Branche nieuws

Superjacht loopt bij eerste vaart flinke schade op door uitstekende spijker

Superjacht loopt bij eerste vaart flinke schade op door uitstekende spijker

ClubhouseArts / Shutterstock.com

Een uitstekende spijker in een meerpaal bezorgde het superjacht Lonian al op de eerste vaart flinke schade. Het schip vertrok zondag van de werf in Aalsmeer richting de haven in Rotterdam. Bij de Leimuiderbrug voer ze langs de meerpaal met spijker. De lak op de romp raakte flink beschadigd.

Medewerkers van de werf Feadship behandelden de krassen met oplosmiddel en dekten deze af met gele tape. Over de omvang van de schade is nog niets bekend.

Lees er meer over op www.ad.nl

Oei… de #Lonian is dus werkelijk beschadigd bij de doorvaart van #Leimuiderbrug. Uitstekende spijker aan een meerpaal is de vermoedelijke oorzaak. #Feadship #megajacht pic.twitter.com/zGzjfpJEfl

— Sylvia van Straalen (@siarella99) 26 augustus 2018

Leeuwardenaar moet jaar de cel in voor bootdiefstal en inbraken

Leeuwardenaar moet jaar de cel in voor bootdiefstal en inbraken

sakhorn / Shutterstock.com

Een 38-jarige inwoner van Leeuwarden is veroordeeld tot een jaar celstraf vanwege meerdere diefstallen, inbraken en heling. De man kreeg bovendien zes maanden voorwaardelijk opgelegd die hij nog had staan als voorwaardelijke straf op basis van eerdere diefstallen.

De man werd de dag na Koningsdag betrapt toen hij een gestolen boot op een trailer achter zijn bedrijfsauto had staan. De eis van het Openbaar Ministerie luidde twee jaar gevangenisstraf, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

Lees er meer over op www.omropfryslan.nl

Zeilboot Team Heiner gekapseisd en gezonken

Zeilboot Team Heiner gekapseisd en gezonken

Svetlana Turchenick / Shutterstock.com

Een zeilboot van Team Heiner uit Lelystad is maandagochtend gekapseisd en gezonken op de Noordzee. De kiel van de boot, een Maxfun 35, is afgebroken.

Foto: Sfeerbeeld

De boot was op weg van Breskens naar Den Haag. Een reddingboot van de Kustwacht ving de twee opvarenden van de zeilboot op. De Kustwacht probeerde de boot naar de kust te slepen, maar dat mislukte waarna de boot zonk. Niemand raakte gewond.

Lees er meer over op www.omroepflevoland.nl

Kuiper Verzekeringen breidt uit met overname Van der Schuit Verzekeringen Sneek

Kuiper Verzekeringen breidt uit met overname Van der Schuit Verzekeringen Sneek

Kuiper Verzekeringen. Van links naar rechts: Menno van der Schuit, Jacco Kuiper en Jacco Schipper (Kuiper Verzekeringen)

Kuiper Verzekeringen te Heerenveen, specialist in watersportverzekeringen, neemt de verzekeringsportefeuille over van Menno van der Schuit Verzekeringen te Sneek. Dit gebeurt per 1 oktober 2018. Directeur Jacco Kuiper is verheugd met de overname: “De overname past zeer goed in ons beleid om een gestage en gezonde groei te realiseren. Wij kennen Menno al heel lang en weten precies wat we aan boord halen. Menno zal tijdelijk bij ons in dienst treden om de overvoer zorgvuldig te begeleiden. Dat is mooi en dat typeert hem.”

Menno van der Schuit heeft als werknemer van Kuiper Verzekeringen in de periode 1981-1995 een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling en verkoop van pleziervaartuigenverzekeringen. Ook was hij adviseur voor watersportbedrijven. Na deze periode is hij voor zichzelf begonnen en heeft hij onder andere labels als bootverzekeringen.nl en watersportdesk.nl in de markt gezet. De portefeuille die Kuiper van Van der Schuit overneemt, bestaat voornamelijk uit pleziervaartuigen.

Meer informatie op www.kuiperverzekeringen.nl

Hagel en wind maken 24 Uurs Zeilrace zwaarste ooit

Hagel en wind maken 24 Uurs Zeilrace zwaarste ooit

Federico Rostagno / Shutterstock.com

De 54ste Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace bleek heftigste ooit. Zware weersomstandigheden zoals onweersbuien, hagel en hevige windstoten vergden veel van de deelnemers.

Foto: Sfeerbeeld

Zo’n negentig deelnemers besloten vrijdag al om niet te starten en meer dan honderd zochten voortijdig een haven op. Toch behaalden 212 deelnemers zaterdagavond de eindstreep, waarvan er 193 reglementair over de streep kwamen. Gezamenlijk legden de zeilers 24.294,07 mijlen af, dat is door het geringe aantal deelnemers fors minder dan vorig jaar (30.831,88).

Lees er meer over op www.clubracer.be

Rijn bij Lobith op laagste peil ooit gemeten

Rijn bij Lobith op laagste peil ooit gemeten

Tapat.p / Shutterstock.com

Met een stand van 6.87 meter boven NAP is afgelopen zondag bij Lobith de laagste stand ooit gemeten. Het vorige record was in 2011, toen stond het peil op 6,89 meter.

Foto: sfeerbeeld

In Duitsland heeft het net als in Nederland de afgelopen twee dagen hard geregend. Toch maakte dit voor het waterpeil nog weinig verschil, aangezien het nog dagen duurt voor dat extra water Nederland bereikt.

Lees er meer over op www.nos.nl

Seafaring 44: de zonovergoten Ecocruiser met eigentijds design

Seafaring 44: de zonovergoten Ecocruiser met eigentijds design

De tijd van kamperen op het water lijkt voorbij. Varen wordt steeds luxer. Jachten
worden groter van formaat, steeds rijker aangekleed en voorzien van slimme
features. Niet alleen de Nederlandse jachtwerven ontwikkelen comfortabelere
jachten, ook in Oost-Europa weten ze de nieuwe booteigenaren goed in de watten
te leggen. Zo ook met deze Seafaring 44: dit Sloveense jacht is uiterst duurzaam
en tegelijkertijd voorzien van alle luxe van thuis. Voor wie toch liever iets kleiner
vaart is de Seafaring 33 in aantocht. Net zo aangenaam, alleen iets compacter.

Bij jachtbouw denk je wellicht niet direct aan Slovenië. Toch zijn de bouwers van diverse bekende merken hier te vinden. We noemen Elan, Greenline, Brioni en Seascape en nu dus ook: Seafaring. Mocht dit merk je niet direct bekend in de oren klinken, dan is dat niet helemaal vreemd. Seafaring is namelijk nieuw in de markt. Aan het roer staat Michael Gregorcic, afkomstig uit een familie die al jarenlang onderdelen voor campers, caravans en auto’s maakt, maar waarin ook een passie voor de watersport heerst. Die passie resulteerde in 2016 in de komst van een eigentijds motorjacht dat minimaal onderhoud combineert met maximaal vaarplezier en comfort: de Seafaring 44. Op Europa’s grootste
botenbeurs in Düsseldorf viel dit unieke jacht direct op en werd ze zelfs genomineerd voor de titel Europese Motorboot 2018.

Ultra-strak, gewaagd design
Wanneer je in de enorme Düsseldorfse beurshallen al opvalt, spring je natuurlijk ook in de haven van de Nederlandse dealer Bmarine in Grou in het oog. Wanneer we arriveren hebben Bart van den Berg en zijn team het jacht al klaargelegd aan de steiger. Vanaf grote afstand herkennen we het bijzondere design: recht opgetrokken met ultra-strakke lijnen. De hoekige vormgeving maakt niet alleen dat het jacht modern oogt, maar zorgt ook voor een zo groot mogelijke binnenruimte. We hebben hier te maken met de Coupé-uitvoering, maar de Seafaring is ook verkrijgbaar in een Flybridge-uitvoering, met een nóg grotere
leefruimte.

Bovenop de strakke, witte romp pronkt de opbouw met een verlengd kajuitdak boven het
achterdek en een enorme, loodrecht geplaatste, raampartij. De dekindeling is doordacht met enorm veel bergruimte waarin zelfs fietsen kunnen worden opgeborgen. Voorop
vinden we een groot zonnebed en achterop een comfortabele zitbank die in een handomdraai kan worden omgetoverd tot loungebed. Daarachter vinden we het
zwemplateau over de volle breedte van het jacht welke is voorzien van een zwemtrap én buitendouche. Hiermee is er op dit jacht voldoende plek om van het buitenleven te
genieten.

Oase van licht
Het heerlijke buitengevoel stopt niet bij het entree. Ook wanneer we de salon instappen hebben we amper het idee ‘binnen’ te zijn. De salon is immers omringd door glas met als
prettig gevolg: een oase van licht. Vanaf de salon heb je op elke positie een 360° zicht naar buiten toe en hoef je niets te missen van wat er om je heen gebeurt. Daar doen we nog een schepje bovenop door de schuifdeuren van de salon te openen. Hiermee smelten de salon en het achterdek samen tot één grote leefruimte. Het plafond van de testboot is gesloten en voorzien van spotverlichting, maar wie nog meer lichtinval wil, kan ook kiezen voor een dakluik of dakramen. En voor wie graag nóg zuiniger vaart is het ook mogelijk om zonnepanelen op het dak te plaatsen.

