Talsma Shipyards in Franeker heeft woensdag 25 augustus het volledig elektrisch aangedreven inspectievaartuig PW10 opgeleverd aan de provincie Friesland. Voorafgaand werd het schip gedoopt door de Friese gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder.
De doop van het inspectievaartuig werd gedaan door de gedeputeerde van de provincie Friesland. (Foto Provincie Friesland).
Het gaat om een volledig elektrisch aangedreven schip met een lengte van ruim 15 meter; een puur Fries product vol duurzame innovaties. De provincie Fryslân zal het schip inzetten voor inspectie, handhaving op het water en begeleiding van de scheepvaart.
Waterstof voorbereid
Het schip kan emissievrij varen door elektrische voorstuwing, in combinatie met een groot pakket batterijen. De accu’s worden ’s nachts met groene stroom bijgeladen. Daarnaast zijn er tien zonnepanelen gemonteerd op het dak van de stuurhut. Het vaartuig is tevens geschikt om eventueel in de toekomst over te schakelen op waterstofaandrijving.
De batterijen worden ’s nachts met groene stroom geladen. Ook kan in de toekomst worden overgestapt naar waterstofaandrijving. ‘De zorgen over het klimaat hebben zich deze zomer opgestapeld. Fryslân gaat al jaren voor duurzaamheid en circulariteit. Onze keuze voor dit inspectieschip laat zien dat we het niet bij woorden laten’, zei Fokkens-Kelder tijdens de doopplechtigheid.
Duurzame inrichting
Een warmtepomp regelt het klimaat in de stuurhut. Er wordt zelfs gebruik gemaakt van aquathermie, hierbij wordt het vaartuig verwarmd of gekoeld door gebruik te maken van warmte en koude uit het oppervlaktewater. Twee energie-buffervaten zijn goed voor de opslag van het verwarmde water. De toegepaste materialen zijn zoveel mogelijk op basis van duurzaamheid geselecteerd. Er is gekozen voor een casco van staal omdat dit een lagere CO2-footprint heeft dan de alternatieven zoals aluminium. Voor het leidingwerk is recyclebaar kunststof toegepast. Het interieur en de vloeren zijn afgetimmerd met het zeer snelgroeiende grassoort bamboe. Voor de bekleding zijn ecologische materialen gebruikt en voor het plafond gerecycled plastic van petflessen.
Het schip vaart sinds donderdag 26 augustus door Friesland voor inspectie, handhaving en begeleiding van de scheepvaart. De PW10 zal bijvoorbeeld worden ingezet tijdens watersportevenementen.
Innovatiekracht
Het ontwerp van het nieuwe vaartuig komt van de tekentafels van Vripack in Sneek. Talsma tekende voor de constructie in samenwerking met een aantal Friese onderaannemers. ‘Als scheepswerf zijn wij trots op dit prachtige schip. Wij laten zien dat wij als Friese scheepsbouwers over de kennis en innovatiekracht beschikken die nodig is om deze duurzame schepen te bouwen voor de toekomst’,aldus Gerard Cnossen van Talsma.