Verwarring over AIS onder 20 meter

dec 14, 2017 | NJI nieuws

Volgens Rijkswaterstaat is AIS niet nodig voor pleziervaartuigen korter dan 20 meter ook als ze wel een CBB/CvO moeten hebben. Onlangs vroeg de Stichting Y811 uit Den Helder of hun twee historische ex-marine slepers een AIS moeten hebben. De schepen worden gebruikt als pleziervaartuig en niet om te slepen.

Rijkswaterstaat antwoordde dat wanneer deze schepen korter zijn dan 20 m én niet meer bedrijfsmatig worden ingezet of niet varen met meer dan 12 betalende passagiers er geen AIS verplichting geldt. De waterverplaatsing waardoor men een CVO dient te hebben is hier niet bepalend voor de AIS verplichting.
Kijk HIER voor het gehele antwoord (JPEG, 88 kB)

Sommige experts menen echter, dat volgens het BPR artikel 4.07 er geen uitzondering voor de AIS plicht wordt gemaakt voor pleziervaart onder de 20 meter die wel CBB/CvO plichtig zijn. Dit geeft maar weer eens aan hoe verwarrend de regelgeving is. Het antwoord van RWS in haar rol als toezichthouder weegt vooralsnog zwaarder, dus geen AIS verplichting bij niet commercieel gebruikte CVO plichtige schepen onder 20 meter

Voor hen die hun eigen afweging willen maken wordt verwezen naar het gehele artikel van George Snijder op de bron: LVBHB

Additive Manufacturing in Metal event 4 juli

Additieve technologie, oftewel 3D printen is een proces waarbij objecten laag voor laag worden opgebouwd aan de hand van een digitaal ontwerp. Ook...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

Boat maintenance planner klaar om te worden gelanceerd

Na een periode van intensief testen en door ontwikkelen is de op onze nieuwjaarsbijeenkomst aangekondigde BMP, Boat Maintenance Planner klaar om te...

Boost je vakkennis – leer alles over elektrische systemen aan boord!

De elektrische systemen aan boord van jachten worden steeds complexer. Was vroeger een 12 of 24V boordnet voldoende, vandaag willen klanten dezelfde...

NJI Bijscholingscursus ‘Moderne Dieseltechniek’ op dinsdag 3/17 juni

De dieseltechniek staat niet stil. Nieuwe regelgeving, geavanceerde inspuitsystemen en strengere emissie-eisen maken het onmisbaar om als vakman op...

Tussentijdse terugkoppeling inspectieproject jacht en scheepswerven

Afgelopen najaar is de Arbeidsinspectie (NLA) gestart met een controle en handhavingstraject jacht- en scheepswerven. De focus van het project ligt...

Jachtbouw scoort tijdens grootste beroepenevenement

De eerste gezamenlijke deelname van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), Kom aan Boord, KM Yachtbuilders, Zilverman en Firda aan het...

NJI – Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen en volg de cursus op woensdag 21 mei

Geef je carrière in de jachtbouw een boost! Word Keurmeester Boordgasinstallaties voor pleziervaartuigen Werk jij als ervaren monteur in de...