzij elektrificatie, maar nog meer dankzij digitalisering kunnen worden verwezenlijkt. Voorheen exotische functies zoals folies die boten uit het water tillen om de weerstand te verminderen, zorgen voor hoge snelheid en een groot bereik dankzij de verminderde weerstand. Ook minder professionele schippers krijgen dankzij digitale elektronica een scala aan informatie en bedieningselementen om het bereik en de prestaties van de boot te kunnen bewaken en om de snelheid en trim aan te passen om zo het best mogelijke uit hun schip te halen qua snelheid, bereik en comfort.
E1 Grand Prix
In navolging van de formule E op het circuit ontstaat er ook een klasse voor elektrische power boat racing, de E1 series. De wereldvereniging van motorbootraces Union Internationale Motonautique heeft de RaceBird geaccrediteerd, een foiling raceboot die 50 knopen bereikt met een elektrische motor van 150 kiloWatt (200 pk) geleverd door Mercury Marine. Een batterij van 35 kWh zorgt voor de energie. Een volledige race vereist twee ladingen van de batterij. Gegevens van de raceboten worden verzameld door het ATLAS-systeem monitor en de McLaren Control Toolbox. McLaren Applied dat ook het (fossiele) Formule 1-autoraceteam ondersteunt, richt zich nu ook op E-bootraces. Het succes van bootraces komt neer op de vaardigheden van de piloot, maar ook technologie speelt een rol. Hoewel de RaceBird-boten worden geleverd met dezelfde motor- en rompstructuur, kan de installatie van de Vehicle Control Unit-software een verschil maken. Josh Wesley, Head of Engineering bij SeaBird Technologies: “Vanuit een technisch perspectief is het belangrijk dat we gegevens die afkomstig zijn van de boten kunnen openen en bekijken. We zullen de lessen uit deze analyse gebruiken om de prestaties van het RaceBird-prototype te verfijnen, klaar om het aan de teams te overhandigen.”
Het eerste kampioenschap zal in de loop van 2023 worden getraceerd. Tennisser Rafael Nadal sluit, na Tom Brady en Didier Drogba aan als teamcaptain. De race-evenementen moeten worden gehouden in lommerrijke nautische steden all over the world. Een schema voor de racing voor komend jaar is te vinden op https://www.e1series.com/first-season/