Branche nieuws
Royal Huisman levert grootste aluminium zeiljacht op
www.RoyalHuisman.com
In juli gaat scheepsbouwer Royal Huisman ’s werelds grootste aluminium zeiljacht genaamd Sea Eagle II afleveren. Dit werd bekend gemaakt door de superjachtbouwer uit Vollenhove. Er zijn al drie proefvaarten met het super zeil…
Man verdrinkt in jachthaven na val van boot
S-F / Shutterstock.com
Donderdagmiddag is in Luik een man verdronken, nadat hij uit een aangemeerde boot viel. De brandweer was snel ter plaatse, maar de man was al overleden.
Foto: sfeerbeeld
De Luikse brandweer zei dat de man rond 16 uur van de boot …
Vaar mee op de Blauwe Golf met de digitale vaargids
De provincie Noord-Holland roept (recreatie)schippers op om gebruik te maken van de digitale vaargids. Varen in de provincie Noord-Holland draait om genieten, maar ook om vlot doorvaren. Dat kan met de digitale vaargids (app RiverGuide Recreant). Naast…
Zeiljachten niet aan te slepen in Zeeland
Judith Cool / Shutterstock.com
Jachthavens hebben het de afgelopen weken erg druk. Sloepjes en zeiljachten worden in een rap tempo verkocht. Bovendien stromen de aanvragen voor ligplaatsen rondom het Veerse Meer binnen. Intussen gaat het in de haven va…
Rode speedboot in beslag genomen door politie
Radu Razvan / Shutterstock.com
Maandag 15 juni deed het Hoogheemraadschap van Delfland aangifte van vernieling. Omdat een roldeur van hun botenhuis in Naaldwijk vernield is door een boot. Door middel van een onderzoek kwam de 16-jarige verdachte uit De…
Boot uitgebrand op Veerse Meer Vrouwenpolder

Op woensdagmorgen is er brand uitgebroken op een motorjacht ter hoogte van de Veersedam bij Vrouwenpolder. Rond 11:45 uur zijn diverse eenheden van de brandweer en de KNRM gealarmeerd voor de brand.
Het motorjacht is grotendeels verloren gegaan. Mensen werden op afstand gehouden in verband met gasflessen die mogelijk aan boord van het jacht waren. De steiger naast het jacht heeft bij de brand ook vlam gevat.
Lees meer hierover op www.112midden-zeeland.nl
Man wil Atlantische Oceaan over zeilen met zelfgebouwd schip

De 36-jarige Leeuwarder Wim Douma wil graag weer meer avontuur in het zeilen. Wim wil meedoen met een nieuwe zeilrace over de Atlantische Oceaan. Hiervoor gaat hij zijn eigen zeilschip bouwen van bijna 6 meter, een Mini Class 580.
“Don McIntyre is de organisator en hij zeilt zelf al meer dan dertig jaar oceaanraces. Hij merkte dat het oceaanzeilen niet meer zo’n avontuurlijke bezigheid is. Het zeilen op de zee gaat met alle moderne middelen een stuk makkelijker. Het is wel mooi om het avontuur weer wat terug te brengen door het wat primitiever te maken, net als vroeger” vertelt Douma.
Lees meer hierover op www.omropfryslan.nl
British Motor Yacht Show verplaatst naar augustus
De British Motor Yacht Show, die plaats vindt in Swanwick Marina, gaat toch door. Door de Coronacrisis kan de botenbeurs niet door gaan in juni. De British Motor Yacht Show wordt nu gehouden van zaterdag 1 tot en met zondag 9 augustus.
Om drukte te voorkomen moeten bezoekers zich vooraf registreren. Vervolgens dienen bezoekers vooraf afspraken te maken voor een bootbezichtiging. Bezichtigingen kan met maximaal 4 personen mits uit hetzelfde huishouden.
Voor meer informatie kijk op www.boatingbusiness.com
Workumer Bootshow: veel Scandinavische kwaliteitsboten
Zaterdag 27 en zondag 28 juni organiseren Workum Watersport en Jachtmakelaardij ZWF de Workumer Bootshow. De bootshow is beide dagen geopend van 10.00 – 18.00 uur. Door het ontbreken van de beurzen dit jaar hebben zij hun krachten gebundeld, om geïnteresseerden toch de mogelijkheid te geven de boten in levende lijve te komen bekijken en de waterbeleving te ervaren.
Tijdens de Workumer Bootshow is er van alles te bekijken en te vergelijken. De volgende merken zijn vertegenwoordigd: Nord Star Patrol boats, Ryds boten, Finnmaster (polyester) en Husky (aluminium). Heeft u al eens kennisgemaakt met de Yamaha 425 pk outboard motor? Ook Yamaha buitenboordmotoren, bekend om de hoge kwaliteit en betrouwbaarheid, is vertegenwoordigd tijdens deze bootshow. Tevens zijn er verschillende rubberboten van onder andere Yam Lodestar te bekijken. De boten zijn zowel op het droge als in het water te bezichtigen.
Workum Watersport en Jachtmakelaardij ZWF nodigen u van harte uit voor de Workumer Bootshow in de Workumer Jachthaven, Parallelwei 7 in Workum (de haven naast het treinspoor). Deze dag wordt georganiseerd conform de RIVM richtlijnen, u dient zich vooraf aan te melden via info@jachtmakelaardijzwf.nl of bel met 0515-745566.
Kijk voor meer informatie op www.jachtmakelaardijzwf.nl of www.workumwatersport.nl
5x Nautische cadeaus voor Vaderdag voor twee tientjes
Zondag 21 juni is het weer zover: Vaderdag. Natuurlijk wil je de man die altijd voor je klaarstaat verrassen met een cadeautje. Maar wat geef je iemand die alles al lijkt te hebben? We geven 5 tips voor leuke watersportgerelateerde presentjes van om en nabij de twintig euro.
1. Een leuk watersportboek
De zomervakantie komt eraan en daarmee heeft vader eindelijk tijd om te lezen en extra veel te varen. Een watersportboek biedt dan de ultieme combinatie. Denk aan een boek met vaarroutes in een regio waar je vader vaak komt of een handboek waarmee hij alles leert over het sleutelen aan zijn boot.
Onder meer te koop bij www.bootschappen.nl, www.datema-amsterdam.nl en L.J. Harri
2. Een lederen logboek
Is je vader minder van het lezen, maar wel actief met mooie routes? Geef hem dan een mooi logboek voor op de boot waarin hij alle prachtige tochten kan bijhouden.

Te koop bij: www.bootschappen.nl (€ 14,95)
3. Een teakhouten telefoonhouder
Slingert zijn telefoon altijd overal en nergens? Met deze houder kan je vader zijn mobiel op stijlvolle wijze aan boord opbergen en toch gemakkelijk gebruiken.

Te koop bij: www.arcmarine.eu (€ 14,50)
4. Nautische borden
Deze borden van Sailor Soul met een diameter van 28 cm maken een ontbijt, lunch of diner op de boot helemaal af. Ze zijn iets duurder dan een tientje per stuk, dus verhoog je het budget van € 20,- met een paar euro, dan kun je er twee kopen. Ook leuk: verzorg zelf een ontbijtje op dit bord.

