Vandaag vindt in de Raadscommissie MLW en op 19 mei as. door de voltallige Gemeenteraad van Amsterdam de behandeling plaats van de – omstreden – Nota Varen 2. De plannen om vanaf 2025 in het centrum en vanaf 2030 in het gehele Amsterdamse binnenwatergebied alleen nog maar emissievrije vaartuigen toe te staan, heeft zowel onder booteigenaren, maar ook onder nautische ondernemers tot de nodige ophef geleid. Enerzijds vanwege de extra kosten die hier het gevolg van zijn, maar ook vanwege de terechte zorg of de door de Gemeente Amsterdam voorgestane ambities wel technisch haalbaar zijn.
In het bijgaand artikel spreekt de sector haar zorgen uit over de voorgenomen maatregelen en de duurzaamheidseffecten die hiervan te verwachten zijn, liever gezegd niet te verwachten zijn. Het is verder maar zeer de vraag of het digitale BHG vignet wel voldoet aan de eisen die de AVG wetgeving hieraan stelt.
Ook bevat het stuk een kritische verwijzing naar de coalitiepartners die op zijn minst door haar wijze van handelen de verdenking op zich laden dit gevoelige dossier er in Coronatijd snel doorheen te willen jassen.