Chique interieur
Het interieur is prachtig en dat komt mede door haar eenvoud. Het meubilair is gemaakt van Alpi Lignum eikenhout in een lichte, matte uitvoering. De plafondpanelen zijn wit, wat mooi contrasteert met de donkere antracietgekleurde bekleding bij de stuurstand. De keuken is wit met lichteiken onderkasten en bevat alles wat je aan boord kunt gebruiken:
een wasbak met kraan, een 2-pits kookplaat, een vaatwasser, een koelkast met vriesvak en voldoende bergruimte voor glazen, bestek, borden en proviand. Een grotere vriezer is optioneel. Tegenover de keuken is er de met stof beklede L-vormige bank met een 6-persoons dinette. Op verzoek kan hier een extra tweepersoons slaapplaats van worden gemaakt. Via de cockpit lopen we richting de trap waar een centraal schakelpaneel is geplaatst. Met behulp van de stevige, maar elegante grepen kun je gemakkelijk en
veilig de trap op- en aflopen.

Op weg naar beneden loopt het laminaat uit de salon bij de testboot over in bruine vloerbedekking. Dit is echter net als de rompkleur en alle andere stoffering geen vast gegeven. Is dit niet je kleur, dan kan dit zelfs eenvoudig worden vervangen in laminaat of
vloerbedekking in een kleur naar keuze.

Beneden vinden we drie hutten: de eigenaarshut en twee gastenverblijven. Elk voorzien van slaapplaats voor twee personen, waarbij de eigenaarshut een eigen natte cel heeft en de twee gastenhutten een natte cel delen. Het is ook mogelijk om voor de standaarduitvoering met twee hutten te kiezen. In dat geval worden de twee gastenhutten samengevoegd tot één riante VIP-hut en heeft elke hut een eigen, aangrenzende badkamer
met douche en toilet. Elk vertrek is licht en ruim en door de hoeveelheid ramen goed te ventileren. Daarbij is er duidelijk veel aandacht besteed aan de afwerking en het creëren van voldoende opbergruimte in de vorm van (hang)kasten en opberglades.

Duurzaam en zuinig varen
Niet alleen de gasten, maar ook de schipper heeft op deze Seafaring 44 weinig te klagen. Alle benodigde besturingspanelen zijn aanwezig waarmee dit jacht soepel en eenvoudig te besturen is. Zo zijn er een 16 inch kaartplotter met multifunctioneel beeldscherm, een digitale motorcontrole, de hydraulische besturing, een kompas en diverse handige schakelaars.

Standaard wordt deze Seafaring 44 uitgerust met een 110 Pk sterke Volvo Penta D3 motor, maar het is ook mogelijk om een sterkere motor (1x Volvo Penta D4 met 180 Pk) of zelfs een dubbele motorisering (2x Volvo Penta D3 met 150 Pk) te laten plaatsen. De testboot is voorzien van de Volvo Penta D4 met 180 Pk waarmee dit 14 meter lange jacht méér dan voldoende power heeft.

Seafaring richt zich echter niet zozeer op snelheid en kracht, maar vooral op ecologisch en efficiënt varen. Door de uiterst efficiënte rompvorm kan de Seafaring 44 bij zijn kruissnelheid (8,8 knopen per uur) een bijzonder laag brandstofverbruik van nog geen
liter per mijl behalen. Hiermee is deze Ecocruiser zeer zuinig en zou je op één tank de Atlantische Oceaan moeten kunnen oversteken. Het manoeuvreren gaat ons gemakkelijk
af en door de goede isolatie hebben we weinig last van het motorgeluid.

De topsnelheid stellen we vandaag vast op ruim 20 km/u en onder gunstigere omstandigheden is ook een mooie 23 km/u haalbaar. Met twee motoren is
het zelfs mogelijk om 20 knopen te varen (37 km/u).

Conclusie
Het wordt luxer op het water en daar draagt deze Seafaring 44 zeker aan bij. Met haar moderne, rechtopgetrokken vormgeving en doordachte indeling voelt het jacht zeer ruim aan. De 44-voeter is geschikt voor zowel de binnen- als buitenwateren en biedt veel vaargemak tegen minimale onderhoudskosten. Ze vaart niet alleen enorm zuinig, maar is ook eenvoudig te besturen. Eind 2018 wordt het tweede model uit de range verwacht: de Seafaring 33. We zijn benieuwd. Maar als ze een beetje op deze 44-voeter lijkt, kunnen we ook hierop optimaal relaxen en genieten.

Deze Seafaring 44 is te zien op de HISWA te water 2018 in Lelystad.

Seafaring 44
Lengte over alles: 14.39 m.
Breedte: 4.25 m.
Diepgang: 0.80 m.
Standaard motorisering: Volvo D3 – 110 Pk
Optionele motorisering: 1x Volvo Penta D4 – 180 Pk of 2x Volvo D3 – 150 Pk
CE-categorie: B (A is optioneel)
Vanafprijs: € 421.000,- incl. 21% BTW
Prijs testboot: € 495.000,- incl. 21% BTW

Seafaring Yachts
Onderdeel van Bmarine
Singel 12
NL-9001 XP Grou
T: 0566-688816
info@seafaring.nl
www.seafaring.nl

Het Wakend Oog schuift op

Het Wakend Oog schuift op

Het Wakend Oog – International Yachtbrokers, ook bekend als HWO, zal aan het einde van dit watersport seizoen kantoor houden op de Vosseleane 51 in Woudsend. Dit houdt in dat de bezoekers ca. 75 meter eerder dan voorheen, aan dezelfde zijde van de Vosseleane, kunnen parkeren. De zomer van 2018 is de jachtmakelaardij nog te vinden op Vosseleane 49.

Overdekte showroom
Naast een nieuw kantoor zal HWO haar klanten voortaan ook de mogelijkheid bieden om de schepen overdekt op de wal in de showroom aan de Vosseleane nr. 36 te presenteren en te bezichtigen. Doordat de boten op bokken staan kan het onderwaterschip direct worden bekeken zonder dat hiervoor eerst gekraand dient te worden.

Een ander belangrijk voordeel van deze droge hal is dat er in het najaar en in de winterperiode minder sprake van condensvorming in het interieur van de gepresenteerde schepen zal zijn.

Verkoophaven
Naast de mogelijkheid om de schepen in deze showroom te presenteren kan de klant kiezen uit ligplaatsen in het water van de verkoophaven, direct achter het kantoor gelegen en uit ligplaatsen buiten op de wal. Tevens kunnen in de winter schepen onder dak liggen in het water.

Alle faciliteiten aanwezig
In de verkoophaven heeft HWO tevens de beschikking over een moderne 30 tons kraan, een botenhelling en verder de expertise van een scheepstechnisch bedrijf, een jachtschilder en een scheepstimmerman. Bovengenoemde bedrijven zijn samen met HWO in een pand gevestigd. Hierdoor kan voortaan nog beter worden tegemoetgekomen aan de wensen van de klanten, of het nu gaat om een vlotte offerte voor de inbouw van een boegschroef, een nieuw onderwaterschip of een complete refit van het interieur.

Verkoop vanaf eigen ligplaats
Als vierde optie biedt HWO de mogelijkheid om voor haar klanten het verkooptraject te verzorgen vanaf de eigen ligplaats. Dat voorkomt dubbele liggeldkosten en daarmee kan de huidige booteigenaar tot de verkoop nog gebruik maken van de boot.

Meer informatie op www.hwo.nl

Politie houdt twee mannen aan voor poging tot bootdiefstal

Politie houdt twee mannen aan voor poging tot bootdiefstal

JPstock / Shutterstock.com

Vrijdagochtend heeft de politie twee mannen aangehouden op verdenking van een poging tot diefstal van een boot.

Er kwam bij het Operationeel Centrum de melding binnen dat twee mannen zich verdacht ophielden bij een boot die te water lag bij het Dongenpad. De melder kon een goed signalement van de mannen geven.

Lees er meer over op www.politie.nl

Nutteloze speedboten Rijkswaterstaat mogelijk naar kustwacht Cariben

Nutteloze speedboten Rijkswaterstaat mogelijk naar kustwacht Cariben

klarka0608 / Shutterstock.com

Rijkswaterstaat bleek bij de bestelling van 2 nieuwe speedboten een fout gemaakt te hebben. Omdat ze niet geschikt zijn om met hoge snelheid door hoge golven te varen zijn ze niet bruikbaar voor de controle van vissersschepen. 

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt of twee voor de Nederlandse Kustwacht ongeschikte RHIB’s kunnen worden ingezet in de Cariben. Het ministerie heeft geprobeerd de miskoop onder de pet te houden, maar zag zich door een WOB-procedure van de Volkskrant gedwongen alsnog opening van zaken te geven.

Lees meer hierover op www.bonaire.nu

Skûtsje Eastermar wint IFKS-wedstrijd ondanks protest

Skûtsje Eastermar wint IFKS-wedstrijd ondanks protest

Tom Goossens / Shutterstock.com

Skûtsje It Doarp Eastermar is ondanks protest van schipper Heerschop van de Wylde Wytse uitgeroepen tot de winnaar van de IFKS-wedstrijd in de A-klasse op het Tjeukemeer. Eastermar staat ook bovenaan in het klassement.

Foto: sfeerbeeld

Na afloop van de wedstrijd was er veel protest. Het skûtsje Eastermar was geraakt door Arend Wisse de Boer. Schipper Tadema kreeg daarbij het helmhout tegen zijn lichaam en sloeg overboord, maar kon door snelle hulp de wedstrijd vervolgen en zelfs winnen. Sikke Heerschop van de Wylde Wytse diende vervolgens een protest in omdat zijn schip moest wijken in een voorrangspositie. Tadema diende op zijn beurt een protest in tegen De Boer.

