Branche nieuws
Greta Thunberg arriveert per zeilboot in Lissabon

Klimaatactiviste Greta Thunberg reist op milieuvriendelijke wijze naar de klimaattop in Madrid. De Zweedse tiener weigert per vliegtuig te reizen. Daarom stapte ze aan boord van een catamaran. Na een overtocht van twintig dagen kwam ze gisteren vanuit New York aan in Lissabon.
De klimaattop was oorspronkelijk gepland in Chili. Maar door de onrust in dat land is deze verplaatst naar de Spaande hoofstad. De klimaatconferentie in Madrid is op 2 december begonnen.
Lees er meer over op www.ad.nl
Boot compleet verwoest bij brand in haven Wessem

Dinsdagmiddag is er in de haven van Wessem brand uitgebroken op een kleine plezierboot. De brandweer schoot met meerdere wagens te hulp om te blussen. Voor de boot mocht dit niet baten; deze is compleet verwoest.
Voordat de brandweer ter plaatse kwam, zou de eigenaar van de kleine boot zelf een poging hebben gedaan om de brand te doven. Maar dit mislukte. De oorzaak van de brand ligt waarschijnlijk bij een technisch mankement.
Er raakte niemand gewond.
Lees er meer over op www.1limburg.nl
ShipCar Yachts is verhuisd naar Aalsmeer

Vanaf nu is ShipCar Yachts te vinden op Uiterweg 294-296 in Aalsmeer. Na meer dan 25 jaar succesvol te zijn in de watersport en vele relaties hebben opgebouwd vanuit het kantoor in Kudelstaart, was het bedrijf toe aan verandering en vernieuwing.
Echter: de vertrouwde klanten hoeven niet ver te reizen. De nieuwe locatie van ShipCar Yachts ligt nog geen 5 km van de oude locatie vandaan. Het multifunctionele bedrijfspand in Aalsmeer biedt voorzieningen die beter zouden passen bij de werkzaamheden van Shipcar Yachts. De kantoorruimte, werkplaats, het magazijn en de verkoophaven zijn nu allemaal op één locatie te vinden.
Lees er meer over op www.shipcaryachts.nl
Linssen Yachts investeert in een op maat gebouwde machine

Onlangs heeft Linssen Yachts een nieuwe speciale kantenaanlijmmachine in gebruik genomen in hun werf-interne meubelfabriek waar de voorfabricage en assemblage van het volledige interieur plaatsvindt voor alle Linssen-modellen.
De nieuwe CNC-machine – in Nieuw-Zeeland op maat gebouwd – is in staat vrijwel alle kopse zijdes van de gebruikte platen met vrije vormen zoals rondingen, ellipsen en meervoudig verlopende vormen volautomatisch af te werken met een 2 mm dikke fineerlijst. De machine levert een hoogwaardige kwaliteit fineer die met de hand niet te bereiken is. Linssen maakt al vele jaren gebruik van een kantenaanlijmmachine voor rechte fineerzijdes.

Linssen Yachts kiest er bewust voor interieurelementen te voorzien van rondingen. Hierdoor ontstaat een harmonieus en stijlvol, rustig interieur. Daarnaast zijn afgeronde hoeken ook functioneel. Ze zorgen dat de bemanning en hun gasten veilig door het schip kan bewegen, ook bij ruwer water.
De investering in de nieuwe kantenaanlijmmachine verbetert de kwaliteit, veiligheid en efficiency van de Linnsen Yachts.
Lees hier meer over op www.linssenyachts.com
Nieuwe Makma Cayos 28 leverbaar vanaf 2020

Makma heeft bewezen niet trends te volgen, maar zelf trends te zetten. Zoals bij de Makma Caribbean waarbij sportiviteit, design en praktisch gebruiksgemak onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Op basis van deze gedachte introduceert Makma nu de nieuwe Cayos 28. Met deze moderne tender wil het merk naar eigen zeggen ‘een nieuw tijdperk inluiden’.
De Makma Cayos 28 is een moderne snel varende tender met unieke vaareigenschappen, een sportieve uitstraling en veel comfort. “De Cayos is weergaloos in haar klasse, uitgerust met de nieuwste technieken en straalt pure luxe uit,” aldus Dick Dalman van Aquatec Industries, fabrikant van de merken Antaris, Maril en Makma. “Vaarplezier en comfort worden op een geweldige wijze gecombineerd. Deze juiste combinatie maakt niet alleen langzaam varen mogelijk, maar ook varen op hoge snelheden tot maar liefst 60 km/h.”
De 8.55 meter lange Cayos 28 wordt standaard uitgevoerd met een afsluitbare toiletruimte. Deze is voorzien van een vast toilet. Optioneel is luxe betimmering inclusief een tweepersoons bed (2.10m) leverbaar. Midscheeps achter de bestuurderspositie is er een functionele kombuis met kookplaat, spoelbak en 70 liter koelkast. De kookplaat en spoelbak kunnen worden afgedekt met een luxe glasplaat. Verder wordt de Cayos 28 uitgerust met een gezellige en comfortabele hoekbank en in het achterschip is een ruim zonnebed aanwezig.
Naar verwachting is de eerste Makma Cayos 28 in het voorjaar van 2020 leverbaar met een vanafprijs van € 124.750,-
Meer informatie is te vinden op www.makmamarine.nl



Lichamen vermiste vissers gevonden in gezonken kotter

Zondagochtend zijn twee lichamen in de stuurhut van de gezonken garnalenkotter gevonden. De lichamen zijn geïdentificeerd als de vermiste bemanningsleden.
Foto: sfeerbeeld
De bemanningsleden waren de 41-jarige eigenaar en zijn 27-jarige werknemer. “Op zo veel plekken is gebeden. Dan mag je dankbaar zijn dat de lichamen zijn gevonden”, aldus de weduwe van de eigenaar van het schip. De Kustwacht bracht de lichamen naar Den Helder.
De zoekactie naar de vermiste vissers van de UK 165 is zojuist hervat. Vandaag onderzoeken de duikers de kotter van binnen. @kon_marine @Kustwacht_nl pic.twitter.com/rWeG7rAsA5
— Landelijke Eenheid (@PolitieLE) 1 december 2019
Sinds zondagochtend zochten de duikers van de marine naar de kotter. Met luchttoevoer vanaf de oppervlakte en in tweetallen gebeurde dat. “Het was vanochtend al vrij snel duidelijk dat beide lichamen in de stuurhut zaten”, aldus Bernd Roelink van de Koninklijke Marine tegen NH Nieuws. “Duikers hebben het eerste slachtoffer gevonden en naar boven gebracht, al vrij snel vonden ze ook het tweede slachtoffer.”
Lees hier meer over op www.nos.nl
Nieuw bij TOPwindows: condensvrije patrijspoorten te koop
Naast condensvrije raamprofielen levert TOPwindows nu ook condensvrije, geïsoleerde patrijspoorten. Deze zomer heeft het bedrijf de eerste poorten geplaatst.
Het Nederlandse bedrijf heeft de afgelopen jaren al duizenden scheepsramen met een condensvrij kunststof raamprofiel geproduceerd en geplaatst. Dit deed en doet zij voor zowel de beroepsvaart als pleziervaart. Afgelopen maand heeft het bedrijf de eerste patrijspoorten geplaatst.
Voorkom vochtproblemen op boot
Net als de raamprofielen zijn de patrijspoorten naast condensvrij ook duurzaam en onderhoudsarm. Folkert Roest van TOPwindows licht toe: “In slaapruimtes, natte cellen
en kombuizen worden door jachtbouwers veelal patrijspoorten gebruikt. Juist in deze ruimtes komt veel vocht en dus condens voor. Met de bekende natte en zwarte vlekken in de betimmering rond de poorten als vervelend gevolg. Kunststof fungeert niet als koudebrug. Met de nieuwe patrijspoorten van TOPwindows zijn deze condensproblemen uit de wereld.”
De poorten zijn verkrijgbaar in vaste en klapbare uitvoering en eventueel ook uitvoerbaar met regenkappen en horren. De UV- en zeewaterbestendige patrijspoorten voldoen aan de geldende ISO en oceaanwaardige CE-A normen.
De patrijspoorten zijn te bestellen in de webshop op www.topwindows.nl
ARC Marine nieuwe distributeur van Wempe Scheepsklokken