Te koop bij: www.bootschappen.nl (€ 10,50 per stuk)
5. Abonnement op Deining Magazine
Er is een nieuw watersportmagazine op komst: Deining Magazine. Volgens de makers wordt dit hèt look and feel watersportmagazine met inhoud. Een jaarabonnement kost € 20,- en daarmee krijgt vader twee nummers thuisgestuurd. Hij moet wel even geduld hebben. Wanneer het magazine komende maanden 3.000 abonnees werft, verschijnt het eerste nummer in december 2020. Zo heeft vader iets om naar uit te kijken.
Te koop bij: www.deiningmagazine.nl (€ 20,-)
Fijne Vaderdag!
Oceanco’s 109 meter lange motorjacht op weg naar Alblasserdam voor de afbouw

Het 109 meter lange jacht is Oceanco’s eerste nieuwbouwproject dat gebruik maakt van de recentelijk verworven bouw- en verbouwingsfaciliteiten, waar de eerste bouwfase met succes op schema is uitgevoerd onder strikte en verbeterde veiligheidsbeperkingen. Het jacht is nu op weg naar Oceanco’s faciliteiten in Alblasserdam voor de afbouwfase.
Ontworpen door Sinot Yacht Architecture & Design, onderscheidt dit jacht zich door elegante klassieke proporties en een verbazingwekkende hoeveelheid glas. De dekhuizen – hoofddek, brugdek en bovendek – zijn elk volledig omgeven door grote glazen ramen. Lateral heeft wederom met Oceanco samengewerkt aan de engineering van een technologisch geavanceerd voortstuwingssysteem.
Oceanco’s verbeterde outfitting faciliteiten
Het onlangs gerenoveerde gebouw beschikt over ecologische verbeteringen en is voorzien van de modernste technologieën. Het gebruik van warmtepompen vermindert het gasverbruik van het gebouw met 50 procent. Bovendien is het dak uitgerust met zonnepanelen die ongeveer 250.000 kWh energie per jaar zullen leveren. De eco-bewuste uitbreiding is nog een stap in Oceanco’s missie om een van ’s werelds meest duurzame jachtbouwers te zijn. Terwijl ons grootste droogdok plaats biedt aan jachten met een lengte tot 140m/459ft, is onze onlangs gerenoveerde uitrusting uitgebreid met jachten met een lengte tot 120m/393ft. Onze faciliteiten zijn verdeeld in verschillende zones om de veiligheid en privacy voor maximaal 1.000 personen op elk moment te garanderen, inclusief Oceanco’s outfitting team, onderaannemers, vertegenwoordigers van de eigenaar en de bemanning. Oceanco is nu klaar om meer jachten van grotere omvang te herbergen.
Specificaties:
Bouwer: Oceanco
Lengte: 109m/357ft
Interieur & Exterieurontwerp: Sinot Yacht Architecture & Design
Naval Architecture: Lateral Naval Architecten
Vertegenwoordiger van de eigenaar: Wright Maritieme Groep
Bijna 24.000 handtekeningen voor behoud Hollandsche Zeilvloot

Met nog een kleine week te gaan nadert de petitie voor het redden van de Hollandsche Zeilvloot de 24.000 handtekeningen. Ondanks dat dit een flink aantal is, is men niet helemaal tevreden. Jaarlijks varen er zo’n 500.000 mensen mee op de Hollandsche Zeilvloot en daarmee vergeleken is 24.000 slechts zo’n 5 procent.
Foto: Sfeerbeeld
De vloot wil een noodfonds om omzetschade op te vangen, om te voorkomen dat veel ondernemers failliet gaan. Dan zullen vele klassieke, jarenoude schepen uit beeld verdwijnen.
De petitie is niet de enige actie van de vloot. De schippers van de Hollandsche Zeilvloot kijken met een goed gevoel terug op de manifestatie van vorige week, waarbij zo’n 175 historische zeilschepen voor pampus lagen op het gelijknamige eiland.
Lees er meer over op www.destentor.nl
NMT neemt naam en slogan Holland Yachting Group over van HISWA-RECRON
Het collectief van superjachtbouwers en toeleveranciers gaat binnen NMT verder onder de reeds bekende naam Holland Yachting Group. Hierover hebben NMT en HISWA-RECRON op 4 juni een akkoord bereikt. NMT neemt de naam Holland Yachting Group en de slogan ‘Think Yachts, Think Holland’ over.
De 29 leden van NMT’s Superjachtbouw-collectief zijn zeer content met de overname van de naam en slogan. “Dit biedt prachtige kansen om ons vanaf september met een vertrouwde naam en vernieuwd elan aan de internationale superjachtbouw industrie te presenteren”, aldus HYG-voorzitter en directeur van Esthec, Marcel van der Spek.
Lees er meer over op www.maritimetechnology.nl
Waarschuwingsborden bij Veerse Meren voor kruiskwallen

De afgelopen tijd is het aantal kruiskwallen in de Veerse Meren toegenomen. Er is nog geen zwemverbod maar de provincie waarschuwt wel de mensen die het water in gaan.
De Japanse Kruiskwal is maar een paar centimeter groot. Bij aanraking met de kwal kan je jeuk en een rode huid krijgen. Bij een overgevoelige huid kan dit erger zijn en wordt er geadviseerd 112 te bellen.
Lees meer hierover op www.omroepzeeland.nl
KNRM brengt gratis brochure uit met tips voor nieuwe watersporters
De KNRM verwacht mede door het coronavirus grote drukte op het water. Deze zomer start de KNRM de watersportcampagne ‘Een ongeluk zit in een klein hoekje’ om met de fors toenemende watersport aandacht te vragen voor goede reisvoorbereiding. Dit om problemen op het water te voorkomen.
Jaarlijks komt de KNRM meer dan 2.000 keer in actie. Een groot deel daarvan is voor watersporters die door verschillende, vaak vermijdbare, oorzaken in problemen zijn geraakt.
Gratis brochure met tips
Watersporters kunnen bij de KNRM een gratis digitale brochure aanvragen waarin de meest voorkomende ongevallen/ongemakken staan opgesomd. Denk aan motorstoring, man over boord, navigatiefout, onvoldoende kennis en ervaring. De KNRM legt hierin uit hoe je deze situaties kunt voorkomen.
KNRM Helpt app
Ook wijst de KNRM de beginnende en ervaren watersporters op haar app: KNRM Helpt. In deze gratis app vindt de gebruiker alle informatie voor een goede voorbereiding op een vaartocht. De app bevat weerinformatie, vaarkaarten, informatie over havens en veiligheid. Ook kan via de app in geval van nood gemakkelijk hulp gevraagd worden.
Vraag de brochure aan op www.knrm.nl
Schip botst tegen oude IJsselbrug bij Zutphen
Afgelopen middag is om 12.50 uur een binnenvaartschipper tegen de oude IJsselbrug in Zutphen gevaren. Hierdoor is de brug tijdelijk buiten gebruik geweest.
Volgens een ooggetuige is het een wonder dat de schipper het ongeluk overleefd. Door de botsing drukte de kraan in de stuurhut.
Lees hier meer over op www.destentor.nl
Boot in de brand door ongeluk met verfbrander

