Amerikaanse marine maakt 3D-geprinte 30 feet onderzeeër

aug 10, 2017 | NJI nieuws

De Amerikaanse marine is erin geslaagd in slechts enkele weken een zichtmodel (proof of concept) op ware grootte van de romp van een onderzeeër te maken door middel van 3D-printen. Volgens de ontwikkelaars biedt dit enorm veel kansen voor het leger.

Het idee van het printen van wapens of voertuigen klinkt als science fiction maar is iets waar het leger al druk mee bezig is. De 3D-geprinte duikboot is ontwikkeld door een team van de Naval Surface Warfare Center (NSWC) en Carderock Division’s Disruptive Technology Laboratory (DTL) en heeft de naam Optionally Manned Technology Demonstrater (OMTD) gekregen.

Industriële printer

Voor het printen van het object werd gebruik gemaakt van een grote industriële 3D-printer genaamd Big Area Additive Manufacturing (BAAM), gevestigd in de Amerikaanse staat Tennessee. Het team creërde daarmee de grootste 3D-geprinte aanwinst voor de marine ooit: een proof-of-concept rompprint voor de Optinally Manned Technology Demonstrator (OMTD). Het team begon ermee in augustus 2016 en maakte met de grote 3D-printer zes onderdelen van koolstofvezel. Die onderdelen zijn vervolgens gemonteerd en daarmee kreeg de proof-of-concept vorm. Het team kreeg vier weken om de romp te ontwikkelen, waarbij de eerste week in het teken stond van het ontwerpen en vanaf de tweede week begonnen werd met het printen van de componenten. 

Het OMTD test artikel is 30 feet lang en gebaseerd op de Mark 8 Mod 1 Seal Delivery Vehicle (SDV) die momenteel in gebruik is. Dit is een bemande onderzeeër die Seals en materieel aflevert voor speciale operaties. “Een voertuig zoals de SDV kost zo’n 800.000 doller en 5 maanden om te produceren”, aldus Garry Shields, aanjager van het project en directeur van DTL. “Ons proof of concept is 90 procent goedkoper en binnen een paar dagen geproduceerd. Een belangrijke winst voor het leger; dit betekent dat vervangingsonderdelen of speciaal ontworpen materieel snel gemaakt en in gebruik genomen kunnen worden.”

Mogelijkheden

Shields vervolgt: “We hebben onszelf afgevraagd of we door alles anders te doen ook andere resultaten zouden krijgen. We denken dat we hiermee hebben aangetoond dat deze manier van produceren een game changer betekent voor het leger.”

OMTD is op dit moment niet operationeel of testbaar in het water. Deze versie laat volgens de makers enkel zien wat er mogelijk is en dát het mogelijk is.

“De ultieme visie van dit systeem is het creëren van voertuigen met modulaire energie- en datasystemen. De boot wordt ingezet zolang als nodig en daarna aangepast voor een volgende missie. Dit is niet zomaar een 3D-geprint voertuig: het is tot stand gekomen door verschillende potentiële technologiën en bestaande technologiën die samen zijn gekomen in één geweldig werkend voertuig. Dat belooft wat voor de toekomst.”

Het team kreeg voor hun werk een NAVSEA Commanders Award voor Innovation en maken nu plannen om een tweede, waterdichte versie van de onderzeeër te printen.

 Bron: US Navy

 

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...