Het mkb komt met veel verschillende oplossingen tegen de huidige schaarse aan geschikte mensen. Zo schakelt 55 procent het eigen netwerk in, 33 procent benadert daarbij ook familie, vrienden of kennissen voor werving, 27 procent zet een wervingscampagne op en 19 procent zet medewerkers in als ambassadeur. Bijna een kwart (24%) biedt een hoger salaris en prettiger werkuren aan geschikte kandidaten. En nog eens bijna een derde (32%) huurt zzp’ers of uitzendkrachten in. Zorgen dat medewerkers langer blijven probeert 14 procent, en 10 procent benadert meer tijdelijk personeel, stagiairs, vrijwilligers of familieleden en vrienden.
Kop ervoor, domweg zelf meer uren maken
Er is nog een veel gekozen oplossingsrichting. Zelf vaker bijspringen in de zaak en meer uren maken doet 41 procent, soms wel voor meer dan een hele fte. Ook vraagt 23 procent dat aan de huidige medewerkers. Zeker wanneer het ernaar uitziet dat het personeelstekort langer gaat duren is dat een veel gekozen oplossing. Een van de ondernemers in het onderzoek: ‘Het is erg frustrerend, de goede werknemers en ikzelf moeten meer uren maken. Wat in het begin niet erg is, maar dat moet niet te lang duren.’ Overigens heeft bij wat grotere bedrijven de OR of pvt instemmingsrecht als de werkgever aangepaste arbeids- en rusttijden wil invoeren en ook bij regels die raken aan arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim en re-integratiebeleid.
Werk uitbesteden of een opdracht doorgeven aan een collega-ondernemer is met respectievelijk 15 en 11 procent duidelijk minder populair.
Buiten de gebaande paden gaan
Nog meer doen? Meer dan de helft (57%) van de 517 ondervraagde werkgevers weet niet hoe of wat. Dat is eigenlijk best opvallend. ‘Er is nu overal veel werk. Als je onvoldoende mensen hebt om het werk gedaan te krijgen, is het nog maar de vraag of je het redt door nu vooral in te zetten op de traditionele werving van nieuwe medewerkers.’
Het kan daarom geen kwaad om het blikveld op wat een goede medewerker kan zijn te verruimen. ‘Gaat het om een wensbeeld, kun je daar creatiever in zijn? En tot slot, investeer in opleidingen voor je medewerkers, met name ook een oudere werknemer is vaak heel erg bereid om te leren.’ Toch zegt maar 9 procent dat ze overwegen om personeel te zoeken bij andere doelgroepen dan de voor hun branche gebruikelijke mensen en kanalen.
‘Laat iemand anders voor je denken’
Het werk anders inrichten of efficiënter maken is ook niet erg populair, terwijl daar vaak meer winst uit te halen valt dan menigeen denkt. In de praktijk denkt echter maar 10 procent hieraan; en 4 procent overweegt om het businessmodel aan te passen. Zeker voor de langere termijn beveelt het onderzoek aan dat ondernemers meer buiten de kaders denken. ‘Ondernemers willen te vaak hun eigen problemen zelf oplossen. Laat eens iemand anders kijken hoe efficiënt het huidige werk gedaan wordt. En laat vooral ook je medewerkers meedenken over een goeie aanpak van het werk.’