Donderdag 11 juni 2020 kwam er rook uit een jacht in Middelharnis. Het jacht lag aan een steiger tegenover de Menheerse Werf. De kajuit was open en de motor draaide op volle toeren.
Zowel het trapje als het schot brandden. Met een schuimblusser werd de brand geblust. De oorzaak van de brand is opvallend. De eigenaar behandelde de boot met een elektrische verfbrander. Aan de wal schakelde iemand de stoom uit voor onderhoudswerkzaamheden. De man legde de brander op de trap en besloot thuis te lunchen totdat hij verder kon werken. In de tussentijd werd de stroom weer ingeschakeld en vatte het schot vlam.
Lees er meer over op www.flakkeenieuws.nl
Oppassen bij ondiep water buitensluis Oude-Tonge
Doug Lemke / Shutterstock.com
De Gemeente Goeree-Overflakkee ontving de afgelopen periode verschillende meldingen van watersporters in Oude-Tonge. De watersporters klagen namelijk dat hun boten bij het in- en uitvaren van de haven aan de grond te lopen…
Toiletten en douches op jachthavens vanaf 15 juni weer open
Sarawoo / Shutterstock.com
Goed nieuws voor booteigenaren zonder eigen toilet aan boord. Vanaf komende maandag 15 juni mogen de jachthavens hun gemeenschappelijke douches en toiletten weer open stellen. Dit geldt ook voor recreatieparken, vakantieparke…
‘Thunder-watertaxi’ voor duurzame toekomst in Venetië

Het Venetiaanse ontwerpbureau ‘Nuvolari Lenard’ kreeg de opdracht een esthetisch design te maken, daarbij moest de boot duurzaam zijn. De ‘Thunder-watertaxi’ beschikt over 14 zitplaatsen en heeft de klassieke houtstijl van de huidige luxe waterlimousines in Venetië. Bovendien heeft de watertaxi een nieuwe dieselelektrische hybride aandrijving aan boord, deze stoot minder CO2 uit.
Foto: sfeerbeeld
Al een langere tijd werkt Venetië aan een duurzamer evenwicht tussen toerisme en het lokale leven. Doordat de 120 kleine eilanden van de stad verbonden zijn door waterwegen, is efficiënt vervoer over water belangrijk. Met dit ontwerp laten Carlo Nuvolari en Dan Lenard zien dat hun stad kan bijdragen aan een duurzamer type watertaxi en tegelijkertijd kan profiteren van dit esthetisch vervoersysteem.
Lees hier meer over op www.maakindustrie.nl
Ondernemers Harlinger havengebied benadeeld door niet verdiepen vaargeul De Boontjes

De verbrede sluizen van Kornwerderzand krijgen een diepte van 4,70 meter onder NAP en tegelijk worden ook de vaargeulen in het IJsselmeer richting de sluizen verdiept. Volgens de Harlinger zeehavenondernemers heeft de provincie echter niet goed nagedacht over het vaarverkeer vanaf de sluizen richting de Noordzee.
,,Bij de plannen voor de sluisverbreding lijken de belangen van Harlingen en Noordwest-Fryslân over het hoofd gezien”, stelt Jen Wartena van de Harlingen Seaport Business Association (HSBA).
Lees meer hierover op www.frieschdagblad.nl
Team achter Cannes Yachting Festival maakt zich klaar voor 2020-editie

Ondanks het coronavirus verwacht het organisatieteam van Cannes Yachting Festival dit najaar een bezienswaardige 43e editie op poten te zetten. De Franse beurs staat gepland van 8 tot en met 13 september. Daarmee zal dit de eerste grote Europese in-water boat show sinds maanden zijn.
Het organiseren van het Yachting Festival is altijd al een complexe opgave. De huidige gezondheidssituatie vormt een extra grote uitdaging voor de organisatie. “Onze teams gaan deze nieuwe uitdaging aan met vastberadenheid en aanpassingsvermogen,” aldus de organisatie. “We houden de wereldwijde situatie van onze industrie goed in de gaten. De invloed van de Covid-19 gezondheidscrisis is groot. We passen de show hierop aan met extra voorzorgsmaatregelen.”
Nieuw op de show
Naast de maatregelen rondom corona wordt er ook hard gewerkt aan nieuwe showelementen. Nieuw voor deze 2020-editie is onder andere de Quai Saint Pierre waar de snelle dagboten samen komen in de oude haven. Ook de Quai Max Laubeuf is herontworpen met de focus op gemotoriseerde multihulls. Op de kade staan de buitenboord- en binnenboordmotoren wederom centraal.
Daarnaast krijgt de Luxury Gallery een nieuwe presentatie die nog meer luxe en vakmanschap zal uitstralen. In Port Canto komen de zeiljachten te liggen. Hiervoor zijn ongeveer 110 jachten aangemeld, waarvan zestig langer dan vijftien meter. Aanvullend is er ruimte voor een nieuwe horecaruimte. De Concours d’Elégance parade met bijzondere klassiekers en moderne boten tot 12 meter staat op de agenda voor zaterdag 12 september.
YachtFocus is erbij op haar vertrouwde stand JETEE 105.
Lees er meer over op www.cannesyachtingfestival.com
Dit jaar geen proef met snelvaren op Bergumermeer

De proef met snelvaren op de Burgumer Mar gaat in 2020 niet door. De provincie heeft dit besloten vooruitlopend op een uitspraak van de rechter. Deze uitspraak was al verwacht, maar is door de coronacrisis vertraagd. Mocht later een positieve uitspraak volgen, dan kan de proef in 2021 alsnog doorgaan.
Foto: Sfeerbeeld
“Door het nu uit te stellen ontstaat er in ieder geval duidelijkheid voor de omgeving. We hopen dat de proef in 2021 wel door kan gaan,” zegt gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder. Ze wijst erop dat de Provinciale Staten hebben gevraagd om een proef van twee jaar. Er is nog een reden om voor uitstel te kiezen. De landelijke coronamaatregelen hebben tot gevolg dat dit vaarseizoen anders verloopt dan andere jaren. De verwachting is dat 2021 voor het onderzoeken van de effecten van snelvaren een meer realistisch beeld oplevert.
Proef
In juni 2019 heeft de provincie een deel van de Burgumer Mar aangewezen als snelvaargebied om een proef te kunnen doen. De opzet was om gedurende twee jaar het snelvaren van 15 juni tot en met 15 september toe te staan. Op die manier wilde de provincie onderzoeken wat effect het is op de omgeving en de natuur. Ruim een maand na de start is de proef voorlopig stilgelegd door de rechter. Aanleiding is de mogelijke verstoring van de natuur. Een definitieve uitspraak laat nog op zich wachten.
Lees er meer over op www.fryslan.frl
Hiswa te water organiseert virtual boat show
De Hiswa te water verzorgt dit jaar voor het eerst een virtuele boat show. Als gevolg van het coronavirus is de fysieke beurs in Lelystad gecanceld. Daarom biedt de organisatie dit jaar een online alternatief. De beurswebsite wordt door softwarehuis YachtFocus omgetoverd tot een online walhalla voor de watersporter. De beursorganisatie krijgt hierbij hulp van diverse media waaronder YachtFocus, Motorboot, Zeilen, Boten te koop en Daemes en Heeren en de deelnemers aan de beurs. Naar verwachting staat de virtuele boat show vanaf 1 augustus 2020 live.
Hiswa te water komt bij u thuis – Online boat show
De virtuele beurs op www.hiswatewater.nl opent met een welkomstfilmpje en een plattegrond van de 2020-editie. Elk type boot krijgt hierbij zijn eigen kleur. Hiermee kunnen bezoekers gericht ‘over de steigers lopen’. Uiteraard is er per bedrijf en boot uitgebreide informatie te vinden, inclusief foto’s en video’s. Elke beursdeelnemer verzorgt daarbij zelf de informatie, waardoor deze zo volledig en actueel mogelijk is. Om de ‘beurservaring’ compleet te maken, zijn er ook beursaanbiedingen en online lezingen. Tijdens de beursdagen – van 2 tot en met 6 september 2020 – is er zelfs een chatbox actief. Zo kunnen bezoekers van de online show in real life met de deelnemende jachtwerven, jachtmakelaars en andere watersportbedrijven chatten.
Open Huis Dagen
Naast de virtuele show roept de Hiswa te water ook de deelnemende bedrijven op om van 2 tot en met 6 september Open Huis Dagen te organiseren. Op de beurssite is vanaf 1 augustus te lezen welke bedrijven begin september hun deuren feestelijk zullen openen.