Lees er meer over op www.lc.nl

HISWA te water 2018 in Lelystad opent – letterlijk – met een knal

HISWA te water 2018 in Lelystad opent – letterlijk – met een knal

HISWA te water

Op woensdag 5 september opent de HISWA te water met een knal! Om 12.00 uur zal de burgemeester van Lelystad, Ina Adema, samen met Volvo Ocean zeilster en Olympiër Annemieke Bes, de beurs op spectaculaire wijze openen. Zij doen dit door een kanon af te vuren dat ter beschikking is gesteld door het naastgelegen Batavialand Museum.

80 primeurs
De 35e editie van de HISWA te water vindt dit jaar plaats in de Bataviahaven van Lelystad en belooft één grote belevenis te worden. In lijn met de lijfspreuk “I love watersport”, wordt de Bataviahaven van 5 tot en met 9 september omgetoverd tot het Walhalla voor iedere watersportliefhebber. Naast 270 nieuwe boten, waaronder 80 primeurs en een divers aanbod aan watersport gerelateerde producten worden bezoekers getrakteerd op een rijk gevuld activiteitenprogramma.

Proefvaren
Directeur Arjen Rahusen: “De Bataviahaven Lelystad leent zich uitstekend voor ons watersportevenement. Vooral de nieuwe mogelijkheden om proefvaarten te kunnen aanbieden, de parkeermogelijkheden en de directe ligging aan het Markermeer werden bij de exposanten goed ontvangen. Ik ben er dan ook bijzonder trots op dat we deze eerste editie in Lelystad al meer exposanten mogen verwelkomen dan afgelopen jaar in Amsterdam!”.

Voor ieder type watersporter
De HISWA te water is de ideale plek om u te oriënteren voor de aankoop van uw nieuwe boot en vormt een bron van inspiratie voor ieder type watersporter. Tijdens de beurs presenteren Nederlandse en internationale jachtbouwers meer dan nieuwe 270 boten, waaronder 80 primeurs. Van sloep tot motorjacht, van Daysailer tot aan zeiljachten voor de wereldreiziger, ieder type watersporter kan zijn hart ophalen bij al het moois dat aan de steigers ligt van de Bataviahaven.

Komt u voor de motorjachten? Dan kunt u wegdromen bij merken als Wajer Yachts, Linssen yachts en Steeler Yachts. Wie in de categorie motorjachten zoekt naar de specifieke stijl van de Trawlers kan zich laten inspireren bij “Trawlerfest”, hier presenteren Privateer Yachts, de Alm Jachtbouw en Altena Yachting een selectie Trawlers van eigen werf. Zeilliefhebbers kunnen komen genieten bij merken als Scandinavia Yachts, Azuree Yachts, J/Boats en X-Yachts. Sloep- en tendervaarders vinden wat zij zoeken bij merken als Isloep, Admirals Tender, Chriscraft en Cooper Yachts. Watersporters die het eens over een ander boeg willen gooien kunnen zich laten inspireren bij de “House Boat Village” waar merken als Gielissen Shipyard, La Mare en Europarcs deze opkomende vorm van watersport vertegenwoordigen. 

Kaarten met korting
Koop nu uw kaarten online op www.hiswatewater.nl  met € 2,50 korting. Online kost een kaart voor volwassenen € 12,50 i.p.v. €15,- aan kassa. Ook zijn er extra voordelige “Vriendenkaarten”, kaarten voor kinderen en studenten en combinatietickets voor het naastgelegen museum Batavialand. Bezoekers die met de auto komen kunnen eenvoudig parkeren op de parkeerterreinen van Batavia Stad Fashion Outlet voor slechts € 3,- per dag. Wanneer u hier toch staat, vergeet dan niet dat u met uw entreekaart een kortingsvoucher kunt afhalen van 10% voor het shopping centrum.

Openingstijden
Woensdag  5 t/m zondag 9 september van 10.00 – 18.00 uur. Vrijdagavond geopend tot 20:00.

Lees er meer over op www.hiswatewater.nl

 

Boot gered van vlammen in bossage bij watersportvereniging

Boot gered van vlammen in bossage bij watersportvereniging

Maksimilian / Shutterstock.comEen alerte omstander heeft woensdagmiddag een boot gered. Het motorjacht lag aangemeerd aan de oevers van Watersportvereniging Leiden toen er in de nabij geleden bossage brand uitbrak.De omstander zag het gebeuren en belde…

Ellendige zomer voor Gelderlandse watersporters

Ellendige zomer voor Gelderlandse watersporters

Gashgeron / Shutterstock.com

Hoewel de zon volop schijnt, is het toch een ellendige zomer voor de Gelderlandse watersporters. Door de lage waterstand bleven veel boten noodgedwongen in de haven.

Plaatselijk is het water slechts 90 centimeter diep. Met name zeilboten met een hoge kiel kunnen geen kant op en liggen vast. Ook passanten mijden het gebied, waarmee de havens inkomsten mislopen.

Lees er meer over op www.gelderlander.nl

Hotel-restaurant in Willemstad krijgt luxe cruiseboot-uitstraling

Hotel-restaurant in Willemstad krijgt luxe cruiseboot-uitstraling

Wapen van Willemstad

Herman Hell – eigenaar van Hell’s Kitchen Horeca Groep – kan zich de trotse eigenaar noemen van Het Wapen: het oudste hotel-restaurant van Willemstad. Het restaurant krijgt een luxe cruiseschip-uitstraling dat past bij de bezoekers van het vestingstadje en de gezellige jachthaven.

Verse vis, schaaldieren en vlees van hoge kwaliteit zijn de highlights van het vernieuwde menu. Alles is dagvers en de vis is tevens te bewonderen in de opvallende visvitrine waaruit bezoekers zelf hun gerecht kunnen uitkiezen.  Op 13 september gaat het restaurant open voor publiek. Later dit jaar volgt de aansluitende zaal en wordt het hotel uitgebreid van zes naar veertien kamers.

Lees er meer over op www.wapenvanwillemstad.nl

Nederlanders met plezierjacht opgepakt met 300 kilo cocaïne aan boord

Nederlanders met plezierjacht opgepakt met 300 kilo cocaïne aan boord

Africa Studio / Shutterstock.com

Vier Nederlanders en een Duitser zijn zondag in de buurt van Mallorca opgepakt. De Spaanse douane vond 300 kilo cocaïne aan boord.

De eigenaar van het jacht, een 54-jarige man uit Schagen, is aangehouden. Hij zou hoofdverdachte zijn in een groot witwasonderzoek. Toen de Nederlander in 2016 het plezierjacht kocht – zonder dat duidelijk was hoe hij dit kon betalen – trok hij al de aandacht van justitie. Ook de Spaanse opsporingsdiensten vonden de activiteiten van de watersporter verdacht. Afgelopen zondag resulteerde dit erin dat de man op heterdaad werd betrapt met zijn schip vol drugs.

Lees er meer over op www.nos.nl

Friese zeilscholen profiteren van aantrekkende economie

Friese zeilscholen profiteren van aantrekkende economie

YanLev / Shutterstock.com

De aantrekkende economie heeft een positief effect op de Friese zeilscholen. Zo heeft zeilschool Pean in Nes zo’n 10 procent meer aanmeldingen dan in 2017.

Foto: sfeerbeeld

Voorgaande jaren werden reserveringen nog wel eens geannuleerd, bijvoorbeeld doordat een vaste klant het financiëel zwaarder kreeg door baanverlies. Dat is nu helemaal anders: de zeilschool is volgeboekt en moet zelfs ‘nee’ verkopen.

Lees er meer over op www.omropfryslan.nl

Stage lopen saai? Niet bij YachtFocus! – Stage Marketing & Communicatie

Stage lopen saai? Niet bij YachtFocus! – Stage Marketing & Communicatie

YachtFocus Media in Amstelveen zoekt een vakman/vakvrouw in spé. Een doorzetter die zelfstandig projecten oppakt (met een beetje hulp van ons) en deze met succes afrondt. Je volgt een opleiding in de richting Marketing/Communicatie op HBO- of MBO-niveau. Jouw Nederlands is perfect. Daarbij ben je altijd scherp en denk je actief mee. Met jouw nautische kennis weet je dat we in de watersport eerder spreken over lijnen en landvasten, dan over touwen. Maar dat vergeef je ons.

Dit ga je doen:
– je beheert onze social media kanalen;
– je plaatst het laatste watersportnieuws op BootAanBoot.nl;
– je schrijft landing pages en bedenkt andere slimme SEO-verbeteringen;
– je vertegenwoordigt ons op botenbeurzen (afhankelijk van de stageperiode). Als je snel bent, mag je zelfs mee naar de HISWA te water;
– je helpt bij het maken en verspreiden van YachtFocus Magazine.

Interesse? Mail je CV met foto en motivatie naar office@yachtfocus.com

Varen tegen kanker

Varen tegen kanker

Phonix a Pk.sarote / Shutterstock.com

Kankerpatiënten een dagje laten vergeten dat ze ernstig ziek zijn, dat is het doel van het evenement ‘Vada vaart tegen kanker’ van Watersportvereniging Vada.

Leden van de vereniging nemen op die dag kankerpatiënten mee in hun motorboot voor een dagje varen op de Rijn. Dit jaar is een lustrumjaar: het is de vijfde keer dat het konvooi van 25 boten het water opgaat.

Lees er meer over op www.stadwageningen.nl

Crowdfunding voor nautisch erfgoed Robbert Das

Crowdfunding voor nautisch erfgoed Robbert Das

Robbert Das

Met zijn authentieke en unieke tekentalent kregen de 3D (ontwerp) en technische scheepstekeningen van Robbert Das wereldwijde bekendheid. Maar met het verstrijken van de tijd gaan ook voor deze tekenmeester de jaren tellen. Om te voorkomen dat het artistieke nalatenschap in de vergetelheid verdwijnt, start Stichting Maritime Art & Design het project ‘Nautisch Erfgoed Robbert Das’. Daar is geld voor nodig.

