Akkoord rond versoepeling van geluidseisen aan boord van binnenvaartschepen

dec 19, 2017 | NJI nieuws

Enkele duizenden binnenvaartschepen kunnen dankzij een voorstel van het Nederlands ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ondanks felle oppositie vanuit de Duitse overheid langer in de vaart blijven, meldde het ministerie vorige week in een persbericht. Het voorstel om de binnenvaartsector tegemoet te komen met een versoepeling van de geluidseisen voor oudere schepen, is aangenomen door de bevoegde internationale autoriteit, het Europees Comité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaart (CESNI). Het gaat om een knelpunt voor 95% van de gehele Europese binnenvaartvloot, gebouwd vóór 1976.

Dit betekent dat oudere binnenvaartschepen vanaf 1 januari 2020 niet onverkort aan de dan geldende geluidseisen hoeven te voldoen. Bij ongewijzigde regelgeving zouden deze schepen vrijwel zeker uit de vaart moeten worden genomen vanwege het niet halen van de wettelijke geluidsnormen. Als vanaf 2020 schepen met een bouwdatum van vóór 1 april 1976 de verplichte geluidsmetingen voor het eerst ondergaan, zullen zij volgens een nieuwe methode worden gemeten. Geluid wordt dan niet bij 95% van het motorvermogen gemeten, maar bij een gewogen gemiddelde van verschillende toerentallen.

Worden na 2020 overschrijdingen gemeten, dan dient de scheepseigenaar te doen wat ‘redelijkerwijs van hem mag worden verwacht’ om het geluid verder terug te dringen. Heeft hij dat gedaan, dan worden overschrijdingen toegestaan tot maximaal 5 dB(A) in woonruimten en 10 dB(A) in slaapruimten. De komende tijd zal het ministerie in samenspraak met de inspectiedienst ILT, de keuringsinstanties en de internationale brancheorganisaties voor de binnenvaart een voorstel doen over wat ‘redelijkerwijs’ precies is.

Het Nederlandse voorstel geeft de binnenvaartondernemers de mogelijkheid en de prikkel om het geluidsniveau van hun schepen tegen aanvaardbare kosten te verbeteren, verwacht BLN-Schuttevaer. De Algemene Schippersvereniging ASV blijft van mening dat voorgestelde versoepeling ‘zo beperkt en vooral zo ongewis, dat het voor velen een struikelblok zal blijken’.

Nieuw NJI lid Orkaanwind B.V. te Leeuwarden

Het NJI bestuur heet Koen Bolt van Orkaanwind B.V. van harte welkom als nieuw NJI lid. Orkaanwind B.V. Koen Bolt Ceresweg 18 8938 BG  Leeuwarden +31...

Nieuw NJI-lid Felicity Boats International B.V.

Het NJI-bestuur heet Martijn Pieksma van Felicity Boats International BV van harte welkom als nieuw NJI lid. Martijn Pierik is 5 jaar geleden...

Online botenadvertenties via mijnNJI.nl

De Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) heeft begin juli afgelopen jaar haar nieuwe website Jachtbouw.nl gelanceerd. Met deze vernieuwde website...

Vakbond stemt aarzelend in met werkgevers eindbod voor Hiswa cao ’25/’26

Het resultaat cao SZS-HISWA ‘25/26 voor medewerkers van bedrijven in de watersportindustrie en -recreatie en van zeilmakerijen is op 20 januari met...

Nieuw NJI lid Straal- en Coatingbedrijf Hooghiemstra B.V.

Het NJI bestuur heet Afke Kuindersma van Straal- en Coatingbedrijf Hooghiemstra B.V. van harte welkom als nieuw NJI-lid. Straal- en Coatingbedrijf...

Boot Holland 2025 verplaatst naar 2026

De organisatie van Boot Holland, de enige indoor watersportbeurs van Nederland, heeft besloten de editie van 2025 te verplaatsen naar 2026. Deze...

3 NJI Bijscholingscursussen toegevoegd aan de catalogus van OOM!

In nauwe samenwerking met Combi Noord en Opleidingswerf Firda heeft de NJI naast de al bestaande cursus Keurmeester Boordgasinstallaties...

Nieuwjaarsbijeenkomst woensdag 15 januari 2025

Tijd: 16.30 – 19.30 uur (inloop vanaf 16.00 uur) Locatie informatief deel: Opleidingswerf Firda, Eeltjebaasweg 4, 8606 KA Sneek Locatie buffet en...