Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Binnenvaartpolitiereglement en het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer. Dit wordt gedaan om de regelgeving te moderniseren en in lijn te brengen met de stand van de technische ontwikkelingen. Zo is verduurzaming een belangrijk onderwerp. Het nieuwe BPR sorteert alvast voor op de voorziene uitbreiding van de binnenvaartvloot. Daarbij is het de bedoeling dat door de sector wordt gekozen voor alternatieve brandstoffen en emissieloze aandrijving het gebruik van duurzame brandstoffen zoals vloeibaar aardgas (LNG) in de scheepvaart. Om de bereidheid hiertoe aan te moedigen en de investeringsdrempel te verlagen krijgen verduurzaamde schepen ruimere ontheffingen om zo inzet voor een langere periode te verzekeren en t.a.v. LNG wordt het BPR gelijkgetrokken met het Rijnvaartpolitiereglement. Tegelijkertijd maakt deze regeling het mogelijk om tijdelijk af te mogen wijken van bepaalde regels voor geautomatiseerd varen (smart shipping). Dit is expliciet gedaan om experimenten en testen op dit vlak te kunnen uitvoeren. Tenslotte lost de wijziging een paar onjuistheden en verouderingen op. Het is in het kader van consequent overheidshandelen logisch dat de hier gekozen manier van stimulering van duurzaamheid in de beroepsvaart ook gaat gelden voor de pleziervaart.
Het wijzigingsconcept is hier te vinden en de consultatie loopt nog tot 23 mei a.s.