Vanaf nu is ARC Marine ook verantwoordelijk voor de distributie van Wempe in Nederland. Hiermee nemen zij het stokje over van Wigi Trading. De exclusieve scheepsklokken en -instrumenten worden uit voorraad geleverd. Ze zijn vanaf midden december verkrijgbaar bij de meeste watersportwinkels en online.
Wempe Scheepsklokken te koop
Het Duitse Wempe, opgericht in 1905, is een toonaangevende fabrikant op het gebied van maritieme instrumenten. De handgemaakte scheepsklokken en -instrumenten zijn wereldwijd geliefd bij watersporters dankzij de hoogwaardige uitstraling. Daarmee vormen de scheepsinstrumenten van Wempe een functioneel en decoratief accent op een jacht, maar ook thuis en op kantoor.
Wempe Maritim
De collectie van Wempe Maritim bestaat uit:
-
- klokken
- barometers
- hygrometers
Deze zijn beschikbaar in verschillende maten en prijsklassen. ARC Marine zal de gehele maritieme collectie van Wempe in het assortiment aanbieden. De producten worden uit voorraad geleverd en is vanaf midden december verkrijgbaar bij watersportwinkels in Nederland en op www.arcmarine.eu.
Wedstrijdzeilers in actie tegen nieuwe regels

Het watersportverbond heeft een aantal aanpassingen op het gebied van wedstrijdregistratie voorgesteld. Vanuit de wedstrijdzeilwereld wordt zeer kritisch gereageerd.
De aanpassingen moeten voor het zeilseizoen ingevoerd worden, zo is het plan. Deze stuiten echter op verzet vanuit de wedstrijdorganisaties. Zij vrezen dat de nieuwe regels zorgen voor extra werk en bovendien in de praktijk niet uitvoerbaar zijn. Na aanleiding van toekomstige aanpassingen hebben zeven nationale wedstrijdorganisaties hebben een open brief naar het watersportverbond gestuurd met een aantal serieuze kanttekeningen.
Arend van Bergeijk van het Watersportverbond zegt: “We hebben een overleg gehad met degene die de open brief hebben opgesteld. Hierin hebben we geluisterd naar de kanttekeningen die zij bij de plannen zetten, en we hebben samen gekeken naar alternatieven. Op veranderingen komt altijd weerstand, en dat mag. We gaan alle opties naast elkaar leggen en tijdens de Algemene Ledenvergadering op 14 december 2019 zullen we verder gaan op ons besluit en de inrichting van registratie tijdens wedstrijden.”
Lees hier meer over op www.zeilen.nl
Na nieuwe metingen blijken rivierdijken mogelijk sterker dan gedacht
Ivonne Wierink / Shutterstock.com
Door nieuwe onderzoeken kan wellicht de grootste dijkversterkingsoperatie ooit in Nederland een stuk goedkoper uitvallen dan gedacht. Een aantal rivierdijken in Nederland lijken door het onderzoek sterker te zijn dan t…
Zoektocht naar vermiste opvarenden hervat

Vrijdagochtend is de zoektocht naar de twee vermiste vissers van de garnalenkotter hervat. Er wordt minder intensief dan gisteren gezocht, toen was het schip gezonken. Op het moment wordt er van een bergingsactie gesproken, eerder spraken zij over een reddingsactie.
Op de plek waar de garnalenkotter verdween ligt een ‘Emergency Towing Vessel’. Vanmorgen zocht de KNRM met voertuigen op het strand naar aangespoelde materialen, bovendien zoekt de Kustwacht met vliegtuig en helikopter. Er zijn golven tot wel 4 meter hoog, door deze slechte weersomstandigheden is het zicht onder water nihil en kunnen de duikers het water niet in.
Lees hier meer over op www.omroepflevoland.nl
Nieuw Australische wetsvoorstel voor verhuur van buitenlandse superjachten

De regering van Australië heeft een nieuw wetsvoorstel in het parlement geïntroduceerd waarmee de eigenaars van superjachten in buitenlandse handen hun schepen in Australië kunnen charteren. Zodra de wet is aangenomen, kan Australië concurreren met superjachteconomieën zoals Fiji, Nieuw-Zeeland en Tahiti.
Verwacht wordt dat de Special Recreational Vessels Bill 2019 ongeveer 11.800 nieuwe banen zal creëren. In het verleden stond de Australische wetgeving niet toe dat buitenlandse superjachten commercieel in het land konden opereren, tenzij ze het schip volledig hadden geïmporteerd. Dit weerhield buitenlandse superjachteigenaren ervan de Australische wateren te betreden.
Lees meer hierover op www.ship-technology.com
Urker viskotter vermoedelijk gezonken, twee opvarenden nog vermist

De garnalenkotter “Lummetje” uit Urk is vermoedelijk voor de kust van Texel gelokaliseerd. Het schip ligt op de bodem en is gezonken. Voor de levens van de twee opvarenden wordt gevreesd.
Foto: sfeerbeeld
Ten westen van Texel op de Noordzee is een grote zoekactie aan de gang naar een kotter uit Urk. Het schip is waarschijnlijk gelokaliseerd door een mijnenjager van de marine, door het slechte weer kunnen de duikers het water niet in.
Situatie-update: groot aantal schepen (waaronder KNRM-reddingboten en collega-vissers) ter plaatse. Allen zoekende naar de viskotter ‘UK165’ die rond 05:45 een noodsignaal (EPIRB) uitzond. Inmiddels ook 2 SAR-helikopters en het Kustwachtvliegtuig gescrambled. #SAR #Noordzee #KNRM pic.twitter.com/JlQ1wc8qwu
— Scannernet.nl (@Scannernet) November 28, 2019
Automatisch noodsignaal
Vanochtend om 5.45 uur werd vanaf het schip een automatisch noodsignaal uitgezonden. Het signaal gaat af als een van de noodbaken in aanraking met water komt. Er is door de kustwacht geprobeerd contact te leggen met de kotter, maar zonder resultaat. De vermiste boot UK-165 genaamd het “Lummetje” bevond zich 7 kilometer ten westen van Texel en heeft twee personen aan boord.
Reddingsvlot
De kustwacht meldde dat helikopters al snel een leeg reddingsvlot signaleerde. Daarnaast was er ook een zwemvest gevonden. Het slecht weer bemoeilijken de zoektocht.
Lees hier meer over op www.nos.nl, www.rtl.nl & www.twitter.com
Marex 360 Cabriolet Cruiser wint de Best of Boats – Best for family 2019 award
Tijdens Boot und Fun Berlin 2019 heeft de Noorse werf Marex wederom een prijs in ontvangst mogen nemen, de Best of Boats – Best for family 2019 award!
De jury bestond uit negentien hoofdredacteuren van verschillende internationale magazines. Welke de Marex 360 CC hebben benoemd tot “best for family”. Marex heeft in de afgelopen jaren verschillende prestigieuze awards in ontvangst mogen nemen. Dat de in januari gelanceerde Marex 360 CC direct weer in de prijzen valt is veelzeggend over de werf Marex en haar kwalitatieve en innovatieve Sportcruisers.
Marex 360 Cabriolet Cruiser
De Marex 360 Cabriolet Cruiser is een planerende open kuip sportcruiser met één van de grootste cockpit gedeeltes in zijn klasse. Geen boot kleiner dan 40 voet heeft een groter cockpitgedeelte dan de Marex 360 CC.
In het cockpitgedeelte kunnen maar liefst 10 personen rond de tafel zitten. Het luxe zitgedeelte is de perfecte plek om je te vermaken! Moderne opslaginnovaties omvatten vergrote waterdichte compartimenten onder de zittingen.
Een handige deur in de voorruit zorgt voor een versnelde, veilige en eenvoudige manier om op het voordek te komen. Ook de royale 26 cm brede gangboorden zorgen ervoor dat de boot rondom goed toegankelijk is.
Een goed ontworpen stuurstand, dashboard met voortreffelijke ergonomie en duidelijke instrumentatie zorgen voor een comfortabele vaart, terwijl de navigatiezit in vaarrichting plaats biedt aan maar liefst 3 personen.
De hutten
De Marex 360 CC heeft twee grote hutten met meer dan genoeg opslag in de royale kledingkasten. Er is een goede stahoogte door de gehele boot, met 192 cm stahoogte voor de bedden. De hutten hebben grote ramen voor veel natuurlijk licht. Ook heeft de boot een aparte douche.
Grote en goed uitgeruste salon
De royale keuken is zelfs geschikt voor gastronomisch koken. Een vriezer en een grote “side-by-side” koelkast behoren tot de standaard uitrusting.
- U-vorm aanrecht met een uitklapbaar deel.
- 220 liter grote “side-by-side” koelkast.
- Dubbele gootsteen.
- 3 pits gasstel.
- ENO oven.
- Grote vriezer
- Veel lades voor opslag.
Specificaties
Rompvorm: Planerend
Lengte: Korte versie 10.99 m
Lange versie 11.49 m
Breedte: 3.49 m
Diepgang: 1.10 m
Doorvaarthoogte: ca. 2.96 m
Waterverplaatsing: ca. 7700 kg
Brandstoftank: 750 L
Watertank: 350 L
Warmwater: 60 L
Zwartwatertank: 230 L
CE Categorie: B
De Boarnstream International Motoryachts heeft sinds de jaren ‘70 een sterke relatieband met Marex en is sinds 2002 exclusief dealer voor Nederland.
Quiz – 50 jaar Boot Düsseldorf

