Optimisme bij Italiaanse jachtbouwers

mrt 17, 2025 | NJI nieuws

Confindustria Nautica: Vooruitzichten Italiaanse industrie blijven positief

Ondanks enige onzekerheid op de markt voor kleine boten, zijn de vooruitzichten voor de hele sector goed
De Italiaanse vereniging van de maritieme industrie Confindustria Nautica heeft de bevindingen vrijgegeven van haar halfjaarlijkse statistische rapport, ‘La Nautica in Cifre Monitor – Trend di Mercato 2024/2025’ (Varen in cijfers – Markttrends 2024/2025), dat inzicht biedt in de algemene toestand van de Italiaanse jachtindustrie.

Volgens de bevindingen werden bedrijven in de hele Italiaanse botenindustrie in 2024 geconfronteerd met een groeiende economische complexiteit die heeft geleid tot de normalisering van de groei van de sector en een groter verschil tussen de marktdynamiek van high-end fabrikanten, waarvan de vraag nog steeds groot is, en die van kleine ambachtelijke producenten, die in bepaalde type- en groottesegmenten, ervaren in plaats daarvan onzekerheden in een aantal markten. Dit wordt ook bevestigd door de prestaties van indoor handelsevenementen gedurende het eerste deel van het jaar.
Desalniettemin blijven de vooruitzichten voor de Italiaanse botenindustrie over het algemeen positief, gedreven door de bijzonder belangrijke bijdragen van het superjachtsegment, dat zijn wereldwijde leiderschap behoudt voor bestellingen van meer dan 24 miljoen, met 572 jachten in aanbouw op een totaal van 1.138 wereldwijd.

Onder de gegevens die door Confindustria Nautica worden verstrekt, hebben sectorspelers en de markt nu ook toegang tot de statistische enquête die de vereniging afgelopen december aan haar aangesloten bedrijven heeft gepresenteerd, waardoor het mogelijk wordt om het sentiment van ondernemers in 2025 met betrekking tot markttrends te onderzoeken.
Van alle geanalyseerde gegevens werd voor het superjachtsegment bijzondere aandacht besteed aan de variatie in orderboekcijfers tussen december 2024 en december 2023. Aan de andere kant werden voor eenheden met een lengte tot 24 m, bootuitrusting en motoren de omzetprognoses voor 2025 onderzocht in vergelijking met het voorgaande jaar. Voor 34% van de bedrijven groeien of stabiliseren de orderboeken in het superjachtsegment vanaf december 2024 in vergelijking met dezelfde periode in 2023. De overige 66% meldt matige gevallen van krimp, waarbij 33% een daling ervaart die niet hoger is dan 5%, terwijl nog eens 33% een daling tussen 5%-10% meldt.

Wat de vaartuigen met een lengte tot 24 meter betreft, verwacht 22% van de respondenten een omzetstijging voor 2025, 45% verwacht stabilisatie en 33% verwacht een daling.
In het segment apparatuur en motoren verwacht 16% van de bedrijven in 2025 een omzetstijging ten opzichte van 2024, 63% verwacht een stabiele trend en 21% verwacht een krimp.
Ondernemers die actief zijn in de chartersector zijn gelijk verdeeld over degenen die over het algemeen positieve verwachtingen rapporteren voor het seizoen 2025 met een hogere omzet in vergelijking met het voorgaande jaar, terwijl 43% verwacht dat de omzet zal stabiliseren en 7% een lichte krimp voorspelt (binnen -5%). In totaal gaf 79% van de respondenten aan dat de gemiddelde waarde van de verkochte weken in 2024 steeg of stabiel bleef.

Wat het nautisch toerisme betreft, bleek uit de enquête die de Italiaanse nationale jachthavenvereniging Assomarinas in september 2024 onder haar leden heeft gehouden, positieve vooruitzichten voor 2025, met prognoses die optimistischer waren dan die van het voorgaande jaar. Prognoses voor het kalenderjaar 2025 geven tekenen van groei aan in alle belangrijke factoren die de omzet van een jachthaven bepalen. Van bijzonder belang zijn de schattingen die stijgingen laten zien die variëren van +1,5% in de verkoop van ligplaatsen tot +3,2% in transitligplaatsen.

