De International Federation of Boat Show Organisers (IFBSO) heeft een Boat Show Barometer-initiatief gelanceerd, een uitgebreid enquêteprogramma dat is ontworpen om inzichten uit de sector te verzamelen en organisatoren van botenshows te helpen zich aan te passen aan het snel evoluerende landschap van maritieme beurzen en shows.
Het initiatief bestaat uit twee uitgebreide enquêtes – een voor organisatoren van botenshows en een voor exposanten – gericht op het vastleggen van het volledige spectrum van perspectieven in de maritieme evenementenindustrie. De verzamelde gegevens zullen worden gepresenteerd op het IFBSO-congres 2025 dat van 25-29 in Palma de Mallorca wordt gehouden en waar de organisatoren de terugkoppeling krijgen om hun evenementen te verbeteren. “In een tijdperk waarin de verwachtingen van de consument snel veranderen, moeten bootshows meebewegen om relevant en waardevol te blijven”, zegt METStrade beursmanager Niels Klarenbeek in zijn rol als president van IFBSO. “Dit Barometer-initiatief heeft ten doel om de veranderende dynamiek van de maritieme evenementenindustrie beter te begrijpen en organisatoren in staat te stellen de meest succesvolle shows te creëren.”
De exposantenenquête nodigt maritieme bedrijven uit om inzichten te delen over hun ervaringen, voorkeuren en suggesties voor verbetering op botenshows. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer selectiefactoren, digitale integratie, duurzaamheidspraktijken en ROI-evaluatiemethoden. De enquête onder de organisatoren onderzoekt bezoekerstrends, economische impact, demografie van consumenten en innovatieve showelementen.
De IFBSO Boat Show Barometer is van cruciaal belang voor de toekomst van maritieme evenementen, aangezien shows over de hele wereld te kampen hebben met “economische uitdagingen”, veranderende demografie van consumenten, duurzaamheidseisen en steeds betere online alternatieven. De belangrijkste inzichten die worden gezocht, zijn onder meer:
• Evolutie van de demografie en het koopgedrag van bezoekers
• Impact van economische omstandigheden op showprestaties
• Meest effectieve ervaringsgerichte marketingstrategieën
• Integratie van duurzaamheidsinitiatieven
• Adoptie van digitale technologieën en hybride formaten
• Strategieën voor het aantrekken van nieuwe en jongere schippers
IFBSO-leden hebben de organisatorenenquête direct ontvangen. De resultaten en analyse zullen worden gepresenteerd op het IFBSO Congres 2025 in Palma, Spanje. Wilt u als exposerend brancheprofessional uw inzichten met beursorganisatoren delen, kunt u HIER meedoen met de exposantenenquête.