Exact 50 jaar geleden – op 27 november 1969 – startte de eerste editie van Boot Düsseldorf. Op een typische mistige novemberdag, midden in het Rijnland in de regio Noord-Rijnland-Westfalen. De journalist Horst Schlichting en beursdirecteur Kurt Schoop ontwikkelden een wild plan voor een bootshow in de dichtstbevolkte deelstaat van Duitsland. In januari 2020 vindt de 50e editie plaats. Wat weet u over de grootste overdekte botenbeurs van Europa?
Speel de quiz!

#1 Hoeveel exposanten namen deel aan de eerste editie van Boot Düsseldorf??Photo:© Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann.
101
116
155
©Messe Düsseldorf/c.tillmann

#2 Hoeveel bezoekers trok de eerste editie van Boot Düsseldorf??Photo: ©Messe Düsseldorf/c.tillmann
15.000
25.000
28.000
33.000

#3 Hoe heet de bekende scheepskraan die dit jaar zijn 40e verjaardag viert??Photo: ©Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann
Big Heiz, vernoemd de voormalige Minister-President van Noordrijn-Westfalen Heinz Kühn
Big Willi, vernoemd naar de voormalige NRW-Minister van binnenlandse zaken Willi Weyer
Big Helmut, vernoemd naar de voormalige Bondskanselier Helmut Kohl
© Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

#4 Welke royalty is (nog) niet gespot op Boot Düsseldorf? (volgens het persbericht)?Photo: ©VILevi/Shutterstock.com
Koning Harald van Noorwegen
Prins Edward van Groot-Brittannië
Koning Carl Gustaf van Zweden
Koning Willem-Alexander van Nederland

#5 Hoeveel bezoekers trok Boot Düsseldorf in 2019??Photo: ©Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann
Bijna 210.000
Bijna 220.000
Bijna 250.000
Bijna 300.000
Inbreker slaat ruiten van twee boten in

In het Belgische dorpje Wilsele werd er in de nacht van maandag op dinsdag ingebroken in twee boten die op de Vaart aangemeerd lagen.
De inbreker ging in de boten nadat hij een raam in had geslagen. Hij nam uit één boot een laptop en de inhoud van de kassa mee. Uit de andere boot nam hij alleen voedingswaren mee.
Lees meer hierover op www.hln.be
Traditionele Schepenbeurs krijgt in 2020 wederom steun van EOC

De Traditionele Schepenbeurs in Den Helder hoopte dit jaar ruim 3.000 bezoekers te trekken. Dat is helaas niet de gelukt. De beurs trok 8, 9 en 10 november enkele honderden bezoekers minder dan het voorgaande jaar. Toch is beursorganisator en manager Jet Sluik dik tevreden over de vierde editie van het evenement. ‘Belangrijk voor mij is dat zowel bezoekers als standhouders aan hun trekken zijn gekomen’, zegt Sluik. ‘En daar heb ik niet over te klagen.’
EOC Scheepsverzekeringen heeft bekend gemaakt ook in 2020 als hoofdsponsor te fungeren.
Lees er meer over op www.scheepspost.info
Indrukwekkende avond voor Boat Builder Awards

In een zwart met goud versierde amfitheater van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum stonden 36 genomineerde bedrijven in de schijnwerpers en werden de acht winnaars van de Boat Builder Awards bekendgemaakt. Meer dan 350 gasten zagen hoe Bill en Bob van Viking Yachts een Lifetime Achievement-award kregen en waren getuige van de uitreiking van de Rising Star-award aan aanstormende talenten Angela Pernsteiner van Dominator Yachts en Kyle Davison van Riviera Australia.
De vijfde editie van de Boat Builder Awards, die gezamenlijk werd georganiseerd door IBI en METSTRADE, was goed voor een recordaantal nominaties. Het waren er maar liefst 82, met sterke inzendingen in elke categorie.
De avond werd in stijl geopend met de winnaar in de categorie Retail Marketing Initiative, gesponsord door Glomex. De Lounges, Privées en Decks van Riva, een bedrijf met vestigingen in Venetië, Monte Carlo, Palm Beach, Parijs en andere luxe bestemmingen, werden uitgeroepen tot winnaar vanwege de bijzondere totaalbeleving die het merk creëert voor gastgebruikers en Riva-eigenaars. Azimut kreeg een eervolle vermelding voor een gewaagd initiatief om de merk- en ontwerpwaarden onder de aandacht te brengen bij het grotere Amerikaanse publiek, door een 18 meter lange Azimut S6 midden op het New Yorkse Times Square te zetten.
Ook in de categorie International Dealer or Distributor Development, gesponsord door Volvo Penta, waren de inzendingen de moeite waard. In een deelnemersveld van bedrijven die allemaal flink zijn uitgebreid, ging de award naar Galeon vanwege zijn zeer gerichte regionale uitbreidingsplannen die in 2019 tot een omzetgroei van bijna een derde leidden.