Van alle exogene factoren is de grootste impact toe te schrijven aan de rentetarieven, die ondanks de recente verlagingen door de European Central Bank nog steeds als te hoog worden beschouwd, en onverkochte voorraden. De meerderheid van de respondenten beschouwt politieke spanningen en internationale conflicten ook als een van de meest invloedrijke factoren voor het consumentenvertrouwen.
In deze context zijn de prestaties van de wereldwijde export van de Italiaanse scheepsbouwproductie onmiskenbaar de belangrijkste factor die verantwoordelijk is voor het stimuleren van de groei in de afgelopen jaren: in september 2024 registreerde de Fondazione Edison, wetenschappelijk partner van de publicatie Nautica in Civre, een recordhoogte voor de export van in Italië geproduceerde jachteenheden, die de drempelwaarde van 4,5 miljard euro bereikte. Italië blijft ‘s werelds grootste exporteur van boten en jachten in 2024. Zo is in het ‘Libro Verde Made in Italy 2030’ (2030 Made in Italy Green Book), uitgegeven door het Italiaanse ministerie van Business en Made in Italy Production, de jachtindustrie opgenomen naast de historische 4A’s van Italië, of traditionele pijlers van de Italiaanse productie.

In heel Europa ontstaat bezorgdheid over de huidige escalaties op het gebied van tarieven en de mogelijke gevolgen in termen van kosten en aanbod voor de jachtindustrie. De VS blijft de belangrijkste markt op het wereldtoneel voor Italiaanse werven, zij het met een neergang in het afgelopen jaar, en de Italiaanse productie omvat soorten jachten die de neiging hebben om niet te overlappen met de jachten die doorgaans in de VS worden geproduceerd. Tegelijkertijd is de Amerikaanse export naar Italië in de loop van de afgelopen twaalf maanden bijna verdubbeld in vergelijking met de voorgaande periode van 12 maanden.

Het Italiaanstalige rapport is op te vragen via https://lanauticaincifre.it/

Nautisch Campagnecollectief Maritieme Techniek op Skills The Finals 2025

‘Maritieme Techniek – Bouwen aan Dromen!’ De Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) neemt, ondersteunt door diverse partners uit de maritieme sector,...

Collegabranche NMT organiseert inkomende handelsmissie van 19-23 mei

Van 19 tot en met 23 mei komt er een delegatie internationale businesspartners uit de (grote) jachtbouw naar Nederland. Het bijzondere hieraan is,...

Nieuw NJI lid – HML-Service te Lelystad

Het NJI bestuur heet Herman Langman van HML-Service te Lelystad van harte welkom als nieuw NJI-lid. HML-service is gespecialiseerd in alle...

Nieuw NJI lid JWA Voorschoten – Jachtwerf Allemansgeest te Vooschoten

Het NJI bestuur heet Dave de Groot van JWA Voorschoten -Jachtwerf Allemansgeest van harte welkom als nieuw lid van NJI. De Jachtwerf is gevestigd op...

Nieuw NJI lid GSG Gelderse Spitsgatters te Terborg

Het NJI bestuur heet Sanne de Vries-Menning en Jeffrey de Vries van de Gelderse Spitsgatters te Terborg van harte welkom als nieuw NJI lid. Al 16...

Terugblik elektrisch varen markt update in Sneek

Kennisdeling en netwerken over duurzame watersport in Sneek  Op 11 februari 2025 organiseerde SEFFF een informatiemiddag over duurzame jachtbouw en...

Balk Shipyard weer in Nederlandse handen

TERUG ONDER NEDERLANDSE VLAG Per 26 februari 2025 is Balk Shipyard weer in Nederlands eigendom. Met deze bedrijfsovername is 100% van de aandelen...

Cao M&T Algemeen verbindend verklaard

Dit betekent dat naast de cao voor het Metaalbewerkingsbedrijf ook cao’s Carrosseriebedrijf, Goud- en Zilvernijverheid, Isolatiebedrijf, en...