Doorbraak in ultrazuinig varen, 10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk

jun 30, 2017 | NJI nieuws

“10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk”

Rederij Doeksen uit Harlingen dat ook een meerderheidsbelang bezit in Huisman Royal Shipyard neemt volgend jaar twee gloednieuwe aluminium autoveerboten in gebruik die de bestaande veertig jaar oude autoveer, ms Midsland, op termijn gaan vervangen. Door onder meer gebruik te maken van een monofuel LNG verbrandingsmotor en een innovatieve warmteterugwin-installatie is het probleem van fijnstof- en NOx-emissies gedecimeerd en wordt er ook nog eens superzuinig gevaren. “Dit was tien jaar geleden nog niet mogelijk.”

In 2018 worden de schepen in Harlingen te water gelaten en heten dan ‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’. Ze hebben een lengte van 70 meter, zijn 17 meter breed en hebben een diepgang van 2,60 meter. De dienstsnelheid bedraagt 14 knopen en de schepen bieden plaats aan 64 auto’s en 600 passagiers.

De twee LNG-motoren van leverancier MTU – één in elke romp – zorgen samen met de lichtgewicht aluminium rompvorm voor een laag energieverbruik en een stevige reductie van de uitstoot (-11% CO2, -90% NOx, -95% fijnstof, geen SOx). Innovatief zijn twee installaties achter beide motoren. Deze winnen de restwarmte van uitlaatgassen en motorkoelwater terug. Die warmte wordt via enkele tussenstappen omgezet in elektriciteit, die wordt opgeslagen in twee grote accu-banken. Bij het manoeuvreren van het schip wordt deze elektriciteit gebruikt voor aandrijving van de elektrische boegschroeven.

 Efficiency

In 2000 werd in Noorwegen ‘s werelds eerste ferry op LNG in gebruik genomen. Het veer de Glutra vaart op een route in de buurt van Trondheim. “Toen hebben we ons al georiënteerd op LNG”, vertelt directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. “Maar als we in die tijd op LNG zouden zijn overgestapt, hadden we het LNG altijd uit het buitenland moeten halen. Er was in Nederland namelijk geen infrastructuur. Ja, dat is dan echt een showstopper.”

Lees verder in het NMT Magazine

 

 

Werkgevers boven 25 medewerkers dreigen compensatie transitievergoeding te verliezen bij ontslag wegens langdurige ziekte

Werkgever straks fors duurder uit bij ontslag zieke werknemer Minister Mariëlle Paul (VVD) van SZW heeft afgelopen vrijdag een wetsvoorstel naar de...

Rondje maritieme sector voor Sneker scholieren

Op 12 november lieten we dankzij en samen met tal van partijen HAVO/VWO eindexamenleerlingen van diverse middelbare scholen uit Sneek kennismaken...

Nieuw NJI lid Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop

NJI heet Mariska en Jody van Vaarstroom B.V. te Nieuwkoop hartelijk welkom als nieuw NJI lid. Jody en Mariska vormen een sterk duo. Jody is de...

Felicity Boats International B.V. te Franeker is geroyeerd!

Felicity Boats International BV te Franeker is wegens wanbetaling geroyeerd!!!!    

Nieuw NJI lid L. Oldenhage V.O.F. te Lisserbroek

Het NJI bestuur heet Leendert en Esther Oldenhage van harte welkom als nieuw lid van NJI. Oldenhage is een echt familiebedrijf en zij doen het...

Webinar 20 nov as. 10-12 uur over Verbetercheck Lasrook

Lasrook inademen schaadt de gezondheid. Gelukkig zijn er maatregelen om de risico’s te beheersen en de Arbeidsinspectie controleert of werknemers...

Watersportonderzoek 2024 gepubliceerd

Het door Waterrecreatie Nederland geïnitieerde Watersportonderzoek 2024 is een vervolg van het Watersportonderzoek 2021 en eerder in...

Terugblik NJI Werkbotenbeurs Hoorn

Het waren 3 geslaagde dagen (15 - 17 oktober) op de tweede Workboat Show gevuld met inspirerende gesprekken, innovatieve oplossingen en waardevolle...