Aanscherping handhavingsbeleid dieselmotoremissie

feb 1, 2024 | NJI nieuws

[:nl]Al enkele jaren zijn zogenaamde dieselmotoremissies (uitlaatgassen vanuit dieselmotoren), afgekort DME, geclassificeerd als kankerverwekkende stof en bootstelling hieraan dient zoveel mogelijk te worden vermeden. Werkgevers hebben de wettelijke plicht om hun werknemers maar ook derden hiertegen te beschermen. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) heeft hier in 2020 al een handhavingsbeleid op gezet middels een Basis Inspectie Module Blootstelling aan dieselmotoremissies. Terwijl heel Nederland met kerstreces was, liet NLA op 28 december jl. naar diverse organisaties een brief uitgaan waarin zij aankondigde het handhavingsbeleid aan te zullen scherpen. Deze aanscherping is primair gericht op diesel aangedreven machines, inclusief heftrucks, generatoren en botenwagens, met een dieselmotor < 56kW. Volgens NLA zijn er inmiddels voldoende alternatieven voor een breed scala aan diesel aangedreven voertuigen en arbeidsmiddelen in de categorie tot 56kW. De werkgever moet dergelijke machines gaan uitfaseren of schriftelijk kunnen onderbouwen waarom vervanging in het specifieke geval niet mogelijk is.

Dit geldt zowel voor gebruik in binnen- maar ook in buitensituaties. Zolang vervanging van de machine nog niet is gerealiseerd dienen per direct andere beheersmaatregelen genomen te worden om blootstelling aan DME te voorkomen, met name door toepassing van retrofit – roetfilters met een effectiviteit van minimaal 95%. Zie hiervoor de werkinstructie die NLA heeft opgesteld.

NJI is net als vele andere collega brancheorganisaties zoals Fedecom, Cumela, BMWT, BOVAG, Bouwend Nederland etc. verrast door deze plotselinge en naar haar overtuiging in de praktijk onuitvoerbare aanscherping van het handhavingsbeleid, die – los van de impact hiervan – bovendien in gang gezette kostbare trajecten als Schoon en emissieloos bouwen doorkruisen. Dit en het feit dat er geen afstemming heeft plaatsgevonden en veel organisaties hierover niet zijn geïnformeerd door de NLA zelf, heeft deze organisaties tot gezamenlijke actie aangezet. Samenwerkende partijen zullen in nauw onderling contact de komende tijd benutten om een beter beeld van de impact te verkrijgen en in gezamenlijkheid een reactie richting de NLA voor te bereiden. Wij houden u op de hoogte van het verder verloop.[:]

3 NJI Bijscholingscursussen toegevoegd aan de catalogus van OOM!

In nauwe samenwerking met Combi Noord en Opleidingswerf Firda heeft de NJI naast de al bestaande cursus Keurmeester Boordgasinstallaties...

Nieuwjaarsbijeenkomst woensdag 15 januari 2025

Tijd: 16.30 – 19.30 uur (inloop vanaf 16.00 uur) Locatie informatief deel: Opleidingswerf Firda, Eeltjebaasweg 4, 8606 KA Sneek Locatie buffet en...

Het NJI bestuur heet Emile Ruys van Ruys Jachtbouw van harte welkom als nieuw NJI lid. Met ruim twintig jaar ervaring en liefde voor het vak staat...

Sharrow komt met revolutionaire kleine outboard schroef

Sharrow Marine heeft een nieuw type schroef ontwikkeld die het bedrijf van Greg Sharrow de “toekomst van aandrijving” noemt. De technologie leek...

Watersportindustrie ook op de duurzame toer

Tijdens boot Düsseldorf 2025 die van 18-26 januari plaatsvindt veel aandacht voor alternatieve aandrijvingen en duurzame jachtbouw bij de stands en...

Aanbesteding van 5 stuks 10,5 mtr duikveiligheid-landingsvaartuigen t.b.v. Marine

Het ministerie van Defensie heeft een aanbesteding uitgezet voor de levering en het onderhoud van vijf (5) duikveiligheidsvaartuigen t.b.v. de...

IL&T doet onderzoek naar betrouwbaarheid certificaten op producten, vervoer, gevaarlijke stoffen en afvalverwerking

In januari 2023 publiceerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) het tussenrapport ‘Meer inzicht in en toezicht op certificering’....

Bonsink Aquaservice verplaatst watersportwinkel naar centrum Zwartsluis

Een lang gekoesterde wens’, zo noemen neven Willem en Willem-Jan Bonsink het. De opening van Bonsink Aquaservice op een ‘A-locatie in Zwartsluis’....