Saxdor Yachts introduceert tweede model: de Saxdor 320 GTO

Na de succesvolle lancering van de Saxdor 200 introduceert het Finse Saxdor Yachts haar tweede model: de Saxdor 320 GTO. Waar de Saxdor 200 verkrijgbaar is in twee uitvoeringen – de Sport en de Pro Sport – is de 320 aangekondigd in drie varianten. De GTO met haar T-top en walk-around dekken bijt het spits af. Hierna volgen ook een GT- en GTC-versie.
De Saxdor 320 GTO gekenmerkt zich door het moderne design, de snelle en krachtige buitenboordprestaties en een verfijnde, economische rompvorm. Voor het ontwerp werkte Saxdor Yachts samen met ontwerpbureau J&J Design. Het resultaat is een moderne en sportieve boot met een hoog niveau van comfort en gemak. Dit is bijvoorbeeld terug te vinden in de praktische dekruimtes en de ruime dubbele cabine met apart toilet. Er kunnen acht personen aan boord.

Zijterrassen en T-Top
Opvallend zijn de openslaande zijterrassen, het zonnekussen aan de achterzijde met verstelbare rugleuning, de ‘wetbar’, de subtiel geïntegreerde handrails en de vaste zijvleugels voor gemakkelijk instappen. De geïntegreerde T-top biedt beschutting boven de wetbar en de stuurstand wordt beschermd door een strakke, omsluitende voorruit. Zonneschermen voor en achter bieden indien nodig beschutting tegen de zon.
Topsnelheid van 50 knopen
Met het maximale vermogen van twee Mercurys van 300 pk zal deze Saxdor volgens de makers een topsnelheid van ruim 50 knopen bereiken. Standaard wordt de boot echter geleverd met een enkele 300 pk Mercury V8 buitenboordmotor met een geschatte topsnelheid van 38 knopen. Hiermee kost ze € 85.000 exclusief BTW.
Volgende stap
Sakari Mattila, oprichter van Axopar, Aquador, XO, Paragon en Saxdor Yachts zegt: “Ik heb altijd al bewondering gehad voor Italiaans design, Amerikaanse functionaliteit en Franse prijzen. Met de 320 is het de bedoeling om deze attributen te integreren en te combineren met de Scandinavische manier van varen. De 320 GTO is de volgende stap voor Saxdor Yachts, met meer nieuwe modellen die in de komende maanden worden aangekondigd”.
De 320 GTO wordt medio juni te water gelaten.
Lees er meer over op de website van de Nederlandse dealer www.hollandsport.nl

175 schepen naar het eiland Pampus voor overheidssteun
TasfotoNL / Shutterstock.com
Eigenaren van historische schepen vragen om een speciaal steunfonds van de overheid. De eerste drie maanden van het seizoen hebben ze niet gevaren vanwege de coronacrisis. Vanaf 1 juni mogen de schepen weer het water op, ec…
Vijf voordelen van wonen op een schip

Jan en Els wonen al 12 jaar lang op hun woonschip Oriana, een Pacific Trawler 145+. Na een leven in de binnenvaartsector genieten ze als pensionado’s nog elke dag van hun vaste ligplaats in de haven van het Friese Ter Horne of het leven onderweg. Van nauwelijks huishouden tot weinig vaste lasten. Wonen op een woonschip is zo gek nog niet! Ontdek hier de vijf grootste voordelen die Jan en Els op hun Oriana ervaren.
Voordeel 1:
Vrijheid, blijheid
Jan: “Voor de Belastingdienst hebben we een domicilieadres. Maar wat je ligplaats is, maakt voor de gemeente waar je ingeschreven staat niet uit. Je mag varen en aanleggen waar je wilt. Dat geeft een enorme vrijheid. Een gevoel dat extra versterkt wordt door de charme van krakende touwen en de schommelingen van het schip.”
Voordeel 2:

Nauwelijks huishouden
Jan: “Ons woonschip is royaal ingedeeld voor twee mensen. Slaapkamers, badkamer, leefgedeelte. Luxe apparatuur en voorzieningen genoeg. Maar gelukkig zijn de ruimtes niet zo groot dat je uren bezig bent met huishouden. Dat is zo gepiept. Om het comfort groot te houden, beheersen we ook de kunst om spullen te minimaliseren. Scheelt veel rommel.”
Voordeel 3:
Minder vaste lasten
Jan: “We liggen in een haven en betalen daar ons liggeld voor. Stroom en water zit daarbij inbegrepen. En we betalen de havenmeester een tarief voor belastingen zoals riool en milieu. Over alle vaste lasten spreken we bij het aanvragen van de ligplaats een prijs af. Het totaalbedrag daarvan ligt echt beduidend lager dan als je een huur of koopwoning hebt.”

