In 2024 staan Nederlandse botenhandelaren voor een uitdagend jaar, getekend door sombere vooruitzichten als gevolg van de verslechterende economische situatie. Recente kengetallen over de economie weerspiegelen de impact van diverse factoren op de sector. Een analyse van deze cijfers onthult een zorgwekkend beeld dat verwachting voor een neerwaartse trend in de botenhandel wereldwijd en in Nederland in 2024 onderstreept.
Desondanks – of misschien juist daardoor – zijn de hallen van Messe Düsseldorf als vanouds nagenoeg uitverkocht voor de grootste botenbeurs ter wereld Boot Düsseldorf, die over ruim 2 weken begint. De standhouders hebben er zijn in en investeren juist nu in hun marketing om de orderboeken gevuld te houden. Dat stemt hoopvol.
Een van de meest opvallende tendenzen is de daling van het producentenvertrouwen. In een artikel vandaag (2/2/23) in het Financieel Dagblad bleek dat de inkoopmanagersindex voor de productiesector – waaronder de botenbouw valt – over december uitkomt op 44,8, een kleine verdere daling sinds november. Volgens het CBS wijzen 10 van de 13 indicatoren voor de conjunctuurklok op zwaar weer voor de hele Nederlandse economie. Dat is dus inclusief de dealerschappen in de botensector en de jachtmakelaardij. Ook dat is negatiever dan een maand ervoor. De Nederlandse botenbouw is een exportsector bij uitstek. De goederenexport is 7,5% lager dan in dezelfde maand december een jaar eerder. De industriële dagproductie is 11% lager. Kortom, het producentenvertrouwen is aanzienlijk gedaald.
Voor het welslagen van Boot Düsseldorf is vanzelfsprekend de situatie in het thuisland het belangrijkst. Het is een pan-Europese botenbeurs, maar Duitsland is de grootste kopersmarkt. Helaas zijn de verwachtingen voor de Duitse economie nog wat somberder, mede door de uitdagingen waarvoor de ‘Energie wende’ zowel producenten als consumenten stelt. Ook de traditioneel sterke Duitse autosector ondervindt tegenwind, onder andere door de opkomst van elektrisch rijden, waarmee de Duitse premium automerken zich niet meer zo simpel als vroeger weten te onderscheiden. Ook op voorzieningen voor oudere watersporters is de branche nog niet geheel uitontwikkeld. Denk aan gelijkvloerse accommodaties of bij zeiljachten de gemakkelijke doorloop van kuip naar dek waarmee Jeanneau innoveerde.
De combinatie van deze factoren maakt de vooruitzichten voor de Nederlandse botenhandel in 2024 somber. Om de uitdagingen het hoofd te bieden, zullen handelaren wellicht hun strategieën moeten herzien en zich aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. Voorheen, tot en met 2023, waren de beschikbaarheid aan bouwmaterialen en toebehoren, evenals de beschikbaarheid aan mankracht om het allemaal in elkaar te zetten, het grote probleem. Alle aandacht was dus intern gericht, op de productiezijde. De orderboeken waren in de nasleep van corona nog goed genoeg gevuld. Het zier er naar uit dat in 2024 de aandacht moet verschuiven naar marketing en verkooppromotie, oftewel het stimuleren van de vraagkant, om de productie op langere termijn op gang te houden. Een proactieve benadering, wellicht gericht op innovatie, kostenbeheersing en het aantrekken van nichemarkten, kan helpen om de impact van de verslechterende economie te verzachten. Relatief nieuwe markten zijn bijvoorbeeld foilende boten met laag energieverbruik, elektrisch varen dat rankere rompvormen en lichtere bouw vereist, en woonboot-achtige schepen die echt kunnen varen maar waarbij de nadruk op interieurvolume ligt.
Voor de consument die een nieuwe boot zoekt liggen er volop kansen. Hij of zij mag rekenen op scherpe aanbiedingen en de mogelijkheid om korting te bedingen. Een voorbeeld is een van de grotere dealerbedrijven Kempers Watersport, dat in een video consumenten oproept vooral naar de Sea Ray-stand te komen waar de koopgrage bezoeker scherpe korting en extra’s tegemoet kan zien.
In conclusie wijzen recente economische kengetallen onmiskenbaar op een uitdagend jaar voor de Nederlandse botenhandel. De onzekerheid over de vorming van een kabinet, gestegen lasten zoals talrijke belastingwijzigingen die nadelig uitpakken voor kapitaalkrachtigen, wapengekletter in Oost-Europa en het Midden-Oosten, doen de consument aarzelen. Voeg daarbij de somberheid vanuit de producentenkant en tezamen vormen zij een perfecte storm voor de sector. Het is nu aan de botenhandelaren om veerkrachtig te reageren en zich aan te passen aan deze moeilijke omstandigheden. Boot Düsseldorf van 20 tot en met 28 januari en aansluitend de grootste droge Nederlandse botenbeurs Boot Holland van 6 tot en met 10 maart te Leeuwarden, zullen richtinggevend zijn. De BootAanBoot-redactie is op beide beurzen aanwezig om verslag te doen.
Het artikel in het FD waaraan gerefereerd wordt: Financieel Dagblad
Video met Boot Düsseldorf oproep van: Kempers Watersport
Goedgevulde hallen op het ‘Interactiever Hallenplan‘ van Boot Düsseldorf 2024 (inzoomen)