De ledenvergadering van de NJI heeft het voorstel van het bestuur aangenomen om in 2014, ondanks kostenstijgingen, de contributie niet te verhogen. NJI sluit hiermee aan op het krachtige signaal dat Koninklijke Metaalunie eerder had afgegeven. Ook NJI beseft onder welke moeilijke economische omstandigheden een groot deel van haar leden zich op dit moment staande probeert te houden. Lastenverzwaring is daarbij niet het juiste signaal. Om de begroting sluitend te houden, heeft NJI daarom besloten niet aan de komende editie van Boot Holland deel te nemen.
De leden waren verder van mening dat de NJI verdere stappen moet zetten op het gebied van imagoversterking en het verder werd naar het ontwikkelen van een databank met markt informatie (kengetallen, informatie over relevante exportmarkten etc.) gevraagd. Een aanvullend concreet idee was om een keurmerk voor NJI onderhoudsbedrijven in te stellen dat bedrijven die aan bepaalde voorwaarden voldoen mogen voeren en waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de ‘cowboys’ in de markt. Besloten is om via een enquête aan de leden het draagvlak hiervoor vast te stellen en bij voldoende steun een klankbordgroep te formeren om deze plannen verder uit te werken.
De nieuwe huisstijl en de ideeën o ver het upgraden van de website zijn door de meerderheid van de vergadering overgenomen. Een punt van aandacht is wel dat de focus niet te zeer ligt op nieuwbouw (oftewel industrie) maar ook op jachtservice en onderhoud. Dit wordt meegenomen. NJI, ‘meer dan alleen jachten nieuwbouw’ is daarbij het motto.
Tijdens de ledenvergadering werd afscheid genomen van de bestuursleden Dirk Blom van Skipshelling Blom uit Hindeloopen en Peter Vroegh van jachtwerf Conavroegh uit Geldermalsen onder gelijktijdige aanmelding van twee nieuwe kandidaat bestuursleden. De vergadering werd gevolgd door een rondgang langs diverse bekende eveneens in Grou gevestigde toeleveranciers aan de jachtwerven en jachtonderhoudsbedrijven die met het oog op een optimale informatie en inspiratie uitwisseling in kleine groepen werden bezocht.
Ondanks dat de toeleveranciers vanwege de moeilijke binnenlandse markt voor nieuwe plezierjachten hun omzet in toenemende mate in het buitenland scoren, blijven de banden hecht. Deze hechte banden vormen de basis voor samenwerkingen waarmee de Nederlandse jachtbouwindustrie zich met trots op de internationale markt in positieve zin kan onderscheiden van de grote seriebouwers.
Informatie: www.www.jachtbouw.nl
Reageren: secretariaat@jachtbouw.nl