Voordeel 4:
Geen tuin
Jan: “We zijn absoluut geen tuinliefhebbers. In ons woonschip vind je zelfs geen bloemen of planten. Dat we geen tuin hoeven te onderhouden, daar worden we alleen maar blij van. Als we ooit de Oriana verkopen, staat één ding vast: een nieuwe stek met vaste grond onder de voeten wordt er hoe dan ook één zonder tuin!”
Voordeel 5:
Kies je eigen buren
Jan: “In een woning heb je altijd buren. En daar moet het maar net goed mee klikken… Op een woonschip kun je altijd je eigen buren kiezen. Bevalt het niet, leg je gewoon even verderop weer aan. En als we helemaal rust willen? Dan zoeken we gewoon een haven of aanmeerplaats op waar het niet druk is.”
De Pacific Trawler 145+ is te koop bij Jachtmakelaardij 4Beaufort.
Imponerende waterhozen bij Enkhuizen (Video)
Afgelopen vrijdag trokken er bij de dijk Enkhuizen-Lelystad meerdere waterhozen, waardoor er spectaculaire beelden ontstonden.
Foto: sfeerbeeld
Waterhozen zijn niet heel ongewoon, volgens weerfan Arend Zanting van Meteo Havelte. Echter zijn de windhozen wel aan de vroege kant, normaliter zijn ze er tijdens de nazomer of het najaar.
Lees hier meer over op www.hartvannederland.nl en www.YouTube.com
Superjacht van Quote 500-lid Geert Pepping te koop voor 28 miljoen euro (video)
Het 62 meter lange superjacht Athos van Geert Pepping is te koop. Voor het aluminium jacht met 12 hutten wordt 28 miljoen euro gevraagd.
Athos is in 2010 gebouwd door Holland Jachtbouw. Het ontwerp van de tweemastige schoener komt van André Hoek van Hoek Design Naval Architects. Aan boord zijn twee Volvo-motoren van 651 Pk, waarmee dit jacht maximaal 14 knopen vaart. Het jacht heeft al flinke tochten gemaakt. Zoals naar Micronesia (ten zuiden Papoea-Nieuw-Guinea) en Groenland.
De master suite is afgewerkt in mahoniehout en bestaat uit een kingsize tweepersoonsbed, een bureau, een ligbed en een bank. Daarnaast is de badkamer voorzien van een bad, douche/stoomcabine en zijn/haar wastafels. Aansluitend op de mastercabine bevindt zich het privé achterdek, dat is ingericht met een afgezonderde zithoek en een dagbed, evenals een privékantoor en een computersysteem met TV. De gastenhutten zijn allemaal afgewerkt in verschillende houtsoorten om een unieke kleur en sfeer te geven aan elke ruimte. Ook is er volop ruimte voor tenders en gadgets, zoals ook te zien op onderstaande video.
De huidige eigenaar Pepping werd rijk met zijn bedrijf Seatrade. Een Nederlandse rederij, gespecialiseerd in de koel- en vriesvaart.
Lees er meer over op www.quotenet.nl, www.yachtathos.com en www.northropandjohnson.com
Bron: Athos – YouTube
Biertransport Heineken elektrisch over water

Zero Emission Services (ZES) lanceert een nieuw energiesysteem voor het transport van goederen over water. De eerste klant van ZES is bierbrouwer Heineken, zij nemen later dit jaar het volledig elektrisch aangedreven containerschip in gebruik. Het schip brengt het Heineken bier van de brouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk.
Er is verduurzaming van de transportsector nodig door het klimaatakkoord. Daarnaast zijn er afspraken in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens gemaakt over verduurzaming van de binnenvaart. De transformatie van diesel-aangedreven binnenvaart naar elektrisch aangedreven vaart is een belangrijke stap voor het behalen van het klimaatakkoord.
Lees hier meer over op www.sleutelstad.nl
Nog meer vaarcomfort Discovery-serie dankzij innovatieve Hull Vane®

Super Lauwersmeer zet haar positie als innovatieve werf nog meer kracht bij. De Friese jachtbouwer heeft de primeur met de installatie van de allereerste Hull Vane® op een stalen nieuwbouwjacht onder de 15 meter. De voordelen op het gebied van vaarcomfort, vaarsnelheid en efficiënte zijn groots.
Zowel eigenaren van een Super Lauwersmeer Discovery alsook de pers zijn het er unaniem over eens; de vaareigenschappen van een Discovery zijn fantastisch. Het speciaal ontwikkelde onderwaterschip is het resultaat van een halve eeuw jachtbouwervaring en het streven naar perfectie. “Varen doet dit stalen jacht als een scheermes”, schreef de Nederlandse watersportjournalist Epco Ongering over de Discovery 47 OC. Motorboot-journalist en tevens jurylid van de Powerboat of the Year-verkiezing Yvonne Zwaan roemde de Discovery 45 AC om haar perfecte rechtuit stabiliteit en prettige wendbaarheid.
Zoals het Super Lauwersmeer betaamt gaat de werf nu nog een stap verder. In samenwerking met Van Oossanen Naval Architects is een semi-custom Hull Vane® ontwikkeld voor de Discovery-serie. Dit hydrodynamisch vleugelvormig aanhangsel wordt achter het jacht gemonteerd en heeft een positieve invloed op de vaarprestaties.
Meer vaarcomfort
De Hull Vane® zorgt ervoor dat de scheepsbewegingen worden gedempt en het vaarcomfort hierdoor nog verder toeneemt. Bovendien wordt de hekgolf aanzienlijk vermindert. Dat maakt het mogelijk om comfortabeler op hoge snelheid te varen en hierbij bovendien veel minder golven te veroorzaken. De Hull Vane® genereert een lift van de achterkant van het schip waardoor deze horizontaler vaart. Dit is sterk voelbaar voor wie aan het roer staat. Bijkomend voordeel; het geluid van de hekgolf zwakt eveneens af.
Stiller en zuiniger
Door toepassing van de Hull Vane® wordt eveneens de weerstand verlaagd. Dat zorgt ervoor dat met hetzelfde vermogen een hogere topsnelheid te behalen is. Bovendien hoeft de motor minder hard te werken op kruissnelheid wat een positief gevolg heeft voor het brandstofverbruik.
Bewezen effectief
De Hull Vane® is een bewezen toepassing. Het is ontwikkeld door de business unit Fluid Dynamics binnen Van Oossanen Naval Architects. Zij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van allerhande schepen. Door middel van gedetailleerde computersimulaties, modelproeven en uitgebreide hydrodynamische expertise worden sinds 1992 scheepsrompen efficiënter gemaakt en problemen opgelost. Innovatie is erg belangrijk voor Hull Vane. Veel tijd wordt besteed aan research & development voor de zoektocht naar hogere efficiëntie en beter vaarcomfort. Het bedrijf focust op oplossingen die bewezen resultaat leveren en betrouwbaar zijn op lange termijn. En dat past perfect bij Super Lauwersmeer.
Werking
Wat de Hull Vane® doet is energie terugwinnen uit de hekgolf en deze omzetten in voorwaartse stuwkracht. Het vleugelprofiel wekt een liftkracht op uit de schuin opwaartse stroming. Deze liftkracht staat voorover en tilt dus niet alleen het achterschip iets op, maar geeft deze ook een duwtje in de rug. Er wordt meer stuwkracht geleverd waardoor het comfort aan boord wordt verhoogd en de toegevoegde weerstand door de stampbeweging wordt verminderd. De Hull Vane® werkt extra goed in ondiep water, zoals de Friese meren en het IJsselmeer, omdat de golf achter het schip dan hoger en steiler is.
Primeur op de Discovery 47 OC
Op de werf in Noardburgum bouwt Super Lauwersmeer momenteel aan een Discovery 47 OC waarop de Hull Vane haar debuut zal beleven in een stalen nieuwbouwjacht onder de 15 meter. Deze zomer gaat het jacht te water en zal Super Lauwersmeer praktijktesten gaan uitvoeren.
Testresultaten
Wilt u meer weten over de Hull Vane en de gesimuleerde testresultaten? Super Lauwersmeer nodigt geïnteresseerden uit voor een vrijblijvend gesprek op de werf of via de digitale wegen.
Lees er meer over op www.superlauwersmeer.nl

