Beter toezicht op keuringsinstanties traditionele zeilschepen

sep 25, 2017 | NJI nieuws

Leeuwarden – Het ongeluk met de afgebroken mast van het schip Amicitia, waarbij drie mensen om het leven kwamen, is voor minister Schultz van Haegen aanleiding om beter toezicht te houden op de keuringsinstanties voor zeilschepen. Dat schrijft ze in haar antwoord op vragen van het Leeuwarder Kamerlid Harry van der Molen en zijn collega Martijn van Helvert aangaande een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

De minister stelt voorop dat keuring en toezicht nooit elk risico op ongelukken kan uitsluiten. Ze schrijft dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die zeilschepen moet controleren, prioriteit geeft aan de risicovolste categorieën. Daar hoorde de bruine vloot daar niet bij, tot dat het ongeluk met de Amicitia plaatsvond.

Speciale inspecties
Naar aanleiding van dit ongeluk heeft de ILT in 2017 op 24 zeilschepen speciale inspecties uitgevoerd naar goede certificaten voor mast en tuig. De Kamerleden vragen hoe die controles zich verhouden tot de controles en de groei van de sector in Duitsland en Denemarken. De minister antwoordt dat deze vergelijking niet zo eenvoudig te maken is, omdat de Deense en Duitse schepen op zee varen en de bruine vloot in Nederland gerekend wordt tot de binnenvaart.

Workshops mastonderhoud
De bewindsvrouw vindt dat er moet worden gezorgd voor de veiligheid van de passagiers. Waar de kennis binnen de sector onvoldoende is, moet die worden verbeterd, maar volgens de minister is dat de verantwoordelijkheid van de sector zelf. Ze heeft vanuit de Vereniging voor Beroepschartervaart BBZ begrepen dat er al initiatieven worden genomen, bijvoorbeeld een workshop mastonderhoud.

Vakkennis onvoldoende
Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid meldt dat de vakkennis binnen de bruine vloot onvoldoende is. De minister moet de adviezen van de OVV nog bestuderen en zegt daar zo snel mogelijk, maar uiterlijk begin 2018 op terug te komen.
Bij het ongeluk met de Amicitia kwamen in de haven van Harlingen op 21 augustus 2016 drie Duitse toeristen om het leven, toen een mast van het schip afbrak en op hen viel. Na onderzoek bleek dat de mast volledig doorgerot was, terwijl die in 2012 nog was goedgekeurd. (bron: Omrop Fryslan).

Nieuw NJI lid Orkaanwind B.V. te Leeuwarden

Het NJI bestuur heet Koen Bolt van Orkaanwind B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Orkaanwind B.V. Koen Bolt Ceresweg 18 8938 BG  Leeuwarden +31...

Nieuw NJI-lid Felicity Boats International B.V.

Het NJI-bestuur heet Martijn Pieksma van Felicity Boats International BV van harte welkom als nieuw NJI lid. Martijn Pierik is 5 jaar geleden...

Online botenadvertenties via mijnNJI.nl

De Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) heeft begin juli afgelopen jaar haar nieuwe website Jachtbouw.nl gelanceerd. Met deze vernieuwde website...

Vakbond stemt aarzelend in met werkgevers eindbod voor Hiswa cao ’25/’26

Het resultaat cao SZS-HISWA ‘25/26 voor medewerkers van bedrijven in de watersportindustrie en -recreatie en van zeilmakerijen is op 20 januari met...

Nieuw NJI lid Straal- en Coatingbedrijf Hooghiemstra B.V.

Het NJI bestuur heet Afke Kuindersma van Straal- en Coatingbedrijf Hooghiemstra B.V. van harte welkom als nieuw NJI-lid. Straal- en Coatingbedrijf...

Boot Holland 2025 verplaatst naar 2026

De organisatie van Boot Holland, de enige indoor watersportbeurs van Nederland, heeft besloten de editie van 2025 te verplaatsen naar 2026. Deze...

3 NJI Bijscholingscursussen toegevoegd aan de catalogus van OOM!

In nauwe samenwerking met Combi Noord en Opleidingswerf Firda heeft de NJI naast de al bestaande cursus Keurmeester Boordgasinstallaties...

Nieuwjaarsbijeenkomst woensdag 15 januari 2025

Tijd: 16.30 – 19.30 uur (inloop vanaf 16.00 uur) Locatie informatief deel: Opleidingswerf Firda, Eeltjebaasweg 4, 8606 KA Sneek Locatie buffet en...