“Robbert Das leeft en werkt in Zuid-Frankrijk. En ondanks zijn hoge leeftijd van 90 jaar is hij nog altijd actief in het creëren. Maar met het voortschrijden van de jaren wordt het langzamerhand hoog tijd om zijn oeuvre, dat tussen 1960 en 2000 van de tekentafel verscheen, te gaan bewaren,” aldus Dimp Nelemans, voorzitter van Stichting Maritime Art & Design. “Middels het verzamelen van donaties uit de actieve maritieme wereld willen wij een eerste bedrag verzamelen om de stap naar erkenning als nautisch erfgoed van het werk dat Robbert Das creëerde waarmaken.”

Tekenen met de hand
Van veel bekende Nederlandse (zeil)jachtontwerpen bestaan 3D-tekeningen in  kleurtechniek bewerkt van de hand van deze meester. Tot 2000 creëerde Das geheel handmatig honderden 3D illustraties voor de watersport. Die ontwerptekeningen waren de visualisatie van hoe het (zeil)jachtontwerp na productie eruit zou gaan zien.

De ontwerpers van nu werken met geavanceerde digitale ‘nautische’ tekenprogrammas. Het tekentalent van Robbert Das wordt gezien als de basis voor de huidige ontwerpsystemen en verdient volgens conservatoren in Nautische Erfgoed een museale bestemming te krijgen.

Het projectdoel
Het projectdoel van de Stichting Maritime Art & Design is om de markante tekeningen uit het omvangrijke oeuvre te selecteren op basis van tijdsintervallen van innovatie in de jachtbouw (1960-2000). Om de initiële inventarisatie- en verwervingskosten voor te financieren, vraagt de stichring om donaties. Iedere bijdrage is welkom en kan gestort worden op de rekening van de Stichting Maritime Art & Design, IBAN NL90 INGB 0005707529 of BIC INGBNL2A onder vermelding ‘Derdengeld Robbert Das’.

Voor meer informatie: info@maritime-art-design.nl en www.maritime-art-design.nl

 

Rijkswaterstaat gaf een miljoen uit aan nutteloze speedboten

Rijkswaterstaat gaf een miljoen uit aan nutteloze speedboten

Eric Gevaert / Shutterstock.comIn 2015 heeft Rijkswaterstaat bijna een miljoen uitgegeven aan twee speedboten. De speedboten kunnen echter niet gebruikt worden voor het beoogde doel.Foto: sfeerbeeldDit werd maandagavond bekend gemaakt door minister Cor…

Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace 2018 trekt 432 voorinschrijvingen

Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace 2018 trekt 432 voorinschrijvingen

Ondanks de zomervakantie trekt de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace 2018 dit jaar toch weer 432 voorinschrijvingen. De komende week bereiden deze teams zich voor op de start vanuit veertien havens langs het IJsselmeer en Markermeer. Vanaf vrijdagavond 24 augustus gaan ze een etmaal op jacht naar zoveel mogelijk mijlen langs vastgestelde rakken. De deelnemers in de ORC-wedstrijdklassen varen voor het eerst verplicht met track & trace, wat de strijd intenser maakt.

Track & trace
“Dankzij het track & trace systeem wordt de wedstrijd voor de teams en de thuisblijvers nog spannender. Ze kunnen continu real-time checken wie waar zeilt”, aldus Klaas-Jan Kroon, voorzitter van het 24-Uurs Comité. De inschrijving is inmiddels gesloten, dus de teller blijft op 432 voorinschrijvingen staan. ‘Dat is een respectabel aantal”, reageert Kroon. ‘Met 200 boten is dit al een leuk spel, dus we zijn blij dat zich 432 teams hebben gemeld.”

Titelverdedigers
Onder hen veel titelverdedigers, zoals schipper Couperus met zijn Dehler 41 Endorphin. Hij won reeds tweemaal op rij de ORC 1-klasse. In de ORC 2 zal schipper Koninkx proberen om met zijn Varianta 37 ‘Team SailSelect’ de titel te prolongeren. In de VKSJ-klasse gaat schipper Visch met zijn Maasdiepkruiser EG vd Stadt ‘Carmagnole’ als titelverdediger van start. Bij de Ronde- en Platbodems is de ‘Groote Beer’ van de familie Rootselaar opnieuw van de partij. Vorig jaar werd deze lemsteraak na tien jaar afwezigheid uit de mottenballen gehaald. Met de kleinzoon van wijlen eigenaar Tim van Rootselaar als nieuwe schipper pakte dit team direct de winst. Dat smaakte naar meer, dus de Goote Beer is dit jaar weer van de partij. Tot slot keert de Albin VEGA ‘Turn the Tide’ van schipper Opijnen terug aan de startlijn. Dit team won vorig jaar de FPC-klasse.

Start op vrijdag 24 augustus
Aanstaande vrijdagavond klinkt in de veertien starthavens tussen 19.00 en 20.00 uur viermaal het startschot. De gehele vloot is opgedeeld in vier verschillende groepen, die elk een kwartier starttijd krijgen. Traditiegetrouw zal de burgemeester van Medemblik, Frank Streng, voorafgaand aan de start in Medemblik soep uitdelen aan de deelnemers die daar aan de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace beginnen.

De Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers organiseert voor de 54ste keer de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace.

Lees er meer over op www.24uurszeilrace.nl

Uitreiking award voor amateur botenbouwers op EOC-Traditionele Schepen Beurs

Uitreiking award voor amateur botenbouwers op EOC-Traditionele Schepen Beurs

EOC Traditionele Schepen Beurs

In november 2018 zal de award voor amateur botenbouwers uitgereikt worden tijdens de schepen beurs in Den Helder. De award werd in 2014 voor het eerst georganiseerd naar het voorbeeld uit Watercraft Magazine. Deze uit Engeland overgewaaide presentatie waar amateur botenbouwers hun zelfgebouwde boot aan het publiek kunnen laten zien, is toegankelijk voor iedereen die zijn of haar project klaar heeft in november.

Tijdens de beurs zal een selectie van de aanmeldingen uitgenodigd worden om met hun boot aanwezig te zijn op de beurs. Kleinere projecten passen in de beurshal, grotere projecten zijn welkom in de haven. De jury van de ABBA (Amateur BootBouw Award) zal tijdens de beurs de boten bezichtigen en een winnaar uitroepen die op zondag een halfmodel in ontvangst zal nemen. Ook zal er een publieksprijs uitgereikt worden.

Meedoen?
Dat kan! Alle amateur botenbouwers die hun project klaar hebben in november kunnen zich inschrijven door een email te sturen aan info@botenbouwschool.nl onder vermelding van ‘ABBA 2018’. Inschrijven kan tot 1 september.

Bij de aanmelding dient zoveel mogelijk informatie over het project worden gegeven. Is het een kajuitboot of open boot, motor- of zeilboot, zelfgebouwd of samengebouwd, van tekening of zelf tekening gemaakt? Zit er een mooi verhaal aan het bootje vast, voeg dit dan ook toe.

Meer informatie www.traditioneleschepenbeurs.nl

Vrouw valt van boot in haven Eembrugge

Vrouw valt van boot in haven Eembrugge

Nadezda Murmakova / Shutterstock.com

Vrijdagavond heeft een traumahelicopter in de jachthaven van Eembrugge hulp verleend. Een vrouw is van drie meter hoogte van een boot in een loods gevallen. Er werden onderhoudswerkzaamheden aan de boot verricht.

De vrouw zou op de betonnen vloer zijn gevallen. Ze is met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Lees er meer over op www.gooieneemlander.nl

Zeilboot Guppy van zeilmeisje Laura Dekker verloren gegaan

Zeilboot Guppy van zeilmeisje Laura Dekker verloren gegaan

www.lauradekker.nl

De zeilboot Guppy waarmee Laura Dekker in 2012 de wereld mee rondvoer is niet meer. Dat zegt de zeilster zelf op Facebook. Ze had Guppy uitgeleend aan een Amerikaanse liefdadigheidsorganisatie, maar tijdens een overtocht strandde de boot op een rif in de Stille Oceaan.

“Deze week was waarschijnlijk een van de droevigste tijden uit mijn leven”, schrijft de solozeilster op de Facebookpagina van haar organisatie. “Mijn lieve Guppy, mijn eerste thuis, mijn metgezel tijdens het grootste avontuur van mijn leven is gestrand op een rif in een van de atollen in de noordelijke Cookeilanden.”

Lees meer hierover op www.hln.be

Verdachte opgepakt na diefstal buitenboordmotor

Verdachte opgepakt na diefstal buitenboordmotor

JPstock / Shutterstock.comNa alarmering van getuigen heeft de politie zaterdagochtend een 33-jarige man aangehouden. Getuigen hadden gezien hoe de man bezig was geweest de motor van een boot aan de Raamvest in Haarlem te halen.De politie zag later in d…

Vedette Jachtbouw met 2 primeurs op de HISWA te water

Vedette Jachtbouw met 2 primeurs op de HISWA te water

Vedette Jachtbouw komt dit jaar naar de Hiswa in Lelystad met vier boten, waaronder twee primeurs: de Vedette 33 Trust en de Hollander Trend 35 cabrio. De andere twee boten die Vedette Jachtbouw presenteert zijn de Cantia 31 Launch en de Vedette 10.30 cabin.