Vacature: West Yachting zoekt Office Manager met boekhoud skills
Ben je sterk in boekhouding, klantgericht en accuraat? En ben jij fanatiek zeiler of ben je in ieder geval nieuwsgierig naar de wereld van de watersport? West Yachting is op zoek naar een Financieel Administratief Medewerk(st)er / Office Manager. Ontdek de ‘The Sailing Way of Life’ bij West Yachting in Workum!
Als exclusieve importeur en dealer van Hanse Yachts in de Benelux met vestigingen in Workum en Nieuwpoort (België) is West Yachting ‘zeilers’ van dienst. “Wij maken dromen waar als trendsetter in de markt van kajuitzeiljachten.”
Wat ga je doen?
Als Financieel Administratief Medewerk(st)er / Office Manager ben je verantwoordelijk voor het verwerken van financiële en administratieve gegevens en facturen, administreren van debiteuren en crediteuren. Je houdt gegevensbestanden bij en ondersteunt bij de maandelijkse afsluiting van de financiële administratie.
De kerntaken van deze functie zijn:
– Juiste boekhoudkundige verwerking van alle documenten en archivering daarvan;
– Project administratie;
– (Mede) beheren van het administratief systeem, coderen en verwerken van alle boekingsstukken en mutaties;
– Ondersteunen in het maken van rapportages, voorbereiden van periode afsluitingen
– Afwikkeling salarissen;
– BTW aangifte incl. ICL/ICV aangiftes;
– Dossier administratie;
– Inkoop kantoorartikelen;
– Aannemen telefoon;
– Ondersteuning afdeling verkoop;
– Ondersteuning en organisatie van de after-sales en de administratie ervan;
– Meedenken over verbeteringen en doelmatigheid van de financiële administratie.
Wat vragen we van jou?
Vanwege de kleine organisatie, het seizoensgebonden karakter en deelname aan internationale bootshows zoeken we een persoon (V/M) die bovenstaande kerntaken beheerst, flexibel en integer is, stevig in haar/zijn schoenen staat en snel kan ‘schakelen’.
Kortom:
– Afgeronde opleiding (financieel of administratief);
– Boekhoudkundig sterk onderlegd;
– Kennis van geautomatiseerde gegevensverwerking en een goed gevoel voor orde en systematiek;
– Zelfstandig, maar ook als onderdeel van een team functioneren;
– Secuur, integer, probleemoplossend en enthousiasme;
– Spreken en schrijven in Nederlands. Engels en Duits is een pré.
Wat bieden wij jou?
– Een uitdagende fulltime (38 uur) functie binnen een ambitieuze organisatie;
– Een leuk team met enthousiaste collega’s;
– Veel zelfstandig- en verantwoordelijkheid.
– Ondersteuning van directie en accountant.
– Passend(e) loon en waardering.
– Een werkweek van 5 dagen per week.
Interesse?
Enthousiast geworden na het lezen van deze vacature? Solliciteer dan snel en stuur je CV en motivatie naar Klaas of Gert via: info@westyachting.nl
Voor meer informatie kunt je ook telefonisch contact opnemen via 0031 515 540080 of bezoek www.westyachting.com.
Koning Willem-Alexander koopt peperduur Nederlands motorjacht

Koning Willem-Alexander heeft zichzelf en zijn gezin dit voorjaar getrakteerd op een nieuw motorjacht. Het zou gaan om een een Wajer 55 die hij heeft aangeschaft voor bij zijn vakantiehuis in Griekenland.
Het nieuwe jacht van de koning is 16 meter lang en kostte hem zo’n 2 miljoen euro. Het is een van de grootste en meest luxe modellen van Wajer Yaughts in het Friese Heeg. De koning heeft zijn vorige schip, een Wajer 38, verkocht.
De nieuwe Wajer is voorzien van een elektrisch cabrio dak en heeft vier slaapplaatsen, keuken en een badkamer.
Lees er meer over op www.shownieuws.nl

Voor het eerst varen in Duitsland? Deze praktische gids helpt je op weg

Duitsland leent zich uitstekend voor een kennismaking met varen over de grens. Henk Nooter schrijft erover in het boek ‘Varen in Duitsland’.
De vaargids is primair bedoeld om aarzelingen weg te nemen die een tocht naar het buitenland verhinderen. Het geeft antwoord op vragen als: Wat kom ik tegen over de grens? Welke papieren moet ik daarvoor hebben? Moet ik een ʻvaarpatentʼ hebben? Hoeveel tijd heb ik nodig voor een tocht? Waar kan ik varen? Wat zijn belangrijke nautische begrippen in het Duits?
Verder staan er zeven vaarroutes in. De eerste begint vlak bij huis en is relatief kort. Wie verder bladert vindt méér routes waarbij de reis geleidelijk aan langer wordt. Zo kunnen de lezers de eerste stap zetten, vertrouwen op doen en vervolgens steeds dieper Duitsland in varen.
‘Varen in Duitsland’ verscheen dit voorjaar bij Uitgeverij Roskam Media in de serie “Watersport Praktijkreeks’ en heeft een adviesprijs van € 18,95.
Het boekje bestaande uit 48 pagina’s is onder meer te koop bij L.J. Harri in Amsterdam, Datema Amsterdam, Dekker Watersport Zaandam, Observator Rotterdam, Westers Nautic Sneek en Het Wakend Oog in Woudsend.
Na juridische strijd nu vaarvergunningen voor onbepaalde tijd in Utrecht

Er is een juridisch geschil ontstaan tussen de gemeente Utrecht en commerciële verhuurders van vaartuigen in deze regio. Eén van de verhuurders van bootjes is naar de rechter gestapt, omdat hij zijn tijdelijke exploitatievergunning wenste omzetten naar een vergunning voor onbepaalde tijd. De gemeente weigerde deze af te geven, maar de rechter stelt de exploitant in het gelijk.
Foto: sfeerbeeld
De gemeente Utrecht hanteert een limietenstelsel aan bootverhuurders. Met dit maximum aan boten wil ze overlast door drukte tegengaan. Binnen zo’n limietenstelsel mogen echter op grond van de Europese Dienstenrichtlijn géén vergunningen voor onbepaalde tijd worden verleend. Bijgevolg hanteerde de gemeente alleen vergunningen voor bepaalde tijd.
Een exploitant was de onzekerheid zat en ging daarom naar de rechter. Die stelde hem in het gelijk. De gemeente kon volgens de rechter onvoldoende een ‘dwingende reden van algemeen belang’ aantonen. Hiermee is niet alleen deze ene vergunning omgezet naar onbepaalde tijd, maar trekt de gemeente nu het gehele limietenstelsel in. Ze past de vergunningen voor commerciële vaartuigen aan van bepaalde tijd naar onbepaalde tijd. Hiermee kan het drukker worden op de wateren.
De gemeente heeft wel hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak.
Lees er meer over op www.duic.nl en www.nu.nl
Dronken schipper botst tegen patrouilleschip Wasserschutzpolizei