In de categorie Collaborative Solution Between a Production Boat Builder and its Supply Chain Partner, gesponsord door Ultraflex, werden Marquis Yachts en Toyota Motor Corporation benoemd tot winnaars vanwege het motorjacht LY 650, dat het resultaat is van een van de sterkste samenwerkingen tussen de jachtbouwindustrie en de autobranche. Hallberg-Rassy en Lewmar kregen een eervolle vermelding voor de innovatieve cassette-style drop-in stuurinrichting die ze ontwikkelden voor de Hallberg-Rassy 340.
De categorie Collaborative Solution between a Superyacht Builder and its Supply Chain Partner, gesponsord door Lumishore, kende een zeer sterk deelnemersveld met inzendingen die stuk voor stuk getuigden van design, vakmanschap en innovatie. Het winnende team, bestaande uit Rondal, Comm&Sens en Gurit liet perfect zien waar deze categorie om draait met hun load-sensing roer voor een 81 meter lang zeiljacht van Royal Huisman.
De award voor de categorie Innovative Onboard Design Solution, gesponsord door Fusion, ging naar Benetti voor zijn zeer geavanceerde FB272 van 100 m, die dankzij een zeer geavanceerd hybride aandrijfsysteem tot twaalf uur lang zonder motor kan varen. Al even vooruitstrevend was het gebruik van een robotfrees met acht assen waarmee Grand Banks werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie Innovation in a Production Process, gesponsord door Dometic.
In de categorie Environmental Initiative, gesponsord door UCINA, ontvingen we zeer uiteenlopende inzendingen die allemaal getuigden van een focus op duurzame productie. Spirit Yachts werd tot winnaar benoemd vanwege zijn milieu-inspanningen met betrekking tot het nieuwe superjacht Spirit 111 en zijn productie- en bedrijfsprocessen.
In de categorie Best Apprenticeship or Training Scheme, gesponsord door Marine Resources ging de award naar Princess Yachts vanwege zijn leercontractenregeling en leiderschapstraject waarbij nieuwe medewerkers holistisch worden getraind en worden gestimuleerd om op te klimmen in het bedrijf. Dat het stimuleren en behouden van talent zeer positieve effecten kan hebben, bleek ook uit de twee Rising Star-awards, gesponsord door Gurit, die werden uitgereikt aan Angela Pernsteiner, de dynamische CEO van Dominator Yachts, en Kyle Davison, die in tien jaar opklom tot Supply, Planning & Production Director van Riviera Australia.
Als afsluiter van de avond kregen Robert T. Healey, sr. en William J. Healey een award voor de bijzondere service die zij al zestig jaar leveren. Dankzij hun ambitie om elke dag een betere boot te bouwen, zijn Bill en Bob erin geslaagd Viking Yachts uit te bouwen tot ’s werelds grootste producent van hoogwaardige jachten voor de sportvisserij en motorjachten. Daarnaast leverden ze een aanzienlijk en onbaatzuchtige bijdrage aan de jachtbouwsector in het algemeen. De Lifetime Achievement-award, gesponsord door Side-Power, ging naar Bobs zoon, Robert Healey jr., Executive Co-Chairman van de Viking-Groep.
Ed Slack, redacteur bij IBI en juryvoorzitter voor de Boat Builder Awards: “De Boat Builder Awards zijn een bekroning op het werk van de mensen en bedrijven die de boten bouwen die onze sector vooruit helpen. Daarnaast zijn ze een erkenning voor het waardevolle werk van de bedrijven die essentiële uitrustingen en diensten leveren.
Bij deze vijfde editie hebben we een recordaantal inzendingen van over de hele wereld ontvangen die in aanmerkingen kwamen voor beoordeling door onze jury. De inzendingen varieerden van kleine ambachtelijke jachten tot gigantische superjachten en waren afkomstig van nicheproducenten, grootschalige fabrikanten en alles daartussenin. De inzendingen maakten duidelijk dat de sector zich inspant om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden, van uitbreiding van het klantenbestand, talentontwikkeling en milieuvriendelijke productie tot de inzet van nieuwe technologieën. We willen alle deelnemers van harte feliciteren met hun inzendingen.”
Over de Boat Builder Awards
De IBI-METSTRADE Boat Builder Awards worden gezamenlijk georganiseerd door METSTRADE en International Boat Industry magazine (IBI), in samenwerking met Raymarine. Tijdens METSTRADE is in hal 6 een expositie van alle winnende en genomineerde inzendingen te vinden. Daarnaast is meer informatie te vinden op de website van de Boat Builder Awards (boatbuilderawards.com).
METSTRADE is ’s werelds grootste vakbeurs voor uitrusting, materialen en systemen voor de internationale pleziervaartindustrie. Het evenement wordt georganiseerd door RAI Amsterdam, in samenwerking met de ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations).
International Boat Industry (IBI) is een internationaal vakblad voor de jachtbouwmarkt dat al meer dan vijftig jaar een betrouwbare informatiebron in de sector is. IBI is het enige vakblad voor bedrijven dat wereldwijd de commerciële ontwikkelingen in bestaande en opkomende aan jachtbouw gerelateerde markten onderzoekt en analyseert. Het blad en de dagelijkse e-mailnieuwsbrief ibinews.com worden gelezen door ruim 14.000 professionals in de sector uit meer dan 120 landen.
Boot Düsseldorf: nieuwe hal 1 wordt de thuishaven van middelgrote motorjachten

De volgende Boot Düsseldorf – die van 18 tot 26 januari 2020 plaatsvindt – wordt anders dan we gewend zijn. De organisatie steekt de beurs niet in een nieuw jasje, maar in een compleet nieuwe outfit. De nieuw vormgegeven layout van de beurs staat geheel in het teken van een nog betere bezoekplanning. “Met de planning van de bezetting van de nieuwe hal 1, hebben we over de gehele vormgeving en indeling van de verschillende aanbodsegmenten van boot nagedacht. Het welbevinden van onze exposanten en de service voor onze bezoekers stonden daarbij duidelijk centraal,” verklaart boot-projectleider Petros Michelidakis.
Hal 1: motorjachten van 30 tot 60 voet
De nieuwe hal 1 belichaamt de meest moderne beursarchitectuur in optima forma; met veel lichtinval. Op de beurs wordt hal 1 dé thuishaven van middelgrote motorjachten van 30 tot 60 voet (10 tot 20 meter) met een binnenboordmotor. In deze hal vindt men onder meer grote serieproducenten zoals Jeanneau, Bénéteau, Bavaria, Sealine en Greenline. Maar ook de populaire, gemoedelijke Nederlandse staaljachten, waaronder de traditionele werf Linssen zullen hier hun intrek nemen. Net als de Nederlandse verzekeraar Kuiper Verzekeringen en het bekende YachtFocus Magazine.
De bezoekers vinden in hal 1 een wereldwijd uniek en veelzijdig aanbod van middelgrote motorjachten onder één dak. Deze jachten, die vooral populair zijn bij gezinnen, bieden plezier bij het varen gecombineerd met gezelligheid en het gevoel van thuis.
Hal 3: de eerste stap in de motorbootsport
In een rondgang over de beurs volgt hal 3. Hier speelt de funfactor en het aanbod voor starters een grote rol. Motorboten met buitenboordmotoren trekken hier de aandacht. Deze zijn in een 15 pk-versie ook zonder bootvaarbewijs te besturen.
Hal 4: fun met sportboten
In hal 4 presenteren nog meer sportbotenproducenten met motorboten van meer dan 10 meter lengte hun innovaties en noviteiten, ook in het segment ‘tow boats’.

Hallen 5, 6 en 7: pure luxe met tenders en superjachten
Nieuw: superboats in hal 5
Hal 5 van Boot Düsseldorf is aan het groeiende segment van luxe tenders, chase boats en shadow boats gewijd. Onder het begrip ‘superboats’ is hier alles wat luxueus, snel, innovatief en elegant is bijeengebracht. Exclusieve merken als Sacs, Wally, Frauscher, DeAntonio, Boesch, Fjord, Windy en Anvera zullen hun noviteiten in dit segment presenteren. Een ‘chase boat’ of ‘shadow boat’ is een stuk groter en luxueuzer dan een normale tender en begeleidt een superjacht op haar reis of doet dienst als exclusieve boot voor tochten.
Hal 6 blijft onveranderd het pronkstuk van het luxe segment op Boot Düsseldorf. Alle belangrijke namen binnen de superjachtbranche zijn hier aan boord en tonen hun sierlijke beauty’s. Ook bezoekers die hun ligplaats vervolgens in een exclusieve superjacht-jachthaven zoals Venetië of Porto Novi in Montenegro willen boeken, kunnen dit direct ter plaatse op de galerie in hal 6 doen. Hal 7a completeert het luxesegment van boot met de Super Yacht Show.
Maritieme kunst inspireert liefhebbers in hal 7
Na een uitstapje in de luxe werelden in de hallen 6, 6.1 en 7a, kan de bezoeker in hal 7 ontspannen en genieten van maritieme kunst. Zeegezichten van groot formaat, foto’s met maritieme motieven en creatieve sculpturen nodigen geïnteresseerden uit om wat langer te blijven hangen en de werken nader te bestuderen.

