Op donderdag 18 mei organiseerden Metaalunie Noord en Oost en TCNN in samenwerking met de Kamer van Koophandel en Compoworld de bijeenkomst ‘Van Metaal naar Composiet’ die werd gehouden bij Fokker in Hoogeveen. Fokker, dat als onderdeel van het Britse GKN van hoogwaardige componenten voor de vliegtuigindustrie vervaardigt, zette bij wijze van hoge uitzondering haar werkplaatsen open om bedrijven uit de metaalindustrie en andere geïnteresseerden een kijkje te laten nemen in haar wereld van vezelversterkte composieten. Deze worden o.a. toegepast in de Airbus A 380 en de nieuwe Joint Strike Fighter. Met name liet Fokker zien dat producten die vroeger van aluminium en staal werden vervaardigd, tegenwoordig zijn vervangen door vezelversterkte thermoplasten. Stijver, sterker en lichter zijn hiervoor de grote drijfveren geweest.
Is dit een trend die straks ook is te zien in producten die die nu nog traditioneel van metaal zijn gemaakt? Volgens deskundige Adriaan Beukers, emeritus hoogleraar aan de TU Delft, wel. Hij liet de aanwezigen voorbeelden zien van bedrijven die met succes de omslag hebben gemaakt, zoals de silo’s van Polem, Tanks van Tankwell en de Fiby Kipper van Luinstra. Allard Zandstra van ICO BV deed daar nog een schepje bovenop met de nieuwe composiet landbouwspuit van Agrifac, bruggen uit composiet en een lichtgewicht laadschep van Kuiken. Minder gewicht, even robuust en daardoor meer laadvermogen ten opzichte van de conventionele wiellader.
Ook in de metalen jachtbouw wordt veelal uit efficiency overwegingen in toenemende mate gebruik gemaakt van composiet bouwdelen. Dergelijke standaard bouwdelen omvatten bijvoorbeeld de spiegels van een opeenvolgende serie motorkruisers, of achterzijde en dak van de salon. Bij dergelijke hybride constructies vormt de verbinding van verschillende materiaalsoorten een bijzonder aandachtspunt.
Omdat automatisering een belangrijk thema is in de composietwereld profiteren ook verschillende machinebouwers van de deze ontwikkeling zoals, Autonational, Airborne en Boikon.
Al met genoeg stof tot nadenken voor de metaalindustrie in Noord en Oost Nederland. Om met de woorden van Adriaan Beukers af te sluiten: Composieten bieden meer performance met minder massa, minder energie en lagere lifetime kosten.
Voor een sfeerimpressie, kunt u kijken naar een kort filmverslag van deze middag.