Primeurs op de Hiswa te water 2018
Vedette 33 Trust
De Trust is de nieuwe lijn binnen Vedette Jachtbouw. Dit modern vormgegeven schip heeft krachtige lijnen gecombineerd met een charmant voorkomen. Hiermee bevestigt Vedette dat er gebouwd wordt vóóruitlopend op de huidige trends. En dat niet alleen qua uiterlijk, maar bovenal qua techniek.

Het schip is volledig “in-huis”ontworpen, de ontwerper heeft zich gericht op een uitgebalanseerde rompvorm. Dit heeft geleid tot een zeer stabiel schip met uitmuntende vaareigenschappen en een hoge rompsnelheid (17 km/u).

Voorin het schip bevindt zich de eigenaarshut met een riant bed en diverse opbergmogelijkheden. De twee volledig geïntegreerde plakramen in de romp bieden vanuit dit vertrek een wijds uitzicht op de omgeving. De ruime douchecel kan vanuit deze hut worden betreden. In de doorloop naar de salon is aan BB het toilet met wasgelegenheid gesitueerd. Aan SB-zijde is er een ruime hang-/opbergkast.

In de salon bevindt zich de stuurpositie. De raampartijen met smalle profielen bieden ruim zicht op de vaaromgeving. In het dak zit een groot, elektrisch bedienbaar schuifdak en een mast met daarin alle benodige (navigatie) techniek. Deze mast kan elektrisch worden gestreken en valt dan volledig weg in het dak.

CE C (kustwateren)
L x b x d: 10,25 m x 3,50 m x 0,95 m
Doorvaarthoogte: 2,43 m (met gestreken mast)
Stahoogte kajuit / stuurhuis: 1,96 m
Bedlengte: 2,04 m
Waterverplaatsing: 10,7 ton
Volvo D3 110 Pk
Prijs € 262.500,- standaard uitvoering

Hollander Trend 35 cabrio
Vedette Jachtbouw heeft naast de Vedette-lijn ook de Hollander Trend-lijn. Nieuw binnen deze serie is de Hollander Trend 35 cabrio. Een stoer vormgegeven schip met de specifieke Vedette-kenmerken. De Hollander Trend kan voor een zéér aantrekkelijke prijs worden verkregen. Dat heeft te maken met de specifieke digitale ontwerptechniek, waardoor de bouw van de Hollander Trend een seriematig karakter heeft. Hierdoor kan kwaliteit gewaarborgd blijven én dat voor een aantrekkelijke prijs. Het uitermate goed uitgekiende ontwerp biedt een interieur dat vele watersporters zal aanspreken. Tot de standaard behoren: ruime slaapkamer met frans bed, aparte douche, boiler, toilet, keuken met 3 pits gasstel, 65 liter koelkast, ruime rondzit, open kuip, kuiptent, RVS railing, kabelaring, ruitenwissers, zelflozende kuip, kersen of eiken  interieur, compleet gestoffeerd, geluidsisolatie pakket, formica teak in kuip, etc.

CE C (kustwateren)
L x b x d: 10,60 m x 3,65 m x 0,85 m
Doorvaarthoogte: 2,45 m (2,02 m met geklapte ramen)
Stahoogte kajuit: 1,96 m
Bedlengte: 2,08 m
Waterverplaatsing: 8,2 ton
Nanni 52 Pk
Prijs € 158.000,- standaard uitvoering

Naast deze twee primeurs zijn ook de volgende twee Vedette schepen vertegenwoordigd:

Vedette 10.30 cabin
Vedette Jachtbouw toont op de Hiswa te water de Vedette 10.30 cabin. Het schip is afgetimmerd in licht eiken en van speciale lak voorzien waardoor het houtwerk er als onbewerkt uitziet. Het schip is modern afgewerkt met ingetogen klasse. Alles is aan boord, douche, toilet, keuken, comfortabel bed, gezellige rondzit en een ruime kuip, én een tweede slaapkamer. Op deze Vedette is het comfortabel vertoeven aan boord, de boot heeft uitstekende vaareigenschappen en is uitzonderlijk stil.

CE C (kustwateren)
L x b x d: 10,65 m x 3,80 m x 0,90 m
Doorvaarthoogte: 2,40 m (2,02 m met geklapte ramen)
Stahoogte kajuit: 2,00 m
Bedlengte: 2,02 m
Waterverplaatsing: 10,2 ton
Volvo 75 Pk
Prijs € 199.000,- standaard uitvoering
Met tweede slaapkamer

 

Cantia 31 Launch
Het enige polyester schip binnen Vedette Jachtbouw, voorheen bekend als de Kent, met uitstekende vaareigenschappen. In samenwerking met Adel Polyester doorontwikkeld tot het aantrekkelijke schip dat nu op de Hiswa getoond wordt met een ruime kuip, riante kajuit met  rondzit en complete kombuis, voorzien van voldoende stahoogte, een ruime douche en toilet, grote eigenaarshut én een tweede slaapplaats onder de kuipvloer.

CE B (zee)
L x b x d: 9,85 m x 3,55 m x 0,85 m
Doorvaarthoogte: 2,41 m (2,21 m met geklapte ramen)
Stahoogte kajuit: 1,90 m
Bedlengte: 2,0 m
Waterverplaatsing: 5,7 ton
Nanni 60 Pk
Prijs € 155.000,- standaard uitvoering

Nazomer Verkoopdagen bij Heech by de Mar

Nazomer Verkoopdagen bij Heech by de Mar

    Heech by de Mar

Heech by de Mar in het Friese Heeg is al meer dan 35 jaar gespecialiseerd in de verhuur en verkoopbemiddeling van plat- en rondbodemjachten. Met 30 platbodems in de verhuurvloot en gemiddeld zo’n 50 rond- en platbodemjachten in de verkoophaven is het aanbod in dit specifieke segment zeer groot. Op zaterdag 15 en zondag 16 september organiseert de specialist haar jaarlijkse Nazomer Verkoopdagen. Ideaal voor wie op zoek is naar bijvoorbeeld een Staverse Jol, Zeeschouw, Zeeuwse Schouw, Vollenhovense Bol, Lemsteraak, Schokker of Hoogaars.

Bezoekers kunnen zich op deze dagen vrijblijvend laten informeren over de voordelen van rond- en platbodemvaren en de aangeboden schepen bekijken. Op de website van de jachtmakelaar is het dagelijks wisselende aanbod te vinden. Wie zeker wil weten of het droomschip nog te koop is, belt vooraf naar de jachtmakelaardij.

Meer informatie is te vinden op www.heechbydemar.nl

Heech by de Mar
Culinaire traktatie bij Jachthaven Andijk

Culinaire traktatie bij Jachthaven Andijk

In het laatste weekend van september bieden Jachthaven Andijk en Restaurant 1619 Eten & Drinken een smaakvol eet- en bootovernachting arrangement aan. Dit is het idee: Heerlijk nazomeren op een terras met uitzicht over het IJsselmeer, genietend van een geweldige sunset, een heerlijk 3-gangen à la carte diner en dan overnachten met de boot in Jachthaven Andijk.

Jachthaven Andijk

Het 3-gangen à la carte arrangement wordt op vrijdag 28 en zaterdag 29 september aangeboden voor 27.50 euro per persoon bij Restaurant 1619 Eten & Drinken. Wie dit mediterrane, culinaire arrangement boekt, betaalt vervolgens slechts 10 euro per nacht voor de overnachting op eigen boot in Jachthaven Andijk. Dit bedrag is exclusief toeristenbelasting en inclusief overnachtingssticker voor op de spaarkaart van de IJsselmeerhavens waarmee gespaard kan worden voor een gratis overnachting. Voor informatie of een reservering kan contact worden opgenomen via info@jachthavenandijk.nl of 0228-597701.

Meer informatie op www.jachthavenandijk.nl

Nederlandse jachtbouwers beleven gouden tijden

Nederlandse jachtbouwers beleven gouden tijden

Sasa Kadrijevic / Shutterstock.com

Op dit moment beleven Nederlandse bouwers van superjachten gouden tijden. Bedrijven kunnen de orders bijna niet meer bijhouden doordat de vraag naar superjachten flink is gestegen.

Foto: sfeerbeeld superjacht

Johan Kaasjager van Heesen Yachts vertelt: ‘Dit jaar leveren we drie jachten af en er komen er nog veel meer.’ Zo heeft Heesen Yachts een bouwdok voor jachten tussen de 50 en 80 meter.

Lees hier meer over op www.ad.nl

Pompen aangezet voor extra zoetwater in Naardermeer

Pompen aangezet voor extra zoetwater in Naardermeer

Mr. Meijer / Shutterstock.comWaterschap Amstel, Gooi en Vecht liet donderdag drie extra pompen in de Groote Zeesluis in Muiden plaatsen. Het Naardermeer heeft vanwege de aanhoudende droogte extra zoet water nodig. Het meer krijgt net als de naastgelege…

Proef botenverbod Oudezijds Voorburgwal start volgende week

Proef botenverbod Oudezijds Voorburgwal start volgende week

Artur Bogacki / Shutterstock.com

Volgende week worden pleziervaartboten geweerd uit de drukbevaren Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Het vaarverbod is tijdelijk, maar kant ook permanent worden. De test moet namelijk uitwijzen of het verbod voor minder overlast op de Wallen zorgt.

Buurtbewoners klagen over geluidsoverlast. Officieel mogen schippers versterkt geluid aan boord hebben zo lang dat niet verder dan tien meter rondom te boot te horen is. De schippers houden zich daar niet aan. De proef betreft een driedaags experiment. Het start donderdag 23 augustus en eindigt op zaterdag 25 augustus. Op deze dagen is de pleziervaart tussen 15.00 uur en middernacht niet welkom.