Hal 8a: plezier op ’THE WAVE’ en op de ‘flatwaterpool’
Het gaat verder met een bezoek aan de ‘Beach World’ in hal 8a. Hier ontmoeten watersportfans elkaar om te surfen, kiten en suppen met de sterren en aanstormende talenten uit de internationale scene. Of het nu gaat om THE WAVE of de flatwaterpool – de opdracht is simpel: dat doen waar je van geniet. De beide mega-attracties omlijsten vanaf boot 2020 het handelaren- en producentenbereik in hal 8a. Hier kunnen de trendsporters naar hartenlust shoppen. In het zuiden van de hal ligt het activiteitenbassin en in het noorden de staande golf. Op boot 2020 zijn vrijwel alle merken van de scene aanwezig.
Hal 9, 10 en 11: enorm aanbod van ribs, dinghy’s, toebehoren, binnenboordmotoren en uitrusting
De noviteiten binnen het segment van de vaste opblaasbare boten, in de scene beter bekend als ribs (inflatable rigid boats), en de kleinere dinghy’s (bijboten), zullen door de exposanten in hal 9 worden gepresenteerd.
Toebehoren, binnenboordmotoren en uitrusting vormen het hart van de hallen 9 en 10 en een deel van hal 11.
Lees meer over de beurs op www.boot.de

Zelfvarende reddingsboei wint DAME Award 2019 (met video)

Juryvoorzitter Birgit Schnaase reikte vanochtend op de openingsdag van de METSTRADE Show de prestigieuze DAME Award 2019 uit aan de zelfvarende reddingsboei U SAFE. In alle categorieën werd een winnaar gekozen en zeventien inzendingen ontvingen een eervolle vermelding.
Dit jaar waren de categoriewinnaars sterk aan elkaar gewaagd. Het kostte de jury dan ook grote moeite om de winnaar van de DAME Award te kiezen. De uiteindelijke keuze viel op U SAFE, een zelfvarende en op afstand bestuurbare reddingsboei.
Grotere overlevingskansen
De U SAFE heeft een robuust, eenvoudig en minimalistisch ontwerp en kan te water worden gelaten vanaf een boot, vanuit een jachthaven of vanaf de kust. De boei haalt snelheden van 15 km/u, heeft een accucapaciteit van 30 minuten en is voorzien van volledig in de boei geïntegreerde waterjets, grote, stevige handvatten en een handige U-vormige ruimte waar de drenkeling in kan zwemmen. De U SAFE verbetert de overlevingskansen van drenkelingen en verlaagt de risico’s voor redders.
Reddingsboei met slim design
De jury noemde de U SAFE een perfect voorbeeld van hoe geaccepteerde productnormen die op grote schaal in de pleziervaart worden gebruikt, kunnen worden verbeterd door het ontwerp tot in de kleinste details te onderzoeken en verfijnen. Juryvoorzitter Birgit Schnaase over de uitslag: “Tijdens ons juryoverleg dit jaar hebben we besproken hoe invloedrijk design in de wereld om ons heen is. Het is heel belangrijk dat maritieme bedrijven oog hebben voor alle aspecten van het ontwerp, zodat hun producten voldoen aan de verwachtingen van varende consumenten. Slim design hebben we ook nodig om belangrijke kwesties aan te pakken zoals productie-efficiëntie, milieueffect en betere integratie. De DAME Design Awards zetten producten die het resultaat zijn van good practice in de schijnwerpers en dat is nu relevanter dan ooit.”
Internationale inzendingen
De 29e editie van de Design Award METSTRADE was goed voor 118 inzendingen uit 27 landen, waaruit 59 producten werden genomineerd die te zien zijn op de METSTRADE DAME Award-expositie. Schnaase vervolgt: “De inzendingen waren dit jaar afkomstig uit het grootste aantal landen in de geschiedenis van de DAME Design Awards. Onze uiteindelijke selectie vertegenwoordigt een breed scala aan producten, van nieuwe materialen en persoonlijke uitrusting voor de pleziervaart tot complexe elektronica en grote machines. De inzendingen getuigden van grote vooruitgang als het gaat om het ontwerp van maritieme producten.”
€ 17.700 voor het goede doel
Elk jaar doneren de organisatoren van de METSTRADE Show het inschrijvingsgeld dat is betaald door de deelnemers van de DAME Design Awards aan een goed doel om iets terug te doen voor de maatschappij. Voor 2019 koos het METSTRADE-expositiecomité twee goede doelen: sailing4handicaps en The Little Optimist Trust. Beide goede doelen ontvingen vanochtend tijdens de uitreiking van de DAME Awards een cheque ter waarde van € 8.850 om hun belangrijke werk voort te zetten.
Meer informatie over de METSTRADE Show is te vinden op www.metstrade.com
Een video van de winnaar in actie:
Meerdere boetes voor binnenvaartschipper
Igor Kardasov / Shutterstock.com
Vanmorgen heeft de schipper van een binnenvaartschip boetes gekregen. Hij voer zonder geldig vaarbewijs over de Westerschelde.
Foto: sfeerbeeld
Daarnaast was de schipper alleen aan boord, reageerde hij niet via de marif…
Britse overheid wil betere ISO-normering voor kielen

Het MAIB (Britse Maritime Accident Investigation Bureau) bracht een rapport uit over de kielbreuk van het zeiljacht Tyger of London. Vooral de zwakke punten van de kielconstructie worden benadrukt in het rapport. Hierdoor wil de Britse overheid de veiligheid verhogen door middel van een betere ISO-normering en de Europese richtlijnen voor pleziervaartuigen te ontwikkelen.
Op 7 december 2017 raakte de Comet 45 haar kiel kwijt en kapseisde voor de kust van Tenerife. Een langsvarende boot redde de bemanningsleden. De zeilboot van Italiaanse jachtwerf Comar kapseisde door een defect aan de kiel.
Het onderzoek bracht fabricagefouten aan het licht in de loden kiel en de verbinding met de onderkant van de romp. Deze verbinding was niet gelijk aan het ontwerp.
Lees hier meer over op www.clubracer.be
Xylem kondigt nieuwe distributeurs aan voor Rule en Jabsco maritieme technologieën in Nederland
Xylem Inc. (NYSE: XYL), een watertechnologiebedrijf dat zich richt op het oplossen van ’s werelds meest uitdagende watervraagstukken, heeft twee nieuwe distributeurs aangekondigd voor de maritieme technologieën van het merk Rule en Jabsco in Nederland. Combi Noord BV en Technautic BV zullen zich vanaf 1 december 2019 aansluiten bij de bestaande Xylem distributeur Exalto BV.
“Combi Noord BV en Technautic BV zijn beide gerenommeerde en gerespecteerde leveranciers voor de maritieme handel in Nederland. We hebben hen gekozen om samen te werken met Exalto BV na een grondige herziening van de distributie in het gebied”, aldus Tim Greenslade, Marine Sales Manager voor Xylem EMEA. “We selecteren onze distributeurs en partners zorgvuldig op basis van de beste distributiecapaciteiten en gedegen technische kennis. We kijken ernaar uit om vanaf december 2019 via dit nieuwe distributiekanaal te blijven voldoen aan de behoeften van onze klanten en onze Jabsco- en Rule-pompen, afvalsystemen, blowers en zoeklichten te leveren aan kleine scheepsbouwers, scheepsretailers en technici in Nederland”.
Xylem zal de samenwerking met distributeur Lankhorst Taselaar vanaf 31 maart 2020 stop zetten en met Schulteco met onmiddellijke ingang na de pensionering van Schulteco-eigenaar Hans Reems.
Schip zit klem onder Máximabrug in Alphen aan den Rijn

Maandagochtend is er een schip vast komen te zitten onder de Máximabrug in Alphen aan den Rijn. Door een storing kon de brug niet meer open.
Het vrachtschip dat toch wilde passeren, heeft zijn laadruimte vol laten lopen met water, zodat het schip onder de brug door kan varen.
Lees er meer over op www.nu.nl en www.leidschdagblad.nl
Twee superjachten in Fort Lauderdale verwoest door brand (VIDEO)

Zaterdagochtend zijn twee superjachten met een gezamenlijke waarde van meer dan 20 miljoen dollar in vlammen opgegaan.
Volgens de Fort Lauderdale Fire Rescue gaat het om een Trinity superjacht van 49 meter genaamd Lohengrin. Het andere jacht was 32,6 meter lang van Christensen genaamd Reflections.
Er wordt door de brandweer verondersteld dat de brand uitgebroken is op de Lohengrin en vervolgens is overgeslagen naar het naastgelegen jacht. Er waren meer dan 60 brandweerlieden en drie boten nodig om de brand onder controle te krijgen en om uitbraak naar andere jachten te voorkomen.
Lees hier meer over op www.patch.com & edition.cnn.com
Alerte buurman redt bewoner van brandende woonboot

In de nacht van zaterdag op zondag zijn er twee mannen gewond geraakt. De brand vond plaats op een woonboot aan de Nieuwe Havenweg in Arnhem. Een alerte buurman wist erger te voorkomen.
Vanaf een ander schip zag de buurman rond tien voor half zes het naastgelegen schip in brand staan. De man schoot zonder te twijfelen te hulp, tijdens de reddingsactie raakte de man gewond. Eén van de gewonden is naar het ziekenhuis gebracht, de ander is naar de huisartsenpost gebracht. Het is nog onduidelijk hoe de brand ontstaan is.
Lees hier meer over op www.hartvannederland.nl en www.gelderlander.nl
Werelddebuut voor de Invictus GT 320 Atelier op Boot Düsseldorf

Invictus Yachts bereidt zich voor op het werelddebuut van de Invictus GT 320 Atelier, dat plaatsvindt op de Duitse botenbeurs Boot Düsseldorf (18-26 januari 2020). Invictus GT 320 Atelier is een perfect voorbeeld van maatwerk en laat zien dat de Italiaanse scheepswerf een model boven verwachting kan personaliseren.
Het GT 320 Atelier is een unieke uitvoering van een van de iconische Invictus-modellen, de eigenaar vroeg om een stijlvolle en verrassende combinatie van kleuren. De glanzende zwarte romp en de witte zijkanten zijn in chromatisch contrast, zoals de “Eclipse” cockpit, met zwart en crèmekleurig leder. Bovendien zijn de rugleuningen in een ivoorkleurige stof waardoor een linnen effect ontstaat.

