Overgangstermijn van CE naar UKCA verlengd tot 2025

dec 15, 2022 | NJI Lid pagina, NJI nieuws

Sinds kort is er meer duidelijkheid over de productwetten die in de UK (United Kingdom) gelden of gaan gelden. De oorspronkelijke invoerdatum voor de verplichte UKCA markering van 1 januari 2023 inmiddels is uitgesteld tot 1 januari 2025. Als onderdeel van de post-Brexit-regelingen, heeft de Britse regering besloten om de erkenning van CE-productmarkeringen met nog eens twee jaar te verlengen voordat de producenten verplicht moesten overschakelen op de UKCA-productmarkering. Bedrijven hebben nu dus tot 31 december 2024 de tijd om zich aan te passen aan de UKCA-markering.

In principe is het zo dat vanaf januari 2025 producten in GB (Great Britain) niet meer met de (Europese) CE markering geleverd mogen worden, maar alleen met het UKCA merk (UK Conformity Assessed). De vraag is dan wat de overeenkomst of de verschillen zijn tussen UKCA en CE. Vooral voor bedrijven die zowel in de EU als naar GB exporteren kan dat extra werk opleveren.

Gelukkig valt dit in de praktijk mee. Technisch inhoudelijk is UKCA voor veel producten hetzelfde als voor CE. Diverse Europese Richtlijnen, waaronder de machinerichtlijn, de laagspanningsrichtlijn, de EMC richtlijn, ATEX en PED, maar ook de richtlijn pleziervaartuigen zijn door GB vertaald in Engelse richtlijnen. Zo is de richtlijn pleziervaartuigen omgezet naar Recreational Craft Regulations 2017 en Machinerichtlijn 2006/42/EC vertaald in The Supply of Machinery (Safety) Regulations 2008 nummer 2008 No. 1597. Deze is inhoudelijk gelijk aan de Machinerichtlijn. Een overzicht van deze richtlijnen is hier te vinden.

Ook de inzet van een NoBo is volgens dezelfde indeling als in de EU. Wel is het zo dat als u producten op de markt brengt waarbij een NoBo betrokken is, dit vanaf 1 januari 2025 een ‘Engelse’ NoBo moet zijn. Voor de pleziervaartuigen zijn dat HPiVS en sinds kort ook IMCI.  Op bovengenoemde website zijn eveneens links te vinden naar lijsten van Engelse NoBo’s.

Op dit moment stelt de Britse overheid (zie website) dat de UKCA richtlijnen en de betreffende CE richtlijnen inhoudelijk hetzelfde zijn. Dus een product dat voldoet aan CE, voldoet automatisch ook aan de UKCA. Wel stelt de Britse overheid dat als de EU richtlijnen gaat wijzigen, CE producten niet meer aan de UKCA voldoen. Verder stelt men dat men niet van plan is om de UK richtlijnen op korte termijn te gaan wijzigen. Dit staat letterlijk op hun website!

Kortom, concreet gezien verandert er na 1 januari 2025 niet echt veel. Maar men moet wel alert zijn op:

  • Zijn er NoBo’s nodig, dan moet men contact opnemen met Engelse Nobo’s
  • Controleer of er bepaalde geharmoniseerde normen gebruikt worden en of daar wijzigingen op komen
  • Houd bij of CE-richtlijnen aangepast gaan worden. Dan kan er in bepaalde gevallen wel een inhoudelijk verschil tussen CE en UKCA gaan ontstaan.
  • Plan het juiste merk (UKCA voor de UK, CE voor de EU) op het product, het logo kan van bovengenoemde websites gedownload worden.
  • Let op dat voor Noord-Ierland nog steeds CE of de UKNI geldt. De UKCA geldt voor Engeland, Wales en Schotland. Zoek goed uit naar welk land exact een product geëxporteerd wordt.
  • UKCA is vanaf 1 januari 2025 verplicht voor alle producten die in de EU onder CE vallen, met uitzondering van medische apparatuur.

Een vraag blijft natuurlijk hoe het met de aansprakelijkheid staat. In de EU is de fabrikant altijd aansprakelijk en deze kan zijn aansprakelijkheid nooit uitsluiten. Hierop is de hele CE-systematiek gebaseerd. Hoe dit in GB gaat na 1 januari 2025 is nog onduidelijk. Maar als u producten met CE levert aan GB, kunt u dit gewoon blijven doen. Maar dan onder een ander merkteken.

Conclusie: Als uw producten aan de eisen van de betreffende Europese Richtlijn voldoen, voldoen ze ook aan de Britse Richtlijn. Wel moeten uw producten dan voorzien zijn van het UKCA-teken (van internet te downloaden), of het UKNI-teken voor N-Ierland. Let wel op dat als er van een NoBo gebruik gemaakt moet worden, dit een Britse NoBo gaat worden. Reeds door een Europese NoBo afgegeven verklaringen blijven gewoon geldig volgens de geldigheidsduur van het document.

Meer informatie (Engelstalig). Als leden kunt u ook terecht bij de helpdesk internationaal ondernemen van Koninklijke Metaalunie.

 

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...

Nieuw NJI lid Argos Jachtbouw B.V.

Het NJI bestuur heet Jacqueline & Richard Veldman eigenaren van  Argos Jachtbouw B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Argos Jachtbouw B.V....

Groupe Beneteau rapporteert een daling van 43 procent in de omzet in Q1

Groupe Beneteau heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 130,4 miljoen euro gerapporteerd; dat komt neer op een daling van 43 procent ten...

International Workboatshow Hoorn – The Netherlands 2025

Na een succesvolle eerste editie komt de International Workboatshow Hoorn – The Netherlands terug met een tweede editie. Op 14, 15 en 16 oktober as....