Lees er meer over op www.parool.nl

Aquatec hoopt dit jaar 200 boten te bouwen

Aquatec hoopt dit jaar 200 boten te bouwen

Eigen beeld

Sloepenbouwer Aquatec uit Woudsend hoopt dit jaar tweehonderd schepen te bouwen, vertelt directeur Klaas Schiphof aan Omroep Friesland. Dat is de helft meer dan dat er zes à zeven jaar geleden verkocht werd en tien procent meer dan vorig jaar.

Aquatec is de bouwer van de bekende merken Antaris, Makma en Maril. het bedrijf geeft meerdere redenen voor de groei zoals het mooie weer, de aantrekkende economie en de keuze om ook in de financieel slechtere periode te investeren in nieuwe modellen.

Lees er meer over op www.omropfryslan.nl

Drie bekeuringen voor asociale waterscooteraar op Vinkeveense Plassen

Drie bekeuringen voor asociale waterscooteraar op Vinkeveense Plassen

muratart / Shutterstock.com

De politie heeft afgelopen zondagavond drie boetes uitgedeeld aan een bestuurder van een waterscooter op de Vinkeveense Plassen. De politie zou diverse klachten hebben ontvangen over het vaargedrag van de man.

Foto: sfeerbeeld

Eén bekeuring bleek niet voldoende om de bestuurder een lesje te leren. Daarom volgden er nog twee.

Lees er meer over op www.rtvrondevenen.nl

Nederlandse superjachtbouwer Heesen Yachts zit tot 2020 vol

Nederlandse superjachtbouwer Heesen Yachts zit tot 2020 vol

xbrchx / Shutterstock.com

Heesen Yachts uit Oss en diverse andere bouwers van superjachten beleven momenteel gouden tijden. Zij kunnen de bestellingen soms amper bijhouden nu de rijken der aarde hun zinnen hebben gezet op luxe jachten. 

“Ons orderboekje zit vol tot 2020”, vertelt Johan Kaasjager van Heesen Yachts uit Oss aan Reuters. “Dit jaar leveren we drie jachten af en er komen er nog veel meer.”

Lees hierover meer op www.bd.nl.

Brand in boot in haven Medemblik (video)

Brand in boot in haven Medemblik (video)

Dinsdagavond werd de bemanning van KNRM Medemblik oproepen naar de haven van Medemblik. Er stond een boot in brand.

Voor de opvarenden is onderdak geregeld aangezien zij hun vakantie niet meer voort kunnen zetten aan boord van de motorboot.

Lees het volledige bericht op www.onswestfriesland.nl

Bron video: YouTube / KNRM Medemblik

FNV verwerpt eindbod werkgevers voor cao HISWA en Zeilmakerijen

FNV verwerpt eindbod werkgevers voor cao HISWA en Zeilmakerijen

Artstyle Studio / Shutterstock.com

De FNV reageert teleurgesteld op het eindbod dat de werkgevers voor de cao HISWA en Zeilmakerijen hebben neergelegd. Het eindbod is volgens de FNV zo slecht dat ze het niet eens aan de leden willen voorleggen.

Werkgevers bieden een gemiddelde loonsverhoging van 1,9% over 12 maanden: 2,4% voor de laagstbetaalden en 1.5% voor de anderen. De inflatie afgelopen maand was echter al 2%. De FNV eist minimaal 3% verhoging voor de laagste schalen. Om ervoor te zorgen dat de laagstbetaalden er relatief iets meer op vooruit gaan vraagt FNV een structurele loonsverhoging van 85 euro bruto per maand en aanvullend een procentuele loonsverhoging van 0,9 %.

Lees er meer over op www.fnv.nl

Bootfinanciering: wat als lenen van de bank geen optie is?

Bootfinanciering: wat als lenen van de bank geen optie is?

Elk jaar bezoekt het team van het WatersportDreams Concept haar relaties in de watersportbranche om de laatste nieuwtjes te vernemen van botenbouwers, dealers en jachtmakelaars. De dealerbezoeken zijn daarbij het leukst, omdat zij hier altijd verhalen uit de praktijk horen waar zij hun product weer beter op af kunnen stemmen. Senior Accountmanager Heinz Hendrikse deelt een mooi ervaringsverhaal met ons.

Onder redactie van: WatersportDreams

Tijdens onze laatste dealerronde bezochten we Krijgsman Watersport in Assendelft. We komen binnen op het moment dat Jorn Krijgsman een boot aflevert aan de familie Van den Berg, en raken vanuit onze belangstelling voor boten in gesprek met de heer en mevrouw Van den Berg. Dit seizoen hebben zij veel gevaren en nu toch de overstap gemaakt naar een grotere sloep.

Zoektocht naar de ideale boot
Ze vertellen ons dat de zoektocht naar deze nieuwe sloep een lange reis was. Vol met onduidelijkheden zoals: waarom is die ene boot nu € 5.000,- duurder dan de andere?  Terwijl de boot er nagenoeg hetzelfde uitziet en bovendien van hetzelfde bouwjaar is. “We kwamen er gewoon niet uit,” zegt mevrouw.

In gesprek met de bank
“Natuurlijk speelden de financiën ook een rol. We hadden wel wat gespaard, maar daar hadden we andere plannen mee. Vandaar dat we een afspraak hebben gemaakt met onze eigen bank. We wilden weten wat onze financiële mogelijkheden zouden zijn. Uiteraard hadden we zelf ook al onze gedachten hierover gevormd. We wilden namelijk met een krediet van € 40.000,- onder de € 400,- per maand blijven en flexibel zijn wanneer we onze boot weer gaan inruilen. Dus waren we benieuwd wat onze eigen bank zou kunnen aanbieden.”

Teleurstelling
“Nou, dat viel tegen,” zegt mevrouw. “Eerst twee weken wachten voor een oriënterend gesprek, en na dat gesprek wisten we eigenlijk nog niks. Moesten we weer wachten voor een volgende afspraak. En tijdens dat laatste gesprek werd ons geadviseerd, omdat we een boot kopen, een persoonlijke lening te nemen van € 40.000,- over 6 jaar tegen een rente van 6,8% voor een maandbedrag van ruim € 670,-. Nee, een flexibele looptijd, dat kon niet. Terwijl we van tevoren hadden aangegeven dat wij dat belangrijk vonden en wij niet meer dan € 500,- per maand wilden besteden. Teleurgesteld en enigszins geïrriteerd verlieten we de bank. Ook waren we bang dat onze plannen bijgesteld of misschien wel afgesteld zouden moeten worden.”

De oplossing
De oplossing voor het probleem bleek niet alleen verrassend in eenvoud, maar ook verbazend in prijs. Mevrouw Van den Berg vervolgt: “We gingen toen terug naar Krijgsman Watersport om te melden dat we in een lagere prijsklasse wilden zoeken. We vertelden Jorn dat de boot niet méér zou mogen kosten dan € 25.000,- De reactie van Jorn op ons verhaal was verrassend: ‘Als de boot € 25.000,- mag kosten, kunt u bij ons tot € 40.000,- winkelen.’”

“Natuurlijk snapten we dat niet. Toen werd ons duidelijk gemaakt dat wanneer we nu een boot van € 40.000,- aanschaffen die na 6 jaar nog zo’n 40% opbrengt bij inruil, de boot ons niet meer dan € 24.000,- kan kosten in de periode waarin we hem gebruiken. Wat een verrassende eenvoud, wat een logica. Daar was geen speld tussen te krijgen.”

Op dat principe berust het WatersportDreams Concept waarbij je ook nog aan kunt geven of je zelf mee wil doen in de investering of juist helemaal niet. Mevrouw: “Wij gaven er de voorkeur aan om geen extra eigen geld in de boot te steken en de gehele investering van € 40.000,- vanuit het WatersportDreams Concept te doen over de geplande 6 jaar. Het maandbedrag werd toen € 448,- inclusief rente. De rente bij WatersportDreams was hierbij overigens 39% voordeliger ten opzichte van onze eigen bank. Wij hadden nooit gedacht dat de aanschaf van onze boot zo voordelig gerealiseerd kon worden. Wij danken Jorn van Krijgsman Watersport uit Assendelft dat hij ons geattendeerd heeft op het WatersportDreams Concept.”

Voor meer informatie: www.watersportdreams.nl

74-jarige man uit water van jachthaven gehaald

74-jarige man uit water van jachthaven gehaald

Stella Photography / Shutterstock.com

Duikers van de brandweer hebben dinsdagochtend in de jachthaven van Nieuwpoort een 74-jarige man uit het water gehaald. Het slachtoffer was in onderkoelde toestand naar het ziekenhuis gebracht. 

Vanuit een nabijgelegen appartement hoorde een getuige een man hevig hoesten en hij zag alleen een hoofd uitsteken boven water. De brandweer was er gelukkig snel. Zijn toestand is nu stabiel, maar de politie kan hem nog niet verhoren.

Lees meer hierover op www.nieuwsblad.be

Linssen Yachts en Best Boats International Yachtbroker Roermond initiëren nieuwe botenshow in Limburg

Linssen Yachts en Best Boats International Yachtbroker Roermond initiëren nieuwe botenshow in Limburg

Roermond Boat Show

Vanaf dit jaar heeft Limburg er een nieuw evenement voor de watersport bij. Van vrijdag 14 tot en met maandag 17 september vindt de allereerste editie van de Roermond Boat Show plaats. Vier dagen lang vormt verkoophaven Boulevard Nautique Roermond het decor voor dit geheel nieuwe initiatief. Het initiatief voor de Roermond Boat Show komt van jachtbouwer Linssen Yachts uit Maasbracht en jachten- en speedboat makelaar BestBoats International Yachtbroker uit Roermond.

