Verplicht vaarbewijs voor recreanten, registratie voor pleziervaartuigen en verder doorgevoerde scheiding van beroeps- en pleziervaart. Dit zijn drie maatregelen die Rijkswaterstaat wil onderzoeken om het aantal scheepsongevallen in de recreatievaart naar beneden te krijgen.
Het aantal ongevallen in Nederland waarbij pleziervaartuigen betrokken waren is in 2022 toegenomen van 75 in 2021 tot 80, zo blijkt uit de jaarlijkse monitor van Rijkswaterstaat. Deze toename kan niet specifiek worden toegeschreven aan één oorzaak of type ongeval. Er zijn niet alleen meer ongevallen geregistreerd, maar ook het aantal ernstige incidenten en het aantal dodelijke slachtoffers zijn gestegen.
Fatale incidenten
Een fataal incident waarbij zowel een recreatievaartuig als een beroepsvaartuig waren betrokken heeft geleid tot een dodelijk slachtoffer. Daarnaast waren er nog zes andere ongevallen waarbij recreatievaart betrokken was, waarbij in totaal acht doden te betreuren waren. Deze slachtoffers vielen bij verschillende ongevallen met verschillende oorzaken, waaronder snelvarende vaartuigen waarbij drie slachtoffers betrokken waren, en kantelincidenten waarbij in totaal vier dodelijke slachtoffers vielen.
Het ministerie gaat daarom nader onderzoek doen naar de aard van de risico’s die kunnen ontstaan door de uitdijende recreatievloot. Dit onderzoek staat gepland voor de herziening van de risicoanalyse nautische veiligheid binnenwateren in 2024.
Verplicht vaarbewijs en kentekening
Om gevaarlijke situaties met de recreatievaart op de Rijksvaarwegen aan te pakken, worden maatregelen genomen om waar mogelijk de beroepsvaart en recreatievaart te scheiden. Tijdens het recreatieseizoen zullen op verschillende locaties extra ‘recreatiebetonning’ worden geplaatst. Ook worden aparte sluiskolken en neven vaarroutes voor recreatievaart gestimuleerd.
Verder gaat RWS onderzoek doen naar de invoering van een verplicht vaarbewijs voor recreatievaart. RWS verwacht dat hierdoor de kennis van vaarweg regels bij recreanten zal toenemen en daarmee het gevaar voor henzelf en anderen zal afnemen.
Daarnaast kan volgens RWS verplichte registratie van pleziervaartuigen helpen bij de handhaving van verkeersregels. Momenteel wordt onderzocht hoe een dergelijke registratie kan worden opgezet en voor welke soorten pleziervaartuigen dit moet gaan gelden. Naar verwachting wordt dit onderzoek nog dit jaar afgerond, waarna wordt bepaald of verder onderzoek nodig is.