Vanuit het water in de wal: oude polyester bootrompen worden oeverbeschoeiing

jun 13, 2017 | NJI nieuws

Maandag 12 juni zijn bij de Beatrixsluis in Almere de eerste meters aan duurzame oeverbeschoeiing van oude plezierboten gerealiseerd. In Flevoland is een bijzondere samenwerking tot stand gekomen tussen Waterschap Zuiderzeeland, hogeschool Windesheim, Reimert Bouw en Infrastructuur en CompoWorld. Samen maken zij van oude polyester bootrompen damwanden voor oeverbeschoeiing.

Van afval naar waardevolle grondstof
Doorgaans zijn damwanden voor oeverbeschoeiing gemaakt van (tropisch) hardhout. Door oude of afgedankte polyester boten voor oeverbeschoeiing te gebruiken, wordt afval een waardevolle en bruikbare grondstof: een mooi voorbeeld van circulaire economie. En dankzij het gebruik van polyester (thermoharde composieten) voor oeverbeschoeiing hoeft geen tropisch regenwoud gekapt te worden. Bovendien gaat deze duurzame oeverbeschoeiing naar verwachting twee tot drie keer langer mee dan houten oeverbeschoeiing. Goed voor het milieu dus.

Miljoenen kilo’s afgedankte boten
Een groeiend tonnage afgedankte polyester zeilboten of motorboten belandt op stortplaatsen, omdat het materiaal zo hard en taai is, dat het niet te recyclen is. Uit onderzoek blijkt dat binnen 12 jaar deze bult wanneer er geen actie wordt ondernomen zal bestaan uit 35.000 polyester boten. Onderzoekers van Hogeschool Windesheim zochten én vonden in een voorafgaand project in samenwerking met NJI en botendemontagebedrijf Het Harpje echter een oplossing om het materiaal te hergebruiken als verstevigingsbasis voor nieuwe, sterke damwanden voor oeverbeschoeiing.

Stichting CompoWorld stimuleert het gebruik van composieten waaronder polyester en heeft een belangrijke bijdrage geleverd in het slaan van deze eerste meters beschoeiing door het samenbrengen van de verschillende partijen. Waterschap Zuiderzeeland wil de milieubelasting van het waterschap verminderen en een actieve bijdrage leveren aan duurzame ontwikkelingen door samenwerking met kennisinstellingen en bedrijven. Deze duurzame en innovatieve oeverbeschoeiing past bij die ambities en daarom is het waterschap trots om eigenaar te zijn van deze eerste duurzame meters aan oeverbeschoeiing. Reimert Bouw en Infrastructuur is mede-initiatiefnemer vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om uitputting van natuurlijke bronnen als hardhout te voorkomen en bij te dragen aan de vermindering van het CO2-absorptievermogen.

Werkbotenbeurs Hoorn 14 – 16 oktober

De best ever Nederlandse bootshow is nog maar koud voorbij, of we maken ons alweer op voor het volgende event. De ‘International Workboat show’ in...

Oude RI&E Metaalbewerking niet meer actief vanaf 1 september

Het oude online RI&E instrument dat sinds 2011 via RIE Metaalbewerking kan worden benaderd, is vanaf 1 september niet meer te bewerken en alleen...

EU-Hof neemt cruciale TiO2 beslissing

De verfproductenindustrie heeft haar blijdschap uitgesproken over de beslissing van het Europees Hof van Justitie (EHJ) om haar uitspraak uit 2022...

Terugblik Duitse Hiswatewater

Goede sfeer op het Ancora Yacht Festival 2025  Het Ancora Yacht Festival, gehouden in de vijfsterrenjachthaven Ancora in Neustadt/Holstein, bood in...

Boatfaria te Garyp heeft nieuwe eigenaar

Het bedrijf BoatFaria in Garyp heeft sinds kort een nieuwe eigenaar. De locatie van BoatFaria wordt door Gerrit Visser gehuurd en heeft een dubbele...

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...