YachtFocus heeft laten weten dat zij een andere rol wil gaan vervullen bij de jaarlijkse Gebruikte-Botenbeurs Hoorn. In plaats van organiseren wil YachtFocus zich beperken tot haar kerntaak, namelijk promotie via de eigen print en online media. Fletcha Events is al enige jaren organisator van de Westfriese Waterweken, editie Hoorn, waar de botenbeurs toe behoort. Het professionele bureau heeft in die periode veel kennis opgedaan over ook dit onderdeel. YachtFocus blijft de Gemeente Hoorn en Fletcha Events helpen waar dat gewenst is.
Met veel inzet heeft YachtFocus in een lastige tijd de Hoornse botenbeurs opgebouwd tot de grootste gebruikte-botenbeurs van het land. De Gebruikte-Botenbeurs Hoorn kent een stabiel aantal deelnemers en zowel bij deelnemers als bij het publiek is een reputatie ontstaan dat er prima zaken gedaan worden. Een groot deel van het succes komt door de opname binnen de populaire Westfriese Waterweken wat ook meteen de beperking is, namelijk dat de voorbereidingen altijd een aanslag vormen op de zomervakantie van de organisatieleden en bovendien samenvalt met een drukke periode van het YachtFocus team waarin de dikste editie van YachtFocus Magazine en het jaarboek van de Nederlandse jachtbouwers Quality Boats Holland Guide gemaakt worden. Meteen na ‘Hoorn’ moet het team in touw voor de botenbeurzen HISWA te water, Cannes Yachting Festival, Interboot Friedrichshafen en de Boten- en Camperbeurs Gorinchem: 5 beurzen in 5 weken. Vanuit die achtergrond is het besluit van Yachtfocus te begrijpen.
De tijd zal leren of de organisator van de Waterweken de Gebruikte boten beurs met alles wat daarbij komt kijken er naast kan doen. Een alternatief en misschien wel gunstiger in de tijd is de Botenbeurs in Gorinchem die altijd in het een na laatste weekeinde in september plaatsvindt Bij deze eveneens steeds succesvollere lokale botenbeurs heeft Yachtfocus de afgelopen jaren de rol van mediapartner ingenomen.