Afgelopen Pinksterweekend hebben de eigenaar en de bestuurder van een motorboot op de Norderelbe in Hamburg een aanvaring gehad met de Wasserschutzpolizei.
Foto: sfeerbeeld
Op het moment dat de agenten een controle wilden uitvoeren maakten zij een aanvaring met de WS 22, een patrouilleboot. Toen zij aan boord kwamen roken de agenten direct alcohol, beide mannen bleken alcohol genuttigd te hebben. De mannen bliezen respectievelijk 1,24 en 1,38 promille waardoor zij een bloedtest moesten laten afnemen. Hieruit volgt een vervolging wegens dronkenschap aan het verkeer deelnemen.
Lees hier meer over op www.schuttevaer.nl
Berging viskotter Lummetje uitgesteld

Om reden van het naderende slechte weer loopt de berging van de Urker kotter genaamd Lummetje vertraging op. Dat laat Multraship aan NH nieuws weten, het Zeeuwse bedrijf is ingehuurd voor de berging van de kotter. “We zijn sinds maandag bezig met de voorbereidingen”, aldus directeur Leendert Muller. “We stoppen vanmiddag en gaan dan terug naar Den Helder.”
Lees hier meer over op www.nhnieuws.nl
Dertigste Monaco Yacht Show wordt non-profitbeurs

De dertigste editie van de Monaco Yacht Show wordt anders dan we gewend zijn. Beursorganisator Informa gaat voor deze editie samenwerken met het vorstendom Monaco. Samen willen ze in september 2020 een intieme, non-profit Monaco Yacht Show in Port Hercule organiseren. Een evenement zonder winstoogmerk, bedoeld om de superjachtbranche – die ook zwaar lijdt onder de coronacrisis – te ondersteunen.
“Nu landen en locaties over de hele wereld geleidelijk aan de lockdownbeperkingen en de controlemaatregelen versoepelen, is het noodzakelijk dat de superjachtgemeenschap op alle mogelijke manieren wordt ondersteund. Dit om de industrie te helpen zich veilig en snel te herstellen,” aldus de organisatie. De non-profitbeurs moet directe ondersteuning bieden aan de deelnemers.
Diverse grote werven hebben medio mei hun deelname aan de Monaco Yacht Show al teruggetrokken. Als redenen voor de annulering noemen deze werven de ontwikkelingen rondom COVID-19 en het verwachte rendement uit de forse investering van een beursdeelname. De werven geven aan al langer te worstelen met hun budgetten ten aanzien van de beurs.
De Monaco Yacht Show is dit jaar gepland van 23 tot 26 september.
Lees er meer over op www.monacoyachtshow.com
Asociaal vaargedrag in centrum van Gent
Foto Para Ti / Shutterstock.com
De waterpolitie van Oost-Vlaanderen ontvangt de afgelopen tijd veel meldingen van asociaal vaargedrag. Zoals over boten die racen door het centrum van Gent.
Sinds 29 mei is het varen in de Gentse binnenstad weer toegest…
BRP stopt met productie van Evinrude buitenboordmotoren

Een van ’s werelds leiders op het gebied van buitenboordmotorfabricage stopt ermee. Het moederbedrijf van Evinrude-motoren, Bombardier Recreational Products (BRP), kondigde namelijk vorige week aan te stoppen met de productie van zijn Evinrude E-TEC- en E-TEC G2-buitenboordmotoren.
In plaats daarvan zal het bedrijf zich richten op de groei van zijn bootmerken en de ontwikkeling van technologie en innovatie van andere maritieme producten. De aankondiging kwam als een verrassing voor Evinrude’s nu werkloze wereldwijde personeelsbestand van 650 mensen. BRP heeft aan dat ook de COVID-19 situatie impact heeft op dit besluit.
Lees er meer over op www.heraldtribune.com
Riva lanceert een nieuw meesterwerk: de Riva 88′ Folgore

Op maandag 25 mei liet de Italiaanse jachtwerf La Spezia een nieuw meesterstuk te water: de nieuwe Riva 88′ Folgore. Zoals de naam Folgore (Italiaans voor blikseminslag) al aangeeft, verwacht de werf met het nieuwe model flink te kunnen schitteren. De Folkore staat symbool van kracht en innovatie. Ze is het eerste nieuwe model dat in 2020 door de werf is gelanceerd.
Hiermee introduceert de beroemde werf niet alleen haar eerste nieuwe model van dit jaar, maar ook het eerste model ten tijde van Covid-19. De jachtwerf geeft hiermee aan dat het ontwikkelen en bouwen van nieuwe jachten een non-stop activiteit is. De Ferretti Groep ziet hierin ook een belangrijke rol voor zichzelf als bouwer van droomjachten.
Reis naar de toekomst
“De Riva 88′ Folgore ziet eruit als een schip dat net terugkomt van een reis naar de toekomst. Ze is een schitterende flits van stijl en combineert kracht, prestatie én innovatie,” aldus Alberto Galassi, CEO van de Ferretti Groep. De lancering van het eerste nieuwe model in 2020 vertegenwoordigt een Renaissance voor de Ferretti Groep, die het merk Riva hiermee nieuw leven wil inblazen. “We merken dat Riva steeds meer een eigentijdse mythe wordt. De essentie van ‘Made in Italy’; een tastbaar teken dat ons land opnieuw begint,” aldus Galassi.
De nieuwe ontwerpfilosofie voor het exterieur toont lijnen en elementen die zijn geïnspireerd op de autowereld. Kernwaarden zijn hierbij luxe en sportiviteit. Innovatieve materialen zoals koolstof zijn gecombineerd met traditionele stijlelementen als mahoniehouten inlegwerk en staalversieringen.
Garagedeur met keuze uit twee functies
Ook maakte de werf speciaal voor de Riva 88′ Folgore een volledig herontworp van het achterstevenconcept, met een garagedeur die openzwaait en op twee manieren kan worden geplaatst. Ten eerste parallel aan de waterlijn, om te profiteren van een 6m² groot zon- en zwemplateau. En ten tweede onderwater, om het in- en uitlaten van de tender mogelijk te maken.
Riante cockpit
De cockpit met haar 22 m² is zeer ruim en beschikt over een riant bankgedeelte met een tafel en een barmeubel met elektrisch te openen marmeren blad. Een ander interessant stijlelement is de glazen hardtop die zich op de bovenbouw bevindt. Deze kan worden gekanteld in de richting van zowel het achterschip als de boeg, om in beide richtingen frisse lucht binnen te laten.
Interieur met allure
Ook het interieur is duidelijk vernieuwd in stijl. Hierbij is gebruik gemaakt van kostbare materialen zoals hout, staal, marmer en glas. De eigenaar heeft hierbij keuze uit maar liefst drie verschillende indelingen voor de mastercabine. Het slaapgedeelte wordt gecompleteerd door een VIP-hut bij de boeg en twee tweepersoonshutten, elk met een eigen badkamer. De ruimte die gereserveerd is voor de kombuis blijft separaat, met een speciale ingang voor maximale privacy.
Meer informatie over deze en alle andere Riva’s is verkrijgbaar bij Yacht Consult.
Belgische politie haalt vrachtwagen van de weg vanwege gevaarlijke boottransport

