Doorbraak in ultrazuinig varen, 10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk

jun 30, 2017 | NJI nieuws

“10 jaar geleden was zo zuinig nog niet mogelijk”

Rederij Doeksen uit Harlingen dat ook een meerderheidsbelang bezit in Huisman Royal Shipyard neemt volgend jaar twee gloednieuwe aluminium autoveerboten in gebruik die de bestaande veertig jaar oude autoveer, ms Midsland, op termijn gaan vervangen. Door onder meer gebruik te maken van een monofuel LNG verbrandingsmotor en een innovatieve warmteterugwin-installatie is het probleem van fijnstof- en NOx-emissies gedecimeerd en wordt er ook nog eens superzuinig gevaren. “Dit was tien jaar geleden nog niet mogelijk.”

In 2018 worden de schepen in Harlingen te water gelaten en heten dan ‘Willem Barentsz’ en ‘Willem de Vlamingh’. Ze hebben een lengte van 70 meter, zijn 17 meter breed en hebben een diepgang van 2,60 meter. De dienstsnelheid bedraagt 14 knopen en de schepen bieden plaats aan 64 auto’s en 600 passagiers.

De twee LNG-motoren van leverancier MTU – één in elke romp – zorgen samen met de lichtgewicht aluminium rompvorm voor een laag energieverbruik en een stevige reductie van de uitstoot (-11% CO2, -90% NOx, -95% fijnstof, geen SOx). Innovatief zijn twee installaties achter beide motoren. Deze winnen de restwarmte van uitlaatgassen en motorkoelwater terug. Die warmte wordt via enkele tussenstappen omgezet in elektriciteit, die wordt opgeslagen in twee grote accu-banken. Bij het manoeuvreren van het schip wordt deze elektriciteit gebruikt voor aandrijving van de elektrische boegschroeven.

 Efficiency

In 2000 werd in Noorwegen ‘s werelds eerste ferry op LNG in gebruik genomen. Het veer de Glutra vaart op een route in de buurt van Trondheim. “Toen hebben we ons al georiënteerd op LNG”, vertelt directeur Paul Melles van Rederij Doeksen. “Maar als we in die tijd op LNG zouden zijn overgestapt, hadden we het LNG altijd uit het buitenland moeten halen. Er was in Nederland namelijk geen infrastructuur. Ja, dat is dan echt een showstopper.”

Lees verder in het NMT Magazine

 

 

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...