De achterste boog – een van de onderscheidende kenmerken van de T-serie – is verder verfijnd om een intenser gevoel van elegantie te creëren. Deze eigenschap wordt benadrukt door de ovale leuning, die over de gehele lengte van de boot loopt, van de bovenzijde tot aan het achtersteven.
De indeling van het dek geeft toegang tot de kuip via het achterstevenplatform, dat links van het grote zonnedek loopt, dat verder kan worden uitgebreid door de voorbank te om te bouwen. In het midden van de cockpit is de L-vormige dinette voorzien van een tafel en kijkt uit op een echte “buitenkeuken” (met koelkast, ijsblokjesmachine, grill en wasbak), allemaal fraai in een kast verborgen.

Onder de Invictus 320 GT opties valt de carbon hardtop op, deze kan worden verlengd om meer schaduw te bieden door een lichtdoorlatende en geventileerd doek.
De twee fauteuils voor de piloot en co-piloot geven een meerwaarde aan de navigatiebrug. Aan de voorzijde van het jacht is een groot zonnedek met hoofdsteunen op het dekhuis.
Op de Invictus 320 GT wordt aandacht voor detail gecombineerd met fantastische prestaties. De scheepswerf heeft een breed scala aan motoropties ontworpen (diesel of benzine, enkel of dubbel), tot maximaal 860 PK.
Kijk voor meer op www.klopwatersport.nl
Uitgeverij Hollandia brengt herziene uitgave van ‘Het Zeilboek’ uit
De wind in je haren, het opspattende water: er gaat niets boven het gevoel van zeilen. Het Zeilboek is er voor de beginnende en gevorderde zeiler. Dit is de zevende, herziene druk van deze zeil bestseller.
Het Zeilboek is namelijk al jaren hét naslagwerk voor zeilers – jong en oud – en is onmisbaar tijdens de zeilopleiding. Het wordt aanbevolen door de CWO van HISWA en Watersportverbond. Een groot aantal zeilscholen gebruiken het als standaard instructieboek. In deze editie is extra aandacht voor moderne materialen en technieken, zodat een nieuwe generatie zeilers weer goed voorbereid het water op kan.
Auteur J. Peter Hoefnagel maakt gebruik van vlotte en makkelijk te begrijpen taal. Zijn instructies zijn voorzien van tekeningen van Pieter Berkel, die de tekst verduidelijken en bovendien het leerproces vlotter en leuker maken.
Lees hier meer over op www.hollandia-boeken.nl
Nieuw kantoor voor Jachtmakelaar Monnickendam
Met ingang van 1 maart 2019 is Jachtmakelaar Monnickendam een samenwerking aangegaan met eSailing. Dit heeft gezorgd voor een vernieuwingsslag met onder meer andere professionele voorwaarden en een grotere dekking van het verkoopgebied.
Daarbij houdt Daan Hamburger van Jachtmakelaar Monnickendam niet langer alleen kantoor in Monnickendam, maar heeft de makelaardij ook een vestiging in Andijk. Dit doet hij onder de naam eSailing Monnickendam-Andijk. Het kantoor op Noordeinde 108 in Monnickendam is deze zomer verruild voor het pand op Noordeinde 106. Hiermee heeft de jachtmakelaar – die tevens nieuwe Sentijn zeiljachten verkoopt – meer ruimte. Ook heeft de jachtmakelaar een groot presentatiebord in Marina Monnickendam geplaatst waarop het aanbod van de zeil- en motorjachten te zien is.
Lees er meer over op www.jachtmakelaarmonnickendam.nl
Gemeente Stichtse Vecht heeft nieuwe elektrische boot voor handhaving op het water

Vanaf eind oktober vaart de handhaving van de gemeente in een nieuwe duurzame boot toezicht te houden vanaf het het water.
Een woordvoerder van de gemeente: ‘Stichtse Vecht vindt het belangrijk dat haar inwoners zich veilig voelen en merkbaar handhaving ervaren. Handhaving op het water hoort daar ook bij.’ De vorige boot was ruim 40 jaar oud, voorzien van een dieselmotor en was duur in onderhoud. De nieuwe boot is nagenoeg onderhoudsvrij en vaart elektrisch. De gemeente draagt op deze manier ook bij aan de vermindering van de uitstoot van fijnstof in dit gebied.
Lees meer hierover op www.rtvstichtsevecht.nl
Controle bij rommelige Noorderhaven

De nieuwe gemeentelijke eisen voor de klassieke schepen in de Noorderhaven in Groningen kosten uiteindelijk slechts één boot de kop. De overige 62 schepen mogen blijven, al dan niet voorlopig.
De Noorderhaven is de laatste vrijhaven van Nederland: als er plek is mogen schepen er vrij afmeren. De laatste jaren heeft de gemeente daar echter niet strak de hand aangehouden waardoor verwaarlozing en verrommeling het pittoreske karakter van de haven onder druk zetten.
Lees meer hierover op www.dvhn.nl
Franse winnaars bij de Transat Jacques Vabre

In alle drie de klassen van de Transat Jacques Vabre zijn de winnaars Franse boten. In Salvador de Bahia kwamen in de Multi50 klasse: Groupe GCA – Mille et un Sourires, Imoca60 klasse: Apivia en in de Class40 klasse: Crédit Mutuel als eerste over de finish.
Foto: sfeerbeeld
In gemiddeld 14 dagen zeilden de boten zo’n 4.350 mijl, van Le havre in Frankrijk naar de Salvador de Bahia in Brazilië. Het was een spannende race, de grootste verschillen werden gemaakt ik de Doldrums. De Britten aan boord van de Hugo Boss Imoca60 zijn halverwege gestopt omdat zij een aanvaring met een object in het water hadden. Momenteel wordt de boot gerepareerd op Kaapverdië.
Lees hier meer over op www.zeilen.nl
Nord Star Yachts lanceert de nieuwe Nord Star 31+ Patrol

Het Finse Nord Star Yachts lanceert in 2020 de nieuwe Nord Star 31+ Patrol. Dit model vervangt de 30 Patrol en is CE-B offshore geclassificeerd. De belangrijkste kenmerken van de Nord Star 31+ Patrol zijn de ruimte aan boord, de handgelamineerde sterke romp en de uitstekende offshore-eigenschappen.
Het walkaround deck met drie deuren zorgt ervoor dat lopen op het deck veilig en probleemloos is. De boot is voorzien van twee ruime, separate slaapcabines: een tweepersoons voorhut en een middencabine voor 2 tot 3 personen. De luxe salon biedt extra comfort voor mooie vaartochten en is voorzien van een goed uitgeruste kombuis. Nieuw voor dit model is dat de boot standaard voorzien wordt van een zonnepaneel. Op boot Dusseldorf – van 18 tot en met 26 januari 2020 – gaat de 31+ officieel in première. In Nederland wordt Nord Star vertegenwoordigd door Jachtmakelaardij Zuidwest Friesland.
Meer informatie op www.nordstaryachts.nl