Tijdens het evenement worden nieuwe en gebruikte jachten en speedboats van diverse gerenommeerde merken gepresenteerd in de outdoor showroom Boulevard Nautique Roermond. Deze outdoor showroom, die dient als drijvende evenementen locatie, biedt de mogelijkheid om alle boten op het water te bezichtigen en meteen vanaf de steiger een proefvaart te genieten. Daarnaast zijn er diverse vooraanstaande watersport-gerelateerde bedrijven aanwezig die hun maritieme producten en diensten aanbieden.

Gratis toegang
De Roermond Boat Show is van 14 tot en met 17 september dagelijks te bezoeken tussen 10.00 en 16.00 uur. De toegang is gratis. Boulevard Nautique Roermond is gevestigd in Maashaven 4, op loopafstand van Europa’s grootste Designer Outlet waar in datzelfde weekend een speciaal VIP-event plaatsvindt. Parkeren is mogelijk in de tegenover gelegen parkeergarage genaamd Kazerneplein.

Deelnemers
Naast Linssen Yachts en Best Boats International Yachtbroker Roermond zullen onder andere de volgende merken zichtbaar zijn:

• Aqua Libra yachtcharter
• Delphia Yachts
• Linssen Boating Holidays
• Pirelli speedboats
• Kuiper verzekeringen
• Raymarine Marine Electronics
• Tinn silver aluminium boten
• DMS Marine
• Webasto
• Watersport Paradise Helmond (met onder andere Sea-Do Spark, Harris Pontoon boten, Smoker Craft Boats)
• Timmermans meubelen

Meer informatie over de deelnemende bedrijven en het programma van de eerste Roermond Boat Show, is te vinden op www.roermondboatshow.nl en www.facebook.com/roermondboatshow.

Bezoek met de boot de Nederlandse première van het Franse straatspectacel Reuzen van Royal de Luxe

Bezoek met de boot de Nederlandse première van het Franse straatspectacel Reuzen van Royal de Luxe

Pascal Victor/ArtComArt

De Reuzen van Royal de Luxe zijn te zien in Leeuwarden op 17, 18 en 19 augustus 2018. Een reuzentheater voor jong en oud. Een parade van mensachtige installaties zo groot dat ze soms boven kantoorgebouwen uitsteken. Veel hotels en camperings zijn al volgeboek voor dit evenement, maar voor wie met de boot komt, is er nog een ligplaats vrij.

De wereldberoemde productie van Royal de Luxe beleeft zijn Nederlandse première in de Culturele Hoofdstad van Europa. Dwars door de Leeuwarder binnenstad zorgen de metershoge reuzen voor een onvergetelijke beleving. De productie is al drie jaar in voorbereiding en er werken 550 mensen voor en achter de schermen aan mee. Tijdens het bezoek aan Leeuwarden zijn daarnaast meer dan 200 vrijwilligers actief.

Jachthaven Leeuwarden

Camperplaats Leeuwarden staat vol, maar heeft in de haven nog wel ligplaatsen beschikbaar. Vanuit de rustige jachthaven midden in de woonwijk Zuiderburen ben je binnen 20 minuten fietsen in hartje centrum. Op circa 5 minuten lopen is er een bushalte, passanten krijgen bij ontvangst gratis buskaarten en een unieke kortingssleutel voor in de stad.

Meer informatie over de ligplaatsen op www.camperplaatsleeuwarden.nl

Meer informatie over de reuzen op www.friesland.nl

Botterrace en 100 jaar Zuiderzeewet tijdens het Rabobank Almere Haven Festival

Botterrace en 100 jaar Zuiderzeewet tijdens het Rabobank Almere Haven Festival

Maarten Feenstra

Van vrijdag 31 augustus tot en met zondag 2 september vormt Almere Haven het toneel van de achttiende editie van het Almere Haven Festival. Drie dagen lang bruist de sfeervolle haven in het oudste deel van Almere van de optredens van bekende orkesten, shantykoren en acts, een enorme brocante en antiekmarkt en kan er genoten worden van diverse proeverijen. Dit jaar speelt de Zuiderzeewet, die 100 jaar geleden werd aangenomen, een hoofdrol. Traditioneel wordt het festival afgetrapt met een spectaculaire botterrace.

Botterrace
Als relatief nieuwe haven doet Almere niet onder voor oudere steden aan de voormalige Zuiderzee. Zo heeft de stad ook een eigen botter. Deze wordt beheerd en onderhouden door vrijwilligers van de Stichting tot behoud van de Almeerse Botter AM1. Elk jaar organiseert de stichting als onderdeel van het Almere Haven Festival een botterrace. Deze vindt plaats op vrijdag 31 augustus en vormt daarmee meteen het startsein van het festival. Bedrijven en instellingen nemen het met gasten en bemanningsleden tegen elkaar op in een spannende race die jaarlijks veel bekijks trekt. Maar liefst 25 botters uit havens als Urk, Enkhuizen, Bunschoten Spakenburg, Kampen, Elburg, Vollenhove en Harderwijk doen mee.

Maarten Feenstra

Al vanaf 09.00 uur in de ochtend varen de botters één voor één de havenkom van Almere Haven in waar ze samen een prachtig plaatje opleveren. Bezoekers krijgen goed de kans de boten van dichtbij te bekijken. Na een welkom door de loco-burgemeester Jerzy Soetekouw vertrekken de botters vanaf 12.30 uur naar het Gooimeer waar de race wordt gevaren. Na afloop, rond 16.00 uur, varen de boten weer één voor één de haven in onder begeleiding van Shantykoor Almere dat ze vanaf de kade toezingt. Op zaterdag 1 september en zondag 2 september kunnen bezoekers van het Festival inschepen voor vaartochten van een half uur of een uur op één van de botters of op het startschip; de klassieke brandweerblusboot Jan van der Heyde II uit 1930, die ook Almere als thuishaven heeft.

Rabobank Almere Haven Festival
Wie naast botters ook liefhebber is van klassieke muziek, cultuur en kunst, moet sowieso naar Almere Haven komen. Er staan bijvoorbeeld bijzondere optredens van bekende orkesten en koren op het programma. Op zaterdag brengen het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Toonkunstkoor Amsterdam tijdens het Havenkom Concert verschillende fragmenten uit beroemde opera’s ten gehore. Het gratis concert vindt plaats in de sfeervolle havenkom van Almere Haven en biedt plaats aan maar liefst 5.000 man publiek. Ook op vrijdag en zondag kan genoten worden van diverse orkesten en optredens. De Zuiderzeewet krijgt op verschillende manieren aandacht in de programmering van het Almere Havenfestival. Zo staat zondag het Gitaarspektakel aan Zee op het programma. Vijftig gitaristen spelen een bijzonder repertoire waarbij dit jaar vanwege het thema een bijzonder waterorgel zijn opwachting maakt. De zee speelt ook de hoofdrol in het repertoire van de diverse shantykoren die zondagmiddag op het programma staan. Op drie verschillende podia bezingen koren uit binnen- en buitenland met shanty’s, zeemansliederen en ballades het rauwe leven op zee. De koren worden begeleid door accordeon, gitaar of slagwerk maar zingen soms ook volledig a-capella. Het Almere Haven Festival is ook de thuishaven voor een grote kunst-, brocante- en antiekmarkt. Daarnaast zijn er verschillende proeverijen, is er een wijnfestival met nostalgische trucks en worden op de gezellige terrassen in de havenkom bijzondere speciaalbiertjes geschonken.

Een volledig overzicht van alle activiteiten en tijden kunt u vinden op www.almerehavenfestival.nl

 

Personeelstekort bij sluis bij Delden

Personeelstekort bij sluis bij Delden

Semmick Photo / Shutterstock.comAfgelopen weekend moest de sluis bij Delden noodgedwongen vaak dicht blijven. Dit komt door personeelstekort van Rijkswaterstaat.Foto: sfeerbeeldHet personeelstekort is ontstaan door een combonatie van factoren. Het pers…

Vrachtschip helpt plezierjacht

Vrachtschip helpt plezierjacht

VanderWolf Images / Shutterstock.com

Zaterdagochtend omstreeks 11.30 uur kwam een plezierjacht in de problemen op de IJssel. De hulpdiensten werden gealarmeerd maar bij aankomst van de brandweer was het jacht al grotendeels geholpen door een vrachtschip. 

Toen het vrachtschip het jacht in wilde halen kreeg hij door dat er problemen waren. Hij schoot te hulp door het jacht aan zijn schip vast te maken en hem richting de haven bij Doesburg te brengen.

Lees meer hierover op www.gelrenieuws.nl

Deventer haven gesloten, wat nu?

Deventer haven gesloten, wat nu?

Marc Venema / Shutterstock.com

De lage waterstand van de IJssel heeft ervoor gezorgd dat de haven van Deventer moest sluiten, tot ongenoegen van de eigenaren. Deventer is op zoek naar een oplossing.

Foto: sfeerbeeld Deventer

De haven is afgelopen maandag plots gesloten, boten mochten de haven niet meer in en uit. Dit leidde tot ongenoegen bij de eigenaren. Wethouder Thomas Walder zegt: “Vijf schepen liggen vast. Eén van de schippers vond het geen probleem en is op vakantie gegaan. De andere vier willen graag vertrekken, die hebben gewoon een baan”. Eén van de eigenaren heeft een schadeclaim ingediend.

Lees hier meer over op www.rtvoost.nl

Het belang van uitschrijven uit het kadaster bij een bootverkoop

Het belang van uitschrijven uit het kadaster bij een bootverkoop

EMCI

Van een verkocht jacht dat bij het kadaster geregistreerd staat, is de uitschrijving belangrijk. Dit schiet er helaas wel eens bij in, bijvoorbeeld door tijdgebrek, de kosten, omdat de ingeschreven eigenaar spoorloos is of omdat de verkoper niet de wettige eigenaar is. EMCI legt uit waarom besparen op kadastrale uitschrijfkosten de betrokkenen juist duur kan komen te staan.

