Akkoord rond versoepeling van geluidseisen aan boord van binnenvaartschepen

dec 19, 2017 | NJI nieuws

Enkele duizenden binnenvaartschepen kunnen dankzij een voorstel van het Nederlands ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ondanks felle oppositie vanuit de Duitse overheid langer in de vaart blijven, meldde het ministerie vorige week in een persbericht. Het voorstel om de binnenvaartsector tegemoet te komen met een versoepeling van de geluidseisen voor oudere schepen, is aangenomen door de bevoegde internationale autoriteit, het Europees Comité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaart (CESNI). Het gaat om een knelpunt voor 95% van de gehele Europese binnenvaartvloot, gebouwd vóór 1976.

Dit betekent dat oudere binnenvaartschepen vanaf 1 januari 2020 niet onverkort aan de dan geldende geluidseisen hoeven te voldoen. Bij ongewijzigde regelgeving zouden deze schepen vrijwel zeker uit de vaart moeten worden genomen vanwege het niet halen van de wettelijke geluidsnormen. Als vanaf 2020 schepen met een bouwdatum van vóór 1 april 1976 de verplichte geluidsmetingen voor het eerst ondergaan, zullen zij volgens een nieuwe methode worden gemeten. Geluid wordt dan niet bij 95% van het motorvermogen gemeten, maar bij een gewogen gemiddelde van verschillende toerentallen.

Worden na 2020 overschrijdingen gemeten, dan dient de scheepseigenaar te doen wat ‘redelijkerwijs van hem mag worden verwacht’ om het geluid verder terug te dringen. Heeft hij dat gedaan, dan worden overschrijdingen toegestaan tot maximaal 5 dB(A) in woonruimten en 10 dB(A) in slaapruimten. De komende tijd zal het ministerie in samenspraak met de inspectiedienst ILT, de keuringsinstanties en de internationale brancheorganisaties voor de binnenvaart een voorstel doen over wat ‘redelijkerwijs’ precies is.

Het Nederlandse voorstel geeft de binnenvaartondernemers de mogelijkheid en de prikkel om het geluidsniveau van hun schepen tegen aanvaardbare kosten te verbeteren, verwacht BLN-Schuttevaer. De Algemene Schippersvereniging ASV blijft van mening dat voorgestelde versoepeling ‘zo beperkt en vooral zo ongewis, dat het voor velen een struikelblok zal blijken’.

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...