60-jarige matroos overboord gevallen en verdronken

Dinsdagavond 12 november is op de Rijn ter hoogte van Keulen een matroos van 60 jaar overboord gevallen en verdronken. De Wasserschutzpolizei in Duisburg maakte het voorval bekend.
De man raakte bekneld tussen de kademuur en het schip, hierbij liep hij zware verwondingen op. Rond half 7 ’s avonds was de Politie, brandweer en Wasserschutzpolizei Duitsburg ter plaatse. De man werd gereanimeerd en afgevoerd naar de Uniklinik in Keulen. Het voorval wordt nog onderzocht.
Lees hier meer over op www.schuttevaer.nl
Greta Thunberg zeilt met catamaran naar klimaattop Spanje

Voor Greta Thunberg was de afgelaste COP25-klimaattop in het Chileense Santiago een flinke tegenvaller. In augustus zeilde de Zweedse klimaatactivist de Atlantische Oceaan over om de algemene vergadering van de Verenigde Naties bij te wonen. Ze wilde vervolgens doorreizen naar Santiago voor de klimaattop.
Door de spanningen in het land kan de top in Chili niet doorgaan, hierdoor heeft Spanje de organisatie van COP25 overgenomen. Greta Thunberg zocht een milieuvriendelijke manier om de oversteek te maken, de Australische YouTubers Riley Whitelum en Elayna Carausu en de Engelse schipper Nikki Henderson zeilen met haar naar Spanje.
Lees hier meer over op joop.bnnvara.nl
So happy to say I’ll hopefully make it to COP25 in Madrid.
I’ve been offered a ride from Virginia on the 48ft catamaran La Vagabonde. Australians @Sailing_LaVaga ,Elayna Carausu & @_NikkiHenderson from England will take me across the Atlantic.
We sail for Europe tomorrow morning! pic.twitter.com/qJcgREe332— Greta Thunberg (@GretaThunberg) November 12, 2019
Tickets voor eerste hybride cruiseschip kosten ruim 13.000 euro

Ook cruisemaatschappijen nemen maatregelen om op duurzamere wijze reizen aan te bieden. De MS Roald Amundsen van de Noorse cruisemaatschappij Hurtigruten is het eerste hybride cruiseschip ter wereld. Het schip is voor het eerst uitgevaren naar Antarctica. De 450 passagiers moesten hiervoor wel flink betalen; een ticket zou ruim 13.000 euro kosten.
De MS Roald Amundsen wordt aangedreven door schone dieselmotoren in combinatie met accu’s. Het cruiseschip is 43 meter lang en telt 265 cabines, een infinity pool, een sauna omgeven door glas en drie restaurants.
Lees er meer over op www.hln.be
Veroordeling voor bewuste aanvaring met boot bij Vinkeveen

Een 52-jarige man voer afgelopen zomer twee keer met zijn boot tegen en over de boot van een bekende heen. De aangevaren vrouw heeft daarbij zwaar lichamelijk letsel opgelopen. De rechter veroordeelde de man tot een gevangenisstraf, een taakstraf en een verplichte behandeling. Naast de opgelegde straffen en behandeling mag hij ook 5 jaar lang niet in de buurt van haar komen.
De man en de vrouw kennen elkaar uit het dorp en werkten in het verleden samen. In het voorjaar van 2018 begon de man met het stalken van de vrouw. Hij belaagde haar op een indringende en nare manier door haar vaak op te bellen, thuis langs te komen en spullen te vernielen.
Lees meer hierover op www.rechtspraak.nl
London Yacht Show uitgesteld naar 2021
Ook in 2020 zal er geen London Yacht Show plaatsvinden in de Britse hoofdstad, zo vertelt de organisatie aan IBI News.
Informa – organisator van de Monaco Yacht Show en Ft Lauderdale International Boat Show – nam de Londense beurs in 2018 over. De plannen om in 2019 een nieuwe editie te verzorgen, werden gecanceld door een tekort aan animo. Ook voor 2020 is er te weinig steun vanuit de exposanten om de kostbare show doorgang te geven. Eind 2020 worden de plannen herzien en wordt bepaald of de show een toekomst heeft.
Lees er meer over op www.ibinews.com en www.londonyachtshow.com
Strijd en gezelligheid tijdens Langweer Cold Race

Voor de vierde keer op rij werd in Langweer met ruim 250 deelnemers de spectaculaire Langweer Cold Race gevaren. De 64 teams die zaterdag aan de start verschenen voor de strijd om de felbegeerde bokaal kregen het niet cadeau. Met stevige buien en windvlagen van 30 knopen over het dek moest hard worden gewerkt om boot en bemanning heel over de finishlijn te krijgen. Op zondag waren met een zonnetje en windkracht 3 de omstandigheden een stuk aangenamer. Het team ‘Zeg maar Groningen’ won zondag middag voor de derde keer de felbegeerde bokaal.
De Langweer Cold Race is de afsluiter van het zeilseizoen en trekt ieder jaar zeilers uit het gehele land. In totaal werden 48 races gezeild in de door Ottenhome beschikbaar gestelde Valken. De zeilwedstrijd, waarbij protesten niet door de wedstrijdleiding, maar met een biertje in de kroeg worden beslecht, is ieder jaar binnen enkele dagen volgeboekt.
Veiligheid
De organisatie door Sailservice.org was een succes. Dat veiligheid voor alles staat, moest de kersverse schipper van het Langwarder Skûtsje Harmen Brouwer bekopen met een penalty van 12 strafpunten, toen een van zijn teamleden zonder reddingsvest aan de start verscheen. Met 1 omgeslagen boot, waarvan de bemanning binnen no time in veiligheid was gebracht, was dit ondanks de pittige wind een race zonder incidenten.
Horeca
Het gemêleerde deelnemersveld, variërend van doorwinterde wedstrijdzeilers, jaarclubs, vriendengroepen tot gezinnen met kinderen, werd door de gezamenlijke horeca van Langweer warm onthaald. De Friese gezelligheid is een belangrijke factor van het evenement.
RIB’s
Ook het varen in de snelle RIB’s, die de teams vanuit de oude haven van Langweer van en naar de Valken brachten, gaf de wedstrijd een spectaculair tintje. In de oude haven, waar het kampvuur knisperde en de Jägermeister onder handbereik stond, was het goed vertoeven.
De volgende Langweer Cold Race wordt gehouden op 6, 7 en 8 november 2020. Kijk voor meer informatie op www.langweercoldrace.nl
Kustwacht redt eenzame 74-jarige zeiler

De kustwacht van Curaçao heeft donderdag een 74-jarige zeiler gered. De man dreef al vier dagen rond op de Caribische Zee, richting het eiland Saba.
Foto: sfeerbeeld
Het zeiljacht was in de problemen gekomen nadat de brandstof opraakte. Toen de kustwacht arriveerde was de man uitgeput.
Lees er meer over op www.curacao.nu
Herziene editie ‘Handboek varen op de Waddenzee’ verschenen
Er is weer een herziene editie van het ‘Handboek varen op de Waddenzee’ verschenen. Het is één van de Hollandia-uitgaven van de afgelopen jaren en heeft het zich inmiddels bewezen als volwaardig standaardwerk. Varen op de Waddenzee blijft namelijk een uitdaging voor veel watersporters en dit boek biedt de kennis die daarvoor onmisbaar is.
Deze nieuwe druk is geheel geactualiseerd en zal zowel nieuwe als gevorderde zeilers de weg wijzen op het Wad.
Marianne van der Linden geniet bekendheid onder Wadvaarders vanwege haar publicaties en lezingen over het varen op de Waddenzee. In 2003 richtte Marianne vaarschool ScheepsWijs op, waarmee zij trainingen aanbiedt over het varen op dit prachtige getijdenwater.
Kijk voor meer informatie op www.hollandia-boeken.nl
Schipper aanvaring Nigtevecht had gedronken

Eén van de twee binnenvaartschippers die maandagavond betrokken waren bij een aanvaring op het Amsterdam-Rijnkanaal was onder invloed van alcohol. Dit blijkt uit de blaastest van de politie.
Het gaat volgens de politie om de 40-jarige schipper die met zijn vaartuig op de verkeerde helft van het kanaal was beland. De schipper is aangehouden. Bij de botsing vielen geen gewonden.
Lees er meer over op www.rtvutrecht.nl
Zeilboot klem onder brug bij Termunten

Zondagmiddag ging het mis in Termunten. Een zeilboot die van het Wad kwam, bleef met de verstaging aan de brug hangen.
Foto: sfeerbeeld
De schade werd groter toen vervolgens de brug sloot en de mast scheef werd gedrukt. De onfortuinlijke schipper had een kwartier daarvoor ook al een ongelukje.
Lees er meer over en bekijk de foto op www.dvhn.nl
Natte najaarseditie Motorboot Sneek trekt bezoekers met gerichte interesse

De najaarseditie van Motorboot Sneek 2019 was wederom een groot succes. Ondanks het wisselvallige weer, was het volgens de organisatie vooral op zaterdag erg druk. En op de momenten dat er toch wat regen viel, zocht iedereen de overdekte havens op. De kou gingen bezoekers te lijf met een warme kop soep of koffie, wat bijna niet aan te slepen was. En ook al was deze najaarsshow iets minder druk bezocht dan afgelopen jaren, het publiek wist wel beter waar ze naar op zoek was. Bezoekers kwamen minder om zich te oriënteren en hadden vooral gerichte interesse.