Tijdens een controle op zwaar vervoer haalde de Belgische politie in Sint-Truiden een oplegger met daarin een boot van de weg. De boot was onvoldoende vastgemaakt. Ze schoof in de laadruimte en beschadigde de deuren van de oplegger. Het transport was hierdoor een gevaar op de weg.
Foto: Sfeerbeeld
De boot had deuken veroorzaakt in de deuren van de oplegger. Ook de truckerscabine was beschadigd. De vrachtwagen mocht niet meer verder rijden.
Lees er meer over op www.hbvl.be
Storing verholpen, weer scheepvaart op Twentekanaal

Woensdagmiddag rond 12.00 uur is de storing aan de sluis bij Eefde weer verholpen. Hierdoor is scheepvaart van en naar het Twentekanaal weer mogelijk.
Door de storing was de sluis van dinsdag- op woensdagnacht tot en met woensdagochtend gestremd. Doordat de sluis bij Eefde buiten werking was, ontstond er een file van tien schepen. Acht schepen lagen aan de Twentse kant van het kanaal en wilden richting de IJssel. Aan de andere kant legen twee schepen die juist naar de Twentse havens wilden.
De storing werd veroorzaakt door een probleem met hydrauliek in de puntdeur aan de kant van de IJssel. Het onderdeel is vervangen.
Lees er meer over op www.turbantia.nl
Man op waterscooter slaat op de vlucht voor de politie uit angst voor tweede boete
Sjogger / Shutterstock.com
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een man uit Den Helder afgelopen dinsdag wel. De bestuurder van een waterscooter kreeg van de waterpolitie en boete omdat hij voer zonder vaarbewijs. Dit kost de 35-…
Weer geen scheepvaart op Twentekanaal door storing nieuwe sluis Eefde
StockShots / Shutterstock.com
Door een storing is de sluis bij Eefde opnieuw gestremd. Het is de derde keer sinds de opening van de nieuwe sluis zes weken geleden. Er is er geen scheepvaart mogelijk van en naar het Twentekanaal.
Het is nog niet bekend …
Jongen valt uit boot en raakt gewond door schroef
Een jongen raakte maandagmiddag gewond toen hij uit een boot viel. De jongen werd daarbij geraakt door de schroef van de boot. Het ongeluk gebeurde in Zwaanshoek op de Ringvaart, ter hoogte van Hillegommerdijk.
De jongen zat met nog twee anderen in het…
Twee boten gestolen in Aalsmeer, beloning van €10.000,- voor ‘Gouden tip’

Afgelopen zaterdag op zondagnacht zijn er twee rubberboten gestolen uit een bedrijfsruimte in Aalsmeer. Het gaat hier om twee boten van het merk Zodiac Pro met Yamaha 100 Pk motoren.
Rond 05.50 uur zijn de boten gezien op de N201 op een vluchthaven, hier zijn vermoedelijk de spanbanden vastgemaakt. Er is een beloning uitgeloofd van 10.000 euro voor de gouden tip.
Lees hier meer over op www.0297.nl
2x Vacature: De Boarnstream zoekt Allround Jachtmonteur en Watersport/Service Monteur
‘Vakmanschap in Service’, dat is het motto van De Boarnstream. De jachtwerf in het Friese Jirnsum bouwt nieuwe motorjachten tussen de 10 en 30 meter en ondersteunt haar bestaande klanten met full-service. Hierbij bouwt ze op meer dan 55 jaar Nederlands vakmanschap, maar vooral op haar team met specialisten. Het zijn de mensen die het verschil maken! Momenteel zoekt de jachtwerf versterking voor het team in de vorm van een Allround Jachtmonteur Nieuwbouw en Allround Watersport en Service Monteur.
Vacature Allround jachtmonteur nieuwbouw
Als monteur ben je verantwoordelijk voor de inbouw van onze techniek aan boord. Denk hierbij aan het inbouwen van motoren/generatoren, apparatuur stuursystemen, dekmontage, etc. kortom; alle specialistische inbouw die bij een luxe jacht komt kijken.
Functie eisen:
– MBO werk- en denkniveau met technische achtergrond
– Minimaal 5 jaar ervaring in de jachtbouw en of voertuigbranche
– Nauwkeurig werken
– Zelfstandig werken en je hebt verantwoordelijkheidsgevoel
– Enthousiast en teamplayer
– Kwaliteitsbewust
– Hands-on-mentaliteit
– Affiniteit met elektronica/navigatie is een pré
– Kennis van Autocad en maken van elektro technische tekeningen en schema’s is een pré.
Soort dienstverband: fulltime
De Boarnstream biedt:
Een open en plezierige werksfeer in een platte organisatie. Het salaris is in overeenstemming met de zwaarte van de functies met passende secundaire voorwaarden conform de HISWA CAO.
Jaarlijks cursussen van onder andere navigatie apparatuur, electro techniek etc. etc.
Vacature Allround Watersport/service monteur
Als allround watersport/service monteur verricht je, voor de jachtservice afdeling, volgens verstrekte opdrachten onderhoud aan dieselmotoren: je ververst olie, stelt kleppen, V-snaren, vervangt filters. Ook repareer je dieselmotoren: je doet storingsonderzoek en verhelpt storing. Ook verricht je onderhoud aan keukeninstallaties, sanitair, pompen, verlichting, water- en brandstoftanks.
Functie eisen:
– MBO werk- en denkniveau met technische achtergrond
– Minimaal 5 jaar ervaring in de jachtbouw en of voertuigbranche
– Nauwkeurig werken
– Zelfstandig werken en je hebt verantwoordelijkheidsgevoel
– Enthousiast en teamplayer
– Kwaliteitsbewust
– Hands-on-mentaliteit
– Affiniteit met elektronica/navigatie is een pré
Soort dienstverband: fulltime
De Boarnstream biedt:
Een open en plezierige werksfeer in een platte organisatie. Het salaris is in overeenstemming met de zwaarte van de functie met passende secundaire voorwaarden conform de HISWA CAO. Jaarlijks cursussen van onder andere navigatie apparatuur, elektrotechniek etc.
Denk je dat je het team kunt versterken? Stuur dan jouw CV met motiverende mail naar info@boarnstream.com t.a.v. Mevr. W. Hokwerda.
Uw watersportvacature óók op BootAanBoot.nl?
Mail naar redactie@bootaanboot.nl voor de mogelijkheden.
Onbemande boot zorgt voor gevaarlijke situatie bij Zwartsluis (video)

Maandag, tweede pinksterdag, zorgde een op hol geslagen boot voor een gevaarlijke situatie op de Piepertkolk. De onbemande boot cirkelde op hoge snelheid rond op ‘het Grote Gat’. Een groepje jonge zwemmers werd daarbij bijna overvaren.
Met een klap voer de rubberboot op de kade. Niemand raakte de gewond.
De bestuurder van de boot was tijdens het opstarten uit de boot gevallen. Hij heeft zijn excuses aangeboden aan de zwemmers.
Meer info op www.zwartsluisactueel.nl
Drenkeling komt om na val van boot in jachthaven Wessem
Bjoern Wylezich / Shutterstock.com
De brandweer vond zondagmiddag het levenloze lichaam van een drenkeling in de haven in Wessem. Het gaat om een man met de Duitse nationaliteit.
Ter hoogte van Waage Naak troffen mensen een bootje aan met een lopen…