De Recreational craft Sector Group, oftewel de vergadering van alle in de EU aangewezen keuringsinstanties (Nobo’s) voor de richtlijn pleziervaartuigen hebben RSG-richtsnoeren voor 2023 opgesteld en gepubliceerd. Deze RSG guidelines dienen om markttoezichtautoriteiten, aangemelde instanties en het bedrijfsleven bij te staan bij de interpretatie van de zgn. essentiële eisen uit de richtlijn en de beoordeling van individuele producten en types.
De Sectorgroep Pleziervaartuigen (RSG) is opgericht om te helpen bij de uniforme toepassing en interpretatie van de feitelijke versie van de Pleziervaartuigenrichtlijn 2013-53-EU (RCD).
De samenstelling van RSG bestaat uit de volgende partijen:
- Aangewezen instanties (Nobo’s)
- Europese Commissie
- Pleziervaartuigenindustrie
- Gebruikersorganisaties
- Europese normalisatie-instellingen
De doelstellingen van de samenwerking binnen de RSG zijn:
- ervaringen uit te wisselen en van gedachten te wisselen over de toepassing van de conformiteitsbeoordelingsprocedures, teneinde bij te dragen tot een uniform begrip en een uniforme toepassing van eisen en procedures;
- het opstellen van adviezen vanuit een technisch oogpunt over conformiteitsbeoordelingsprocedures door te zoeken naar consensus;
- de Europese Commissie naar aanleiding van haar verzoek advies te geven over onderwerpen die verband houden met de toepassing van de IGM;
- aspecten van ethiek met betrekking tot de activiteiten van aangemelde instanties in overweging te nemen en, indien nodig, verklaringen over dat onderwerp op te stellen;
- in samenhang te blijven met de normalisatiewerkzaamheden op Europees en internationaal niveau;
- op de hoogte te blijven van harmonisatieactiviteiten op Europees niveau.
De opbouw van de guidelines die maar liefst 336 Engelstalige pagina’s omvat ziet er in grote lijnen als volgt uit:
De delen 1 t/m 5 geven in feite een actuele uitwerking van de formele regels, de beoordelings procedure en de zgn. geharmoniseerde normen die indien gevolgd voor dit jaar het vermoeden van overeenstemming geven dat aan de eisen die de richtlijn aan pleziervaartuigen stelt is voldaan.
Deel 6 dat de aanbevelingen voor gebruik bevat is in feit het meest interessant, omdat hierin staat beschreven hoe concrete situaties en constructies waarin normen niet voorzien worden beoordeeld en vormen in die zin een verduidelijking van de normen. Vaak worden dergelijke aanbevelingen overgenomen in de eerstvolgende revisie van de bijbehorende norm waarna de betreffende aanbeveling wordt ingetrokken. Om die reden is de RSG guidelines een levend document dat jaarlijks opnieuw wordt gepubliceerd.