Veel bezoekers uit Duitsland en België
Anders dan voorgaande jaren wisten meer bezoekers al wat ze zochten. Misschien speelde het weer hierbij een rol. Al leken de meeste bezoekers zich hier niet al te veel van aan te trekken. “Toen het weer vrijdagochtend en begin van de middag echt slecht werd, zocht iedereen onze overdekte haven op’” aldus Wiebrig Poiesz-Lageveen van De Valk Sneek. Daarnaast viel op dat er dit jaar veel bezoekers uit Duitsland en België waren. Over het hele weekend gezien was zo’n 80% van het publiek Duits. Dat had waarschijnlijk veel te maken met de vrije dag die ze in Duitsland en België op 1 november hebben.
Direct koopcontracten tekenen
“Bij De Valk Sneek verkochten we drie boten, waarvan de kopers direct het koopcontract tijdens de najaarsshow tekenden. Mogelijk komt daar nog de verkoop van een vierde boot bij. Aquanaut Dutch Craftsmanship deed tevens handel en bij alle deelnemende bedrijven zijn serieuze verkoopgesprekken gevoerd. Dat geeft nog maar eens aan dat veel publiek heel gericht op zoek was en meteen wilde schakelen”, aldus Wiebrig Poiesz-Lageveen van De Valk Sneek. Sponsoren lieten hetzelfde geluid horen en gaven aan in de komende weken offertes uit te brengen naar aanleiding van gesprekken tijdens de najaarsshow.

Locaties dichter bij elkaar brengen
Tijdens Motorboot Sneek is er geen centraal beursplein, maar gaan bezoekers naar de locaties van de organiserende bedrijven. Die liggen deels wel bij elkaar, maar niet allemaal op loopafstand. Vanaf De Valk Sneek naar Brandsma Jachten is het hemelsbreed zo’n 30 meter, maar bezoekers moeten omrijden om van het ene naar het andere bedrijf te komen. Dit jaar lagen er voor het eerst pontons op het water, waardoor bezoekers makkelijk van de De Valk Sneek naar Brandsma Jachten konden lopen. Deze loopbrug werd door bezoekers heel positief ontvangen.
Meer informatie over de deelnemers is te vinden op www.motorbootsneek.nl

KNRM bestaat vandaag 195 jaar
Vandaag viert de KNRM haar 195ste verjaardag. De Redding Maatschappij biedt jachtbezitters en opvarenden hiermee al bijna twee eeuwen ‘zekerheid’. Vrijwel elke zeevarende weet inmiddels dat de KNRM paraat staat mocht zich aan boord een ongeluk of ziekte voordoen.
De KNRM is een zelfstandige, ongesubsidieerde organisatie. Voor haar voortbestaan is zij volledig afhankelijk van donateurs, giftgevers, sponsoren en erflaters. Vrijwillige redders, vrijwillige bijdragen van donateurs en kosteloze hulpverlening zijn sinds 1824 het fundament onder de KNRM.
Lees er meer over op www.knrm.nl
Verkoop van peperdure superjachten loopt terug

De verkoop van superjachten met prijzen vanaf $50 miljoen per stuk loopt terug. Met het einde van 2019 in zicht kan Super Yacht Times met zekerheid melden dat dit jaar fors minder jachten in dit segment verkocht worden ten opzichte van 2018. Dit zou een economische afkoeling voorspellen.
Vorig jaar werden er 199 exemplaren gebouwd, in de eerste negen maanden van dit jaar waren dit er ‘nog maar’ 102. Dit verschil zou te groot zijn om in de laatste drie maanden van het jaar recht te trekken. Deze jachtverkopen fungeren als een goede barometer voor de toekomstige ontwikkeling van de economie.
Lees er meer over op www.telegraaf.nl
Twee jongens gered uit Ketelmeer door kanoër

Op het Ketelmeer zijn zaterdagmiddag twee jongens bij de Ramspolbrug in problemen gekomen toen hun bootje omsloeg. Een toevallig passerende kanoër zag de drenkelingen en sloeg alarm. Hij verleende eerste hulp en bracht het duo naar de Schokkerplaat.
De hulpdiensten rukten massaal uit. Naast de KNRM Urk kwamen ook brandweerteams van Ens en Kampen, de duikers uit Urk en een ambulance op de melding af.
Lees meer hierover op www.omroepflevoland.nl
Twee gewonden na koolmonoxide-vergiftiging op boot

Zondagochtend zijn een man en een 6-jarig meisje op een boot gewond geraakt door koolmonoxide-vergiftiging. Met spoed kwamen de hulpdiensten ter plaatse.
Door de brandweer werd in de boot een concentratie koolmonoxide gemeten. Met spoed kwamen er twee ambulances ter plaatse om beide slachtoffers te voorzien van medische hulp.
Lees hier meer over op www.112-dokkum.nl
De nieuwe Kawasaki JET SKI STX 160

Kawasaki, de maker van de populaire Jet Ski range, onthult drie compleet nieuwe STX-modellen voor het 2020-seizoen met plaats voor meerdere personen en uiteenlopende uitrustingsniveaus.
Kawasaki’s succesvolle STX range is volledig vernieuwd. Met een nieuw design zijn het comfort en uitrustingsniveau verhoogd terwijl het soepele vermogen en de wendbaarheid, waar de STX modellen zo geliefd om zijn, behouden zijn gebleven. Het nieuwe ontwerp van het STX trio zorgt voor betere vaareigenschappen. Een makkelijkere toegang tot het achterste opbergvak en Cruise Control op de STX 160X en LX model maken ook langere ritten in het nieuwe seizoen comfortabeler.

Met een langer opstapplatform op alle modellen, meer ergonomische handgrepen op de STX 160X, een audiosysteem met Bluetoothverbinding op de STX 160LX ziet het leven op het water met Kawasaki er nog beter uit voor het komende jaar.
Drie frisse, nieuwe waterscooters verdienen drie nieuwe kleuren – en dat is precies wat ze krijgen:
- STX 160: Gelcoat White / Sunbeam Red
- STX 160X: Ebony / Lime Green
- STX 160 LX: Ebony / Candy Lime Green Type 3

De STX 160 is verkrijgbaar vanaf €12.299,- en staat medio december bij de Kawasaki Jet Ski dealer in de showroom.
Een compleet nieuwe Jet Ski, nieuwe kleuren en nieuwe features. Het is tijd om na te denken over een zomer op het water met de STX 160.
Travhydro veroordeeld wegens fataal ongeluk in sluis

In Amsterdam heeft de rechtbank een boete van 75.000 euro waarvan 25.000 euro voorwaardelijk opgelegd aan het bedrijf Travhydro.
Een werkstraf van 240 uur moeten de toezichthouder en voorman Mario B. gaan uitvoeren.
Na een dodelijk ongeluk in IJmuiden op 4 mei 2017 werden de straffen opgelegd. Bij het ongeluk viel een hangsteiger in een sluis terwijl deze werd afgebroken. Een man die nog aan de steiger vastzat kwam daarbij in het water terecht en verdronk.
Lees hier meer over op m.noordhollandsdagblad.nl