Onder redactie van EMCI register

Wegpoetsen van het kadastraal kenmerk
Het is zeker geen afdoende oplossing om bij een stalen jacht het kadastraal kenmerk uit te snijden en een nieuw plaatje in te lassen, of bij houtbouw een stuk te vervangen of bij polyester met plamuur aan de slag te gaan. Het kadaster registreert immers uiteenlopende kenmerken, zoals merk, type, motornummer en eigenaar. Het verwijderen of onzichtbaar maken van het aangebrachte kadastraalnummer staat identificatie van het jacht niet
in de weg. Ook zonder vindbaar aangebracht nummer kan de boot worden gekoppeld aan de wettige eigenaar.

De risico’s van niet uitschrijven
Zonder uitschrijving (‘doorhaling’) of overschrijving blijft de (rechts)persoon, of de rechtsopvolgers of erfgenamen, zoals genoemd in het kadaster, de wettige eigenaar. De nieuwe ‘eigenaar’ heeft dus geen ‘titel’ zodat het jacht eenvoudig kan worden ontnomen.
Ontneming betekent niet dat de koper zijn geld terugkrijgt.

Het risico kan ook anders uitpakken. Het jacht is via de inschrijving belast met schulden (hypotheek) en de schuldeisers kunnen erin slagen dat op u te verhalen, ondanks het
feit dat u niet in het kadaster als eigenaar bent geregistreerd. Met name buiten Nederland is dit risico goed denkbaar. Tot slot is het bezwaar dat bij verwijdering van het kadastraal
kenmerk eigenlijk fraude wordt gepleegd. De koper en de andere betrokkenen zijn hiervoor juridisch aan te spreken.

Hoe wel te handelen?
• Ga altijd na of het jacht is ingeschreven in een (kadastraal) register.
• Als het schip geen uiterlijk kenmerk heeft van kadastrale registratie, zegt dat nog niet
zoveel. Onderzoek daarom of het jacht op andere manieren is te koppelen aan een
scheepsregistratie.
• Breng de geschiedenis van het jacht in kaart. Via de geregistreerde havens en bekende voormalige eigenaren kan een inschatting worden gemaakt in welke landen en in welke registers het schip zou kunnen staan. Zoek dus niet alleen in Nederland, maar indien nodig ook daarbuiten.
• Zoek in (kadastrale) registers op meerdere kenmerken, zoals namen van voormalige eigenaren, merk jacht, type uitvoering, motornummer, plaatsen en landen.
• Als een schip is geregistreerd, maak altijd bij aankoop de registratie in orde. Dat kan
worden gedaan door uit- of overschrijving. Bij uitschrijving wordt de inschrijving beëindigd. Bij overschrijving gaat de eigendom over op de nieuwe eigenaar.
• Uitschrijving en overschrijving is alleen mogelijk als het jacht onbezwaard is. Dat betekent dat alle ingeschreven schulden (hypotheken) moeten zijn afbetaald en doorgehaald. Ook dienen eventuele beslagleggingen te worden opgeheven. Het is de plicht van de verkoper om uit- of overschrijving mogelijk te maken. Betaal de koopsom niet uit aan de verkoper en neem het jacht niet af, als de uitschrijving niet definitief is.
• Soms blijft na onderzoek onduidelijk of een jacht wel of niet (kadastraal) is geregistreerd. Indien het onderzoek niets oplevert en u vermoedt dat het jacht toch ergens geregistreerd zou moeten zijn, ga samen met uw makelaar en een gespecialiseerde jurist goed na hoe u een nietbetwistbare eigendomstitel verkrijgt. Blijft gerede twijfel bestaan, koop dan liever een ander jacht.
• Het komt voor dat de in het kadaster geregistreerde persoon feitelijk niet meer de eigenaar is. Bijvoorbeeld omdat eerder is verzuimd uit of over te schrijven. Is er onwil van voormalige verkopers om mee te werken, dan kan via de rechtbank zo’n persoon alsnog
buitenspel gezet worden. Ook hier is het advies: ga met uw makelaar en een gespecialiseerde jurist na wat uw mogelijkheden zijn.
• Staat uw jacht niet ingeschreven in een (kadastraal) register? Overweeg om dat zelf wel te doen. Het is simpelweg de meest krachtige en zekere manier om eigendom te registreren en deze juridisch af te dwingen. De kosten zijn gering en beperken
zich feitelijk tot de eenmalige inschrijfkosten.

Vragen of opmerkingen? Mail naar het EMCI secretariaat. We staan u graag te woord!

Robert Tettelaar
EMCI Register
T: 088-0038735
info@emci-register.com

Schiedamse Watersportvereniging ziet leden vertrekken door vele mankementen aan brug

Schiedamse Watersportvereniging ziet leden vertrekken door vele mankementen aan brug

BlokPhoto / Shutterstock.com

De watersport in Schiedam kampt al jaren met storingsproblemen en doorvaart-oponthoud vanwege onderdeelmankementen bij brugvervangingen. De 85-jarige havenmeester van watersportvereniging Vrije Liggers ziet met lede ogen aan dat diverse leden al een ander plekje hebben opgezocht.

Foto: sfeerbeeld

De mankementen op de doorgang onder de Schie- en Lange Havenbruggen naar de Gorzensluis en Maas houden niet op. De havenmeester vertelt RTV Rijnmond dat een groot aantal leden er de brui aan geven en een ander jachthaventje opzoeken. De havenmeester schat dat het hem zo’n 80.000 euro aan inkomstenderving heeft gekost. De gemeente zou hier 7.000 euro van hebben vergoed.

Lees er meer over op www.rtvrijnmond.nl

Brand in machinekamer maakt zeiljacht stuurloos

Brand in machinekamer maakt zeiljacht stuurloos

KNRM – Egmond aan Zee

In de nacht van woensdag of donderdag raakte een zeiljacht in de problemen nadat er brand in de machinekamer ontstond. De boot was stuurloos. ‘De vlammen sloegen uit de machinekamer,’ aldus de KNRM.

De brand ontstond rond 2.00 uur ter hoogte van Egmond. Een half uur later arriveerde de reddingsboot van KNRM. In de tussentijd had de schipper al actie ondernomen met de brandblusser. Toen de KRNM arriveerde was de brand reeds geblust. Het jacht kon echter niet zelfstandig verder varen. De reddigsboot heeft het zeiljacht naar de haven in IJmuiden gesleept.

De vier opvarenden waren geschrokken, maar zijn ongedeerd.

Meer informatie op www.noordhollandsdagblad.nl en www.knrm.nl

WIN: gratis kaarten voor de HISWA te water 2018 in Lelystad!

WIN: gratis kaarten voor de HISWA te water 2018 in Lelystad!

De 35e editie van de HISWA te water in de Bataviahaven in Lelystad belooft één grote belevenis te worden. In lijn met de nieuwe lijfspreuk “I love watersport”, wordt de Bataviahaven van woensdag 5 tot en met zondag 9 september 2018 omgetoverd tot het Walhalla voor iedere watersportliefhebber. En jij kunt daar gratis bij zijn! Watersportnieuwssite BootAanBoot.nl verloot namelijk 5 setjes van 2 entreekaarten onder haar lezers (t.w.v. 15 euro per stuk).

Meedoen kan op twee manieren:
1. Like het Facebook-bericht op de BootAanBoot-Facebookpagina en vertel ons wie je meeneemt.
OF
2. Vul onderstaand formulier in:

Deelnemen kan tot en met zondag 26 augustus 2018. Op maandag 27 augustus maken we de winnaars bekend.

Vijf redenen om de HISWA te water te bezoeken:

1. Deze beurs is voor ieder type watersporter
De HISWA te water 2018 biedt met zo’n 250 boten een breed en divers aanbod van kleine en grote boten, serie gebouwd of custom-built, gemaakt van aluminium, staal of polyester.

2. Je vindt er een compleet aanbod
Met een groot aanbod aan Nederlandse en internationale jachtbouwers toont de HISWA te water een grote collectie zeil- en motorjachten bijeen.

3. Houd je van actie? Nu: nog méér beleving
De Bataviahaven heeft de prachtige vorm van een arena. Vanuit iedere positie en elk terras op de kade is er goed zicht op het aanbod in de haven en de activiteiten die er plaatsvinden. Denk aan zeilen, suppen en kanovaren en gratis clinics snelvaren.

4. Cultuur snuiven of lekker voordelig shoppen
Een bezoek aan de HISWA te water laat zich uitstekend combineren met een cultureel uitstapje naar het naastgelegen museum, Batavialand, of eens lekker voordelig winkelen in de Batavia Stad Fashion Outlet. Bezoekers die gaan winkelen, kunnen op vertoon van hun ticket bij de Batavia Stad Fashion Outlet een kortingsvoucher afhalen voor 10% extra korting.

5. Bijna gratis uitje voor het hele gezin
Met deze winactie kun je twee gratis kaarten met een totale waarde van 30 euro winnen. Voor kinderen (4 t/m 17 jaar) betaal je slechts 5 euro per persoon. De allerjongsten mogen gratis naar binnen. En ook het parkeren van je auto is niet zo duur: voor 3 euro sta je de hele dag ‘lekker voordelig’ bij Batavia Stad Fashion Outlet.

Lees het artikel 35ste editie HISWA te water in Lelystad: één grote belevenis voor iedere watersportliefhebber! voor meer informatie over de beurs of bezoek de beurssite: www.hiswatewater.nl